Päivähoidon käytännöt!
Kaupassa käynnit tms. eivät kuulu tehtäväksi lapsen hoitoaikana!
Näin seisoo tummennetulla tekstillä meidän päiväkodin ohjeissa.
Siis myös ne äidit jotkä ovat päivän kotona ja lapset hoidossa, niin muistakaa, että hoitoaikana ei kauppaan, eikä hoideta omia asioita. Sitten vasta, kun lapset on haettu hoidosta.
Kommentit (39)
6-vuotias kaipaa jo muutakin seuraa. Kyllä äiti osan päivää kelpaa viihdyttäjäksi (pelataan, piirretään, tehdään kimpassa kotihomia ym.), mutta sitten alkaa jo tulla ikävä muita kavereita.
Ja tosiaan vapaapäivinäni kotimme on kuitenkin miehen työpaikka, joten ihan vapaasti täällä ei voi hillua. Haluan antaa hänelle työrauhan.
Lapsellani on kuitenkin keskimäärin muita enemmän vapaapäiviä (ainakin näin kuulopuheiden perusteella).
onhan se aika paljon .
Tekee meilläkin mies kotona töitä,mut ei tulis mieleenkään viedä 5.5 vuotiasta tarhaan vapaapäivinäni.Miehellä on työhuone ja muu talo on vapaassa käytössä.Äänetkin on sallittuja ;D .
Hieman kekseliäityyttä peliin..
Toki, jos sulta on nyt se maito aamupalalla loppunut niin saat tuosta lähi-Siwasta sen hakea, mutta ei lasten kanssa lähdetä tekemään mitään viikon ruokaostoksia.
Ja olen siis kunnallinen pph.
Lisänä siis tietysti talviloma (yksi viikko) ja kesäloma (neljä viikkoa).
Meilläkin on työhuone, mutta äänet kuuluvat silti tänne. Asumme 90 neliöisessä kerrostalohuoneistossa, joten tilaa on rajatusti.
Arvostella toki voi vapaasti, jos se mieltä parantaa. Meillä on ihan elämäänsä tyytyväinen mukelo :)
Vierailija - 10.8.2010 20:51 (26/32)
kyllä käy
ja vielä lasten kanssa. Jokapäiväinen kävely reissu lasten kanssa kauppaan tai hoitamaan pankkiasioita. lapset seisovat tiukasti rattaiden vieressä. pienemmät istuvat rattaissa ja hoitaja lappaa kamaa alakorille ja aletuotteita kuluu... tätä näen siis joka päivä. luulisi että joskus olis kiva viettää ulkoilu vaikkapa puistossa...
joo...näinhän se on pakosti.
milloin luulet hoitajan hakevan ruuan lapsille, mistä valmistaa välipaloja ym. kun ainakin minun päiväni alkaa 6.00-7.00 ja loppuu 17-18.00.
ei kerkiä pankkiin ei kampaajalle ei mihinkään.
kyllä käyn lasten kanssa kaupassa, en kyllä päivittäin mutta 1-2 kertaa viikossa kylläkin sekä postissa ja pankissa myös.
ja kyllä vanhemmat titävät eikä se heitä haittaa.
käymme silti päivittäin ulkona 2-4h. kauppareissu kun vie ehkä sen 10-15 min.
jotka pitävät lapsensa hoidossa 7-17 ihan sama missä ovat. Ja niitä, jotka pitävät lapsensa hoidossa vaikka olisivat itse töistä lomilla. Tästä on nyt puhuttu aika paljon, että myös lapset tarvitsevat lomaa. Miksi lapsen pitää olla "töissä" jotta vanhemmat saavat olla rauhassa?? Tehdä RAUHASSA kaikenmaailman asioita ja lapset sen aikaa päivähoidossa? kyllä minä ainakin selviän kauppareissuista lasten kanssa, en minä niille hoitajaa tarvi siksi aikaa jos isä ei ole kotona...
