Pitäisikö eskarilaisen osata itse huolehtia päiväkodissa, että
lämpimällä ilmalla laittaa ulkoiluun vain ulkohousut, siis riisuu alta itse sisähousut pois? Siis: on hellettä ja ulkoiluun laitetaan ohuet ulkohousut ja täti ohjeistaa lapset, että riisukaa ne sisähousut pois, mutta ei tarkista onko lapsi tehnyt näin. Onko tämä teistä ok, pitääkö 6-v:n osata itse huolehtia asiasta?
Meillä lapset aloittivat viime viikolla uudessa pk:ssa ja eskarilainen oli viime perjantaina (hellepäivänä) aivan läkähdyksissä kotiin haettaessa, alle tunnin ulkoilun jälkeen. Valitti kuumuutta ja lähdettäessä kotiin huomasin, että tytöllä on collegehousut ulkoiluhousujen alla, lämmintä reilusti yli 25 astetta! Ihmettelin asiaa tytölle ja hän vain vastasi, että tädit käskivät pukea ulkohousut. Ehkä neiti sitten omaa lapsen laiskuuttaan ei viitsinyt riisua niitä collegehousuja, mutta olisi minusta ollut tätien tehtävä tarkistaa asia. Tyttö on kuitenkin aivan uudessa hoitopaikassa eikä luultavasti ole kehdannut mennä sanomaan tädeille, että on kuuma!
Aamulla otin asian puheeksi pk:ssa, ja täti kirjasi ylös toiveeni tarkastaa tytön vaatetus ulos lähtiessä. Mutta korvaani otti, kun hoitaja sanoi, että heidän täytyy nyt uusien lapsien kohdalla opetella, keiden vaatteita vielä tarvitsee tarkastaa ja keiden ei. Siis mitä? Eikö se ole heidän työnsä huolehtia vielä eskarilaiseltakin, että vaatetus on säähän nähden sopiva?
Pikkujuttuhan tämä on, mutta näin uuteen paikkaan sopeutuessa pienetkin jutut tuntuvat isoilta.
Kommentit (69)
liikkuu. Jos päiväkodin hoitaja ei tarkista, että lapset toimivat oikein, hän on tehnyt virheen. Piste.
Kun meidänkin 2,5v:n on osattava syödä itse, vaippaa ei ilmeisesti jaksettais vaihtaa kun monta kertaa on kyselty miksen opeta kuivaksi, ulkovaatteet pukee itse, keinussa on otettava vauhtia itse (kuulin hoitajan sanovan yhdelle tytölle että jos et saa vauhtia niin ei voi sitten keinua,kyllä sä opit) jnejne. Kaipa senkin pitäisi jo osata valita mitä vaatetta tarvitsee ulos ettei hoitajille vaan jää liikaa työtä. Ja anoppi on pph, heillä ollessani olen huomannut että hyvinhän tuo ehtii kaikkien neljän pukeutumiset huolehtimaan. Päiväkodeissakin usein on tuo 1 hoitaja/4-5 lasta eli miksi se on niin paljon vaikeampaa valvoa?? Siksi että ne muut hoitajat puuhaavat muuta ja yksi sitten huoletii kaikki 20 ulos? Vastuu jätetään lapselle itselleen kun ei ehditä vahtia. Lapsissa on kuitenkin niitä haaveilioita ym jotka eivät aina hoksaa huolehtia itsestään. Kaikki eivät ole omatoimisia yhtä pienenä ja lapsen on saatava kasvaa niihin omaa tahtiaan. Ja uusi, kotona hoidettu lapsi tuskin osaa heti noita laumarutiineita. Päiväkoti on harhaanjohtava nimitys, tarha oli osuvampi. Vahditaan mutta ei hoideta. (Tästä karu esimerkki lasten kiusaamisen yleisyys päiväkodeissa, hoitajat ei yleensä huomaa mitään, eli ovat paikalla mutta eivät oikeasti läsnä)
kiusaamise mahdolllistaa ja aiheuttaa juuri erityisvaatimukset. aika menee niihin, eikä pysty vahtia koko ryhmää.
mene katsomaan sitä työmäärää päiväksi. päiväkodeissa pitää nykyään kirjata paljon asioita. kotonako hoitajien pitäisi se tehdä?
helppo on vaatia ja valittaa, sitä nykyajan mamma ossaa tehdä kun kysymyksessä ne hoitajat, mutta omalta pennulta ei vaadita mitään.
