Te jotka tykkäätte asua kerrostalossa, miten perustelette muille
jotka asuvat omakotitaloissa ja tenttaavat teiltä milloin muutatte kanssa omakotitaloon ja miksi ihmeessä asutte kerrostalossa?
Siis kysymys vain heille jotka viihtyvät kerrostalossa eivätkä edes halua omakotitaloa!
Kommentit (50)
Eipä meidän kerrostaloasumista kukaan ole kyseenalaistanut, mutta yllä on jo tullut suurin osa meidänkin motivaatioistamme, eli:
- palvelut, työpaikat, vanhempien ja lasten harrasukset sekä päiväkoti ovat lähellä (mahdollisuus käyttää julkisia kulkuneuvoja, pyörää tai omia jalkoja näihin matkoihin). Nykyisessä elämäntilanteessa matkoissa säästetty aika on suoraan verrannollinen esim lapsen kanssa tai harrastusten parissa vietettävään aikaan.
- Ekologisuus: kuten joku jo aiemmin totesikin, asumismuodolla voi varsinkin suomessa eniten vaikuttaa energiankulutukseensa. Oma reaktioni nykyään omakotiasumisen puolesta puhujiin onkin, että "ette sitten hirveästi välitä osallistua ilmastotalkoisiin".
- paljon tekemistä lapsiperheelle (puistot, nähtävyydet, helposti saavutettavat retkikohteet lähisaariin ym)
Edulliseksi tätä asumismuotoa ei vielä asuntovelka-aikana voi sanoa (asumme Helsingissä lähellä keskustaa), mutta ainakin asunto säilyttää arvonsa ja asuntovelkojen jälkeen asumiskustannukset ovat 4-henkiseltä perheeltä mielestäni todella alhaiset (alle 300 E kuussa, mihin tietenkin tulee erikseen taloyhtiön remontit päälle).
Olen asunut 8 eri kerrostalossa viimeisen n. 15 vuoden ajan (suomessa ja ulkomailla), eikä vielä koskaan ole ollut ongelmaa metelöivistä tai muuten rasittavista naapureista (Huom, itse en pidä rasitteena sitä jos välillä kuuluu esim musiikkia tai muita elämän ääniä naapureista).
Miksi sitä tarttee perustella missä asuu?
Pääasia kaiketi että itse tykkää?
Minä tykkään tonkia omaa pihaa. Just kävelin sisään, pienet nukkuu päiväunia. Pesin omasta maasta noukitut retiisit.
Isommat lapset pyöräilee kujalla.
Ei kaikki halua viikottain ajaa nurtsia, kolata lumia.
Suunnitella pihaa. Jos ei tee mitään, koko piha on rikkaruohojen hallussa.
Kyllä pitää vähän tykätäkin sotkea sormensa multaan ja haaveilla seuraavaa projektia.
Sama kun joku rakastaa leipoa ja toinen tehdä käsitöitä. Se ottaa oman aikansa.
Joskus tarttee tehdä katto uusiksi ja joskus maalata talo.
Kerrostalossa on puolensa. Itseltä vei 3 vuotta että tunsin oloni edes jokseenkin kuin kotonani kun muutettiin kerrostalosta omaan.
Nyt pihaa saisi olla enempi ja taloa vähän isommalti. ;)
Jos tykkäät asua kerrostalossa, niin sitten tykkäät!
Helsingissä omakotiasuminen on aika utopistinen haave monelle. Mutta kyllä meiltäkin kysytään, muutammeko kohta isompaan.
Minusta asumista ei tarvitse muille perustella, mutta jos joku kysyy kerron, että arvostan asuntomme sijaintia ja läheisyyttä työpaikkoihin, päiväkotiin ja palveluihin (asumme aivan keskustassa, eikä tarvitse matkustella tuntikaupalla arkisin). Mä olen ehkä jo valmiiksi tehnyt kaikille selväksi, että rakastan keskustassa asumista ja tämä sopii meille, niin eivät pahemmin kysele :). Ehkä jossain pienessä kaupungissa on toisin sitten... Helsingissä asutaan kuitenkin keskimäärin niin ahtaasti kantakaupungissa, että jokainen ymmärtää, ettei tavispalkalla ole mahdollista ostaa isoa asuntoa edes kerrostalosta (ja muitahan ei täällä olekaan).
miten te kerrostaloasujat kestätte naapureita? Meteliä, tupakansavua, toisten asioiden kyttäämistä jne.
