Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkoholin tarjoaminen omalle alaikäiselle lapselle tai nuorelle kotona ei ole laitonta

Vierailija
11.08.2010 |

Näin luki Alkon oppaassa, joka tuli lapsen mukana kotiin koulusta.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarjoileminen alaikäiselle on tuomittavaa puuha. Ihan niin kuin välitäminenkin. Oppaan mukaan en saa ostaa lapselleni alkoholia, mutta saan kyllä juottaa sitä hänelle kotona :) Ja kun oli oikein eritelty, että lapselle ja nuorelle saa antaa, niin ilmeisesti ihan hyvänä äitinä pidettäisiin vaikka 5-vuotiaallenikin kaataisin maistiaiset...

Vierailija
2/7 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarjoileminen alaikäiselle on tuomittavaa puuha. Ihan niin kuin välitäminenkin. Oppaan mukaan en saa ostaa lapselleni alkoholia, mutta saan kyllä juottaa sitä hänelle kotona :) Ja kun oli oikein eritelty, että lapselle ja nuorelle saa antaa, niin ilmeisesti ihan hyvänä äitinä pidettäisiin vaikka 5-vuotiaallenikin kaataisin maistiaiset...

Eriasia on sitten se että miten viranomaiset muuten siihen puuttuisivat jos saisivat tietää että kotona alaikäiselle tarjotaan alkoholia, ja tarkoitan nyt sitä että ihan humaltumistarkoituksessa sitä tarjotaan.

Toinen asia on oma moraali ja aikuisen vastuu!

Mulla on 16-vuotias tyttö joka sillointällöin ottaa alkoholia, en tykkää. Mutta en aina sitä voi estääkään. Sen olen päättänyt että itse en hänelle osta enkä tarjoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että koulu hoitaa valistusta vanhemmillekin päin. Ihan yhteistyössä alkon kanssa. Näköjään näinkin varttuneella ihmisellä voi olla vääriä käsityksiä Suomen alkoholilainsäädöksistä.

ap

Vierailija
4/7 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se ole kaikki alkoholin antaminen alaikäiselle laitonta, kotona tai missä vaan?

Moraalitonta ja täysin turhaa se on, ei nuoria tarvitse opettaa juomaan, ne oppii sen muutenkin jos on oppiakseen.

Minulle tarjottiin kotona sekä mummon (12 vuotiaana "ota lasi viiniä yömyssyksi niin tulee paremmin uni")isän (olin 14v ja ihan sammumispisteeseen saakka tarjottiin) sekä äidin (en muista ikää, useampana vuonna, ihan sivistyneesti lasi sherryä jouluna)toimesta. Isä ja äiti siis eronneet.

Nyt aikuisena en hyväksy, vaikka itse juonkin ihan normaalisti. Omille teineille en tarjoa, ei se ole aikuisen tehtävä. Nuoret aloittaa muutenkin liian aikaisin juomisen plus juo liikaa, ei sitä tarvitse enää aikuisten edistää. Omat teinit tietää että alkoholi on ihan ok kohtuudella - sitten kun on aikuinen. 16v:lle on mummo tarjonnut ja kieltäytyi ja sanonut ettei juominen kiinnosta eikä aio alkaa juomaan koskaan aikuisenakaan. 15v:lle on tarjonnut mummi myös viiniä eikä kieltäytynyt, muttei ole vielä ainakaan ryyppäämisestä kiinnostunut. Molemmat on poikia.

Vierailija
5/7 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi on vahvasti keskushermostoon vaikuttava myrkky, enkä ymmärrä yhtäkään vanhempaa, joka ehdoin tahdoin haluaa lastansa myrkyttää.

Vierailija
6/7 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eri asia antaa lasi käteen kuin pullo?

Vierailija
7/7 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö lapsen juottaminen humalaan ole pahoinpitelyä? Tai mitä ihmeen eroa on siinä, ostatko kaupasta 16-vuotiaan valitseman siideripullon ja annat sen hänelle (laitonta) verrattuna siihen, että tuot pullon kotiin ja kaadat juoman lapsesi lasiin (laillista)?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi viisi