Miten kukaan voi syöttää vain kaupan purkkiruokaa vauvalle, hyi hitto että ovat pahoja! (ei provo!)
Ymmärrän ettei kaikki ole gurmeekokkeja ja ettei aikaa ole tuhottomasti ja että on tärkeämpääkin tekemistä kuin nyhjätä keittiössä jne. Tai no tuota viimeistä en oikeastaan ymmärrä.. Oletteko oikeasti itse maistaneet niitä soseita, nehän on ihan hirveitä! En itsekään syö eineksiä, joten en kyllä halua niitä vauvallekaan syöttää.
Olimme viikon matkoilla, joten omien soseiden kuljetus olisi ollut hankalaa, joten syötimme vauvalle purkkisoseita. Tai no yritimme, mutta oli raukalla tuskaisat ilmeet, kun niitä sössöjä yritimme tunkea suuhun.
Miksi ihmeessä joku haluaa syöttää vain teollisia ruokia vauvalle, en käsitä. Itse tehty on halvempaa, terveellisempää ja sata kertaa maukkaampaa. Eikä tosiaan kestä kauan tehdä satsi sosetta pakkaseen!
Kommentit (103)
Siis jotta vauva tottuu niihinkin eikä sitten ole reissussa yhtäkkiä ruoasta kamala ongelma - kuten AP:n tapauksessa kävi.
Molemmat lapseni ovat saaneet koti- ja purkkiruokaa ihan pienestä asti ja kyllä se kotiruoka on aina saanut pahemmat irvistykset aikaan. Ehkä olen vain niin paska kokki, mutta itse uskon syyn kuitenkin olevan teollisen vauvanruoan rakenteessa.
Usein syötän vauvalle omaa ja kaupan ruokaa sekaisin.
muita viestejä, mutta ihan pakko vastata! Purkkiruokaa menee, ja hyvä niin. Itselleni en jaksa laittaa "kunnon ruokaa", saatan elää valmisruuilla, salaateilla, leivillä ym. Ja lapselle kelpaa purkit!
On kelvannut jo 4kk saakka. Ja ihan kaikki menee, mitä suuhun laittaa. Tottakai olen myös sormiruokaa antanut. Mutta kun kerran maistuu ja kasvaa, niin so? Itse en ole noita mössöjä maistellut, mutta täysin tyytyväinen siihen, että lapselle kelpaa kaikki ruoka (myös itsetehty, jos joskus niikseen käy.)
nenässä. Piti tänne ihan tulla meuhkaamaan. Aloittajalla on täysi oikeus elää miten huvittaa, mutta muiden vanhempien ratkaisuja ei tarvise arvostella.
Olen syönyt purkkiruokaa ja ihan hyvältä maistuu. Suomessa ei lapsille syötetä moskaa, muista se! Eläintenruokakin on laadukasta. Kiinan korvikeskandaalit ovat ihan toinen juttu.
tämä on keskustelupalsta. Vauva-aiheinen keskustelupalsta. Aiheeni koskee vauvojen ruokavaliota. Ja ongelma tässä on...?
-ap
nenässä. Piti tänne ihan tulla meuhkaamaan. Aloittajalla on täysi oikeus elää miten huvittaa, mutta muiden vanhempien ratkaisuja ei tarvise arvostella. Olen syönyt purkkiruokaa ja ihan hyvältä maistuu. Suomessa ei lapsille syötetä moskaa, muista se! Eläintenruokakin on laadukasta. Kiinan korvikeskandaalit ovat ihan toinen juttu.
Palstalla käy lukematon määrä lapsettomia, miehiä, iäkkäitä.... Puhutaan seksistä, naapureista, emätintulehduksista, pettämisestä, eroista, erityislapsista jne...
Sinulla se ongelma on, jos aloitat syyllistävän keskustelun. Suomalainen vauvanruoka on puhdasta ja laadukasta. Osta sinä alkutuottajilta sapuskat vauvanmössöihisi, mutta älä parjaa muita!
