Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisikö eskarilaisen osata itse huolehtia päiväkodissa, että

Vierailija
09.08.2010 |

lämpimällä ilmalla laittaa ulkoiluun vain ulkohousut, siis riisuu alta itse sisähousut pois? Siis: on hellettä ja ulkoiluun laitetaan ohuet ulkohousut ja täti ohjeistaa lapset, että riisukaa ne sisähousut pois, mutta ei tarkista onko lapsi tehnyt näin. Onko tämä teistä ok, pitääkö 6-v:n osata itse huolehtia asiasta?

Meillä lapset aloittivat viime viikolla uudessa pk:ssa ja eskarilainen oli viime perjantaina (hellepäivänä) aivan läkähdyksissä kotiin haettaessa, alle tunnin ulkoilun jälkeen. Valitti kuumuutta ja lähdettäessä kotiin huomasin, että tytöllä on collegehousut ulkoiluhousujen alla, lämmintä reilusti yli 25 astetta! Ihmettelin asiaa tytölle ja hän vain vastasi, että tädit käskivät pukea ulkohousut. Ehkä neiti sitten omaa lapsen laiskuuttaan ei viitsinyt riisua niitä collegehousuja, mutta olisi minusta ollut tätien tehtävä tarkistaa asia. Tyttö on kuitenkin aivan uudessa hoitopaikassa eikä luultavasti ole kehdannut mennä sanomaan tädeille, että on kuuma!

Aamulla otin asian puheeksi pk:ssa, ja täti kirjasi ylös toiveeni tarkastaa tytön vaatetus ulos lähtiessä. Mutta korvaani otti, kun hoitaja sanoi, että heidän täytyy nyt uusien lapsien kohdalla opetella, keiden vaatteita vielä tarvitsee tarkastaa ja keiden ei. Siis mitä? Eikö se ole heidän työnsä huolehtia vielä eskarilaiseltakin, että vaatetus on säähän nähden sopiva?

Pikkujuttuhan tämä on, mutta näin uuteen paikkaan sopeutuessa pienetkin jutut tuntuvat isoilta.

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sanoisin tähän että hyvä kun mainitsit asiasta. Koita olla ottamatta liian vakavasti vastausta jonka sait. Se tuskin oli tarkoitettu mitenkään muuten kuin toteamuksena: toiset lapset osaa pukea itse ohjeen mukaan heti, toiset vaatii enemmän vahtimista. Se ei ole lapsen huonommuudesta tai paremmuudesta kiinni, vaan monesta eri tekijästä. Joku tuossa mainitsikin nopeudesta, toinen kilpailuvietistä (halu päästä ekana ulos), sitten on haaveilevat lapset jotka unohtuvat miettimään omiaan pukiessaan jne.

Kyllä päiväkodissa lasten vaatetusta tarkistellaankin, mutta eskari-ikäisiltä ei enää automaattisesti aina. Siellä hoidossa on niin paljon lapsia, että helposti joku leikeissään viihtyvä jää tarkistamatta. Mutta hyvä kun asia huomattiin, nyt osaavat siellä eskarissa tarkistaa lapsesi vaatetuksen.

Se ihan oikeasti vaatii lapsen tuntemista, että tietää miten paljon ja millaisissa tilanteissa kukin lapsi vaatii apua. Kuitenkin toive eskarilaisen kanssa on jo päästä omatoimisuuteen.

Vierailija
42/69 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hukassa päiväkodin "tädeiltä".... En tiedä onko ap:n tapauksessa sitiä kyse vaiko että lapsi ei ole noudattanut ohjeita, mutta meidän tarhassa hoitajien bravuureita on ollut mm. kahdet kurahousut päällekkäin...!!! Oikeesti; alla oli sellainen haalari jossa oli kurahousualaosa. Päälle tädit olivat vetäisseet kurahaalarin. Arvaatkaapa, oliko se kokonaisuus kivaa ja helppo riisua pois lapsen päältä, semminkin kun olivat kuraiset ja märät!!!

Tästä on jo pari vuotta aikaa, mutta vieläkin muistan ällistykseni. Kävi silloin mielessä, että ainakaan ne hoitotädit eivät ole mitään varsinaisia älyn jättiläisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ehkä ollakaan älyn jättiläisiä :D mutta ymmärrän tuonkin ihan hyvin.

Ensinnäkin niitä puettavia muksuja on rivissä monta. Monesti saattaa olla yksin pukemassa kun toinen on ottamassa vastaan. Siinä penkillä nakottaa viisi kuriksia odottavaa hikoavaa lasta, ja kovalla vauhdilla heittelee niitä kuriksia päälle että päästäisiin kaikki pihalle. Ei välttämättä huomaa kiireessä jos jonkun haalarit onkin sitten kosteutta pitävät. :) Hassuahan se on, mutta ymmärrän.

Toisekseen monissa päiväkodeissa on "sääntö", että kaikki lapset pukevat kurikset oli haalarit mitkä vain. Tähän on syynä juuri se, että on vaikea pysyä perillä siitä mikä haalarimerkki oli kosteussuojattu ja mikä ei. Toinen syy on se, että muuten toiset lapset parkuvat "miks ton ei tartte pistää kuriksia ku mun tarttee".

