Lastenohjelmissa sankari on usein mies
eli on Puuha Pete, Postimies Pate, Eki eläinlääkäri ym. ja hommat hoituu. Naissankareista ei minulle tullut mieleen, kun Hanna ankka. Tuleeko muille muita mieleen? Miksi sankarin pitää siis useimmiten olla mies?:)
Kommentit (10)
Mutta kyllähän se niin on, että ohjelmissa ja kirjoissa sankari lähtökohtaisesti on poika/mies, ja koko se porukka, ja sitten tyttöpuolinen on joko vaaleanpunainen hempukka tai Äiti.
Aktiivisia sankarityttöjä on kai vieläkin suunnilleen Peppi Pitkätossu ja ehkä Maisa, muut siten enemmän tai vähemmän koristeita.
kyllä ihan innoissaan mm.mainitsemiani ohjelmia ja ei meillä kanavaa sen takia vaihdeta että sankari on miespuolinen henkilö. Juu tosiaan unohdin tuon Peppi Pitkätossun, mutta tarkoitin just noita pienten tenavien juttuja nyt lähinnä tuolla aloituksella.
otteita Bratz-elokuvasta, kun perheen tyttö katsoi sitä. Huh huh, sanon minä. Kuulosti aika...hurjalta. Voi tietenkin olla, että jos olisin oikeasti katsonut elokuvaa, se ei olisi vaikuttanut niin kummalliselta. Tuli vaan sellainen olo, että aika epätervettä naisen mallia tarjoavat. Osaako joku perhetyneempi kumota mun ennakkoluulot?
Siinä päähenkilö on varsin aktiivinen ja kekseliäs, jopa anarkistinen välillä Pepin tyyliin.
Lauran tähti?
Samsamissakin on Super-Suse.
Niitä ei oikein taida olla.
Tomi-traktorissa sentään maatilan pomo on nainen.
on joku Pohjoismaita paljon patriarkaarisempi maa.
Toinen huomio; jätteitä ei kierrätetä monessakaan lastenohjelmassa (roskis jos kaatuu, on siellä niin banaanin kuoria kuin säilyketölkkejä). Ja esim. Touhulan tohinoissa jokainen kulkee omalla kulkuneuvollaan. Kimppakyyti olisi ekologisempi.
Niksi-Nella, Maisa, Hertta, Pipsa Possu, Anniina Ballerina, Sannin taikamatkat, Lilli ja Kukkaisystävät, Pikku Prinsessa
Riippuu varmaan, mitä katsoo. Itse olen joskus ajatellut aivan päinvastaista. Mansikka-Marja, Heppajengi, Mimi ja Kuku, Hertan maailma, Milja, Hello Kitty. Jos tulee Puuha-Pete, niin vaihdetaan kanavaa. Ja meillä siis tyttö.