162 cm pitkä ja 55 kg painava 11-vuotias tyttö on ylipainoinen,
kun taas samankokoinen 12-vuotias tyttö on normaalipainoinen. Käteviä on nuo käyrät..
Kommentit (23)
11v on ylipainoinen, samankokoinen 12-vuotias on normaalipainoinen.
koska normaalipainon arvot muuttuvat iän myötä.
Kas kun lapset/nuoret kasvun ohella kehittyvät -- 12 vuotias on keskimäärin naiseksi kehityksessään vuotta pitemmällä kuin 11-vuotias -- hänellä ensinnäkin kuuluu jo olla kehossaan hiukan enemmän rasvaa, mutta myös lantio on alkanut levitä ja rinnat kehittyä eri lailla kuin 11-vuotiaalla. Tästä syystä tuon pituinen aikuinen on tosi hoikka noilla mitoilla, mutta lapsi on kyllä aika tuhti...
Toki pitää muistaa, että jokainen on yksilö -- jos 11-vuotias on jo pitkällä murrosiän kehityksessä (mahdollista, esim. jo kuukautiset ja rinnat) niin paino voi olla ok, mutta jos on keskimääräistä hitaampi kehittyjä (ei vielä ollenkaan murrosiässä) tarkoittaa tuo paino aika moista määrää ihan silkkaa rasvaa....
Ihan tiedoksi, että minä olen juuri tuon kokoinen nyt ja 14-vuotiaana kun saavutin aikuispituuteni painoin 42 kiloa enkä ollut mikään superlaiheliini, vaan hoikka urheilullinen lapsi. Noilla mitoilla olisin nyt varmaan letkuissa :)
raja-arvot vaan on ihan erilaiset kuin aikuisilla... esim. 15-vuotiaan sopiva bmi on noin 16-21...
mutta jo naisellinen. Ylipainoiseksi ei voi sanoa!
Mullakin oli 11-vuotiaana jo b-kupin rinnat ja painoa oli päälle 60 kiloa. Vanhoista koulukuvista näkee silti, että olen hoikka.
t. se jolla tyttö 168 cm
painaa 42.
Ei muuten ole BMI käytössä neuvolassa ainakaan virallisesti. Kasvukäyrät perustuvat ikäluokan mediaaniin.
ja niillä sitä painoa arvioidaan
162cm ja 55kg, kun minä olen tasan saman mittainen ja tuossa painossa olisin varmaan ihan plösö! Nyt yli 5kg vähemmän painoa ja olen sentään ihan synnyttänyt, aikuinen 21-vuotias nainen!
arvioidaan lasten painon normaaliutta kasvukäyrillä, jotka perustuva ikäluokan bmi-mediaaniin.
162cm ja 55kg, kun minä olen tasan saman mittainen ja tuossa painossa olisin varmaan ihan plösö! Nyt yli 5kg vähemmän painoa ja olen sentään ihan synnyttänyt, aikuinen 21-vuotias nainen!
Tekstisi perusteella sitä ei välttämättä olisi uskonut.
Miten "aikuiset" kehtaa puhua näin, en ymmärrä.
miten te kehtaatte puuttua lastenne painoon? lapsen pitäis vaan antaa kasvaa rauhassa, eikä puhua sen painosta! sitte, jos 10 vuotiaana painaa 50 kuloo, niin sitte voi puuttuu asiaan. itte oon 11 ja painan 45 kiloo
Mitä sitten 10 v päästä
11 v:nä noin 52 kg ja 155 cm. Nyt yli 20 v myöhemmin olen 53 kg ja 157 cm. Paino on pysynyt muutaman kilon tarkkuudella samassa tuosta 11-vuotiaasta lähtien ja ruumiin malli sangen samana myös. Koskaan ei ole tarvinnut laihduttaa tms. Onneksi kukaan ei tuolloin 11-vuotiaana tullut kauhistelemaan painoani ja laittamaan minua laihdutuskuurille, todennäköisesti olisi onnistunut vain sekoittamaan hyvin toimivan sisäisen säätelyni painon suhteen.
Tässä terveyskirjaston lääkärisivuston painoindeksi, mihin laitoin ap:n lapsen mitat. Vastaukseksi tuli:
Aikuista vastaava painoindeksi on noin 24.6 kg/m2.
Lapsi on normaalipainoinen.
Tämän lapsen normaalipainon alue on 37.8 - 56.1 kg.
olet laihaläski. Kaikki ei ole. Olen itse saman mittainen. vaatteet kokoa 36, voihan sitä olla tietysti plösö jonkun mittapuun mukaan...