Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva 8kk hylkii rintaa! Mitä tehdä?! :(

Vierailija
09.08.2010 |

8kk ikäinen vauva on alkanut hylkiä rintaa...

Aiemmin imetin useita kertoja päivässä (ja yössä). Kiinteitä on saanut 6kk iästä ja ne maistuvat hyvin. Unikoulu yösyöttöjen lopettamiseksi pidettiin n kk sitten ja sen jälkeen tilanne pikkuhiljaa huononee.

Nyt huolii rintaa enää aamuisin herättyään (ottaa hyvin kun kova nälkä) ja kerran aamupäivällä ja joskus illalla, mutta voi olla päiviä ettei illalla halua. Joko venkuroi vastaan tai sitten ottaa tissin suuhun, ei edes yritä imeä vaan päästää sen pois ja nauraa (leikkii).

Olen koittanut imettää ennen ruoan antamista. Ja tarjoan tissia usein, mutten tuputa. Tähänkö imetys kohta loppuu?! :(

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä tarkoita imetyksen loppua, mutta uskoisin että maidontuotanto on vähentynyt.

En suosittelisi väkisin tyrkyttämään, jos ei suju niin antaisin asian mennä omalla painollaan.

Vierailija
22/40 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja meillä yksi lopetti 7kk iässä. Ei kelvannut enää ollenkaan. Katsoi vain mua epäuskoinen hymy naamallaan, kun yritin (viikon ajan). Ihan kuin olisi sanonut "äiti ootko nyt ihan tosissasi?" :D No eipä siinä mitään :)

Kaksoisveljensä lopetti myös itse, 11kk iässä. Ihan hyvä, ettei tarvinnut mitään vieroitusrumbaa aloittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietenkin ruoan ohella. ruoat olis hyvä alottaa 6 kk ikäisenä

Vierailija
24/40 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

maidonmaku muuttuu jos olet paxuna :)

Vierailija
25/40 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ihan sama tilanne. Samanikäinen vauva ja sama huoli. Imettäisin mielelläni pari kuukautta vielä jotta vauva saisi maidosta kaiken hyödyn irti. Ajattelin kuitenkin etten "tuputa", vaan tarjoan rintamaitoa jos/kun kiinnostaa. Ei suostu korvikettakaan juomaan, joten eniten mua stressaa nesteen/maidonsaanti ylipäätään...

Vierailija
26/40 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tossa vaiheessa, kun kiinteitä menee paljon ja ne maistuvat hyvin, niin se yleensä tapahtuukin. Ihan normaalia. Eikä 8 kk ikäinen, joka jo yleensä liikkuu ja menee paljon, ehdikään imeä rintaa pitkin päivää. On muuta tekemistä :) Se on vaan muutama hörppy silloin tällöin ja juuri ennen unille menoa, pikkuhiljaa nekin jäävät sitten pois.

Vierailija
27/40 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka jotkut vastaajat ovat kokeneet itse imetyksen takaaksi niin voisihan sitä ajatella että joku muu ei koe niin. Jolloin ehkä sitä omaa mielipidettään ei tarvitse tulla tähän ketjuun kertomaan, ainakaan tuolla "kohteliaalla" tavalla kuten jokunen kertoi.

Suositushan on osittaisimetys vuoden ikään asti, joten miksi sitä ei voisi yrittää noudattaa? Ja koska vauvalla saatta olla vain joku kausi menossa, miksi se osittaisimetys pitäisi lopettaa heti ensimmäisen vastoinkäymisen tullessa? Entä oletteko varmoja, että vauva suostuisi edes juomaan korvikettakaan pullosta? Eikä tuon ikäiselle vielä voi lehmänmaitoakaan antaa.

Vierailija
28/40 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsensä jo 5kk:n ikäisenä. Huolii rintaa enään vain aamuisin. Kaikki konstit on koitettu, mutta vain pullo kelpaa. En jaksa stressata, vauvat vaan näköjään on yksilöitä näissäkin asioissa :)

Vierailija
29/40 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ihan sama ongelma juuri kun vauva oli 8-kuinen! Eli tyttöni kiukutteli vaan kun otin rinnalle, yritti kyllä imeä, mutta hermoiluksi meni aina. Tarjosin sille sitten varmaan parin viikon taistelun jälkeen maitopullon, ja se hotkas koko ison pullon kädet vapisten! Arvaa mitkä morkkikset tuli, kun tajusin, ettei vauva ollut pariin viikkoon saanut minusta irti tarpeeksi maitoa. Onneksi söi hyvin kiinteitä kuitenkin.