Enemmän tuntuu että omakotialueilla kytätään toisten tulemisia ja menemisiä. Meidän talossa ei juuri edes asu lapsiperheitä, ja nekin jotka asuu on rauhallista sakkia. Ei ole tupakoitsijoitakaan lähiparvekkeilla. Meteliäkin on minun mielestäni enemmän omakotialueilla, siellähän pennut juoksevat edestakaisin toistensa pihoilla, kiljutaan jossain trampoliinissa ja ölistään grillaillessa pihalla. Kun saahan sitä omalla pihallaan metelöidä niinkuin huvittaa! Kerrostalossa tuollaiseen kiinnittää enemmän huomiota ja opettaa muksunsa käyttäytymään hiljaisemmin.
Ei kai kukaan viihdy kerrostalossa. Kerrostalosssa asumisessa on vain paljon etuja: hyvä sijainti(makuasia), halvat asumiskustannukset, ei lumi-/pihatöitä. Jää rahaa harrastuksiin. Omakotiasujat rahoittavat yleensä kaiken velalla ja osamaksuilla. Kerrostalossa asuvat eivät halua olla vuosikymmenien velkavankeudessa. Se on ainut oikea syy.
Siis kysymys vain heille jotka viihtyvät kerrostalossa eivätkä edes halua omakotitaloa!
Kyllä mä viihdyn kerrostalossa! En huolisi omakotitaloa, vaikka saisin ilmaiseksi! Ja kyllä meidän asunnon hinnalla (560 000€) saisi ihan helposti omakotitalon lähikunnista. Ei vaan kiinnosta.
Että tiedoksi vaan sulle, ettei se raha ole kaikille SE syy vaan esim. sijainti merkitsee aika tavalla. Minulle ei tule mieleen yhtään huonoa puolta kerrostaloasumisessa. Kun asuu hyvässä talossa saa vielä ihanat naapurit kaupan päälle! Ja lapsille voi valita ihan minkä huippukoulun tästä vierestä tahansa - valikoimaa piisaa.
miten te kerrostaloasujat kestätte naapureita? Meteliä, tupakansavua, toisten asioiden kyttäämistä jne. Jos muuttohetkellä onkin hyvät naapurit niin ne saattavat vaihtua ajan kuluessa.
Entä miten jaksatte taloyhtiön riitoja? Aika harvassa ovat varmaan ne talot, joissa ei näitä kumpaakaan olisi (häiritsevät naapurit tai riitelyä taloyhtiössä). Ehkäpä joissain aivan uusissa taloissa näin voi ollakin?
Enpä ole törmännyt. Kerrostalossa saa asua rauhassa ja yleensä omistusasunnoista koostuvat taloyhtiöt ovat (oman kokemuksen mukaan) rauhallisia ja sopuisia. Hyvä äänieristys! Naapureiden kanssa tulee aika vähän oltua tekemisissä, joten oikeastaan ihan sama kuka siellä asuu. Omistusasunnot vaihtuvat kuitenkin aika verkkaisesti.
miten te kerrostaloasujat kestätte naapureita? Meteliä, tupakansavua, toisten asioiden kyttäämistä jne. Jos muuttohetkellä onkin hyvät naapurit niin ne saattavat vaihtua ajan kuluessa. Entä miten jaksatte taloyhtiön riitoja? Aika harvassa ovat varmaan ne talot, joissa ei näitä kumpaakaan olisi (häiritsevät naapurit tai riitelyä taloyhtiössä). Ehkäpä joissain aivan uusissa taloissa näin voi ollakin?
Täällä asuu pääasiassa vanhoja ihmisiä. Edellisessä olikin sitä röökinsavua, mutta sieltä pääsi kätsästi pois.
Asun Helsingissä ja muita ihmisiä on joka paikassa. Ei kukaan naapuri kyttää niin kuin voisi kuvitella jossain maaseutupitäjässä. Kokemusteni mukaan omakotitalolaiset vastaa toisiaan kyttääkin. Ei varmaankaan kaikki, mutta musta se vaikuttaa niin ahistavalta toiminnalta.
Toiset tykkää toisesta ja toiset toisesta.
meillä ei ole rahaa omakotitaloon, koska käymme monta kertaa vuodessa ulkomailla. Ja tähän liittyen: miten sen omakotitalon pihan nurmikon hoitaminen yms pitäisi hoitaa kun itse on poissa. emme halua hoitaa itse putkitöitä tai ikkunan hajoamista tai muuta. Kivempi kuin joku muu tekee ne puolestamme. lapsilla on aina seuraa pihalla.
joka itse tekisi putkityöt tai korjaisi rikki menneen ikkunan. Kyllä siihen palkataan ihan ammattilainen ne hommat tekemään.
