Miksi lapsen lahjaksi saamilla rahoilla EI saa ostaa vaatteita tai kenkiä?
Entä harrastusvälineitä/ -maksuja?
Meillä isovanhemmat on usein antaneet lahjapaketissa jotain pientä tyylii pikkuauton/PetShopin ja lisäksi laittaneet lapsen tilille esim. 50€ ja sanoneet " ostakaa tällä jotain tarpeellista"
Miksi niitä lapsen rahoja ei saisi käyttää vaan pitäisi säästää?
Kommentit (36)
vaatteisiin tai muuhun tarpeelliseen. Nytkin tyttö sai synttärirahaa, niin yhdessä käytiin ostamassa kouluvaatteet. Niin teemme jatkossakin. Kun lapset saavat synttärirahaa, niin ostetaan mitä tarvitaan ja jotain extraa päälle. Ihan sama,mitä av-mamma tai laki sanoo. Istutaan vaikka sitten linnassa tuonnempana, jos se siitä on kiinni. Huomenna mennään uudestaan kaupoille, kun tyttö ostaa synttärirahoillaan vielä kengät.
Voihan se isovanhempi maksaa osan harrastuksesta, mutta ei niin, että rahat menee lapsen tilille vaan sitten kannattaa rahat siirtää lapsen vanhempien tilille, joille se harrastuslaskukin taatusti lähetetään - ei lapselle. Elatukseen, mihin esim. harrastuskustannukset ja vaatteet kuuluvat, ei lapsen lahjaksi saamia rahoja voi käyttää.
Ja 18 v on se raja, milloin lapsi saa käyttää rahojaan miten haluaa, sitä ennen neuvotellaan huoltajien kanssa. Poikkeuksena on kuitenkin 15 v alkaen omalla työllä tienatut rahat ja tietyt sosiaalietuudet, kuten vaikka opintoraha. Ei kuitenkaan lapsilisä, joka kuuluu vanhemmille.
Nämä eivät ole mitään "minun mielestäni juttuja" vaan näihin löytyy kyllä ihan faktatietoakin.
https://www.op.fi/op?cid=151140368&srcpl=3
ja juu, ne ovat lapsen rahoja, isompana se voi sitten ostaa mieleistään, vaikkapa kengät tms.
Jos lahjan antaja nimenomaan sanoo, että ostatte jotain tarpeellista, niin näin silloin voi myös tehdä, mutta jos on vaan lahjarahaa, niin silloin lapsi itse hallinnoi ne.
Se on ihan sama mitä täällä määrätään.
Minun mummoni antoi usein lapsilleni kenkärahaa. Tai mitä milloinkin, sanoi osta mitä lapset tarvitsee.
lapsen hyväksi jo ennen kuin tenava on 13 ja osaa vaatia merkkifarkkuja tai narutoppeja
Kyllähän ne rahat voi laittaa lapsen vaatteisiin jo nyt, narutoppeja tosiaan sitten isompana haluaa ja ne ei taas paljoa maksa.
Jokkut talvitamineet ja lapsi voi sanoa minkälaiset on kivat.
Tai harrastus on tosi hyvä. Toisessa ketjussa sanottiin että harrastukseen plus leffaan. Siinä tulee jo paljon ja nimenomaan kokemuksena josta minä tykkään.
Vaatteet nyt on pakollinen juttu, joten jos ostaa vaatetta niin se on vaan rahallinen auttaminen teille vanhemmille ja silloin se helpottaa vaan teidän arkea.
lapseen itseensä, ostanut vaatetta tai maksanut kalliin harrastuksen.
vielä erikseen sanotaan, että ostakaa jotain tarpeellista, niin tietysti saa ostaa! Lahjan antajalla on oikeus sanoa, että sen rahan saa käyttää heti eikä tarvitse säästää lapsen tilille.
Harrastukseen käyttäisin, jos on rahat tiukalla ja lapsi tosissaan haluaa jotain kalliimpaa harrastaa.
Rahalahjan antaja yleensä itse ei vaan osaa ostaa juuri sillä hetkellä tarpeellista, ja antaa lahjan rahana, jotta asiantuntijat eli vanhemmat voi hankkia sen heidän puolestaan.
Muussa tapauksessahan rahalahja pitäisi laittaa suoraan lapsen tilille, näin mä ajattelen.
Miksi ei tarpeetonta voisi ostaa?
Kyllähän perheen pitää ostaa tarpeellinen itse, joten minusta rahan voi laittaa johonkin extraan, vaikka harrastukseen jos jäisi muuten harrastus väliin, vaatteet on pakollinen hankinta joka on perheen omasta pussista pois.
