Voiko lääkäri kieltäytyä kirjoittamasta sairaslomaa, jos voisi jäädä jo äitiyslomalle?
Eräs tuttu kertoi, että hänelle ei lääkäri kirjoittanut enää sairaslomaa kun oli oikeutettu jäämään äitiyslomalle, voiko todella olla näin?
Mietin vaan kun itse olen nyt rv 26 ja viimeisimmän kuukauden ollut sairaslomalla kivuliaiden supistusten ja korkean verenpaineen takia ja tilanne on pysynyt samana, mutta tuskin töihin voin palata, koska jo pienikin rasitus saa supistukset alkamaan.
Voiko lääkäri siis pakottaa minutkin aikaisemmin kun n. 1kk ennen laskettua aikaa äitiyslomalle?
Kommentit (5)
sinua esim. varhennetulle äitiyslomalle yhtä vähän kuin sinä voit pakottaa lääkäriä kirjoittamaan sinulle sairaslomaa? Tarkoitan että sairasloman kirjoittamiseenkin tarvitaan syyt. Jos vauvasi voi hyvin ja supistuksesi eivät kuitenkaan avaa kohdunsuuta tms. mitään vaarallisia merkkejä ei voinnissasi ole niin luulenpa että nimenomaan voisit mennä kokeilemaan sitä työssä käyntiä kun olet vasta raskauden puolen välin ylittänyt?
täydellisessä vuodelevossa, vain ihan välttämättömät saan tehdä/liikkua. Mutta jo esim. vessassa käynti saa aikaan todella kivuliaita supistuksia ja vuodelepo on tosiaankin siksi, että vaikka vauva voi hyvin, mutta kohdunsuu on auennut ja sitä seuraillaan.
Minun työni on sellaista, että siellä joutuu käytännössä koko ajan liikkumaan ja nostelemaan millon mitäkin ja ne painavat osa todella paljon. Tiedän siis itse, ettei minusta ole töihin menemään ja lääkäri itse sanoi, että jos tilanne pysyy samana niin sairaslomaa jatketaan.
Tällä hetkellä minulla on vaarana ennenaikainen synnytys.
ap
sinua esim. varhennetulle äitiyslomalle yhtä vähän kuin sinä voit pakottaa lääkäriä kirjoittamaan sinulle sairaslomaa? Tarkoitan että sairasloman kirjoittamiseenkin tarvitaan syyt. Jos vauvasi voi hyvin ja supistuksesi eivät kuitenkaan avaa kohdunsuuta tms. mitään vaarallisia merkkejä ei voinnissasi ole niin luulenpa että nimenomaan voisit mennä kokeilemaan sitä työssä käyntiä kun olet vasta raskauden puolen välin ylittänyt?
Mä kävin aikoinaan angiinan vuoksi lääkärissä ollessani jo äitiyslomalla. Lääkäri kysyi, missä vaiheessa olin aloittanut ä-loman. Vastasin, että 30 arkipäivää ennen laskettua aikaa. Lääkäri kysyi "oliko jokin erityinen syy, että aloitit niin aikaisin?"
aina perusteltu syy sairaslomaan. Kerran sanoin lääkärille, etten haluaisi jäädä sairaslomalle, mutta lääkäri sanoi, ettei minulla ole vaihtoehtoja. Kivuliaat supistukset on aina pahasta.
Äitiysloman aloittamisestahan pitää ilmoittaa muistaakseni viimeistään 2 kk etukäteen. Jos on ilmoittanut aloittavansa äitiysloman vaikka 1.10. ei sinulla ole esim. 1.9. enää edes oikeutta ilmoittaa, että aloitatkin jos silloin.
Eli pitäisi ainakin 2 kk etukäteen tietää, että joutuu jäämään äitiyslomalle. On tainnut kaverisi lääkäri olla vähän pihalla lainsäädännöstä.