Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pieni kolmasluokkalainen aloittaa huomenna koulun ja pitää pärjätä ip:t yksin. Vinkkejä!!

Vierailija
10.08.2010 |

Olen yh-äiti ja ainokainen lapseni aloittaa kolmannen. Koulu on kohtalaisen matkan päässä, mutta vinkkejä, miten hän pärjää jatkossa viiteen saakka yksin. Tytär täyttää loppu vuodesta 9 ja ei ole ollut pitkiä hetkiä yksin kotona. Huolestuttaa äitinä ihan kamalasti!!!

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kännykkä jolla ilmoittaa tulleensa kotiin, sopimus esim. läksyjen teosta ensin. Sopikaa rajat missä saa liikkua vai pysyykö kotona kunnes tulet.

Vierailija
2/44 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti oli yh ja kultaisella 80-luvulla tarjottiin ihan ip-paikkaa, vaikka kolmoselle...

Tytöt pärjää!

Onko kaveria, jonka kanssa viettää iltapäivää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eniten huolettaa, että avaimet ja kännykkä pysyy lähellä ja ei jää koulun jälkeen hortoilemaan matkan varrelle. Kyseessä melko ehtiväinen ja vilkas lapsi. Ip-paikkoja on vain 1-2 luokkalaisille. Naapurissa ei ole ikäisiä kavereita. Nyt tapasi yhden kesällä muuttaneen tytön, mutta ei ole nähnyt häntä kuin yhdesti.

Vierailija
4/44 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kenellä olisi samanikäistä seuraa. Voisi viettää siellä iltapäivät.

Vierailija
5/44 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alku voi olla hankalaa, mutta tottuu varmasti nopeasti.

Alkuun voit just laittaa välipalan valmiiksi ja kännykkä on tietenkin must. Lupa katsoa joku kiva DVD jos aika käykauhean pitkäksi olisi varmaan hyvä juttu.

Meillä ovat 2. ja 3. luokan aloittavat siskokset keskenään, täällä kun ei ip-kerhopaikkoja riitä 2. luokkalaisille. Itse asiassa olivat kotona iltapäivät kahdestaan jo viime keväänä, kun nuorempi ei enää tykännyt käyd tuolla kerhossa vaan oli mieluumin kotona. Lapset pärjää yllättävän hyvin kun saavat mahdollisuuden - edellyttäen tietenkin että haluavat olla itsekseen.

Teen itse kyllä lyhennettyä työaikaa ja olen kotona jo ennen puolta neljää.

Vierailija
6/44 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lähellä ketään kotiäitiä kenellä olisi samanikäistä seuraa. Voisi viettää siellä iltapäivät.

Just toisessa ketjussa nämä hyväsydämiset kotiäidit teilasivat ivallisesti nämä "yksin pärjäävät" jotka sitten notkuvat heidän autuaiden laupeiden äitihahmojen nurkissa ja syövät heidän muronsa!

Vierailija
7/44 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kolmasluokkalainen on tehnyt välipalansa itse jo kaksi vuotta ja osaa valmistaa yksinkertaisia ruokiakin. Lisäksi osaa pitää huolta puhelimestaan, avaimestaan yms.

Soita tytölle, laita eväät valmiiksi jääkaappiin yms. Kyllä se siitä.

Vierailija
8/44 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koululla kolupäivän jälkeen mitään kerhoa, siis musiikki- tai askartelukerhoa?

Vierailija
9/44 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

syöminen ei ole ongelma. Osaa todellakin tehdä ruokaa ja ottaa ruokaa välipalaksi. Suurin huoli on se, miten hän viihtyy YKSIN ja se kuinka hän muistaa huolehtia avaimistaan, puhelimesta ja muusta vastaavasta. Lähellä ei asu kotiäitejä, kenen murokulhoille voisin laittaa. Olen itse tehnyt 1-2 luokan lyhyempää päivää eli ollut osittaisella, mutta enää kolmosen vanhemmalle se ei ole mahdollista. Lapsi on vilkas ja arvaamaton...kyllähän se pistää huolettamaan. Se, että miks ei ole aikaisemmin totuteltu niin sillähän ei ole mitään merkitystä, kun pitää pärjätä niin pitää pärjätä. Joskushan se on aloitettava. Olen vain äitinä ainokaisestani erityisen huolissaan ja tottakai toivon hänen pärjäävään.