Marketista saamasi tavara ei välttämättä ole laadukkaampaa: lihatiskissä voi olla vanhentunutta tavaraa ja vihanneksissa jumalattomat määrät mikrobeja, hiivoja jne. Satokauden alussa vihannekset ovat hyviä, mutta vanhetessaan laatu heikkenee.
verrattuna kotona oloon, että en koe tarpeelliseksi vain siksi totuttaa lasta purkkiruokiin. Ehkä jonkinlainen sekakäyttö silloin tällöin voisi olla mahdollista, mutta en oikeasti ymmärrä, miten PELKKÄ soseiden antaminen voi jonkun mielestä olla tosi jees juttu ja makuaistin kehittymisen kannalta olennainen juttu. Aloitukseni otsikossa oli tosiaan sana VAIN.. Kyllä mun mielestäni on iso menetys, jos vauva ei saa maistaa miltä maistuu uuden sadon makea porkkana, mummolan maan peruna, uunissa haudutettu kuha, yrttipenkistä nyppäisty oregano jne. On ne oikeat maut ja ruuan rakenne jotain ihan muuta kuin teollisten valmisteiden.
Siis jotta vauva tottuu niihinkin eikä sitten ole reissussa yhtäkkiä ruoasta kamala ongelma - kuten AP:n tapauksessa kävi.
aloittaa tutustumisensa ruokailun ihmeelliseen maailmaan vain ja ainoastaan tai ainakin hyvin pitkälti valmissoseilla. Ja ruuan laadukkuudesta - on totta että markettisapuska ei ole välttämättä parasta mahdollista, mutta ihan tosissasiko olet sitä mieltä, että valmismössöihin valikoituu vain uuden sadon kasvikset eikä jo vähän vanhempaa pottua jne.....? ;)
Sinulla se ongelma on, jos aloitat syyllistävän keskustelun. Suomalainen vauvanruoka on puhdasta ja laadukasta. Osta sinä alkutuottajilta sapuskat vauvanmössöihisi, mutta älä parjaa muita! Marketista saamasi tavara ei välttämättä ole laadukkaampaa: lihatiskissä voi olla vanhentunutta tavaraa ja vihanneksissa jumalattomat määrät mikrobeja, hiivoja jne. Satokauden alussa vihannekset ovat hyviä, mutta vanhetessaan laatu heikkenee.
vaikkei saa maistaa uuden sadon porkkanaa ja kuhaa. Lapsi saa nauttia kaikesta kasvettuaan. Kaikilla ei ole tarjota vasta pyydystettyä kalaa tai kasviksia mummolan penkistä. Monella lapsella ei edes ole mummolaa, ei kalassa käyvää tuttavaa.
Lapsi ei kasva vinoksi tai elämyksiltään köyhäksi.
Useimmilla ei ole tarjota, kuin markettien sapuskat. Koeta jo ymmärtää ja mene nukkumaan.
Meitä ennen eläneet ihmiset eivät saaneet nauttia huippuravintoloiden antimista. Sellaisia ei ollut, monet olivat köyhiä ja penskat elivät ravitsemuksellisesti köyhästi. Kuitenkin nämä 50 - 100 -vuotiaat elävät täällä ihan normaalia elämää.
60 -vuotias äitini kertoi, että harvoin oli lihaa. Kalaa oli. jos sitä sai...
mutta jos on vaihtoehtoja, niin miksei niitä käytä.
vaikkei saa maistaa uuden sadon porkkanaa ja kuhaa. Lapsi saa nauttia kaikesta kasvettuaan. Kaikilla ei ole tarjota vasta pyydystettyä kalaa tai kasviksia mummolan penkistä. Monella lapsella ei edes ole mummolaa, ei kalassa käyvää tuttavaa. Lapsi ei kasva vinoksi tai elämyksiltään köyhäksi. Useimmilla ei ole tarjota, kuin markettien sapuskat. Koeta jo ymmärtää ja mene nukkumaan. Meitä ennen eläneet ihmiset eivät saaneet nauttia huippuravintoloiden antimista. Sellaisia ei ollut, monet olivat köyhiä ja penskat elivät ravitsemuksellisesti köyhästi. Kuitenkin nämä 50 - 100 -vuotiaat elävät täällä ihan normaalia elämää. 60 -vuotias äitini kertoi, että harvoin oli lihaa. Kalaa oli. jos sitä sai...
Mutta täytyy myöntää että alko jurppimaan aika kohtuu paljon kun olin tehnyt sen satsin kotiruokaa lapselle ja ajattelin samalla tehdä vähän enemmän pakkaseen niin on sitten sitä kotiruokaa, ja lapsukainen kirjaimellisesti oksensi pöytään usemman kerran. Joten meillä oli sitten käytössä kaupan purkkiruokaa, eri makuja ja hyvin uppos.
