Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sanotaanko teillä maitoa "mammaksi" lapselle puhuttaessa?

Vierailija
14.08.2010 |

Jos, niin missä asutte/mistä olette kotoisin?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
14.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ymmärtänyt että mamma tarkoittaa äidinmaitoa. Itse en kuitenkaan koskaan ole noin sanonut.

Vierailija
2/8 |
14.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maito on maito ja mamma on naapurin mummu!

Koskelainen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
14.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

höystetään kirosanoilla:

Esim. Missä se vitun maito on?

Vierailija
4/8 |
14.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuret Länsi-Suomessa

Vierailija
5/8 |
14.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ekan kerran kuulin jonkun puhuvan vauvalleen "mammasta" (siis rintamaidosta) niin tuntui todella omituiselta. Äiti siis puheli lapselleen että "Haluatko mammaa..." Itse voisin miehelleni sanoa saman, mutta tarkoittaa jotain ihan muuta kuin maidon haluamista.

Eli en sano noin. Mamma on äiti, nainen, vaimo, täti. Minä olen meidän mamma, eli perheen äiti. Torillakin oli joitain mammoja (vanhoja naisia) myymässä perunoita.

Vierailija
6/8 |
14.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyttää ko. sanaa ja myös hänen sukulaisensa. Kuulostaa korvaan todella omituiselta. Ovat kotoisin Oulusta. Ja siis käyttävät ihan mistä tahansa maidosta lapselle puhuttessa: "otatko mammaa?" Meillä onneksi lapsi ei ole sanaa oppinut. Kiinnostaa tietää tosiaan, missä päin Suomea tuota sanaa käytetään, vai onko nyt heidän joku oma juttu.

-ap-

Vierailija
7/8 |
14.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ollut pohjanmaalla tapana, puhuttiin maidosta, samoin on täällä Espoossakin. En ole kenenkään koskaan kuulluut puhuvan maidosta "mammana", tosi outoa.

Vierailija
8/8 |
14.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tulipahan mieleen,että se imetysopas joka jaetaan neuvolassa,on suomeksi rinnalla ja ruotsiksi mamma.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kaksi