Vierailija
10/44 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

syöminen ei ole ongelma. Osaa todellakin tehdä ruokaa ja ottaa ruokaa välipalaksi. Suurin huoli on se, miten hän viihtyy YKSIN ja se kuinka hän muistaa huolehtia avaimistaan, puhelimesta ja muusta vastaavasta. Lähellä ei asu kotiäitejä, kenen murokulhoille voisin laittaa. Olen itse tehnyt 1-2 luokan lyhyempää päivää eli ollut osittaisella, mutta enää kolmosen vanhemmalle se ei ole mahdollista. Lapsi on vilkas ja arvaamaton...kyllähän se pistää huolettamaan. Se, että miks ei ole aikaisemmin totuteltu niin sillähän ei ole mitään merkitystä, kun pitää pärjätä niin pitää pärjätä. Joskushan se on aloitettava. Olen vain äitinä ainokaisestani erityisen huolissaan ja tottakai toivon hänen pärjäävään.

Vierailija
11/44 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja samaa mieltä erään kirjoittajan kanssa: ihmiset ovat omaan napaansa tuijottavia itsekkäitä kusipäitä. Koululaisten kesälomien ajaksi aina täällä tarjotaan pelastajaksi naapuria, hehheh.

Oma naapuri on itsekäs pariskunta pienen lapsen kanssa, mitään apua ei voi kysyä. En nyt ala erittelemään taustoja...mutta muut ovat iäkkäitä vanhuksia.

Mulla ekaluokkalainen, jouluna 7-v täyttänyt poika joutui virumaan yksin aamut (mentiin molemmat seitsemäksi ja pätkätyöläisiä..työnluonne sellainen, ettei voinut olla aamuja poissa = aamut tärkeimmät)

Poika valitettavasti joutui opettelemaan ja sydän vuosi verta. Pidimme molemmat kännyköitä taskuissamme ja soittelimme aamulla lapselle. Poika oli stressaantunut ja heräsi usein jo kuudelta, vaikka oli yhdekseään, kymmeneen meno.

Ei osannut kelloa, mutta soitettiin, että nyt on kouluunmenoaika. Vaatteet olivat valmiina ja leipiä jääkaapissa. Oppi laittamaan oven lukkoon ja avaimet mukaan.

Onneksi on kännykät!

Vierailija
12/44 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

apuja ei ole! Kunnassa ei tarjolla palveluja jne.

Otan osaa ap, mutta tyttäresi oppii varmasti, oma vilkas poikanikin oppi! Tytöt kuitenkin nohevampia.

Vierailija
13/44 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

täh. et itsekään hoida lastasi niin miksi naapurin pitisi? kukahan tässä on itsekäs kusipää?

Ja samaa mieltä erään kirjoittajan kanssa: ihmiset ovat omaan napaansa tuijottavia itsekkäitä kusipäitä. Koululaisten kesälomien ajaksi aina täällä tarjotaan pelastajaksi naapuria, hehheh. Oma naapuri on itsekäs pariskunta pienen lapsen kanssa, mitään apua ei voi kysyä. En nyt ala erittelemään taustoja...mutta muut ovat iäkkäitä vanhuksia. Mulla ekaluokkalainen, jouluna 7-v täyttänyt poika joutui virumaan yksin aamut (mentiin molemmat seitsemäksi ja pätkätyöläisiä..työnluonne sellainen, ettei voinut olla aamuja poissa = aamut tärkeimmät) Poika valitettavasti joutui opettelemaan ja sydän vuosi verta. Pidimme molemmat kännyköitä taskuissamme ja soittelimme aamulla lapselle. Poika oli stressaantunut ja heräsi usein jo kuudelta, vaikka oli yhdekseään, kymmeneen meno. Ei osannut kelloa, mutta soitettiin, että nyt on kouluunmenoaika. Vaatteet olivat valmiina ja leipiä jääkaapissa. Oppi laittamaan oven lukkoon ja avaimet mukaan. Onneksi on kännykät!

Vierailija
14/44 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä on jokaiselle alle 12 vuotialle oltava ip-paikka.

Naurettava oli uutisissa isän komentti jossa hän vaati vanhempien velvollisuudeksi ostaa kännykkä kaikille koulunsa aloitaville.