Ehkä vika oli siinä että perunat ei ollu mummon perunamaasta, yrtit juuri kasvatettu itse rakkaudella ja kuhaakaan ei ollu kukaan käyny kalastamassa vaan peruskaupasta perusruokaa ja perustavalla tehtynä.
Mutta siis ei se aina ole sitä ettei tehtäis ja annettaisi, vaan ei jaksa tehdä jos toinen ne oksentaa. Nyt lapsi on yli vuoden ja syö hyvin kotiruokaa ja vähän huonommin purkkiruokaa, mutta tarvittaessa reissussa tai kiireessä saa niitä. Enkä usko että se lapsi siitä pilalle on mennyt.
Mutta hyvä ap jos teillä ruoka on isossa osassa elämää ja ette tarvitse koskaan purkkiruokaa tai käytä mitään valmiita ruokia. Kaikki eivät vaan viihdy niin hyvin keittiössä ja arvosta ruoanlaittoa. Jotkut vaan täyttävät mahan niillä eineksillä.
Älä muiden. Kyllä ne lapset ovat ihan yhtä tervaitä ja iloisia kaikki.
Odota, kunhan kouluikä alkaa ja kaikki muut luokkakaverit käyvät jokapäivä limpparia, sipsejä, mehua ja karkkia sekä pizzaa ja hodareita lähikaupasta. Oma lapsesi jää joukon ulkopuolelle, koska äiti ei anna ja kotona pelkkää ketunleipäkeittoa ja viljapossusosetta.
Onnea tähän vanhemmuuteen! Lapsen kasvaessa tajuat...
Olet joku Avotakkaa lukeva ja tosielämästä vieraantunut yksilö! Miehesi tienaa teidän elämisen ja voit keskittää energiasi muiden naisten haukkumiseen. Mummon kasvimaalta käyt vihannekset, hah. Kasvata itse ja kalasta itse!
Tyhmä olet.
mutta kyllä se rehellisesti on ihan kamalan makuista. Mutta vaikutushan on täysin sama kuin valmisruokaa syömään tottuneella aikuisella: muut maut tuntuvat suuhun oudolta ja pahalta. Meillä syödään einesruokia todella vähän. Vain pakkotilanteessa. Ja syy on se, että ne vaan maistuvat PAHALLE. Siis haju on yököttävä, koostumus vastenmielinen ja suutuntuma sellainen että oksettaa. Juu, ymmärrän että moni ei halua kokkailla/ei ole aikaa/ ei vaan kiinnosta, mutta kyllä itse tehty ruoka on vaan niin paljon parempaa. Itse olen mieluummin nälässä kuin ostan jonkun kaupan valmisaterian tyyliin saarioisen perunalihasoselaatikko.
Eli jälkikasvulleni en aio kaupan soseita tyrkyttää. Hedelmä- ja marjasoseet ovat usein hyviä, mutta ne varsinaiset "ruoat": hyi helkutti!
Jotta minkäänlainen ruoanlaitto onnistuisi, mun pitää saada olla keittiössä yksin ja rauhassa. Äitiyslomalla se ei tietenkään onnistunut.
Vaikka itse soseuttaminen olisi helppoa, jos on hyvä kone sitä varten, niin ensin porkkanat ja perunat pitää keittää. On pitkäveteistä ja tylsää istua koko ajan hellan edessä ja vahtia, ettei vesi kiehu yli tai ettei se lakkaa kiehumasta ja tarkistella vähän väliä, että jokohan ainekset ovat riittävän pehmeitä soseutettaviksi.
Helpointa mulle oli tuossa tilanteessa käyttää purkkiruokia, jotka tarvitsi vain lämmittää mikrossa. Ja kyllä, söin niitä itsekin. Maut olivat mietoja ja joissakin tapauksissa vetisiä, mutta ajattelin, että pienelle lapselle sopii miedolta maistuva ruoka.
Kuule. Ketjua lukeneena en pysty ymmärtämään miten jaksat jauhaa jostain "eineksistä".
Mitä eroa sillä on että otetaan porkkana ja soseutetaan se itse TAI että soseuttamisen tekee isossa erässä ruokatehdas?
