Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ne halvatun olkapäänarukat, uusissa vaatteissa, aaaaaaargh!

Vierailija
08.08.2010 |

Ärsyttääkö ketään muuta? Mä leikkaan ne saman tien irti. Ne on kai tarkoitettu helpottamaan henkarilla säilytystä, mutta en tajua miten ne muka pysyisivät piilossa. Mulla ne änkee heti kaula-aukosta ulos. Enkä muutenkaan ole mikään innokas henkarien käyttäjä. Ne mitä henkarilla pidän ovat säilyneet ilman vaurioita, vaikka olen irrottanut ne hiivatin nirunarut.

Ugh. Helpotti! :)

(kävin äsken läpi Espritiltä tilaamani paketin vaatteet, siitä angsti)

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan järkkyä kuinka paljon näkee ihmisillä esim kalliita villakangastakkeja, joissa halkion tukiharsinlangat on paikallaan. Tai hameen halkion sulkevat harsinlangat. ne on vaan tukilankoja myynnin/kuljetusten ajaksi ja tarkoitus poistaa mutta ihan käsittämättömän moni jättää poistamatta. Olen nähnyt mm naurettavasti Vuittonin laukkua kantavalla naisella.

Tai sitten takin hihaan ommeltu vaatemerkkilappu. Kuuluu ratkoa pois!

ihan hepreaa mulle kaikki muutko ymmärsi? voiskos joku selventää tarkemmin?

se käy läpi monenmoisia seikkaluja - on kuljetusta, varastointia, esillepanoa ja muuta etappia valmistajan ja myyjän päässä. Myytävän vaatteen on kuitenkin oltava virheetön ja edustuskelpoinen.

Jotta vaate siis sälyisi mahdollisimman siistinä kaupasta ulos, se saatetaan suojata muuttamalla helposti taittuvia/nuhraantuvia/repeytyviä/venyviä/tms kohtia helpommin käsiteltäviksi.

Tällaisiä ovat ainakin kaikki liehukkeet, syvennykset, halkiot ja muut. Siksi siistimmissä/kalliimissa vaatteissa esimerkiksi halkiot ja taskut on suljettu ompelemalla ne umpeen harvoin pistoin. Umpeen harsittu takin takahalkio, hameen halkio tai takintasku on kuitenkin tarkoitus avata ennen käyttöä - esimerkiksi halkioillahan on usein iso vaikutus sekä vaatekappaleen käytännöllisyyteen että sen ulkonäköön. Varsinkin Suomessa harva liike kuitenkaan tarjoaa niin hyvää palvelua, että myyjä ratkoisi nämä kuljetus- ja säilontätikit ennen kuin asiakas vie tuotteen kotiin. Ihmiset taas eivät itse tunnu älyävän, että esimerkiksi x:n muotoisilla pistoilla suljettu halkio ei kuulu takin "disainiin" ja jättävät ompelet paikoilleen.

Miesten puvuissa taas on (kaupassa) hihoissa lappu, jossa lukee takin valmistaja/merkki. Tämä on tarkoitettu helpottamaan sen myyjän työtä, jonka tehtävä on poimia rekiltä/tangolta juuri se yksi tietty puku niiden satojen tangolla roikkuessa identtisten pukujen joukosta. Se on siis ikään kuin kaupan arkistointikeino. Merkintä on siis tehty liikettä varten eikä kuulu puvun aiottuun ulkonäköön ja tuo lappu pitäisikin ratkoa pois ennen käyttöä. Hyvä liike/myyjä irrottaa lapun jo kaupassa, mutta koska ollaan itsepalvelu-Suomessa, näin ei tapahdu, ja ihmiset talsivatkin kaduilla tyynesti kaupan luokittelumerkit kuteissaan.

Nuo lenksut kuuluvat alkujaan samaan sarjaan: niiden tehtävä on helpottaa vaatteen käsittelyä myymälässä.

Aukesiko nyt?

Vierailija
22/27 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ojensin ylpeänä eteisessä takkini isäntäväkeen kuuluvalle ja vasta kotona tajusin, että varanappimuovipussi roikkui koko ajan näkyvällä paikalla takin vuoressa:D Ovat varmaan naureskelleet, että olen matkalla käynyt kiireessä ostamassa takin päälleni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monille tosiaan tulee yllätyksenä, että vaatteissa saattaa olla ompeleita, jotka pitää poistaa. Itse jouduin vaivihkaa vetämään kaverini sivuun omissa valmistujaisissaan ja kertomaan, että hameen takahalkio olisi kuulunut avata. Siinä sitten näpräsimme :)

Vierailija
24/27 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta jossain arkikäytössä olevassa villakangastakissa on ihan hyväkin jättää nuo taskun sulkevat ompeleet apiakllaan, jos eivät ole kovin näkyvät.

Ainakin itselläni on paha tapa tunkea avainnippua sormikkaita yms. taskuun, samoin kädet suorastaan hakeutuvat sinne, jos on vähänkin viileä ilma ja pehmeästä kankaasta tehdyt avotaskut alkava lerpottaa aika nopeasti. Ja venyvät, jos tavaraa on vähänkin enemmän.

Vierailija
25/27 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ne kuuluukin leikata pois. Eli on siksi, että vaatteet pysyvät _kaupassa_ siististi henkarissa. Mä olen pitänyt itsestäänselvänä, että uudesta vaatteesta ne leikataan pois eikä niitä näin ollen kuulu piilotella.

Korjatkaa jos olen väärässä.

Vierailija
26/27 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne ole tarkoitettukin pois leikattaviksi? Kaupassa kun on ne rimpulat henkarit, niin onhan se parempi ettei tarvitse keräillä vaatteita takaisin henkareihin aina kun kävelee tangon ohi kaupassa?

Vierailija
27/27 |
09.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säilytän suurimman osan vaatteista henkarilla ja ilman niitä naruja, ne on pitkin lattioita jatkuvasti.

MUTTA: tiedostan, että ne saattavat näkyä, joten piilotan ne rintsikoiden olkaimien alle. Kertaakaan ei ole naru hypännyt esiin.