Paras kotimainen kirjailija?
Kommentit (27)
Anni Swanista ja jotain kiehtovaa on myös Anni Polvan Tiina-kirjoissa.
Raija Oranen ja Kaari Utrio ovat kirjoittaneet suurimman vaikutuksen minuun tehneet teokset:)
Outsider, Mika Waltari, Arto Paasilinna...
ja kirjailijan pitää olla elävä, niin jompikumpi näistä:
Leena Krohn
Anja Snellman
Antti Tuuri. Antti Tuuri on jumala. Mä pelkään, että joudun joskus maailmassa sellaiseen tilanteeseen, että joudun keskustelemaan Antti Tuurin kanssa niitä näitä, ja sitten meen ihan punaiseksi ja alan kiljua tai jotain.
Fobiansa kullakin.
Evakkotarinat puree.
Samoin Mauri Paasilinnan yksi sota-ajasta kertova kirjasarja. En ole lukenut hänen muita teoksiaan.
Pirjo Hassinen ja Raija Oranen ovat myös hyviä. Ai niin ja tietysti Sirpa Kähkönen. Sota-ajan Kuopiosta kertoo hänen kirjansa.
Minuun siis iskee nuo sota-ajan fiktiiviset kertomukset. Joissa siis on myös paljon ihan perääkin. :)
tullut jonkin verran luettua, mutta ei viimeiseen kymmeneen vuoteen. Hänen tyylinsä jotenkin muuttui jossain vaiheessa huonompaan suuntaan..
tullut jonkin verran luettua, mutta ei viimeiseen kymmeneen vuoteen. Hänen tyylinsä jotenkin muuttui jossain vaiheessa huonompaan suuntaan..
Kjell Westö elävistä. Veikko Huovinen oli kanssa mun lempaareita.
Juha itkonen, Sofi Oksanen, Kjell Westö, Olli Jalonen, Joel Haahtela, Anna-Leena Härkönen.
Nuo tuli silleen ekana mieleisinä mieleen. Sit tykkään Maarit Verrosesta tosi paljon, Kauko Röyhkästä, Anja Snellmanista... Vanhempaa kotimaista olen lukenut tyttökirjavaiheen jälkeen todella vähän, en edes Waltaria!
Tove Jansson paras.
Muita huippuja:
Hannele Huovi
Mika Waltari
Antti Hyry
Sofi Oksanen
Tykkään myös mm. Juha Itkosesta, ja viimeisin suosikki on Elina Hirvonen ("Kauimpana kuolemasta" on loistava!)
Muut suosikkini ovatkin jo tulleet: Juha Itkonen, Kjell Westö... Sofi Oksasta en ole lukenut kuin Puhdistuksen, joka oli kyllä huippu.
Pirkko Saisio!
Valitse sitä parasta nyt sitten...
Pirkko Saisio, Tuomas Kyro ainakin
nuortenkirjailija: Rauha S. Virtanen (mm. Selja-sarja), aikuisten kirjat: Eve Hietamies, Reko Lundan, Virpi Hämeen-Anttila
Jos pakko, niin tämänhetkisistä varmaan Kari Hotakainen tai Sofi Oksanen. Kuolleista Waltari on tosiaan hyvä mutta toistaa itseään.
Sirpa Kähkönen, Johanna Sinisalo, Kari Hotakainen. Näiltä oon lukenut koko tai melkein koko tuotannon, Hotakaisen runous ja alkupään romaanit on lukematta. Elina Hirvosen uutta en ole lukenut, mutta se eka oli älyttömän hyvä ja vahva.
Westö elävistä.
Tyttökirjapuolella ei ole Anni Swanin voittanutta.
Lastenkirjoissa Nopolat.
Elämänkerroissa Panu Rajala, äijä ärsyttää, mutta sekä Waltarin että Meriluodon elämänkerrat huikeita lukukokemuksia.