Miten kestää kivulias ja epämiellyttävä tutkimus (sairaalassa) - voiko jotenkin
mielikuvaharjoitella ja siten saada itseluottamusta - että edes kuvittelee kestävänsä. Tutkimus on ihan kamala, sitä kerran jo kokeiltiin mutta se epäonnistui (syynä verenvuoto), mutta tutkimus itsessään jo sitä ennen nosti paniikin.
Huomenna olisi uusi yritys eikä tämä kerta ole sen helpompi - viime kerralla sentään menin avoimin mielin ja ajattelin, että tutkimuksesta selvitään, selvisinhän pahemmaksi luuleman tähystyksenkin.
Tässä tutkimuksessa pitäisi kaiken lisäksi olla rentona! Aika ylimitoitettu vaatimus...
Minä kun olen toimenpidekammoinen ihminen, ja jo verikoe hieman jännittää, vaikka olenkin niihin jo tottunut.
Voiko pelkkä rauhoittava esilääkitys hillitä paniikkia (kipuahan se ei vie pois...) niin, että tutkimus saadaan vietyä loppuun (jos tällä kertaa ei ole verenvuotoa tms. itsestäni riippumatonta syytä)?
Miten itseä voisi psyykata?
Kommentit (10)
Voiko pelkkä rauhoittava esilääkitys hillitä paniikkia (kipuahan se ei vie pois...) niin, että tutkimus saadaan vietyä loppuun (jos tällä kertaa ei ole verenvuotoa tms. itsestäni riippumatonta syytä)?
Voi. Pyydä rauhoittavia, jos ahdistaa!
Pelkohan pahentaa kivun tuntemusta, joten rauhoittavat saattavat siinä mielessä auttaa kipuunkin..:)
Toivottavasti kaikki sujuu hyvin.. Voimia sinulle..
Ilmoita, että pelkäät ja että koit kovaa kipua ekalla kerralla ja vaadi saada sekä rauhoittava esilääkitys että kipulääkitys. Säästösyistä ne yrittävät tehdä kaikki kokeet luomuna. Tiedän mistä puhun...
jos kertoisit mikä tutkimus, joku voisi kertoa miten on sen kanssa selvinnyt
vai mikä lie nimeltään. kuitenkin niin vahvat rauhoittavat suoraan suoneen, että oot ihan pihalla. näin minä selvisin gastroskopiasta. olin kai teknisesti ottaen hereillä mutta en tajunnut mistään mitään. mutta sain vaatimalla vaatia tota nukutusta. pyydä siis vahvat rauhoittavat suoneen. vaadi.
kun tehtiin koeputkihedelömöityksen munasolujen keräys.
Auttoi hyvin. Tuli rauhallinen, keinuttava, levollinen olo :)
Myös kipulääke annettiin suoraan suoneen.
Rauhalliseen hengittämiseen keskittyminen voi auttaa. (Esim. sisäänhengittämisellä ajattelee tiettyä sanaa, uloshengittämisellä toista).
ikinä kokenu, ja sentään on mm 3 synnytystä alakautta ollut. Mulle ei annettu mitään lääkettä. JÄLKIKÄTEEN sanottiin että arviolta 30% naisista tarvii nukutuksen :o( ja että jos se vielä tehtäisiin, seur kerralla nukutetaan. Onneksi seuraava toimenpide olikin synnytys joten rulijanssiin en enää joutunut.
Sitä tuntee noissa toimenpiteissä olevansa alakynnessä ja ajattelee että kyllähän tästä tosiaan selvitään, onhan tämä pian ohi...
Mutta näin on: VAADI. Ihme on jos joku se puolestasi tekee, valitettavasti. Vaatimalla vaadi toimenpiteen mukainen ja vaatima rauhoitus/puudutus tmv.
Mielikuva- ja rentoutusharjoittelu toimii toisilla, toisilla ei. Olemme kaikki erilaisia, onneksi =). Sillekin on varmasti syynsä =).
Kyse on ruokatorven paineenmittauksesta, joka tehdään nenän kautta asennettavan ilmaletkun avulla (työnnetään siis ruokatorveen) sekä ph-mittarin asennus samaa reittiä ruokatorveen vuorokaudeksi.
Ikävä kyllä tuossa on vaikea hengittää rauhallisesti, mutta pakko yrittää. Voisiko tuollaisessa käyttää muuta (tehokkaampaa) kuin diapam-lääkitystä, mitä on tarjolla?
ap