Sillä "säästyneellä" rahalla saatat itse mennä kampaajalle ja sekö oli pointti?
5
niin sitä ei saa käyttää lapsen vaatteisiin. Tässä syyt: raha on lapsen. Vanhempien tehtävä on huolehtia lapsensa elatuksesta (ruoka, asuminen vaatteet).
Jos taas raha annetaan vanhemmalle tyyliin "osta tällä talvihaalari tms lapselle" niin silloin sen voi käyttää vaatteisiin.
Kyllä minä olen ostanut ja aion jatkossakin. Lapsen raha on lapsen rahaa, eli menee hänen tarpeisiinsa, mutta vanhemmat ovat lapsensa edunvalvojia.
Jos kerran vanhempien tehtävä on huolehtia lapsen vaatetuksesta. Minusta on aivan sama miten sen rahan käyttää kunhan se menee lapsen hyväksi eli lahjan saaja hyötyy lahjasta.
niin sitä ei saa käyttää lapsen vaatteisiin. Tässä syyt: raha on lapsen. Vanhempien tehtävä on huolehtia lapsensa elatuksesta (ruoka, asuminen vaatteet). Jos taas raha annetaan vanhemmalle tyyliin "osta tällä talvihaalari tms lapselle" niin silloin sen voi käyttää vaatteisiin.
Jos lapsi haluaa esim. hienon juhlavaatteen, jota itse et omilla rahoillasi raskisi ostaa, niin lahjarahojako ei saa käyttää tähän?
jos raha on lahja lapselle niin sitä ei saa käyttää lapsen vaatteisiin. Tässä syyt: raha on lapsen. Vanhempien tehtävä on huolehtia lapsensa elatuksesta (ruoka, asuminen vaatteet). Jos taas raha annetaan vanhemmalle tyyliin "osta tällä talvihaalari tms lapselle" niin silloin sen voi käyttää vaatteisiin.
Meillä on osa "ostakaa jotain tarpeellista" -lahjarahoista käytetty vaatteisiin/kenkiin/harrastusvälineisiin/harrastuksiin ja loput jätetty lapsen tilille. En ikinä ajatellut toimineeni väärin asiassa :( ap
minä ainakin käytän lapsen saamat rahat johonkin lapselle mieleiseen tai tarpeelliseen. Tai pyydän ostamaan suoraan jotain, mitä lapsi tarvii.
Mitä eroa on sillä, jos lapsen sukulainen ostaa synttärilahjaksi vaatteen TAI toisessa tapauksessa antaa lahjaksi rahan, jolla äiti voi käydä ostamassa saman vaatteen?
Jos kerran vaatteita ei saa ostaa lahjarahoilla, siinä tapauksessa jatkossa pitää palauttaa kaikki lahjaksi saadut vaatteet (koska ne kuuluvat ns. peruselätykseen) ja ottaa niistä rahat. Jotka laittaa lapsen tilille ja sitten lapsi saa 18-vuotta täytettyään vaikka ostaa niillä kaljaa. Tai muuta "hyödyllistä", pääasiahan näköjään on, että lapsi saa päättää rahoista.
Meillä sitä paitsi lapset on sen verran valveutuneita, että heillä on omia ajatuksia ja haluja vaatteiden suhteen. Synttärilahjarahojen käyttäminen vaatteisiin ei ole heille mitenkään vastenmielistä. Olen antanut vaihtoehdoksi, että sen voi laittaa myös tilille tai ostaa vaikka lelun/kirjan.
joiden lasten lahjarahoja ei saa käyttää vanhempien päätöksellä mihinkään? Teidän mielestä siis jos ei ole varaa kuin kirpparihaalariin, niin se ostetaan ja makuutetaan mieluummin lapsen tilillä 100€, jolla saisi uuden haalarin? Tai ostetaan merkettilenkkarit, vaikka tilillä olisi lahjarahaa, jolla saisi paremmat lenkkarit?
Kyllä mahtaa lapsi arvostaa sitten 18-v:nä sitä, että on jalkaongelmia ja palelsi 4-vuotiaana!
En ymmärrä, miksi niitä rahoja korvamerkittäisiin esim vain harrastuksiin.
Jos lapsi haluaa esim. ratsastuskurssille, sitäkö ei voi edes osoittain rahoittaa lapsen lahjaksi saamilla rahoilla? Missä vaiheessa voi olettaa että lapsi pystyy itse päättämään mihin lahjaksi saamansa rahan käyttää? Vasta 18-vuotiaana vai jo aiemmin? Missä on määrätty minkä arvoiset harrastukset lapselle kuuluu vanhempien maksaa?