Esikoululainen on liian nuori arvioimaan vaatetuksen sopivuutta vaihtelevissa sääoloissa.
Tuskin se säätila nyt missään 10 astetta heittää säätiedotuksesta. Kerrot lapsellesi, mitä ulkoiluun puetaan ja että tädit tarvittaessa tarkentavat ja sillä selvä. Kyllä normaali eskarilainen tämän osaa! (jos ei, on syytä harjoitella).
Totuus on kuitenkin se, että nämä joille vaaditaan erityiskohtelua tottuvat siihen. Esim. oma lapsi joutui pukea häntä vanhemmat lapset, jotka päiväkodissa, ja omani kotihoidossa, kun nämä päiväkotilapset eivä osaa mitään. Eivät avata jäätelöä, eivät ajatella, eivät tehdä yhtään mitään, kaikesta pitää sanoa monta kertaa ja siltikin pyydetään apua. On kivempaa ja helpompaa vaan passauttaa muilla ja saada erityishuomiota. Nykypäiväkodesisa hoitajat menneet mukaan tähän yskilöllisyys ja tempereamentti-liioitteluun, mikä mahdollistaa sen, että jos vanhemmat näin haluavat ja sitä vaativat, lapsen ei tarvitse tehdä mitään eikä oppia ajattelemaan mitä seuraavaksi tehdään ja mitä itse voi sen edesauttamiseksi tehdä.
Eihän kuskin vieressä vain istuva opi reittejä eikä sitä miten ajetaan. Itse se on opeteltava, ja jos kaikki tehdään valmiiksi mitään ei opi. Ja suunnilleen puolet, jollei ylikin vanhemmista, keksii näitä erityistoiveita joka t päivä uusia.
Kun meidänkin 2,5v:n on osattava syödä itse, vaippaa ei ilmeisesti jaksettais vaihtaa kun monta kertaa on kyselty miksen opeta kuivaksi, ulkovaatteet pukee itse, keinussa on otettava vauhtia itse (kuulin hoitajan sanovan yhdelle tytölle että jos et saa vauhtia niin ei voi sitten keinua,kyllä sä opit) jnejne. Kaipa senkin pitäisi jo osata valita mitä vaatetta tarvitsee ulos ettei hoitajille vaan jää liikaa työtä. Ja anoppi on pph, heillä ollessani olen huomannut että hyvinhän tuo ehtii kaikkien neljän pukeutumiset huolehtimaan. Päiväkodeissakin usein on tuo 1 hoitaja/4-5 lasta eli miksi se on niin paljon vaikeampaa valvoa?? Siksi että ne muut hoitajat puuhaavat muuta ja yksi sitten huoletii kaikki 20 ulos? Vastuu jätetään lapselle itselleen kun ei ehditä vahtia. Lapsissa on kuitenkin niitä haaveilioita ym jotka eivät aina hoksaa huolehtia itsestään. Kaikki eivät ole omatoimisia yhtä pienenä ja lapsen on saatava kasvaa niihin omaa tahtiaan. Ja uusi, kotona hoidettu lapsi tuskin osaa heti noita laumarutiineita. Päiväkoti on harhaanjohtava nimitys, tarha oli osuvampi. Vahditaan mutta ei hoideta. (Tästä karu esimerkki lasten kiusaamisen yleisyys päiväkodeissa, hoitajat ei yleensä huomaa mitään, eli ovat paikalla mutta eivät oikeasti läsnä)
kiusaamise mahdolllistaa ja aiheuttaa juuri erityisvaatimukset. aika menee niihin, eikä pysty vahtia koko ryhmää. mene katsomaan sitä työmäärää päiväksi. päiväkodeissa pitää nykyään kirjata paljon asioita. kotonako hoitajien pitäisi se tehdä? helppo on vaatia ja valittaa, sitä nykyajan mamma ossaa tehdä kun kysymyksessä ne hoitajat, mutta omalta pennulta ei vaadita mitään.