Et sinäkään kirjoista lukemalla voi tietää, koska oma imetys alkaa loppua (ei se siis aina 1-vuotiaana käy), vaan se on yksilöllistä. Muakin harmitti, kun olin ajatellut 1-vuotiaaksi imettää, mutta ainakin tuosta lapsen maitopullon himosta voin päätellä, että kyllä niin kauan imetin kuin se suinkin oli mahdollista, ja vähän liiankin kauan kun ei lapsiparka saanut kylliksi maitoa.

Vierailija
30/40 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- vierottaa itse itsensä.

Näin kävi minullakin. Sinnittelin 2 imetystä päivässä tuonne 12 kk:een asti. Näin pääsin sanomaan, että imetin lasta vuoden ikään ja sitten päsätin irti.

Lapsen valinta.

Vierailija
31/40 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

imetystä olis hyvä jatkaa 2 vuotta tai kauemminkin

Kehitysmaissa kyllä ok.

Noo - ei tuo pahaksi ole, mutta tuskin lapsesi siitä enää sen kummempaa suojaa saa, mitä ei ole jo vuoden ikään mennessä saanut.

Kysy asiantuntijoilta - saanet saman vastauksen.

Vierailija
32/40 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttipullosta en viitsi enää noin isolle antaa, osaa juoda nokkamukistakin.

Tosin kun isänsä yritti siitä maitoa antaa pari iltaa sitten, ei huolinut... Vettä joisi vaikka litran! ;)

Ap.

Vierailija
33/40 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua imettää minkään suojan saamiseksi, vaan maidon tarjoamiseksi. En haluaisi maksaa korvikkeista, kun oma maidontuotanto on ollut aina hyvä.

Noo - ei tuo pahaksi ole, mutta tuskin lapsesi siitä enää sen kummempaa suojaa saa, mitä ei ole jo vuoden ikään mennessä saanut.

Ap.

Vierailija
34/40 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka jotkut vastaajat ovat kokeneet itse imetyksen takaaksi niin voisihan sitä ajatella että joku muu ei koe niin. Jolloin ehkä sitä omaa mielipidettään ei tarvitse tulla tähän ketjuun kertomaan, ainakaan tuolla "kohteliaalla" tavalla kuten jokunen kertoi.

Suositushan on osittaisimetys vuoden ikään asti, joten miksi sitä ei voisi yrittää noudattaa? Ja koska vauvalla saatta olla vain joku kausi menossa, miksi se osittaisimetys pitäisi lopettaa heti ensimmäisen vastoinkäymisen tullessa? Entä oletteko varmoja, että vauva suostuisi edes juomaan korvikettakaan pullosta? Eikä tuon ikäiselle vielä voi lehmänmaitoakaan antaa.

Miksi ihmeessä äiti ei saisi yrittää imetyksen jatkamista, vaikka vauva olisikin menossa välillä jokin "tissi ei juuri nyt kiinnosta" -kausi. Sellainen on tullut meidän kahdelle vanhimmalle lapselle juurikin tuossa 8-9kk:n iässä. Sitkeästi vaan yritin (mm. imetin puoliunessa olevaa vauvaa) ja kas, muutamaa viikkoa myöhemmin tissi olikin taas lapsille tärkeä ja jatkoimme imetystä vähän reilun vuoden ikäiseksi.

Nyt nuorimmainen alkaa lähestyä tuota ikää ja olen jo etukäteen vähän huolissani, millainen "vaihe" meillä mahtaa olla edessä. En todellakaan mielelläni lopettasi imetystä vielä, sillä en haluaisi antaa lapselleni korviketta - kun nyt kuitenkin tuota maitoa itseltäni tulee. Muutaman kuukauden päästä saisi sitten jo alkaa kokeilemaan tavallista maitoa.

