Miksei voi tulla heti raskaaksi kun ei ehkäise?
Mikä siinä on niin ihmeellistä? Millä todennäköisyydellä nuori nainen (25-30 v.) tulee raskaaksi heti kun jättää ehkäisyn pois?
Me jätimme ehkäisyn pois ja kaikki varoittelee, että älä sitten pety, yleensä menee 6 kk kunnes raskaustesti näyttää positiivista. Miksi noin kauan? Miksei saa olettaa että heti ekasta kierrosta tulee raskaaksi? Olemme perusterveitä ja harrastamme lähes päivittäin seksiä. En ymmärrä noita hyssyttelijöitä. Olisin kyllä ihmeissäni jos en olisi raskaana tällä menolla!
Onko se oikeasti niin harvinaista tulla heti raskaaksi? Tietääkö joku tilastotietoja?
Kommentit (40)
pois jäätyä. Tai sitten ei.
Itse olen raskautunut 4 kertaa ekasta kierrosta, viimeisellä kerralla ikääkin jo 37v, ylipainoa ja sairaus jonka pitäisi vaikeuttaa raskautumista ja vieläpä erittäin epäsäännöllinen kierto.
perhesuunnittelun kotisivut, siellä on taulukko raskautumisesta ehkäisyn pois jättämisen jälkeen.
Tokihan normaaleilla pariskunnilla raskauden mahdollisuus on 20-25 % luokkaa per kuukautiskierto, mutta siitäkin toki karsiutuu vielä aikaisina keskenmenoina, jonkun verran pois.
Joiltakin taas paljastuu pillereitten lopettamisen jälkeen erinäisiä raskautumiseen vaikuttavia asioita. Kuukautiskierto ei otakaan käynnistyäkseen, hormonitoiminta on sekaisin, ei ovuloi ollenkaan, on pco:ta, endometrioosia tai muuta vähemmän kivaa.
tilastoista tiedä, itse tulin ensimmäisellä kerralla ekasta kierrosta raskaaksi. Toinen tärppäs vasta kuudennelle kierrolla, pari ekaa kiertoa meni kyllä vähän pidätellen.
Mä taas oon kuullut et ekasta kierrosta on hyvät mahikset tulla raskaaks... ..?
"normaaleilla pariskunnilla raskauden mahdollisuus on 20-25 % luokkaa per kuukautiskierto"
etä kiertoa kohden tulee 10-15% raskaaksi. Siis jos munasolu on irronnut ja on oltu yhdynnässä oikeaan aikaan. Ei kamalan suuri prosentti minusta! Jätimme itse ehkäisyn pois kun oli 24 ja lapsi tuli kun olin 28. Tosin siinä välissä, kaksi vuotta ehkäisyn poisjättämisestä, mulla oli yksi keskenmeno. Kaverilla taas tärppäsi 19-vuotiaana ekasta kierrosta.
mutta suuri osa tulee vasta ensimmäisen vuoden sisällä. Tunnen todella monia, jotka ovat raskautuneet ekasta kierrosta, mutta itselläni se ei koskaan ole ollut niin nopsaa. Ei edes silloin kun olin 25-30v.
Raskauden todennäköisyys: Tilastojen mukaan raskaus alkaa vuoden sisällä noi 90 %:lla pariskunnista, jotka yrittävät raskautta. Yhtä kuukautiskiertoa (munasolun irtoamista) kohden onnistumisen todennäköisyys on kuitenkin ihanteellisissakin olosuhteissa vain 20-25 %. Epäonnistuminen, joka on siis varsin tavallista, voi johtua monesta syystä: munasolu ei irtoa, ei hedelmöity, ei kiinnity tai irtoaa pian kiinnittymisen jälkeen. Raskaaksi tuleminen ei ole itsestään selvää juuri silloin kun sitä toivotaan.
Mä jo niin haaveilin kevätvauvasta :`(
t. ap
eihän se riitä, että se munasolu hedelmöittyy. Myös kohdussa täytyy olosuhteiden olla hyvät, ja munasolun löytää sopiva paikka kiinnittymiselle. Hyvin moni "ei voi sanoa vielä raskaus" menee mönkään juuri tässä vaiheessa. Harvoin nainen on edes tajunnut olevansa "raskaana". Kuukautiset tulee normaalisti tai pari päivää myöhässä.
Kiinnittymisen kanssakin voi joillain olla suuria ongelmia, esim. vasta-aineiden muodostuksen takia, ja siitä syytä raskaudet eivät ikinä pääse alkua pidemmälle.
Meillä neljä lasta ja toivottavasti enempää ei tule!
Mä jo niin haaveilin kevätvauvasta :`( t. ap
ompa täällä kiukkuisia ja ilkeitä tätejä! Taitaa kaikki olla lapsettomia... Ja sitten vittuilee toisille kun harmittaa ettei itsellä tärppää!
Mä jo niin haaveilin kevätvauvasta :`(
t. ap
En mä ole lapseton (kaksi lastani sain yhteensä 12 yrityskierrossa), mutta ylipäänsä se ajatus että tänne tullaan nyyhkimään itsessäälissä sitä ettei EHKÄ saa IHAN SILLÄ PUNAISELLA SEKUNNILLA lasta kun on ajatellut haluavansa, vaikkei vielä ole edes yrittänyt, on ärsyttävä.
Mä toivoisin että tämä olisi provo ja etteivät ihmiset oikeasti olisi tuollaisia, mutta onhan se mahdollista että se on turha toive.
ompa täällä kiukkuisia ja ilkeitä tätejä! Taitaa kaikki olla lapsettomia... Ja sitten vittuilee toisille kun harmittaa ettei itsellä tärppää!
Mä lopetin pillerit 5 kuukautta sitten, ja lasta kovasti toivotaan, mutta ei ainakaan vielä näy eikä kuulu.
Tule kertomaan miten kävi! Milloin teillä alkaa yritys?
ehkä välttämättä tule. Pessimistisiä innostuksen toputtelijoita :)
Itselläni on pillereiden jälkeen mennyt n. 3 kk ennen kuin kierto on palautunut normaaliski ,sitten on raskaaksi tulo ollut helppoa. kaksi raskautta on saanut alkunsa yhdestä kerrasta. joten ihan kaikki on mahdollista :)
Stressi ja pakolla yrittäminen tosin saattaa vaikuttaa haittaavasti raskaaksi tuloon.
että jos ajattelee kiertopäivää ja että milloin pitäis sekstata jne. eikö munasolut irtoa tai siittiöt sitten hedelmöitäkään munaa jos miettii noita asioita? siis "tekemällä tekee" lasta niin ei tulekaan tulosta?
mutta totta kai VOI tulla heti raskaaksi. Itse olen hedelmöitynyt kahdesti ekassa kierrossa ilman ehkäisyä. Kolmannella kerralla meni kolmanteen kiertoon asti.