Vaikka lapsella on kännykkä ei se ole mikään aikuisen korvike joka vahtii ettei lapsi keksi päättömyyksiä tai suojaa vaaroilta. Kännykkä ei tee lapsen aivoista kehittyneempiä.

Suomi on ainoa maa jossa 6 vuotiaalle annetaan känykkä laillisesti kouraan ja kuvitellaan sen korvaavan turvallisen aikuisen. Ruotsissa se on heitteillejättö.

Vierailija
15/44 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka saattavat jättää jälkensä koko elämän pituiseksi ajaksi.

Tässä olisi työsarkaa kunnille. Laki sellaiseksi joka suojelee lasta ja antaa mahdollisuuden normaaliin kasvuun.

Vierailija
16/44 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea ketjun viestejä, mutta mielestäni tämä homma on tosi raakaa Suomessa. Ei 9-v todellakana ole tarpeeksi vanha pärjätäkseen kaikki iltapäivät yksikseen.

Keski-Euroopan joissain maissa olisi rikos jättää tuon ikäinen yksin kotiin. Täällä se on arkipäivää. Täällä Suomessa lasten pitää itsenäistyä ja pärjätä, se on päivän sana. MIksi lapset eivät saa olla lapsia, edes hiukan pidempään?

Mutta tämä ei varmaan kauheasti auta ap:ta. Olisiko koululla jotain harrastetoimintaa tai lähistöllä jotain kerhoja, joihin voisi mennä ainakin joinain päivinä, ettei lapsen tarvitsisi olla yksin joka päivä? Toivottavasti keksitte jotain, tsemppiä!

Vierailija
17/44 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettelemaan netinkäyttö.

Täällä kaikki äiditkin viihtyy.

Tero

Vierailija
18/44 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsihan voisi olla vanhukselle avuksikin, ja joka tapauksessa yksiäiselle seuraksi.

mutta muut ovat iäkkäitä vanhuksia.

Vierailija
19/44 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

täh. et itsekään hoida lastasi niin miksi naapurin pitisi? kukahan tässä on itsekäs kusipää?

Ja samaa mieltä erään kirjoittajan kanssa: ihmiset ovat omaan napaansa tuijottavia itsekkäitä kusipäitä. Koululaisten kesälomien ajaksi aina täällä tarjotaan pelastajaksi naapuria, hehheh. Oma naapuri on itsekäs pariskunta pienen lapsen kanssa, mitään apua ei voi kysyä. En nyt ala erittelemään taustoja...mutta muut ovat iäkkäitä vanhuksia. Mulla ekaluokkalainen, jouluna 7-v täyttänyt poika joutui virumaan yksin aamut (mentiin molemmat seitsemäksi ja pätkätyöläisiä..työnluonne sellainen, ettei voinut olla aamuja poissa = aamut tärkeimmät) Poika valitettavasti joutui opettelemaan ja sydän vuosi verta. Pidimme molemmat kännyköitä taskuissamme ja soittelimme aamulla lapselle. Poika oli stressaantunut ja heräsi usein jo kuudelta, vaikka oli yhdekseään, kymmeneen meno. Ei osannut kelloa, mutta soitettiin, että nyt on kouluunmenoaika. Vaatteet olivat valmiina ja leipiä jääkaapissa. Oppi laittamaan oven lukkoon ja avaimet mukaan. Onneksi on kännykät!

Joka kevät, kesä ja koulujen alkaessa täällä on näitä keskustelun avauksia, miten alaluokkalainen pärjää. 90 vastauksista on sitä, että naapuri aina auttaa, ja jos ei auta, ap:ssa on vika! Että aina turvauduttava naapuriin!

Ja lisäksi voivotellaan sitä, miten erehtyi tekemään lapsia ilman turvaverkkoja! Jos isovanhempia ei ole, eivät auta, ovat työelämässä tai asuvat kaukana, niin oma vika! Ja että turvaverkot pitää luoda ennen lastenhankkimista tai viimeistään ennen kouluikää eli siis sysätä kavereille ja naapureille.

Eli mene vaikka suohautaan sinä.

Vierailija
20/44 |
11.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsihan voisi olla vanhukselle avuksikin, ja joka tapauksessa yksiäiselle seuraksi.

mutta muut ovat iäkkäitä vanhuksia.

Jepjep.