No koska tarhahommat vastaa niitä joita tehdään kotona:
Syödään aamupalaa, leikitään, ulkoillaan, syödään, nukutaan, syödään välipalaa, mennään ulos!
Ihan saakelin väsyttävää!
Omat lapset jaksaa, ne jopa HARRASTAA tarhan päälle!
Illalla tehdään kaikenlaista myös jos ei ole jumppaa.
Lapsen työ on leikkiä. Jos lapsi ei jaksa ulkoilla, leikkiä on lapsi sairas eikä hoitokunnossa. Mutta nämä asiat jokanen terve aikuinen hoitaa myös.
hoitolapsi tultiin hakemaan 20min. myöhässä ja juna ennätti mennä. työpäivä kun on 11h/vrk niin ei kovinkaan helposti järjesty sitä kampaamoaikaa.
niin muistat merkata tunnit ylös niin pianhan noista kertyy exravapaita sit on kiva olla joulun aikaa vapaalla =) ja vanhemmat kiikuttakoon lapset sillä aikaa varahoitoon... mites toi muuten yksityisellä puolella toimii, laskutetaanko vanhemmilta erikseen exstraa kun myöhästyvät??
ja jopa kävin uimassa kun lapsi nukkui päikkäreitä pk:ssa.. en olisi ehtinyt työpäivän jälkeen kuitenkaa hakea häntä ennekuin menivät päikkäreille joten hain hänet vasta välip. jälkeen =)
mä kyllä toisinaan ymmärrän ton viestin että se tarkoittaa niitä vanhempia jotka pääsee töistä vaikka klo:16 ja pk menee kiinni klo:17 ja vanhempi tulee hakemaan lasta säännöllisesti klo:17.05-10 ruokakassit auton takapenkillä... ei oo kivaa odotella sen yhden lapsen kanssa joka kokoajan kyselee milloin hänet haetaan kun kaikki muut ollaa haettu jo..
mun pitää kuulemma ihan toimittaa todistus päiväkodin johtajalle, että alan opiskella. muuten ei ois saatu hoitopaikkoja ollenkaan. että silleen. meinasin kysyä, pitääkö tuoda lukujärjestyskin, etten varmasti tee sit mitään muuta sinä aikana kun lapset ovat päivähoidossa! tosin opintoihin kuuluu paljon itsenäistä työskentelyä, ehkä niitä sentään saa tehdä. mulle kyllä oikeasti tuo aika kun lapset ovat päivähoidossa on ainoa aika ilman lapsia, kun ei muita hoitajia ole, eikä isää. pitäiskö pyytää neuvolasta lappu että mun mielenterveydelle on tärkeää saada edes joskus omaa aikaa, ja terveyden kannalta olis tärkeä joskus harrastaa liikuntaa. mieluummin kai ne lapset on siellä tutussa päiväkodissa, kuin puolitutun lastenvahdin kanssa kotona.
että tuollainen lause on laitettu ohjeeksi, mutta kun kaikissa perheissä ei ole samaa mallia. Esim. meillä maalla työpaikan ja tarhan välissä on 30 km ja se kauppa on lähellä työpaikkaani. Koti on sitten vielä 10 km päässä tarhasta. Miksi ihmeessä ajaisin 30 km hakeakseni lapsen ja sitten takaisin 30 km mennäkseni kauppaan ja jälleen 30 km päästäksemme kotiin??? Ja en varmaan nyt ole ainoa, jolla on tilanne tällainen. Toki käyn kaupassa lähinnä ostamassa maitoa ja tuoretta leipää, isot ostokset teemme perjantaina tai lauantaina lapsen kanssa ja isommassa kaupassa. Oma työaikani on siinä mielessä epäsäännöllinen, että välillä pääsen lähtemään jo muutamaa tuntia aiemmin, ja silloin lapseni tosiaan saattaa nukkua päiväunia tai syödä välipalaa. Lapseni on myös pyytänyt, että äiti ei tulisi hakemaan kuin vasta ulkoa, kun ulkoleikit kavereiden kanssa ovat niitä hauskimpia.