34

Vierailija
44/69 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä meidän tapauksessa se haalarin alaosa oli vielä ihan sitä samaa kurahousumateriaalia! Ihan samaa, ei mitään goretex-kalvo-ihme-materiaalia. Ei ois tarvinnut tätien kuin pitää ne silmät auki. Ja lapsi itse sanoi itku kurkussa, hiestä litimärkänä, että hoitaja käski vetää päälle vielä kurahaalarin.

terkuin 35

Ei ehkä ollakaan älyn jättiläisiä :D mutta ymmärrän tuonkin ihan hyvin.

Ensinnäkin niitä puettavia muksuja on rivissä monta. Monesti saattaa olla yksin pukemassa kun toinen on ottamassa vastaan. Siinä penkillä nakottaa viisi kuriksia odottavaa hikoavaa lasta, ja kovalla vauhdilla heittelee niitä kuriksia päälle että päästäisiin kaikki pihalle. Ei välttämättä huomaa kiireessä jos jonkun haalarit onkin sitten kosteutta pitävät. :) Hassuahan se on, mutta ymmärrän.

Toisekseen monissa päiväkodeissa on "sääntö", että kaikki lapset pukevat kurikset oli haalarit mitkä vain. Tähän on syynä juuri se, että on vaikea pysyä perillä siitä mikä haalarimerkki oli kosteussuojattu ja mikä ei. Toinen syy on se, että muuten toiset lapset parkuvat "miks ton ei tartte pistää kuriksia ku mun tarttee".

34

Vierailija
45/69 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka on koulussa. Onko sinne nyt huomenna roudattava ulkohousutkin mukaan?

Varmaan pipo ja hanskatkin.

Ihanaa, kun saatu olla ihan koko kesä kotona. Voi tätä vapautta ilman päiväkotia :)

Vierailija
46/69 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet ihan tervetullut kokeilemaan itse virheetöntä pk-tädin elämää. :)

Höhlää on etteivät nähneet tai tunteneet kurahousumateriaalia, mutta ehkä poikasi sitten puki ne itse..? Ehkä sanottiin ohjeeksi että kaikki laittaa kurikset ja sillä selvä, ja poika sitten ei tohtinut olla tottelematta? On vaikea olla selvillä kaikkien haalareista, se on niin vaikka se onkin höhlää.

Mutta jos olet joskus äitinä kokenut riittämättömyyttä laittaessasi lapsia pihalle yhden huutaessa ja toisen juostessa jo pihalla kun kolmas on vasta miettimässä minkä sukan laittaisi, niin mietipä sitten millaista on pistää 20 muksua pihalle yksin. :)

En siis sinänsä puolustele tuota juttua, kurja tapaus kaikkiaan ja hölmö. Mutta pakko sanoa että ymmärrän.

34

Vierailija
47/69 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka on koulussa. Onko sinne nyt huomenna roudattava ulkohousutkin mukaan? Varmaan pipo ja hanskatkin. Ihanaa, kun saatu olla ihan koko kesä kotona. Voi tätä vapautta ilman päiväkotia :)

Vierailija
48/69 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta hyvä kun sanoit asiasta, jatkossa ainakin tarkistavat, onko ohjeet ymmärretty vai ei.

Vierailija
49/69 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

osaa noudattaa ohjeita. Silloin on henkilökunta ja talokin jo tuttuja. Mutta nythän on juuri vaihtunut uusi paikka, henkilökunta vierasta (eikä itse asiassa eskari ole edes vielä alkanut, joten hieman harhaanjohtavasti puhuin eskarilaisesta). Nyt kuitenkin on vasta talon tapojen opettelu käynnissä.

ap

Vierailija
50/69 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä ihmettelen, että vaihdetaanko eskarissa tällaiselläkin helteellä vaatteet aina sisällä ja ulkona eri? Siis välitunneilla? Olen vähän pihalla kun meidän lapset eivät ole käyneet päiväkotia vaan eka aloittamassa eskarin nyt (ei siis mitenkään jäämässä edes päivähoitoon/ip-hoitoon edelleenkään). Ei meille ole annettu ohjettakaan kotiin että tämmöisillä säillä eri sisä- ja ukovaatteet. Itse asiass ei ole saatu mitään ohjetta mihinkään.... Terve järki sanoo kyllä, että kurakeleillä ja kylmemmillä säillä kahdet vaatteet mutta että siis tämmöisissä 25-30 asteen helteilläkin?

Vierailija
51/69 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eskarin pitäisi osata noudattaa annettuja ohjeita. Jos on sanottu, että ottaa sisähousut pois ja laittaa ulkohousut jalkaan, ja lapsesi ei ole tehnyt näin niin vikaa on sekä lapsessa että hoitajissa. On siis aiheellista moittia lasta ja pyytää hoitajia pitämään lasta tarkemmin silmällä.

Vierailija
52/69 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

et näillä helteillä collegehousut? Ja niiden päälle vielä ulkohousut??? Mun lapseni on tähän asti käyttänyt sortseja, niinkin on tuntunut olevan kuuma!