AP:lle: Yritä vain sitkeästi, mutta hellästi jatkaa imetystä. Imetä sitten vaikka melkein nukkuvaa vauvaa, jos muu ei auta. Tai kokeile vaihtaa imetysasentoa. Esim. meillä esikoinen ei jostakin syystä suostunut syömään toisesta rinnasta ollenkaan, mutta "huijasin" kääntämällä lapsen sängyllä väärinpäin. Ja hyvin maito maistui :) Voihan siinä käydä niinkin, että vauva itse vieroittaa itsensä, mutta kyllä äiti saa (ja minun mielestäni äidin pitääkin) yrittää jatkaa imetystä, vaikka välillä olisikin vähän vaikeampaa. Tsemppiä sulle, ap, ja hyviä imatyshetkiä :)

ps. Kantsii käydä imetystuki sivustoilla, sieltä saat asiallisempia vastuksia kuin täältä. Kokeile esim. imetys.fi

Vierailija
35/40 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös poika hylkäsi rinnan ollessaa 8kk:n iässä. Kaikki kävi tosi nopeasti torstain imetin vielä n5krt/vrk:ssa. Perjantain ei huolinut enää rintaa :( Tarkoituksena oli myös imettää sinne 1v asti, niin ois voinu suoraan siirtyä lehmänmaitoon jne.

Imetystuki-sivuilta (muistaakseni) löysinkin sit tietoa, ilmeisesti 8kk on aika yleinen hetki lapsen luopua/hylkiä rintaa...etsin silloin tietoa rintaraivari-hakusanalla. Lohdutti kuitenkin vähän, tuli niin puuntakaa tämä meidän lopetus.

Nyt poika jo yli vuoden ja hyvin selvittiin, niin äiti kuin poikakin ;) joten tsemppiä vaan sinnekin!

Vierailija
36/40 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavaan en oikein voi ryhtyä, kun juuri opetettiin vauvalta pois uniassosiaatio, että osaa nukkua vain tissille...

Imetä sitten vaikka melkein nukkuvaa vauvaa, jos muu ei auta.

ps. Kantsii käydä imetystuki sivustoilla, sieltä saat asiallisempia vastuksia kuin täältä. Kokeile esim. imetys.fi

Käynpä kurkkamassa, kiitti vinkistä.

Ap.

Ps. Raskaana en ole. :)

Vierailija
37/40 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä äiti ei saisi yrittää imetyksen jatkamista, vaikka vauva olisikin menossa välillä jokin "tissi ei juuri nyt kiinnosta" -kausi. Sellainen on tullut meidän kahdelle vanhimmalle lapselle juurikin tuossa 8-9kk:n iässä. Sitkeästi vaan yritin (mm. imetin puoliunessa olevaa vauvaa) ja kas, muutamaa viikkoa myöhemmin tissi olikin taas lapsille tärkeä ja jatkoimme imetystä vähän reilun vuoden ikäiseksi.

Nyt nuorimmainen alkaa lähestyä tuota ikää ja olen jo etukäteen vähän huolissani, millainen "vaihe" meillä mahtaa olla edessä. En todellakaan mielelläni lopettasi imetystä vielä, sillä en haluaisi antaa lapselleni korviketta - kun nyt kuitenkin tuota maitoa itseltäni tulee. Muutaman kuukauden päästä saisi sitten jo alkaa kokeilemaan tavallista maitoa.

AP:lle: Yritä vain sitkeästi, mutta hellästi jatkaa imetystä. Imetä sitten vaikka melkein nukkuvaa vauvaa, jos muu ei auta. Tai kokeile vaihtaa imetysasentoa. Esim. meillä esikoinen ei jostakin syystä suostunut syömään toisesta rinnasta ollenkaan, mutta "huijasin" kääntämällä lapsen sängyllä väärinpäin. Ja hyvin maito maistui :) Voihan siinä käydä niinkin, että vauva itse vieroittaa itsensä, mutta kyllä äiti saa (ja minun mielestäni äidin pitääkin) yrittää jatkaa imetystä, vaikka välillä olisikin vähän vaikeampaa. Tsemppiä sulle, ap, ja hyviä imatyshetkiä :)

Sulla on ilmeisesti itellä onnistunu hyvin imetys taaperoikään asti, kun ei oo tullu mieleen, että monilla äideillä se maidon tulo vaan alkaa hiipua jossain vaiheessa! Ei siinä paljoa "tissi ei nyt kiinnosta" -kaudet tai jotkut nettisivustot auta, vaikka kuinka toivois! Se on täysin normaalia, että kun lapsi on jo useamman kuukauden syönyt kiinteitä, niin se kysynnän ja tarjonnan laki ei pelaa kuten ennen. Kirjotin tossa aikasemmin, että lapseni oli kaks viikkoo (tai mistä mä oikeestaan tiedän kuinka monta viikkoo) lähes ilman maitoa, kun en tajunnut maidon loppumista, vaan jatkoin tuota suosittelemaasi "hellää imetyksen jatkamista". Yritin kyllä kauan pumpatakin, mutta tissit vaan lerputti tyhjänä. Eikö korvike ole kuitenkin parempi kuin ei mitään, jos kerran maidon pitäisi olla se pääasiallinen energianlähde.

