Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko 9- ja 10-v. jättää yksin

Vierailija
10.08.2010 |

kotiin nimenomaan yöllä, jos lähdemme synnyttämään? Mun vanhemmat tulevat lapsenvahdeiksi, mutta 200 km päästä ja varmasti vasta aamupäivällä/päivällä, lapset kun menevät aamulla kouluun, kouluunlähtö heräämisineen ja aamupaloineen järjestyy heiltä omin päin. Päivisin ovat olleet tuntejakin yksin koulun jälkeen ja muutenkin, kun olemme töissä. Onko jokin tietty ikäraja olemassa tms?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
14.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mites vanhempien lasten oma isä? Eikö ole kuvioissa? Eikö voisi ottaa lapsia luokseen siinä lasketun ajan tienoilla? 32

Vierailija
22/46 |
14.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennakkoon vaan asiasta kertominen, että näin saattaa tulla käymään. Ja tietysti kysy lapsilta, mitä mieltä he itse asiasta ovat. Ja keskustele, miten hätätapauksessa toimitaan. Näin olen ainakin omani jättänyt koko yöksi (vuorotyö)pakkotilanteessa (lapsen isä joutunut jäämään töihin toiselle paikkakunnalle, eikä sukulaisia asu samassa kaupungissa). Eikä ole mitään paniikkia syntynyt. Lapsi on nukkunut yönsä hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
14.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mies jäis odottaman isompien kanssa kotiin ja tulisi sairaalaan kunhan isovanhemmat ovat saapuneet.

Vierailija
24/46 |
14.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä meidän 10-vuotiaalta ainakin voisi kysyä ja saada vastauksen miltä se hänestä itsestään tuntuisi. Jos epäröisi vastauksessaan, en jättäisi.

Toisaalta teillä lapsia kaksi, heillä on turvaa toisistaan.

Vierailija
25/46 |
14.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina mies mukana? Jos toiste menisin niin menisin yksin tai jonkun naispuolisen tutun kanssa.

Vierailija
26/46 |
14.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun toinen lapsi syntyi virka-aikana :)

Supistukset alkoi aamuyöllä, mutta laantui ja nukahdin välillä. Aamuysiltä mies vei 5-vuotiaan päiväkotiin, kuulosteltiin supistuksia ja mentiin 11:ksi Kättärille. Vauva syntyi klo 13.30. Ja isi ehti hyvin hakea isomman päiväkodista... (Mäkin olin varautunut yölähtöön ja hoitaja oli hollilla esikoista varten. Ei sitten tarvittu.)

Vierailija
27/46 |
14.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina mies mukana? Jos toiste menisin niin menisin yksin tai jonkun naispuolisen tutun kanssa.

Miksi lapset ei pärjää muutamaa tuntia keskenään, pärjää ne meilläkin (7 ja 10 v)

Vierailija
28/46 |
14.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

isoja lapsia ei uskalleta jättää kotiin, kun 3-4 -vuotiaita pikkulapsia juoksee meidän rivarin leikkipihalla ilman vanhempia. Minusta on aina turvattomampaa antaa lapsen olla yksin ulkona kuin sisällä. Mikä ihmeen vaara siinä sisällä olossa on verrattuna ulkonaoloon. Kyllä mielestäni voi siis jättää. Onko pakko herättää yöllä? Entä jos jättäisi selkeästi lapun ja soittaisi aamulla siihan aikaan, kun heräävät yleensä tai ehtiikö isä jo aamuksi kotiin. Meillä viimeksi silloin alle kouluikäiset pantiin nukkumaan, hälytettiiin yks tuttu nukkumaan meille heidän kanssaan (naimaton nuori mies) ja aamulla isä ehti jo kotiin ennen kenenkään heräämistä. Itse en herättäisi lapsia yölllä, koska sitten se yö pikemminkin voisi mennä heillä pelokkaaksi tai hankalaksi,unettomaksi. Asia selkeästi puhuttu etukäteen riittäisi ja se lappu ja soitto.

Vierailija
29/46 |
14.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yksinkertaisesti tajua?? Lasten ope ymmärtää varmasti tilanteen, eikä ketään rankaista parin tunnin poissaolosta :)

Miehesi voi palata kotiin isompien sisarusten luokse ja isovanhemmat voivat rauhassa ajaa teille.

Itselläni on kolme lasta ja mieheni oli mukana vain esikoisen synnytyksessä. Jälkeenpäin ajateltuna olin jopa rennompi toisella ja kolmannella kerralla , kun mukana oli vain kätilö ja lääkäri.

Vierailija
30/46 |
14.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

käy arkisin suomessa töissä ja tytöt 5 ja 10v asuvat keskenään, tosin mummu asuu lähellä ja lapset vierailevat usein siellä. Vanhempi pukee, kampaa ja vie pikkusiskon tarhaan ennen kouluun menoa.

Meillä ei 10 ja 9v lapset voi olla kotona yksin edes äidin synnytyksen ajan..