Vierailija
53/69 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omiltani olen vaatinut jo pari vuotta nuorempina (esikoinen aloitti pk:n 4-vuotiaana, eli siitä lähtien) myös muistamaan, mitä olen aamulla sanonut pukeutumisesta - saatikka sitten noudattamaan tätien ohjeita ja ajattelemaan itsekin.

Jo vuoden päästä lapsesi täytyy osata vielä hurjasti vaikeampia asioita itsenäisesti ja kerrasta sanottuna, eli kyllä eskarin aloittavan pitää ymmärtää ottaa sisähousut helteellä pois ulkohousujen alta.

Eikä ole tarkoitus pahoittaa mieltäsi, tämä on yksinkertaisesti minun mielipiteeni.

Vierailija
54/69 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei kai sitä college housuja heltellä tarvi sisälläkään....

Vierailija
55/69 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en nyt tiedä onko tuo ihan moittimisen paikka. Kyllä meidän melkein 6 v ainakin voisin aivan hyvin unohtaa ottaa ne sisähousut pois siinä uloslähdön tiimellyksessä. En silti ehkä menisi juurikaan moittimaan, voihan sitä yrittää sanoa, että kuuntelee paremmin ohjeita.

Toivottavasti meidän päiväkodissa katsotaan missä vetimissä neiti menee ulos, koska ei tosiaankaan tajua pukea kaikkea tarvittavaa päälle, koska mielessä saattaa hyvinkin olla aivan muut asiat juuri siinä tilanteessa. Kyllä mielestäni hoitajien hommiin kuuluu tsekata missä asussa sitä mennään. Vaikka muutamia kertoja on kyllä tullut ihmeteltyä, että ovatko antaneet 3 v lastenkin pukeutua itse ja tilannetta tarkistamatta kun talvella on oltu pihalla ilman kaulaliinaa tms.

Vierailija
56/69 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä ihmettelen, että vaihdetaanko eskarissa tällaiselläkin helteellä vaatteet aina sisällä ja ulkona eri? Siis välitunneilla? Olen vähän pihalla kun meidän lapset eivät ole käyneet päiväkotia vaan eka aloittamassa eskarin nyt (ei siis mitenkään jäämässä edes päivähoitoon/ip-hoitoon edelleenkään). Ei meille ole annettu ohjettakaan kotiin että tämmöisillä säillä eri sisä- ja ukovaatteet. Itse asiass ei ole saatu mitään ohjetta mihinkään.... Terve järki sanoo kyllä, että kurakeleillä ja kylmemmillä säillä kahdet vaatteet mutta että siis tämmöisissä 25-30 asteen helteilläkin?

ainakaan niissä päiväkodeissa joista tiedän. Ulkoiluille on yleensä ulkovaatteet erikseen.

Vierailija
57/69 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät tarkistaneet, että lapset ovat ottaneet sisähousut alta pois. Oma poika on sen verran nopea tapaus, ettei aina muistanut tai halunnut muistaa asiaa ja oli useinkin lämpöisillä säillä kahdet housut jalassa. Kun sitten joskus lapselle mainitsin asiasta, niin poika vaan totesi, että on liian hidasta riisua vaatteita, koska hän haluaa olla ekana ulkona. Minun mielestäni tämä oli lapsen oma häpeä. Jos ei viitsi/halua/ehdi vaihtaa, niin sitten hikoilee.

Vierailija
58/69 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun lasteni päiväkodissa tarkistetaan eskarilaistenkin pukeutuminen.

Eivät lapset aina tiedä millainen keli ulkona on eivätkä välttämättä osaa arvioida vaatetuksen sopivuutta vaikka tietäisivätkin.

Vierailija
59/69 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vaatteet vaihdetaan useimmissa paikoissa kesälläkin. Ihan vaan siksi, ettei roskat ja hiekka kulkeutuisi ulkoa sisälle. Meidän päiväkodissa on yleensä vaihdettu vain housut, mutta välillä vaihtoivat paidatkin.

Kyllä varmaan eskarilaisen oletaan osaavan vaihtaa housut itse. Ehkä tytöllä meni nyt uuden paikan ja jännityksen piikkiin. Ja olishan ne täditkin voineet asian vielä tarkistaa, mutta hyvä kun sanoit niin huomenna varmaan sekä tyttö että tädit huomaavat asian :).

Vierailija
60/69 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä ihmettelen, että vaihdetaanko eskarissa tällaiselläkin helteellä vaatteet aina sisällä ja ulkona eri? Siis välitunneilla?

Näin kesällä/lämpimällä siis ulkoshortsit/kaprit/hameet, lämpötilan mukaan, mutta eri vaatteet ulos leikkeihin, ei ole kiva kun hiekkaiset ja pölyiset vaatteet sotkevat sisätiloja.

Koulujen koulumaisista eskareista minulla ei ole kokemusta, meidän eskarissamme (koululla) eskarilaiset ulkoilevat kuten pk:ssa, eivät käy kuten koululaiset välitunnilla.

t.8

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kaksi