Mä en sitten voi sietää sellaisia itseään täynnä olevia "hienoja" naisia!
He katsoo muita alaspäin, heillä on se paras koulutus, niiiin paljon rahaa, parhaat taidot kasvattaa lapsia, ovat työpaikkansa helmiä jne. Muita sitten jaksataan solvata, esim. nuoria äitejä/alemmin koulutettuja/köyhempiä, niitä joilla ei ole yhtä hienoja vaatteita ym.
Mikä siinä on, että on niiiin täynnä itseään ja omaa erinomaisuuttaan, että leijailee kilometrien muiden yläpuolella? Yök.
Kommentit (40)
kuuluu yksi tällainen äiti. Omasta mielestään hän on tehnyt kaikki elämänvalinnat täydellisesti, kaikkien muiden valinnat sitten onkin täysin perseestä. Ei tosin ole akateeminen vaan pankkineiti. Tuntuu varmasti itsestään jotenkin hienolta, on "ponnistanut ylöspäin". Vanhempansa olivat duunareita ja juoppoja sellaisia, työnsä hoitivat mutta vapaa-ajat kännissä. Silloinkin kun tämä tuttavani ja sisaruksensa olivat pieniä, vanhempansa ottivat iltakännit heti kun lapset saatu nukkumaan. Senhän arvaa mitä lapsuus ja nuoruus on sellaisessa perheessä ollut...
Minä olen huomannut että loppujen lopuksi tuttavani asioilla kehuskeleminen on vain yritys peittää omaa sisäistä pahaa oloa, mitä sieltä lapsuudesta on kertynyt. Säälittää... Ei sitä loputtomiin jaksa kuunnella, joten olen jättänyt tämän äitin kanssa oleskelun niin vähälle kuin mahdollista.
Kannattaa muuten seurata huvin vuoksi miten sellaisen "täydellisen" mamman mielipiteet muuttuu eri päivinä. Esim. tämä oma tuttavani selitti minulle pari vuotta sitten kuinka ei ikinä, missään tapauksessa edes lastenhuoneisiin maaliseinää laittaisi, tapettia sen olla pitää ja KALLISTA meiluiten (olivat ostaneet asunnon ja sitä remontoivat). Remontin jälkeen menimme vierailulle ja kas, joka huoneessa maaliseinä. Piruuttani kysäsin että ai, päätittekin sitten maalata seinät. Ei kuulemma ollut löytynyt juuri oikeaa hienoa sävyä seiniin ja lapsetkin saattaa kynillä piirrellä seiniin, helpompi laittaa uusi maali vaan seiniin. lasten piirtelyt totta, mutta aika jännä ettei Helsingistä löytynyt juuri oikean sävyistä beigen väristä tapettia... =)
Tuttavani mies oli omalle miehelleni sanonut että loppui rahat kesken joten laittoivat maaliseinät.
kärsii lapsuuden hylkäämisestä ja sen vuoksi hän on joutunut opettelemaan muiden miellyttämisen taidon. siksi hänen mielipiteensäkin muuttuvat.
minä nostan hattua sille äidille joka on pystynyt nousemaan juoppoperheestä tavalliseksi, työtä tekeväksi perheenäidiksi. harmi vain, että hänellä on tuollainen selkäänpuukottaja ystäväpiirissään. säälisi on sairautta! tekstistäsi paistaa toisen alentaminen itseesi verrattuna!
että ne, joilla on oikeasti sivistystä ja asiat tosi hyvin, ei ole mitään tarvetta korostaa sitä muille. Tosi rikkaat eivät rahoillaan leveile, enkä ole koskaan kuullut kenenkään oikeasti hyvässä asemassa olevan myöskään reteilevän asemallaan - sen sijaan kaikenmaailman nousukkaat, pikkupäälliköt ym. ovat niitä, jotka tällaista tekevät. Toisesta korvasta sisään, toisesta ulos - sääliä heitä kannattaa, ei kadehtia. :)
miellytetään muita jos sanoi minulle ettei ikinä laittaisi maaliseinää omaan kotiinsa (minun kotona maaliseinät, vuokra-asunto) ja remontin jälkeen sanoo ettei löytynyt oikeaa tapetin väriä. Mikä siinä on muiden miellyttämistä? Kerrotko koska en ymmärrä.
Toisekseen kyllä SÄÄLIN ihmistä joka kuvittelee että puhumalla muista paskaa minkä ehtii, on itse jotenkin parempi. Varsinkaan kun omat valintansa ei sitten sen kummempia ole kuin muilla. Lisäksi yhtenä päivänä haukkuu jonkun tekemän ratkaisun ja viikon päästä tekee tasan saman ratkaisun itse. Kyllä se on säälittävää.
Korjaan myös olettamuksesi että olisin hänen ystävänsä. Olen sukulainen ja mahdollisimman vähän yritän niissäkin puitteissa tavata.
