Oli muuten viimeinen kerta kun huolehdin kenenkään lapsesta!
Tämän viikon alussa istuskelin rauhassa keittiössämme ja join kahvia kun huomasin naapurin 5-vuotiaan heiluvan takapihallamme (rivari). Menin vähän katselemaan, ettei muksu hajota kukkiani ja samalla yritin kuikuilla naapuriin, onko äiti pihalla että voisin ohjata karanneen lampaan takaisin kotiinsa. Äitiä ei näkynyt, eikä lapsi itse osannut sanoa missä hän on mutta ovet ovat lukossa eikä hän pääse sisälle. Kävin koputtamassa sekä etu- että takaoveen eikä ovea avattu. Alkoi satamaan vettä ja ajattelin että otan lapsen meille sisälle, ettei hän kastu. Meillä ei ole lapsia, eikä siis leluja, joten annoin (hieman levottomaksi käyvän lapsen) pelata Playstationilla autopeliä. Minulla ei ollut lapsen perheen puhelinnumeroita, mutta soitin isännöitsijälle ja sain häneltä äidin puhelinnumeron ja soitin että lapsi on minulla.
Äiti tuli kiireellä hakemaan lasta, sanoi olleensa toisella puolen naapurissa kahvilla eikä huomannut että lapsi hävisi naapurin hiekkikseltä. Antoi selkeästi ymmärtää että olen hysteerikko ja lapsettomana en vain tajua mistään mitään ja syyllistän häntä jostain huonosta äitiydestä (mitä en todellakaan tehnyt). Sanoin että otin tosiaan lapsen sateesta talteen, koska ajattelin että jtoain on voinut satttua jne.
Koko viikon tämä äiti on suhtautunut minuun tosi ynseästi, hyvä kun tervehtii. Tänään kuitenkin tuli soittamaan aamulla ovikelloa ja valittamaan, että olenko antanut lapsen koskea pleikkariin. Sanoin että lapsi pelasi autopeliä noin 15 min sillä aikaa, kun yritin saada häntä käsiini ja tarjouduin näyttämän, ettei pelissä ole mitään lapselle sopimatonta. Äiti oli ihan raivona, etten ollut sanonut hänelle lapsen pelanneen (ei oikeasti tullut edes mieleeni), ja nyt lapsi kuulemma on keksinyt että hänkin haluaa pelikonsolin ja nyt heidän kasvatuksensa on mennyt pilalle ja minä olen pilannut koko lapsen.
Olen hieman hämilläni, sillä en tosiaan tiennyt että vartti autolla ajelua voi pilata lapsen. Mitä teen?
Kommentit (41)
äidin kanssa naapuriin, äiti on naapurissa ja että itse on lähtenyt luvatta naapurin pihasta hortoilemaan. Kuulostaa tosi, tosi oudolta!
Ihan kiva, että päätit ottaa selvää, missä lapsen kotiväki on (vaikka lapsi ilmeisen ikävästi sua jallitti, kun kerran äiti oli naapurissa ja itsekin olisi siellä pitänyt olla), mutta jo ihan itsesi takia jättäisin kyllä viemättä lapsen sisätiloihin. Mitäs jos lapsi olisi jatkanut satuilua ja äiti olisi saanut päähänsä, että olet suorastaan kidnapannut lapsen ja jotenkin pleikkapeliä ehdottelemalla vienyt hänet asuntoosi...
No mutta, ensi kerralla jätän naapurin lapset ihan huoletta pihalle, vaikka pakkasella ja alasti=)
Et voi yhden ikävän tapauksen takia jättää jotain lasta pulaan.
niin kyllä perkele pitäisin tarkkaan silmällä tuon ikäistä lastani. Helvettiäkö se sinua syyllistää, jos et olisi ottanut sitä penskaa talteen niin olisihan siinä voinut käydä vaikka mitä. Jos minun penska häviäisi hiekkalaatikolta ja naapuri soittaa, niin olisin kiitollinen naapurille ja lapseni saisi sättimiset siitä hyvästä kun on tietämättäni lähtenyt vaeltelemaan, varsinkin jos on käsketty että mihinkään ei hiekkalaatikolta lähdetä! Äidin oma vika, mitäs ei vahdi lastansa, tuon ikäiset osaavat nimittäin livahtaa näköpiiristä melko äkkiä jos ei vahdi.
kun naapurin rouva palautti meidän lapset pihaan, mies oli unohtunu tekemään jotain autotalliin ja mä olin laittamassa ruokaa, lapset oli kaikessa hiljaisuudessa hipsineet pois pihasta. Hävetti ja nolotti ihan tolkuttomasti, kun mies kertoi asiasta, mutta olin kuitenkin kiitollinen, että huolehti takas pihaan lapset.
Totta, mutta tuon samaisen lapsen kuitenkin voi.
Aina pitää auttaa, muista se! Et voi yhden ikävän tapauksen takia jättää jotain lasta pulaan.
Osa ihmisistä nyt pelaa vaan aika erikoisella pakalla. Voisi hyvin olla esim mun entinen naapuri toi naapurin äiti. Hänen lapselle kun erehdyin kerran sanomaan ettei ole kiva kun heidän koiraa pissaa (teki sitä juuri) lasten hiekkalaatikolle, niin mitä tapahtui. Äiti tuli silmille, kuulemma lapsi traumatisoitunut ja itkenyt yms.
