Sanotaanko teillä maitoa "mammaksi" lapselle puhuttaessa?
Kommentit (8)
Maito on maito ja mamma on naapurin mummu!
Koskelainen
höystetään kirosanoilla:
Esim. Missä se vitun maito on?
Kun ekan kerran kuulin jonkun puhuvan vauvalleen "mammasta" (siis rintamaidosta) niin tuntui todella omituiselta. Äiti siis puheli lapselleen että "Haluatko mammaa..." Itse voisin miehelleni sanoa saman, mutta tarkoittaa jotain ihan muuta kuin maidon haluamista.
Eli en sano noin. Mamma on äiti, nainen, vaimo, täti. Minä olen meidän mamma, eli perheen äiti. Torillakin oli joitain mammoja (vanhoja naisia) myymässä perunoita.
käyttää ko. sanaa ja myös hänen sukulaisensa. Kuulostaa korvaan todella omituiselta. Ovat kotoisin Oulusta. Ja siis käyttävät ihan mistä tahansa maidosta lapselle puhuttessa: "otatko mammaa?" Meillä onneksi lapsi ei ole sanaa oppinut. Kiinnostaa tietää tosiaan, missä päin Suomea tuota sanaa käytetään, vai onko nyt heidän joku oma juttu.
-ap-
ei ollut pohjanmaalla tapana, puhuttiin maidosta, samoin on täällä Espoossakin. En ole kenenkään koskaan kuulluut puhuvan maidosta "mammana", tosi outoa.
mutta tulipahan mieleen,että se imetysopas joka jaetaan neuvolassa,on suomeksi rinnalla ja ruotsiksi mamma.
Olen ymmärtänyt että mamma tarkoittaa äidinmaitoa. Itse en kuitenkaan koskaan ole noin sanonut.