31
"Lisäksi yhtenä päivänä haukkuu jonkun tekemän ratkaisun ja viikon päästä tekee tasan saman ratkaisun itse. Kyllä se on säälittävää."
mutta koska tiedät hänen perhetaustansa, pitäisi sinun ymmärtää ehkä vähän paremmin. ei hyväksyä, mutta ymmärtää. pienihän tuo ihminen on mutta yrittää parhaansa mukaan selviytyä (ja on selvinnytkin). mitei, mitkä lähtökohdat hänellä on ollut elämässään!
entä itse, mitä sinun lapsuuteesi kuuluu kun noin ärsyynnyt?
tuollaista ihmistä pitäisi ymmärtää, jonka on ottanut elämäntehtäväkseen puhua kuinka hän on tehnyt ne ainoat hyvät valinnat ja kuinka muiden elämä on paskaa? Joka ainoasta puheenaiheesta vääntää oman "erinomaisuutensa" esiin. vaikka puhuisit säästä, onnistuu senkin kääntämään, kuinka hän onnistui valitsemaan siskonsa kesämökille kukat jotka kestää kovaa auringonpaistetta/vesisadetta jne. Ei siis kiinnosta ymmärtää...
31
että toisella on ollut rankka lapsuus. ja että toimit ehkä omiesi kohdalla toisin.
ymmärtää voi, mutta hyväksyä ei silti tarvitse.
miellytetään muita jos sanoi minulle ettei ikinä laittaisi maaliseinää omaan kotiinsa (minun kotona maaliseinät, vuokra-asunto) ja remontin jälkeen sanoo ettei löytynyt oikeaa tapetin väriä. Mikä siinä on muiden miellyttämistä? Kerrotko koska en ymmärrä.
Toisekseen kyllä SÄÄLIN ihmistä joka kuvittelee että puhumalla muista paskaa minkä ehtii, on itse jotenkin parempi. Varsinkaan kun omat valintansa ei sitten sen kummempia ole kuin muilla. Lisäksi yhtenä päivänä haukkuu jonkun tekemän ratkaisun ja viikon päästä tekee tasan saman ratkaisun itse. Kyllä se on säälittävää.
Korjaan myös olettamuksesi että olisin hänen ystävänsä. Olen sukulainen ja mahdollisimman vähän yritän niissäkin puitteissa tavata.
31
Ymmärrän niin täysin mikä tällaisessa ärsyttää. Tunnen itsekin vastaavia...Jos joku toinen tekee jotain, se on huonoa. Sitten viikon päästä matkitaan ja tehdään täsmälleen samoin, ja kehutaan kaikille, miten on oltu taas fiksuja.
mutta tunnen ihmisiä, jotka kärsivät kovasti siitä että tuntevat itsensä muita huonommiksi. Usein näillä ihmisillä on joku kumma käsitys, että bättre folk katsoo heitä alaspäin. Harvemmin katsovat, saatika mainostavat omia rahojaan tms. Suomessa kun on yleisesti se käsitys että raha ei saa näkyä, saatika muuten erottua joukosta.
31
Ymmärrän niin täysin mikä tällaisessa ärsyttää. Tunnen itsekin vastaavia...Jos joku toinen tekee jotain, se on huonoa. Sitten viikon päästä matkitaan ja tehdään täsmälleen samoin, ja kehutaan kaikille, miten on oltu taas fiksuja.
vihdoinkin joku ymmärsi mitä tarkoitin!
31
"on niin olevinaan" ja "katsoo minua nenänvarttaan pitkin"
pelkästään noista sanoista voi tehdä hyvin pitkälle vietyjä johtopäätöksiä!
esille tuominen "Minulla on niin paljon rahaa, että olisit kateellinen jos tietäisit tilin saldon", "Just, just, no me taas rakennettiin kerralla oikein kunnon talo, täydellinen", "Ne on varmaan jotain huonompaa väkeä, me sen sijaan...". "Minulla on täydellinen mies, säälittää ne jotka on tyytyneet vähempään", "Lukiossa olin koulun ihailluin tyttö", "Voi että, oliskohan sunkin pitänyt... Minä olin kaukaa viisas ja tein..." jne.
He katsoo muita alaspäin, heillä on se paras koulutus, niiiin paljon rahaa, parhaat taidot kasvattaa lapsia, ovat työpaikkansa helmiä jne. Muita sitten jaksataan solvata, esim. nuoria äitejä/alemmin koulutettuja/köyhempiä, niitä joilla ei ole yhtä hienoja vaatteita ym. Mikä siinä on, että on niiiin täynnä itseään ja omaa erinomaisuuttaan, että leijailee kilometrien muiden yläpuolella? Yök.
Wannabeet on asia erikseen.
Mä tunnen yhden sellaisen ja kokonaisen perheen. He todella luulevat olevansa jotain vallan ylivertaista esim pkn joulujuhlassa luulivat että heillä oikeus varata koko eturivi omalle väelleen ja sukulaisilleen. Siis joku yritti mennä istumaan niin naikkonen kiekui että "varattu ei saa istua"...mä menin istumaan ja sanoin ettei sori mut täällä ei oteta varauksia vastaan. Luuli kai että eturivi varattu toimitusjohtajien rouville ja heidän sukulaisilleen?
Lisäksi töissä on pari vastaavaa. Akateemisesti koulutettuja ovat he, kuten tosin minäkin. Olen yrittänyt miettiä mikä heitä vaivaa, mikä on heidän ongelmansa? Jos on oikeasti tyytyväinen elämäänsä, niin miksi sitä pitää ihan koko ajan todistella? Miten voi olla ihminen sitä mieltä, että on kerta kaikkiaan mahtavan upean ihanan täydellinen kaikin puolin, samoin hänen elämänsä, käytöksessäänkään ei näe mitään vikaa/outoa.
ap
muiden mitätöinti taas kertoo mitätöijän huonosta itsetunnosta ja.. kateudesta!