Vierailija
31/46 |
14.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haluun muuttaa VIROON, kun siel on kaikki paremmin!

käy arkisin suomessa töissä ja tytöt 5 ja 10v asuvat keskenään, tosin mummu asuu lähellä ja lapset vierailevat usein siellä. Vanhempi pukee, kampaa ja vie pikkusiskon tarhaan ennen kouluun menoa.

Meillä ei 10 ja 9v lapset voi olla kotona yksin edes äidin synnytyksen ajan..

Vierailija
32/46 |
14.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin jäi isommat lapset (n. reilun vuoden nuorempia kuin sinun).

Oli puhuttu etukäteen että JOS äiti ja isi on yöllä lähteneet niin jätetään lappu pöydälle ja aamulla löytävät että tietäävät miksi on lähdetty ja että isi tulee takaisin kotiin tarvittaessa nopeastikin (matka sairaalaan ei ollut mikään mahdottoman pitkä). Olivat tottuneet olemaan muutaman tunnin päiväsaikaan hereilläkin kahdestaan ja pelisäännöt selvät. Apua olisi löytynyt myös naapuritalosta HÄTÄtilassa, mutta ilman hätää ei naapureita ollut tarkoitus meidän eikä lasten herättää eikä siis lapsiakaan. Homma sujui niin että aamuyöllä lähdettiin ja isä oli takaisin kotona ennen kuin isommat lapset edes heräsivät ja mummo oli matkalla junassa jo isompien luo (koska isä meni töihin) ja lapset olivat kotona sen että isi kävi aamull amuutaman tunnin töissä ja toi mummon junan tultua hoitamaan!

Vierailija
33/46 |
14.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jos sinua vaivaa, saako jättää, niin voithan soittaa vaikka sosiaalihuoltoon, siellä kyllä osaavat sanoa onko joku laki.

Vierailija
34/46 |
14.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tosiaan, en mene yksin, kun tämä on mieheni ensimmäinen ja ehkä viimeinen synnytyskokemus, haluaa tulla mukaan. Lasten oma isä asuu samassa kaupungissa ja ovat hänellä 10 päivää kuukaudessa, saattaa ollakin että ovat juuri siellä kun meillä synnytetään... Ei ole lupautunut olemaan käytettävissä ja hälytysvalmiudessa meidän synnytyksen takia. Parempi varmaan tosiaan ettei herätetä ja jätetään lappu. Isovanhemmat ovat luvanneet soitella meille ja herättää lapset ja varmistaa että lähtevät kouluun.

Vierailija
35/46 |
15.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehen pitää päästä mukaan on kuitenkin ainutlaatuinen tapahtuma ja lapset kyllä pärjäävät.

Asutteko ok talossa vai missä?

Onko sairaalaan pitkä matka?

Älkää herättäkö lapsia yöllä, heräilevätkö yleensä yöllä?

Vierailija
36/46 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap lisää; heille kerrottaisiin yöllä lähdöstämme ja kännyköillä saavat yhteyden ja heihin saa yhteyden.

Vierailija
37/46 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta aika kurjaa tuo on. Soittaka vaikka MLL:n lastenhoitaja sinne siksi aikaa, että saatte isovanhemmat paikalle.

En jättäisi omaa 11-vuotiasta kyllä missään nimessä, vaikka reipas ja omatoiminen onkin.

Vierailija
38/46 |
10.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä voisi, mutta en jättäisi. Ei olis kovin kivaa lapsille... on sen verran jännä tilanne lapsille, kun lähdette synnärille. Jännittää, ei ehkä tule enää uni.

Hankkisin jonkun aikuisen, joka tulisi lasten luokse.

Vierailija
39/46 |
12.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin mennäkin yksin, mutta kun tulevan vauvan isälle tämä on hänen eka ja ehkä viimeinen kertansa, kun saa kokea oman lapsensa syntymän, niin en haluaisi viedä sitä mahdollisuutta häneltä sitä kokea sen vuoksi että on minun edellisestä liitostani olevien ei-omien lasten kanssa kotona. Synnytyksenikin ovat olleet sen verran nopeita, että jos jää aamuun odottamaan lasten kouluunlähtöä, vauva on ehkä jo syntynyt.

Kaveri yökyläily: lapsilla on kavereita, mutta ei oikeen sellaisia kenen vanhempien kanssa olisin niin läheisissä väleissä, että rupeisin/voisin sinne muksujani, varsinkin vielä jos tyttö eri ja poika eri paikkaan viemään keskellä yötä yökylään, varsinkaan esim. arkena. Eri asia jos itse joku ehdottaisi.

Joten tarvii vaan jättää heidät kaksin, ja soitella sitten kotiinpäin ja he voivat soittaa isovanhemmille. Onneksi ovat itse reippaasti jäämässä.

ap

Vierailija
40/46 |
12.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos 9- ja 10-v. lapset ei pärjää muutamaa tuntia keskenään niin ne on jälkeenjääneitä, sorry vaan kaikki paapojat.