Voiko Sepram...
aiheuttaa aluksi turtuneen olon?? Olen syönyt lääkettä viisi päivää(10mg), ja ahdistus on jo alkanut rauhoittua.Huomaan että joka päivä on vahvemmin läsnä sellainen tietynlainen turta olo. Kun lapsi itkee, se ei oikein herätä mitään empatia/äidinrakkaus tunteita, saatikka tarvetta lohduttaa. Toki lohdutan ja hoivaan, mutta ilman "sitä" tunnetta.Kun taas ennen lääkitystä tuntui että kamala jos jotain pahaa lapselle tapahtuu, niin en kestäisi sitä. Nyt on jotenkin vaikea saada kosketusta niihin hyviin tunteisiin. Toisaalta ei ole enää lähellekkään niin tuskainen olo, mitä oli ennen lääkitystä. Lääke myös väsyttää aika lailla, ja sellainen oudon seisahtunut olo.
Toivon vain että ne tunteetkin sieltä palaa, kun keho ja mieli on tottunut lääkkeeseen.
Kommentit (13)
ja kiitos vastauksista. Ehkä tää mullakin tästä lähtee parempaan suuntaan. Itse en huomaa että mieliala olisi vielä mitenkään parempi, mutta ahdistukseen on kyllä jonkinverran auttanut. vai johtuuko sit siitä, kun lääke hieman väsyttää, niin on jotenkin rauhallisempi olo ja helpompi keskittyä asioihin. Mut eniten odotan että jaksaisin taas olla iloinen lasten kanssa ja puuhastella niiden kanssa, enkä olis vain ärtynyt ja väsynyt koko ajan.
Olen syönyt lääkettä jo useamman vuoden ja olen vieläkin "turta". Sanoin lääkärille, että vaikka meinaisin jäädä auton alle niin se ei aiheuta ylimääräistä sydämentykytystä. Lasten kohdalla samoja tuntemuksia kuin sinulla :( Ilman lääkitystä olen kova murehtimaan, että lapsille tapahtuisi jotain ja pelkkä ajatus saa sydämen tykyttämään nopeammin.
Yritän terapian avulla päästä eroon lääkkeistä, että saisin normaalin olotilan.
ihan normaali olo on, ehkä tuo turta olo johtuu masennuksesta? 10mg on aika pieni annos. ehkä voisit nostaa sitä? kysy ohjeita lekurilta.
menee, ennekuin mieliala alkaa nousta???
Suu kuivui ensimmäiset kuukaudet inhottavasti, mutta muita sivuvaikutuksia en huomannut. Käsittääkseni tuo tunne-elämän yleinen latistuminen / turtuminen on kyllä sivuvaikutus, joka näihin SSRI-lääkkeisiin ainakin maallikoiden keskuudessa yleisesti liitetään. Ei siis liene ihan tavaton ilmiö. Toivottavasti menee pian ohi.
Minulla olo koheni lääkityksellä vähitellen, ikään kuin liukuvasti ja vähän huomaamattakin koko ajan parempaan päin. Sanoisin, että runsaan 2 kk kuluttua tunsin itseni täysin terveeksi.
eli sepramia pitää syödä tuplaannos verrattuna alkup. valmisteeseen. näin sanoi lekuri mulle, annos nyt 30mg ja ei mikään hyvä fiilis vieläkään.
ensimmäisten viikkojen aikana voi tulla monenlaista sivuvaikutusta, joka yleensä menee ohi. lääke voi hiukan "laimentaa" tunteita molemmista päistä, mutta jos tuollainen turta olo jatkuu ja koet sen huolestuttavana, niin kerro lääkärille.
Itse söin joskus kyseistä lääkettä ja se aiheutti pahoinvointia sekä tolkutonta väsymystä mutta helpotti sitten parin viikon jälkeen. Sitten oli ihan normaali olo, ilman masennusta.
se lääkkeen vaikutus alkaa vasta noin kuukauden kuluttua jolloin sä vasta huomaat että se vaikuttaa. mä olen itse syönyt samaa lääkettä synnytyksen jälkeiseen masennukseen nyt kaksi vuotta ja olen purkamassa lääkitystä (sitä kun ei saa yhtäkkiä lopettaa tai tulee KAMALAT OIREET). Olen syönyt erikokoisia annoksia, ensin 10, sitten 20 ja jopa 30, nyt 20mg kuukauden loppuun asti vähentäen.
Alussa tosiaan oli vaikeaa ja lääkkeiden vaikutuksen mielialaan huomasin jo kahden viikon kuluttua vaikka lääkäri väitti ettei vielä tunnu. ensimmäisen viikon janotti kamalasti ja suuta kuivasi, sitten väsytti ja oli jotenkin veltto oli, itkuisuutta ja tntui että ahdistus lisääntyi. Kuukauden kuluttua oli sitten parempi jo parempi olo mutta halusin lisätä annostusta. 30 mg oli jo turta olo, vaikka olisi itkettänyt niin sitä ei saanut ulos millään, eikä kyllä paljon naurattanutkaan.
Älä siis vielä lopeta lääkitystä vaan odota pari kuukautta. Onhan niitä muitakin lääkkeitä jotka voivat olla sinulle parempia, niin sano lääkärille jos haluat vaihtaa.
ensimmäisen kuukauden kahden jälkeen noi väsymykset ja muut katosi ja olo oli normaali, olen tyytyväinen lääkkeeseen mutta tyytyväisempi että olen parantunut ja saan ne lopettaa.
Ei kyllä pidä paikkaansa!! Sepram ja cipiramil ihan saman vahvuisia. Mutta Cipralex sensijaan on vahvempi ja siinä 10mg, vastaa cipramil 20mg