Missä iässä tytöillenne on tullut ensimmäiset merkit rintojen kasvusta?
Meidän 8,5-v. huomasi nänninsä alla pahkuran, joka minusta vaikuttaa ihan alkavalta rinnan kehitykseltä. Kovin nuorelta tyttö tuntuu, mutta kun googletin aiheesta, niin ilmeisesti tämä ei ole kovin harvinaistakaan 8-vuotiailla.
Kommentit (25)
ollut ikäisekseen pienikokoinen ja hentoinen, aika myöhään kehittynyt.
Niin olin itsekin, mutta sehän ei sinänsä tähän tyttöön liity kun on tytärpuoli ;) Joka tapauksessa kehitysvauhdiltaan enemmän minä kuin äitinsä, mutta enemmän elämästään on asunutkin minun kanssa :D
varmaan osittain äidin tarkkailemattomuudesta johtuen raskausarpiset rinnat.. Ei siis hommannut minulle rintaliivejä ajoissa. Murrosikä tosin alkoi tästä tarkkailemattomuudesta huolimatta viikkoa ennen 11-vuotissynttäreitäni. Outoa..
on outoa. miten joku tietää tarkan päivän jolloin alkoi murrosikä? mitä sekin tarkoittaa? minä päivänä se alkaa? tarkoitatko nyt kuukautisten alkamistpäivää? onko murrosikää olemassakaan, onko uhmaikää?
ei minulla ollut murrosikää. hormonitoiminta alkoi kiihtyä kai vähitellen noin 15v, tullen ilmi hiusten ja ihon rasvoittumisena ja kuukautisten alkamisena. lukiossa kai huomasin että ehkä rintaliiivit voisi olla hyvät. rinnat ovat aivan hyvät, ei raskausarpia. kuppikoko oli b ennen lapsia, nyt a.
vaikka olen ajatellut laihtumistani päivittäin pitkään ja kovasti?
ei minulla ollut murrosikää.
Murrosikä eli puberteetti on ihmisen kehityksessä vaihe, jossa saavutetaan sukukypsyys[1] ja ihmiselimistö kehittyy biologisesti aikuiseksi. Fyysinen murrosikä alkaa normaalisti 9–15 vuoden iässä. Tytöillä murrosiän fyysinen kehitys alkaa keskimäärin 11 vuoden iässälähde? ja pojilla 12,5 vuoden iässälähde?. Murrosiän fyysiset muutokset kestävät kummallakin sukupuolella 3–5 vuotta. Pojilla lihakset kasvavat ja karvoitus lisääntyy vielä sen jälkeenkin; miehen lihaksisto tulee täysin valmiiksi vasta noin 30 vuoden iässä. Murrosiälle on ominaista nopea pituuskasvu, sekundaaristen sukupuoliominaisuuksien kehittyminen ja usein henkinen ailahtelevuus. Henkinen murrosikä ajoittuu kummallakin sukupuolella ikävuosiin 13–17, mutta osalla se kestää vielä lähemmäs kahtakymmentä ikävuotta. Voimakkaimmillaan henkinen murrosikä on noin 14–16 vuoden iässä. Nuorten niin henkiset kuin fyysisetkin kehityserot ovat valtavia ikävälillä 10–16 vuotta. Murrosiän alkamisen ajankohta, kuin sen eteneminenkin, muutosten voimakkuus ja kesto ovat täynnä erilaisia variaatioita, mitkä kaikki ovat aivan normaaleja.
(Wikipedia)
Sinulla on siis lapsia, vaikka et ole sukukypsä?
Tutkijat olettavat tyttöjen aikaistuneen puberteetin johtuvan joko kaikista elimistöön kertyvistä lisäaineista (lähinnä peräisin muovista) tai kohonneen elintason seurauksena tulleesta ylipainosta. Tutkimukset Intiassa puoltaisivat jälkimmäistä teoriaa - siellä köyhillä alueilla asuvat tytöt, jotka useimmiten ovat laihoja, tulivat pubertettiin myöhemmin kun vaurailla alueilla kasvaneet tytöt.