Kysymys lapsen laulutaidosta.
Minkä ikäisenä lapsenne on oppinut laulamaan ns. nuotilleen?
Meidän 3 v laulaa kyllä kovasti, mutta täysin nuotin vierestä...Onkohan enää toivoa, että oppisi laulamaan oikein?
Kommentit (8)
aikuinenkin voi oppia laulamaan! Tärkeintä on ettei laulamista "mittailla" tai arvostella, se torpedoi oppimisen kyllä. Laulakaa vaan iloisesti yhdessä, kukin äänellään!
mutta mä en kerta kaikkiaan kestä kuunnella esikoiseni 8v laulua, kun rytmistä ja nuoteista ei ole hajuakan ja sanatkin menee päin prinkkalaa.
Oppiskin laulamaan, mutta harjoitelkoon jossain muualla, on kai mullakin oikeus kotirauhaan...
Itse olen oppinut n. 6-vuotiaana (vanhempani äänittivät laulua nauhalle, 4-vuotiaana lauloin ihan päin metsiä, esikoululaisena varsin puhtaasti).
Poikani lauloi aikalailla päin mäntyä vielä 5-vuotiaana hakiessaan musiikkiopistoon. Nyt parin vuoden soittoharrastuksen jälkeen hänelle on kehittynyt tarkka sävelkorva ja laulaminenkin sujuu jo paljon paremmin
Kokeile soittaa tai viheltää tuttuja sävelmiä ja anna lapsen arvata, mikä laulu on kyseessä. Oman perheen neljän lapsen perusteella jos 3-vuotias tunnistaa tutut laulut sävelestä, hän kyllä oppii laulamaan nuotilleen ellei laula jo. Sen sijaan jos arvaukset ovat aivan hakuammuntaa, turha odotella nuotilleen laulamista ikinä...
JA VAIN harjoittelemalla. Laulutaito ei ole synnynnäinen lahja, vaan harjoittelun ja ympäristötekijöidenkin tulos. Toki toiset ovat musikaalisesti lahjakkaampia kuin toiset, eli vaativat harjoitusta vähemmän, mutta tämähan koskee kaikkea muutakin, piirrustustaitoa, liikunnallisuutta, jne.
Meidän juuri 3 v täyttänyt poika laulaa aivan nuotilleen monia lastenlauluja, ja usein "säestää" itseään isoveljen soittimella. Sille on paljon laulettu vauvasta lähtien, ja isommat soittaa niin ehkä sillä on vaikutusta.
nuorihan tuo vielä kyllä on.Ja eihän kaikista tule laulajia.