Miten helpottaa 2-vuotiaan päiväkotiinmenoa?
Eli meillä on nyt kesän jälkeen vaihtunut päiväkoti ja poika 2-v 4kk saa jo kotona (taas) hirveät hepulit päiväkotiin menemisestä. Samaa huutoa oli jo kevätpuolella vanhassa päiväkodissa, ja raastavaahan tuo on. Mulla olisi mahdollisuus olla kotona aamuisin aika pitkään (n. 9:30-10 asti), mutta tällä hetkellä se tuntuu lähinnä lapsen kiusaamiselta, koska se päiväkotipanikointi alkaa saman tien.
Ja joo, olen huono äiti, eikä voi millään ymmärtää ja onneks muiden lasten ei tarvitse mennä päiväkotiin jne jne.
Kommentit (12)
meillä tuota jatkui 2,5-vuotiaaksi mutta sitten yhtäkkiä lapsi halusikin mielellään päiväkotiin, eikä aamuisin ollut mitään ongelmia. Nytkin pitkän loman (2,5 kk) jälkeen lapsi meni tosi innoissan päiväkotiin heti ekasta päivästä alkaen.
Mutta onko lapsi tyytyväinen siellä pk:ssa kuitenkin sen päivän aikana vai huutaako sielläkin vielä kun olet jo lähtenyt?
Meillä tuo huuto kuului vain aamuun, päiväkodissa oli kuitenkin tyytyväinen eikä edes aina iltapäivällä hakiessa olisi malttanut heti lähteä kotiin.
Onnea valitsemallasi tiellä. Lapsella saa siis olla vain positiivisia tunteita. Näistä lapsista tulee narkkareita isona kun mikään ei tunnu miltään.
Lapsen kanssa käytiin pk:ssa tutustumassa ennen kesälomia, silloin meni innoissaan leikkimään. Otettiin pehmeä alku viime viikon ajan, mutta huusi heti, kun sinne piti jäädä.
Päivät ovat menneet ihan ok siellä paikan päällä, lapsi osaa kyllä puhua ihan hyvin, ja kun illalla kysyy, miten meni pk:ssa, lapsi sanoo, että oli kivaa. Ja aamulla taas karmea itku ja huuto.
Alan vaan itse olla todella puhki tähän, lapsella on isoveli, eikähänkään ole mitenkään innoissaan päiväkodista, ei sentään noin kovin reagoi.
Noh, ehkä aika auttaa. Ja jos on vielä jotain vinkkejä, otetaan ne vastaan innolla.
Niin ja lapsilla on siis jatkossa viikossa 3-4 n. 6h päivää. Kuukaudessa 15 hoitopäivää, koska isovanhemmat ottavat 1-2 pv/vko hoitoon. Ei siis mitenkään mahdottoman paljon.
Onnea valitsemallasi tiellä. Lapsella saa siis olla vain positiivisia tunteita. Näistä lapsista tulee narkkareita isona kun mikään ei tunnu miltään.
Mieluummin sitten curlingvanhempi, jos se sun sanakirjasi mukaan tarkoittaa sitä, että lasta yrittää auttaa hänelle vaikeiden asioiden käsittelyssä.
Ihan vinkiksi, oikea curlingvanhempi viettäisi aamun lasta lahjoen ja olisi aina myöhässä pk:sta, koska lapsi ei suostunut lähtemään jne jne. Meillä se ei onnistu, vaan silloin lähdetään kun on aika, eikä sitä tehdä lahjusten voimalla.
T: Ap.
Jos on pakko viedä hoitoon, niin voisi auttaa lapsen sopeutumista kun sinne mentäisiin säännöllisesti joka arkipäivä. Nyt lapsesi kokee päiväkotiin menon tilanteena, jolloin ei pääse isovanhempien luokse hoitoon. Vaikka onkin hienoa että isovanhemmat voivat hoitaa lasta, voi se kuitenkin hankaloittaa lapsen sopeutumista päiväkotiin.
Oma asenne lapsi ei joudu päiväkotiin vaan PÄÄSEE
Päiväkoti jokapäiväiseksi, kunnes alkaa sujua sitten vasta nämä "palkkio saan olla huomion keskipiste mummulapäivät"
Äiti, isi ei voivottele ja säälittele vaan hymyillen ilmottaa lapselle että pääset tänäänkin leikkimään päikkyyn ja vie hymyssä suin
ei mitään voi kun äitille tulee ikävä höpinää vaan reippaat hymysuu heipat ja mukavaa päiväätoivotukset
päiväkodista ei puhuta mitään negatiivistä jos jotain aihettta sitä ei koskaan lasten kuullen (lapset ei saa olla 10 km säteellä (koska ne kuulee muuten kuitenkin)
AIka tekee myös tehtävänsä
olen pph ja jotkut lapset sopeutuu päivässä joidenkin kanssa tehdään töitä puolivuotta.