Kun asuttiin kerrostalossa niin meidän huoltomies tuskin olisi tullut meidän viemäriä putsaamaan hiuksista, ne pitää hoitaa itse asu sitten kerrostalossa tai omakotitalossa. Ja vielä sen verran että kun asuttiin kerrostalossa niin ei meidän koskaan pitänyt kellekään tilitellä syitä miksi niin asutaan, eikä tarvitse tehdä niin nytkään kun omakotitalossa asutaan, välissä ollaan asuttu myös rivarissa.
Eikö jokainen saa asua missä haluaa ja mihin varallisuus riittää?!
meistä ei pidä pihatöistä, joten on ihanaa kun niitä ei kerrostalossa ole. Itse olen vielä siitepölyille aika allerginen, joten keväällä en voisi pihalla edes ollakaan. Kaupungissa on vähemmän siitepölyjä muutenkin kuin omakotitaloalueilla.
Eikä tarvitse tehdä lumitöitäkään.
Kaikki palvelut ovat aivan vieressä, autoa ei tarvitse kun pyörällä pääsee kaikkialle. Toki joitakin omakotitalojakin on sopivilla etäisyyksillä ainakin joissakin kaupungeissa, mutta silloin ne talot on survottu ihan vieri viereen eikä oma piha ole kovin rauhaisa kun viidestä eri naapurista näkee sinne.
Aina on jotain elämää ja tapahtumaa kerrostalossa, hyvää viihdettä naapureiden toilailut (enkä tarkoita nyt mitään häiriköiviä juoppo- tai bilenaapureita).
lapsivaiheessa talomme yhteisöllisyydestä ja siitä, että lapsi voi juosta naapuriin ja pihalla on paljon lapsia. Voihan omakotitalonkin naapurissa olla lapsia, mutta kerrostaloasumisessa toteutuu varmemmin, että naapurissa on lapsia.
Lisäksi omakotitaloalueilla ei usein ole jalkakäytäviä ja minulle on tärkeää, että lapset voivat opetella turvallista liikkumista jalan ja pyörällä lähiympäristössä. Meidän kt-alueella se toteutuu, kun on isot pihat, hiljaiset kadut lähistöllä, missä leveät jalkakäytävät.
Lisäksi haluan, että palvelut on kävelymatkan päässä - en halua kyysätä autolla lapsia harrastuksiin ja kouluun.
mun ei tosiaankaan tarvitse perustella kenellekään meidän asumismuotoa, me ollaan ihan itse se valittu ja päätetty ja nautitaan siitä. Meidän ystävät on myös niin fiksuja, ettei kenellekään tule edes mieleen kysyä moista, jos tuollaisia miettisivätkin, niin sitten ihan keskenään :)
Me asutaan sitä paitsi stadin keskustassa, isossa kämpässä huippualueella: tilanne ystäväpiirissä on nyt se, että moni "maalla" asuva ystävämme on alkanut myös katsella asuntoa kantakaupungista ja kerrostalosta!
omakotitaloon. Viihdymme kerrostalossa ja nykyisessä elinympäristössämme.
MM. pihatöiden vuoksi en koskaan todennäköisesti tule muuttamaan omakotitaloon. Asumme rivitalossa ja siinäkin on jo liikaa pihatöitä, joten seuraava asunto saattaa hyvinkin olla kerrostalo.
Ei pihatöita, ei lumitöitä ja jos joku pamahtaa niin soitto vaan huoltoyhtiöön.
meillä ei ole rahaa omakotitaloon, koska käymme monta kertaa vuodessa ulkomailla. Ja tähän liittyen: miten sen omakotitalon pihan nurmikon hoitaminen yms pitäisi hoitaa kun itse on poissa.
emme halua hoitaa itse putkitöitä tai ikkunan hajoamista tai muuta. Kivempi kuin joku muu tekee ne puolestamme.
lapsilla on aina seuraa pihalla.
Mutta tärkein syy on se, että viihdymme kesämökillä, eikä kapasiteettimme (tai kiinnostuksemme) riitä kahden kiinteistön hoitoon.
Ja toinen syy on se, että haluamme olla lähellä palveluita.
tykkään asua Helsingin keskustassa enkä halua täältä mihinkään lähiöön tai maalle. Keskustassa on kaikki palvelut ja kulttuuritapahtumat ja huvitukset lähellä, voi liikkua helposti julkisilla kaikkialle. Omakotitalossa asuminen on tosi työlästä kerrostaloasumiseen verrattuna. Keskustan kerrostaloasunto on myös sijoitus jonka arvo nousee, omakotitalo on kankkulan kaivo.
en uskalla asua maan tasalla. helpompi murtautua, senkun rikkoo ikkunan ja astuu sisään, helpompi hullujen kurkkia sisään, jos huudan apua, kukaan ei kuule.
t.pelkuri