Ja niin työskentelen päivittäin lasten kanssa eli osaan keskustella olematta pelottava..
Huoh! mitä ihmisiä!
Itse en kuitenkaan juuri tuon takia toimisi samoin, kun siitä harvemmin saa muuta kuin itselleen vaikeuksia vaikka on täysin sivullinen.
Itse en kuitenkaan juuri tuon takia toimisi samoin, kun siitä harvemmin saa muuta kuin itselleen vaikeuksia vaikka on täysin sivullinen.
Mun mielestä vanhemmilla on oikeus päättäö, milloin lapsi koskee pleikkariin tms et sinäsnä ymmärrän naapurisi hermostumisen.
juoksemaan ympäri naapurustoa ilman valvontaa.
että miksi hengailet vauva-lehden sivuilla, jos olet lapseton. Itse en ollut kuullut about koko lehdestä ennen kuin tulin raskaaksi, eikä ainakaan olisi tullut mieleenikään täällä roikkua, oli paljon muutakin tekemistä
Ei ole lapsen vika, jos vanhemmat on idiootteja eli en jatkossakaan jättäisi lasta auttamatta. Vanhempien sijaan soittaisin kyllä seuraavalla kerralla poliisille.
Lapselle olisi voinut sattua vaikka mitä ja vaikka ap ryöpytystä (aiheettomasti) saikin, niin se on kuitenkin pienempi paha kuin että olisit nähnyt lapsen yksin harhailemassa siellä pihalla ja jättänyt sinne oman onnensa nojaa ja olisi käynyt jotain vakavampaa. Asioita kannattaa usein katsoa isompina kokonaisuuksina ja miettiä vaihtoehdot.
Totta, mutta tuon samaisen lapsen kuitenkin voi.
Aina pitää auttaa, muista se! Et voi yhden ikävän tapauksen takia jättää jotain lasta pulaan.
kait sillä äitillä hävettää kun hukkasi lapsensa huomaamatta ja yrittää saada sinut näyttämään huonolta ihmiseltä ettei itse näyttäisi!
minulla on lapset 1v 5v ja 6v ja olisin erittäin kiitollinen jos joku tekisi samoin tuollaisen sattuessa (ei ole sattunut) enkä ole tarkka lasteni säännöistä kyläillessä... ihma vouhottaja!
vaikka ´lapsellisilta´ ystäviltään ja halusi täällä avautua asiasta ja kysyä muiden äitien mielipidettä. Toisille tällainen asia voi jäädä vaivaamaan mieltä, toisille ilmeisesti ei.
että miksi hengailet vauva-lehden sivuilla, jos olet lapseton. Itse en ollut kuullut about koko lehdestä ennen kuin tulin raskaaksi, eikä ainakaan olisi tullut mieleenikään täällä roikkua, oli paljon muutakin tekemistä
Ihmettelen kyseisen äidin käyttäytymistä.
vauva lehden aihe vapa apalsa on kuule kuuluisa.
Ja eihän täällä ole kuin 30 % kirjoitukista vauvoihin ja pikulapsiin liittyvää.
Jaksaa ihmetyttää tämä nurkkakuntainen ainainen ihmettely, ketkä SAA tällä palstalla käydä.
Ja minulla on lapsia, ei kyllä enää vauvoja.
en tekisi mitään. sairas akka sinulla naapurina.
lisäksi hän on huono kasvattaja, jos noin isolle lapselle ei ole opettanut että toisten pihoihin ei voi mennä
jos tuntuu olevan pulassa, eikä vetää tämän yhden johdosta laajennuksia että en sitten auta ketään.
Äiti oli täysi idiootti. Jos kerran sinä huolehdit hänen lapsestaan, sinulla on tasan oikeus tarjota hänelle viihdykkeeksi pleikkapelejä tms (kunhan nyt ei tietenkää mitään lapselle sopimatonta aineistoa)
On vain äidin oman vanhemmuuden taitojen puutetta, jos ei osaa vetää rajoja siitä että lapsi kinuaa pleikkaa heillekin.
Teit oikein, olit vastuullinen ja eettinen ihminen . Älä kyynisty ja kovetu vaikka lapsen äiti ei ollutkaan. Lapsen äidin kaltaisia on maailma täynnä, sinun alkuperäisen toimintasi kaltaisia aivan liian vähän.
äidin kanssa naapuriin, äiti on naapurissa ja että itse on lähtenyt luvatta naapurin pihasta hortoilemaan. Kuulostaa tosi, tosi oudolta!
Ihan kiva, että päätit ottaa selvää, missä lapsen kotiväki on (vaikka lapsi ilmeisen ikävästi sua jallitti, kun kerran äiti oli naapurissa ja itsekin olisi siellä pitänyt olla), mutta jo ihan itsesi takia jättäisin kyllä viemättä lapsen sisätiloihin. Mitäs jos lapsi olisi jatkanut satuilua ja äiti olisi saanut päähänsä, että olet suorastaan kidnapannut lapsen ja jotenkin pleikkapeliä ehdottelemalla vienyt hänet asuntoosi...