Lihavat pikkuvauvat
Korvikkeilla turvotetut tai sitten liikkuvat niin huonosti/vähän, että kulutus alittaa ruoan määrän. Joka tapauksessa, hirveän näköisiä! Terve vauva on vetreää tekoa ja mukavan sopusuhtainen rakenteeltaan. Oikein ällöttää sellaiset michelin-vauvat!
Kommentit (21)
Moni ystäväni kyllä on naureskellut, että tuleeko heidän rinnoistaan maidon sijasta kermaa, kun heidän vauvat ovat niin ihania pulleroita =)
ihan oma maitoni sai vauvani pulleiksi alle 1 veenä, esikoinen kyllä käveli jo 8kk iässä ja kuopuskin 9kk iässä, ettei olllut edes vähäisestä liikunnasta johtuvaa.
Mutta sun ällötys fiilis on kurjaa kuultavaa.
Jos ei kehity, niin ei kehity, minkäs minä sille voin. Läskiä kertyy samasta syystä kuin aikuisillekin. Liikkumista on vähemmän kuin sisääntulevaa ravintoa.
4-5-kuisena oli lihavimmilaaan ja pelkällä rintamaidolla. Kiinteiden myötä alkoi hoikistua ja on nyt hoikka 8-vuotias.
Oli minustakin jo aika hurjan näköinen vauva, mutta minkäs teit, kun ihan normaalisti imetin 4 tunnin välein, taisi vaan maito olla kermaa...
Jos ei kehity, niin ei kehity, minkäs minä sille voin. Läskiä kertyy samasta syystä kuin aikuisillekin. Liikkumista on vähemmän kuin sisääntulevaa ravintoa.
Kuinkanan järjestetään liikuntaa alle puolivuotiaalle pullukalle?
Oma vauvamme on saanut syntymästään asti korviketta ja pituuskasvu on ollut todella huimaa, paino vain laahaa ikävästi perässä...
Korviketta syönyt 1kk ikäisestä lähtien ja on pikemminkin liian laiha. Kyllähän monet vauvat on aika pullukoita, mutta yleensä hoikistuvat viimeistään sitten kun lähtevät kävelemään.
Ja tosi pulleita molemmat, oikeita michelin-akkoja. Mutta ei enää 3 v iässä, silloin oli kaikki vauvanpyöreys karissut. Nyt ovat oikein hoikkia aikuisia, toinen liiankin hoikka, vaikka todellakin syö kaikkea, on vain sellainen läpipasko. Kummityttäreni oli taas aina hyvinkin hoikka, vaan on ylipainoinen aikuinen....
Toiset nyt vain ovat niitä taikinavauvoja, ei johdu ruokavaliosta, liikkumisesta ehkä. Mutta lapsi kuin lapsi lähtee liikkeelle aikaa myöten ja siinä vaihessa alkaa vanhempien ruokavalio vaikuttaa. On sairasta lihottaa taapero.
mutta nyt taytyy sanoa, etta olen viime aikoinba nahnyt kolme niin kerrassaan lihavaa vauvaa, etta on jo hammastyttanyt. Kun vauvalla on roikkutissit, niin joku sopoyden raja on ylittynyt. Nama vauvat on vellilla ruokittu - se on tullut selvaksi.
Mutta kylla "sopusuhtaisen" paksu vauva on suloinen, makkaroita saa olla.
On se nyt jlauta kun jo vauvojakin laitetaan laihdutuskuurille, kun eivät ole tarpeeksi sutjakan ja hoikan näköisiä.
Omallani oli roikkutissit ja neuvolassakin jo hieman rypisteltiin otsaa painon nousulle, oli todellinen Michelin-tyttö. Ja pelkällä rintamaidolla, ei vellejä nähnytkään...
Meillä molemmat lapset ovat saaneet lähes aina korviketta ja ovat olleet aina laihoja. Sit taas parin kaverin vauvat on saaneet rintamaitoa niin ne vasta ovatkin olleet pulleita.
jos vaikka pelätään saako vauva tarpeeksi rintamaitoa ja annetaan pulloa aina perässä. Mutta useinmiten vauva itse kyllä säätelee tarpeensa, oli ruokinta sitten rinnalla tai pullolla.
Minun vauva nyt 10kk oli todella laiha alussa kun oli pelkällä rintamaidolla, itkuinen ja laiha. Sitten alettiin antaa korviketta ensin lisänä ja lopulta kokonaan, ja nyt on sopusuhtainen painokäyrä ja tyytyväinen lapsi. Toki nykyään syö siis kiinteitä pääruokanaan.
Olen ihan varma, että jotkut vauvat voi kasvaa pulleiksi ihan vain energisemmällä rintamaidolla, kun kerran omani jäi laihalla (ja vähäisellä) maidollani niin hoikaksi ja nälkäiseksi.
Ylipaino-ongelmista ehtii olla huolissaan sitten kun alkaa syödä kiinteitä ja kasvaa!
Eipä sillä, tuttavapiirissä korviketta saneet vauvat olvat olleet hoikkia, kun taas rintamaitoa saaneet pullukoita :)
Omakin on kunnon pullukka ollut! Yli 12kg poika vaikka ei vielä ole vuottakaan.
riippuuko se ravinnon laadustakaan niin - minä täysimetin 6kk ja osaimetin 14kk ja vauva oli kuin riuku. Maitoa tuli koko ajan runsaasti ja vauva "söi" usein, mutta ilmeisesti kovin vähän kerrallaan, koska oli niin hoikka. Edelleen 7v. on tosi hoikka. Tuskin olisi korvikkeella saanut tätä tapausta pulleroksi, on niin liikkuvainen!
Tuntuu vaan, ettei voi sit kuitenkaan yleistää mihinkään suuntaan - toiset ovat pulleroita vauvoina, toiset eivät. Toiset ovat pulleroita lapsena, toiset eivät. Toiset ovat pulletoita aikuisena, toiset eivät.
Mutta sen olen tutkimuksista lukenut, että laihoilla ja kevyillä vauvoilla on aikuisena suurempi riski sydänsairauksiin, joten tuskin se vauva-ajan pulleus haitaksikaan on.
Oma vauvamme on saanut syntymästään asti korviketta ja pituuskasvu on ollut todella huimaa, paino vain laahaa ikävästi perässä...
korvike taas on tasaista kaikille, eikä korvikkeillä usein isosti pulleita vauvoja saadakaan aikaan.
Ja tämän ajatuksen halusit jakaa kanssamme koska...?