Jos puhut lapsestani (etkä siis tuosta collienpennusta) niin häneltähän vaaditaan paljonkin. Kotona hoidetut kaksi vanhempaa eivät pukeneet itse vielä 2 vuotiaana, sisävaatteista osan mutta ei haalareita ym. En ole vaatinut hoitajilta muuta kuin että tekevät työnsä. Kritisoinut olen kyllä että miten sen työn voisi tehdä koska hoitajia todellakin on monenlaisia. Jos olet se joka käskee 2v:n ottaa itse vauhtia keinussa ja seisoskelee vieressä (totta hitossa lapsia voi vahtia samalla kun lykkää välillä vauhtia, ei ne silmät sillä päästä häviä) niin kuulut sitten niihin oikeasti laiskempiin. Kun maksaa jostain palvelusta niin ei ole pakko ottaa vain hiljaa vastaan mitä annetaan, etkö itse sano mitään jos maksamasi hotellihuone on törkyinen tai ostamasi pesukone ei toimikaan? Ostan palvelua ja haluan myös saada sitä. Maksan murto-osan todellisesta hinnasta mutta maksan myös kunnallisveroja ja kuntalaisena sen tarjoamien palvelujen laatuun pitää voida vaikuttaa. Eli mm. hoitajien määrään olen kyllä ottanut kantaa ihan kunnalle. Ja ehkä suoraan päiväkodille siihen että hoitajat tekisivät niitä paperihommia lasten päiväuniaikaan eivätkä ulos pukiessa... Kyllä palvelun ostajan tehtävänä on vaatia ja valittaakin. Hoitajat voivat valituksiin asiallisesti vastata. Ja hoitajat voivat myös valittaa eteenpäin mikäli työtaakka on liian suuri (mikä EI koske kaikkia päiväkoteja, helpoin tapa vaan niiden laiskempien perustella tekemättömyyttään). Mitään asioitahan ei muuteta pelkästään pitämällä suu kiinni epäkohdista. Jos päiväkodeissa kiusataan niin syy on sekä hoitajien että niiden jotka hoitajien määrästä päättävät mikäli niitä oikeasti on liian vähän. Minä en kärsi hiljaa ja anna lasten kärsiä,lapset eivät voi asioitaan muuttaa joten aikuisten on pidettävä heidän puoliaan ja tuotava asat esille.
Joka johtanut siihen, että suomen päiväkodeissa ei viihdytä.
Muualla siis lapset 2-4-vuoitaat leikkikoululaiset jaksavat nätisti keskittyä yhden opettajan johdolla koko päivän tekemään tehtäviä ja leikkimään eivätkä pullikoi ryhmän kokooonpanosta jne.
Mutta suomessa tämä yksilöllisyys ja temperamentti-muoti ajanut siihen, että opettajat ja lapset eivät jaksa itse enää, paitsi nämä röyhkeimmät nauttivat, jotka meluavat ja ovat näitä yksilöllisiä, joilta ei voi vaatia mitään ja joiden puolesta tehtävä kaikki.
ensin sanottu, ota sisähousut pois. kun ne olisi pois jalasta niin vasta seuraava ohje, laita ulkohousut jalkaan. onko normaalia eskarilaiselle? no, ei ole! pitäisikö miettiä onko ymmärryksessä vaikeutta siis ihan oikeasti.