Oma asenne lapsi ei joudu päiväkotiin vaan PÄÄSEE
Päiväkoti jokapäiväiseksi, kunnes alkaa sujua sitten vasta nämä "palkkio saan olla huomion keskipiste mummulapäivät"
Äiti, isi ei voivottele ja säälittele vaan hymyillen ilmottaa lapselle että pääset tänäänkin leikkimään päikkyyn ja vie hymyssä suin
ei mitään voi kun äitille tulee ikävä höpinää vaan reippaat hymysuu heipat ja mukavaa päiväätoivotukset
päiväkodista ei puhuta mitään negatiivistä jos jotain aihettta sitä ei koskaan lasten kuullen (lapset ei saa olla 10 km säteellä (koska ne kuulee muuten kuitenkin)
AIka tekee myös tehtävänsä
olen pph ja jotkut lapset sopeutuu päivässä joidenkin kanssa tehdään töitä puolivuotta.
työskentelen itse ryhmiksessä ja toisilla lapsilla tosiaan kestää se hoitoon tottuminen aikansa, toiset sopeutuu samantien.
sama hoitopäivän pituus voi auttaa.
ja mikä tärkeintä älä jää "notkumaan" itse päiväkotiin. viet lapsen sinne, auta kengät yms muut vaatteet mitä tarvii ottaa pois. sitten pusut, halit ja heipat. lähdet iloisin mielin pois. lapsellasi ei ole mitään hätää kun kerran ei itke koko päivää ja sanoo et päiväkodis on kivaa :)
tsemppiä, kyllä se siitä :D
Oma asenne lapsi ei joudu päiväkotiin vaan PÄÄSEE Päiväkoti jokapäiväiseksi, kunnes alkaa sujua sitten vasta nämä "palkkio saan olla huomion keskipiste mummulapäivät" Äiti, isi ei voivottele ja säälittele vaan hymyillen ilmottaa lapselle että pääset tänäänkin leikkimään päikkyyn ja vie hymyssä suin ei mitään voi kun äitille tulee ikävä höpinää vaan reippaat hymysuu heipat ja mukavaa päiväätoivotukset päiväkodista ei puhuta mitään negatiivistä jos jotain aihettta sitä ei koskaan lasten kuullen (lapset ei saa olla 10 km säteellä (koska ne kuulee muuten kuitenkin) AIka tekee myös tehtävänsä olen pph ja jotkut lapset sopeutuu päivässä joidenkin kanssa tehdään töitä puolivuotta.
tarkistaa ja skarpata näiden kanssa, vaikka periaatteessa näin teemmekin jo. Eli iloisesti puhutaan päiväkodista, sitä toki korostan ja kerron, että iskä sitten kun on päiväkodissa tapahtunut asiat x, y ja z tulee hakemaan kotiin ( oli lapselle aluksi suuri huolenaihe, että haetaanhan hänet varmasti). Ja En jää lapsen kanssa muhimaan, en puhu ikävästä jne.
Tuo mummulapäivien siirtäminen tulevaisuuteen on kyllä asia, jota itsekin mietin...nythän niitä ei vielä ole ollutkaan, eli lapsi ei niistä vielä tiedä.
Meillä kuopus aloitti päiväkodissa 2v 5kk iässä ja alkuun oli vaikeaa pari viikkoa. Erityisesti eroaminen minusta oli vaikeaa ja kaikki sujuikin paljon helpommin kun isä oli se, joka vei päiväkotiin. Itse olen vuorotyössä, joten olisin voinut viedä iltavuoropäivinä lapset myöhemmin päiväkotiin, mutta katsoimme parhaaksi kuitenkin tehdä niin, että isä vie heidät töihin mennessään. Lapseni ovat 14 pv/kk hoidossa enkä koe, että se olisi mitenkään sekoittanut rytmiä; silloin kun he ovat hoidossa he ovat sitten koko päivän ja äidin vapaapäivät viikolla ja viikonloput isän (ja joskus äidin) kanssa kotona ovat vain ja ainoastaan kivoja.
Meillä oli pientenryhmässä aivan ihanat hoitajat je he auttoivat kovasti lapsen sopeutumisessa hoitoon. Ehkä myös se auttoi, että annoimme lasten raahata ne rakkaat unilelut joka päivä päiväkotiin ja sitten taas kotiin. Piti vain olla tarkkana, että se lelu todella on mukana. :)
Eli meillä on nyt kesän jälkeen vaihtunut päiväkoti ja poika 2-v 4kk saa jo kotona (taas) hirveät hepulit päiväkotiin menemisestä. Samaa huutoa oli jo kevätpuolella vanhassa päiväkodissa, ja raastavaahan tuo on. Mulla olisi mahdollisuus olla kotona aamuisin aika pitkään (n. 9:30-10 asti), mutta tällä hetkellä se tuntuu lähinnä lapsen kiusaamiselta, koska se päiväkotipanikointi alkaa saman tien.
Ja joo, olen huono äiti, eikä voi millään ymmärtää ja onneks muiden lasten ei tarvitse mennä päiväkotiin jne jne.
Kyllä lasta voi auttaa monellakin tavalla ja näin tehdä päivähoidon aloituksesta vähemmän kivulias. Oletko googlannut ollenkaan "päivähoidon aloitus" esim.Paljon on nimittäin ihan hyvää tietoa netissä kuten autalastakasvamaan blogi ja siellä "Taapero päivähoidossa" pohditaan tarkkaan juuri mistä apua voisi olla.
Ensin käytte siellä yhdessä leikkimässä parina päivänä, jne. Puhu vaikka jollain muulla nimellä, jos sana päiväkoti aiheuttaa vastustusta, menkää vaikka "kerhoon".