Meillä on 7 km kauppaan, päiväkodilta tulee vielä pari enemmän, joten tottakai käyn kaupassa kun siitä ohi ajan ja sitten hakemaan lasta hoidosta. Meillä kaikki tekee noin ja hoitajat sen tietää, koska ei lapset jaksa hoitopäivän jälkeen lähteä kauppareissulle ja odottaa ruokaa n. 1/2 tuntia kauemmin, mikä menee edestakaisin ajamiseen.
niissä ei ainakaan meilläpäin saa lasta pitää milloin tahtoo. On esitettävä kummankin vanhemman työvuotolistat ja niiden mukaan laitetaan lapselle hoitoajat. Kysytään tietysti työmatkaan kuuluva aika joka lisätään hoitoaikaan.
Tavallisessa pk:ssa ei ole niin tarkkaa. Miedän pk:ssa jopa pyydettiin minua tuomaan lapset aamupalalle klo kahdeksaan vaikka hoidon tarve alkaisi kymmeneltä. Kaikki hauska kuulemma tapahtuu heti aamupalan jälkeen.
6-vuotias kaipaa jo muutakin seuraa. Kyllä äiti osan päivää kelpaa viihdyttäjäksi (pelataan, piirretään, tehdään kimpassa kotihomia ym.), mutta sitten alkaa jo tulla ikävä muita kavereita. Ja tosiaan vapaapäivinäni kotimme on kuitenkin miehen työpaikka, joten ihan vapaasti täällä ei voi hillua. Haluan antaa hänelle työrauhan. Lapsellani on kuitenkin keskimäärin muita enemmän vapaapäiviä (ainakin näin kuulopuheiden perusteella).
osaavan tehdä muutakin kuin hillua.
Varsinkin, jos on auto, niin ei niitä kauppakasseja kukaan näe.
Meidän kaikki naapuruston lapset on ip-kerhossa, vaikka toinen vanhemmista on kotona.
Miksei heitä kytätä?
Vielä pitkää päivää tekevät nämä lapset. Ihan tavis perheistä ovat.
ja vielä lasten kanssa. Jokapäiväinen kävely reissu lasten kanssa kauppaan tai hoitamaan pankkiasioita. lapset seisovat tiukasti rattaiden vieressä. pienemmät istuvat rattaissa ja hoitaja lappaa kamaa alakorille ja aletuotteita kuluu... tätä näen siis joka päivä. luulisi että joskus olis kiva viettää ulkoilu vaikkapa puistossa...
yhtään pidempää kuin on pakko. Kaupassa käydään yhdessä lasten kanssa ja kampaamo yms. jutut hoidetaan myös toiseen aikaan. En ymmärrä ihmisiä, jotka pitävät lapsia mahd. paljon päiväkodissa! Minä ainakin haluan nähdä lapseni ihan heti työpäivän jälkeen kuin on mahdollista.
vanhempien lapsia varten.eli vanhempien työajan lapsi on hoidossa.
on se niin pirun vaikeaa käydä lapsien kanssa yhdessä kaupassa.en tajua näitä vanhempia....
että ihan oikeesti, käykö jotkut joka päivä/melkein joka päivä kaupassa? Se on ihan hirveetä ajan ja rahan tuhlausta. Meillä käydään kaupassa 2 kertaa viikossa. Perjantaina haetaan viikonlopun ja alkuviikon ruuat (toinen aikuinen menee kauppaan ja toinen hakee lapset). Viikolla käydään sitten kerran kaupassa.
Ihan oikeestiko jotkut käy päivittäin ruokakaupassa?
Ei taida äiti paljon viitsiä touhuta lapsensa kanssa..helpompi viedään tarhaan vapaapäivänäkin.Taas_jälleen kerran_ IHMETTELEN ,miksi tuollaiset ihmiset haluavat hankkia lapsia????
Ei ymmärrä,ei!!