Kahdeksan kuukauden imetyksen pitäisi olla kehujen, ei haukkujen arvoinen suoritus!

Vierailija
38/40 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, jos jotenkin loukkasin sinua viestilläni. Viestini tarkoitus oli vain muistuttaa, että se, ettei vauva jossakin vaiheessa haluakaan imeä, tarvitse aina automaattisesti tarkoittaa imetyksen lopettamista. Joskus kun vauvoille tulee noita erilaisia "vaiheita". Jos äidiltä maito on loppu, asialle ei sitten voi mitään. Mutta ilmeisesti tuossa ap:n tapauksessa kyse on nimenomaan siitä, että maitoa kyllä olisi, mutta vauvaa ei nyt vain tällä hetkellä tissi kiinnosta. Tässä ketjussa suurin osa vastaajista tuntuu olevan sitä mieltä, että imetys pitäisi lopettaa heti, jos tulee jotain ongelmia. Halusin viestilläni tuoda esiin vaihtoehtoisen näkökulman: Imetys voi onnistua tuon rintaraivarivaiheen jälkeenkin. Itselläni se on onnistunut kahdesti, mutta en tiedä, miten käy nyt kolmannen kanssa. Ainakin aion yrittää. Tuo rintaraivarivaihe kun kuitenkin on eri asia kuin maidon loppuminen. Edelleen, olen pahoillani, jos jotenkin loukkasin sinua.

Sulla on ilmeisesti itellä onnistunu hyvin imetys taaperoikään asti, kun ei oo tullu mieleen, että monilla äideillä se maidon tulo vaan alkaa hiipua jossain vaiheessa! Ei siinä paljoa "tissi ei nyt kiinnosta" -kaudet tai jotkut nettisivustot auta, vaikka kuinka toivois! Se on täysin normaalia, että kun lapsi on jo useamman kuukauden syönyt kiinteitä, niin se kysynnän ja tarjonnan laki ei pelaa kuten ennen. Kirjotin tossa aikasemmin, että lapseni oli kaks viikkoo (tai mistä mä oikeestaan tiedän kuinka monta viikkoo) lähes ilman maitoa, kun en tajunnut maidon loppumista, vaan jatkoin tuota suosittelemaasi "hellää imetyksen jatkamista". Yritin kyllä kauan pumpatakin, mutta tissit vaan lerputti tyhjänä. Eikö korvike ole kuitenkin parempi kuin ei mitään, jos kerran maidon pitäisi olla se pääasiallinen energianlähde.

Kahdeksan kuukauden imetyksen pitäisi olla kehujen, ei haukkujen arvoinen suoritus!

Vierailija
39/40 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ulkomaailma kiinnostaa vauvaa niin kovasti ja toisaalta kiinteät maistuu. Vauvan pääasiallinen ruoka on kuitenkin vielä maito. Joko rintamaito tai sitten korvike. Imetyksiä pitäisi olla n.4kpl/vrk jotta vauva saisi tarpeeksi maitoa. Vähennä kiinteiden määrää/ateria että saat vauvan palaamaan rinnalle. Meillä vaikeina vaiheina on imetys onnistunut parhaiten esim. aamulla ennen nousua tai päiväunien päälle kun vauva on vielä vähän uninen. Yöllä myös olen imettänyt mutta jos olet unikoulun pitänyt niin ei tietty niitä yöimetyksiä kannata alkaa...

Vierailija
40/40 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

rupesivat hyljeksimään rintaa tuossa iässä. Esikoista jaksoin huijata kuukauden päivät eli imetin puolinukuksissa olevaa lasta. Hereillä ollessaan ei huolinut ollenkaan rintaa.

Korviketta juotin mukista ennen ruokaa. Muutoin lapseni eivät olisi juoneet maitoa ollenkaan. Olisivat vain syöneet. Maito ei siis kelvannut enää ruuan jälkeen.

Maitohyljeksintä kesti yli vuoden ikään. Sen jälkeen maitoa meni ihan vapaaehtoisestikin.