Poikani on ihan normaali, eli siis terve lapsi ja pärjää hyvin koulutehtävissä mm.luokkansa paras matikassa. Mutta, kun annetaan pitkä ohje eli monta juttua mitkä pitäisi tehdä niin unohtaa kesken. Puheterapeutin mukaan syynä on kuulomuistin kapeus jolle ei kauheasti voi mitään.
tai osaamatomuudet tähän liittyy???
Nyt oli kai kyse ESIKOULUSTA! Paikka jossa harjoitellaan vaikka nyt noita pukemisjuttuja koulua varten. Ei siellä koulussa kai kukaan vahdi onko joka ipanalla tumput kädessä vai repussa...
Pitää osata itsenäisesti vaihtaa sisä- ja ulkohousujen lisäksi vielä paitakin joka kerta! Lisäksi ulkoillessa pitää lapsilla olla helteelläkin sukat jalassa, jotta jaloista ei tule likaa sisälle. Alkaa minusta olla jo aivan liikaa vaadittu!
Eskarilaisia on monenlaisia ja yksilölliset erot pitäisi huomioida. Toisilla voi olla pitkä kokemus päiväkodissa olosta ja toiset tulevat suoraan kotoa tai perhepäivähoidosta. Eskarivuosi on sitä varten, että silloin harjoitellaan mm. koulussa tarvittavia taitoja. Ei kenenkään tarvitse heti elokuussa itse tietää, mitä puetaan ulkoiluun vaan sitä opetellaan pikkuhiljaa. Toisilta tälläiset asiat sujuvat jo helposti ja toiset taas harjoittelevat vielä omatoimisuutta.
Aikuisten vastuulla on , mitä eskarilaisella on päällään ulkoilussa.
nim. erityislastentarhanope ja 2 lapsen äiti
hm. voihan tuon ikäinen vielä unohtaa. mutta toisaalta nuokin vaatimukset, että pitää muistaa katsoa joiltakin ja joiltakin, ei.
siinä tuoksinassa kun yrittävät saada porukan ulos ja joku vahtia ja joku ehtiä myös itsensä pukea
minusta voi hyvin kärsiä tyhmästä päästäkin. ja oppia siten.ei se lapsi välttämättä opi jos aina muistutellaan
Ihanaa, että jotkut vanhemmatkin näkevät tuon kokonaisuuden.
Ap:lle sanoisin, että eskari-ikäisen pitäis jo ainakin osata mennä kertomaan hoitajalle, että on kuuma, vaikka ohjeiden kuunteleminen olisikin unohtunut.
t. lastenhoitaja
Keväällä kysyin kuinka paljon lapselta odotetaan itsenäisyyttä vaatteiden vaihdossa ja valinnassa ja vastaukseksi tuli, että "Kyllä ne nopeasti oppivat laittamaan sopivat vaatteet." Eli ope ja avustaja eivät juuri puutu lasten vaatetukseen.
Meillä eskari on koulussa eikä siellä ole tapana juuri vahdella vaatteita (kavereiden äideiltä olen asiaa kysellyt näin etukäteen).
Nyt kun lapsi on ollut eskariin liittyvässä päivähoidossa pari viikkoa olen aina aamulla kovasti selittänyt pojalle mitä repusta löytyy ja poika onkin itsenäisesti tajunnut vaihtaa aamun jälkeen shortsit itselleen kun lämpötila on huidellut kolmessakympissä. Ei kuulemma ole henkilökunta ohjeistanut mitenkään tuossa vaatetusasiassa lapsia.
mutta ehkä se on kiva vaatia että nikojennikalta tarkistetaan joka tilanteessa kaikki. saa sitten sitä ekstrahuomiota ja on sitten koulussa taas entistä vaativampi ja itsekkäämpi.
minusta kyllä niin, että jos samaan kouluun ollaan menossa, vaaditaan kaikilta samat jutut ja jos ei muista, kärsii nahoissaan.
jos ei opi, niin eskarin voi uusia.