Teetkö itse hillosi ja juomasi? Nekin ovat vastaavia tuotteita.
Tai miksi et kasvata itse kanaa ja tapa sitä? Miksi ostat ruokatehtaan kanan?
Niin, mikä tässä tosiaan on ongelmana?
Kyllä minäkin ruokaa osaan tehdä.
On todettu että perheet, joissa käytetään valmispurkkeja ja siirrytään perheen yhteiseen ruokavalioon: lapsella tulee todella suuri tiputus ravinnon terveellisyydessä.
Ei purkkiruoka ole EPÄterveellistä. Ne on tehty samoista raaka-aineista joita saa kaupasta.
Sinunkin kertomasi kana, voidaan kypsentää ja soseuttaa sekä lisätä soseutetun kasviksen kanssa ja laittaa kuumaan purkkiin.
Älä nyt ole tyhmä.
Ei kaikki purkkiruokien käyttäjät ole käsiä tekemään ruokaa. Itsekin olet niitä ostanut.. ;)
Onko perheellisen pakko tehdä vauvalle muutaman kuukauden ajan ruokaa erikseen yhdelle, ihan vaan ettei vaan osta valmiiksi soseutettua porkkanaa purkissa? Entä jos ostaa valmissoseen pakasteesta?
syömään. Purkkiruokakin piti vielä vetää siivilän läpi. Ei vaikka olisi kuinka ensiluokkaisesta lihasta ja vihanneksista yrittänyt valmistaa soseita, ne syljettiin pois tai sitten kakoi ja yski. Kai se oli se rakenne, omatekoisesta ei saanut sellaista liukkaan limaista johon hän oli mieltynyt.
Nykyään koululaisena on kyllä harvinaisen kaikkiruokainen ja kokeilunhaluinen, simpukoista sisäelimiin kaikki käy.
Soseet kun aloitetttiin, tein itse. Vauva ei niitä syönyt. Joten aloin antaa purkkiruokaa ja sillä on menty 4kk. Silloin tällöin suostuu pienen makuannoksen omatekemää syömään.
Meillä syötiin normaalisti kotona itse tehtyä ruokaa. Mutta joskus matkalle tai retkelle otettiin mukaan purkkiruokaa, koska sitä oli helpompi kuljettaa eikä sen kanssa ollut säilyvyysongelmia. Ja arvaapa mitä: lasten herkkua oli purkkiruoka ja vieläpä kylmänä suoraan purkista syötynä. Näin oli vielä lasten ollessa 2-3-vuotiaita (he söivät silloin 8 kk:n ikäisille tarkoitettuja ruokia). Sen syömisessä oli heille jotain erityistä hohtoa.
Tällä palstalla roikkuvaa hyvin helposti provosoituvaa väkeä.
Ymmärrän ap:n aloituksen. Miksi siitä täytyy alkaa vääntämään tämän sävyistä keskustelua??
Perheissä varmasti syödään perheen tottumusten mukaan. Itse tein kotona ollessani ruokaa itse vanhemmille lapsille, joten otin aina sivuun kasviksia, lihaa ym ja tein vauvalle soseet itse. Omasta mielestäni valmistruoka haisee pahalle. Joskus käytin sitä tosin kastikkeena vaikkapa perunan lisäksi.
Pyytäisin hyvät ihmiset, että miettisitte hiukan ensin millä sävyllä kirjoitatte. Ei ole varmasti tarkoituksenmukaista pahoittaa ihmisten mieltä.
Moni siis ajattelee niin, että jos vauvaa ei totuta teollisten valmisruokien makuun ja niljakkaaseen rakenteeseen, niin lapsesta kasvaa nirso aikuinen/koululainen. Tosi jännä näkökulma! Itse näen asian aivan päinvastoin. Mielestäni valmisruuat edustavat sellaista tiettyä suomalaisille tyypillistä epäkulinaristista suhtautumista ruokaan lähinnä polttoaineena ja on typerää hifistelyä vaatia ruualta sekä hyvää makua, ulkonäköä että ravitsevuutta. Ja vielä uskotaan että jokin teollinen tuote voisi olla parempaa ravintoa kuin itse tehty ruoka.. Itse näen, että monipuolinen kotiruoka ihan pienestä pitäen on tie makuaistin kehittymiseen ja ruokien _maistamiseen_ ja makujen arvostamiseen.
AP