Harvemmin eskarilainen vielä osaa lämpöittaria kovin hyvin tulkita (jos sellaista edes näkyvissä on).
Aamulla voi olla +15 ja ulkoilun aikaan +25. Mistä se 5-6 v voi tietää mikä se ulkolämpötila on juuri silloin kun ulos pitää mennä?
mutta ehkä se on kiva vaatia että nikojennikalta tarkistetaan joka tilanteessa kaikki. saa sitten sitä ekstrahuomiota ja on sitten koulussa taas entistä vaativampi ja itsekkäämpi.
minusta kyllä niin, että jos samaan kouluun ollaan menossa, vaaditaan kaikilta samat jutut ja jos ei muista, kärsii nahoissaan.
jos ei opi, niin eskarin voi uusia.
vaan ne tädithän ohjeistaa. "ottakaa sisävaatteet pois ja laittakaa ne sortsit sieltä repusta jalkaan". pitää 6-vuotiaan jo osata kuunnella. mä vaadin jo omalta 2-vuotiaalta taitoa kuunnella ohjeet.
lapseni oli viime vuonna lukuisia kertoja pakkasessa ilman pipoa, pelkkä t-paita takin alla, sateessa lenkkareissa ilman sadevaatteita jne., koska ei osannut itse arvioida pukeutumistaan.
Mutta ihmettelen, miks lapsella helteellä on sisällä collrit? JA miks ei ulkoiluhousuiksi ole myös lyhytpunttista tällaisilla ilmoilla?
tällä äidillä ainakin vaikeuksia jsokus saada edes ne 1-2 lasta ja itsensä ulos ja muistaa avaimet ja kaikkien vaatetus ym. joten nminusta noitakin voisi ehkä jokainen harkita, ennen kuin alkaa jokaisesta pikkuasiasta opettajille tai lastentarhanopettajille erityistoiveita esittää. kun sitä hommaa varmasti riittää siellä päiväkodissa muutenkin. kiusaamiset ja hengenvaaralliset asiat sitten erikseen.
tarkastaa eteisessä lasten vaatetus, lapsesta riippumatta. Jos siellä toimittaisiin näin, ei tarvitsisi asiasta erikseen mainita!
Eivät eskari-ikäiset päivähoitolapset yhdessä yössä opi itse huolehtimaan vaatteistaan! Sitä(kin) siellä on tarkoitus opetella.
ap
mutta ehkä se on kiva vaatia että nikojennikalta tarkistetaan joka tilanteessa kaikki. saa sitten sitä ekstrahuomiota ja on sitten koulussa taas entistä vaativampi ja itsekkäämpi. minusta kyllä niin, että jos samaan kouluun ollaan menossa, vaaditaan kaikilta samat jutut ja jos ei muista, kärsii nahoissaan. jos ei opi, niin eskarin voi uusia.
kuin eskariin mennessä vaatiminen. =) Opettelemaanhan sinne mennään...
ap
Mutta ihmettelen, miks lapsella helteellä on sisällä collrit? JA miks ei ulkoiluhousuiksi ole myös lyhytpunttista tällaisilla ilmoilla?
Ei meillä ole ollut enää helteitä. Asumme pohjoisessa. Se perjantai oli kuuma iltapäivä, joo, mutta aamulla ei sitä osannut arvata...
Eivät kaikki asu Etelä-Suomessa...
t. ap
Eivät eskari-ikäiset päivähoitolapset yhdessä yössä opi itse huolehtimaan vaatteistaan! Sitä(kin) siellä on tarkoitus opetella. ap
Enkä sillä hyvällä ajalla tarkoita suinkaan eskarivuotta, vaan ihan pienestä pitäen.
teillä on huono puheterapeutti jos väittää, ettei voisi.
jos lapsi on normaali niin miksi käytte puheterapeutilla?