Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsi tönii muita

Vierailija
04.08.2010 |

Meidän puoltoistavuotias on alkanut tönimään muita lapsia ihan ilman syytä. Kiellän ja kiellän, mutta sama toistuu uudestaan vaan. Mikä olisi hyvä keino saada tämä ei-toivottu käytös loppumaan?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää suunnattomasti tollaset tönijät jotka jo kaukaa hyökkää lapsemme kimppuun. Seuraavaks mä tönäsen "vahingossa" sellasen kakaran kumoon samalla kun haen omani lohduteltavaksi.

voi herran jestas! Miten tähän pitäisi reagoida? Meitä todellakin on moneen junaan...

Huh, huh! Toivon sydänmeni pohjasta että vitsailit!

Vierailija
2/26 |
19.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tönii sinua tai isää, niin kauhea teatteri päälle kuinka paljon sattuu!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei ymmärrä tehneensä väärin. Siksi kai se tuntuu "ettei mene jakeluun", vaikka kuinka toistaa.

Vierailija
4/26 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan siihen pitää liittyä aina konkreettista toimintaa. Eli jos lasta kielletään menemästä johonkin, hänet myös fyysisesti poistetaan kielletystä paikasta eikä vaan käsketä pois.

Vierailija
5/26 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja viemällä pois tilanteesta

Vierailija
6/26 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

käske jonkun toisen tönäistä häntä kunnolla?

tai pidä vain erossa muisat ihmisistä paitsi aikuisista jos ei ole vielä valmi.

en tiedä.

Vierailija
7/26 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

-vahdi

-kiellä

-seuraa

-kiellä

-vahdi

-vie pois

-rauhoita lapsi

-pysäytä tilanne

-pois vienti

...näitä ne keinot on!! joka tilanteessa, toistuvasti, aina ja uudestaan..tee se nyt niin ei tartte isompana sit tehdä! ja pidä pintas!

Vierailija
8/26 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta tämä asia on sellainen, että kenenkään ei tarvitse tulla tönityksi.

jos lapsi tönii, häntä ei viedä muiden lähelle. ttai tönäistään kunnolla takaisin.

Vierailija
9/26 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei lapsi koskaan opikaan olemaan toisten kanssa jos aina viedään pois. Ja ensin sanot ettei kukaan saa tulla tönityksi ja sitten kehoitat tönimään takaisin?

Vierailija
10/26 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei lapsi koskaan opikaan olemaan toisten kanssa jos aina viedään pois. Ja ensin sanot ettei kukaan saa tulla tönityksi ja sitten kehoitat tönimään takaisin?

saada mahdollisuus palata.

Vierailija
11/26 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo töniminen on ainoa tapa jolla hän osaa sitä ottaa.

Eli sen sijaan että vaan kiellät ja sanot ettei noin saa tehdä niin rupea antamaan lapsellesi keinoja lähestyä muita lapsia muutoinkin kuin tönimällä. Rupea opettamaan miten muita lapsia lähestytään.

Vierailija
12/26 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää suunnattomasti tollaset tönijät jotka jo kaukaa hyökkää lapsemme kimppuun. Seuraavaks mä tönäsen "vahingossa" sellasen kakaran kumoon samalla kun haen omani lohduteltavaksi.

Vierailija
13/26 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ kuten tuo 10-kirjoittaja??

Vierailija
14/26 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
15/26 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin jo vältellä leikkipuistoissa käymistä, kun ahdisti niin. Sinnikkäästi kuitenkin aina ennen puistoon menoa kertasimme, että töniä ei saa, ja jos tönii, joutuu pois. Näin myös tein eli tönimiminen tms. johti aina puistosta pois lähtemiseen. Sen sijaan jos lapsi osasi olla nätisti, kehuimme häntä kovasti. Tätä kun toistettiin tarpeeksi kauan, kuukausia, tapa jäi vähitellen pois. Nyt sama tönijä on esikoululainen, joka leikkii nätisti kaikkien kanssa ja on erityisen huolehtivainen pienempien kanssa leikkiessään. Ap:lle tsemppiä!!

Vierailija
16/26 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut sehän oli vahinko. Ups.

Vahtikaa niitä apinoitanne, kun se kymmenennen kerran tekee saman tempun, se alkaa vähän ärsyttämään. Kun sitä vähän säikäyttää, eipä tule enää samoin aikein lähelle.

Vierailija
17/26 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odota vaan kun sun kullannupulla on tuo tönimisvaihe! Meilkein kaikille lapsille tulee tuollaista käytöstä jossain vaiheessa, eli ap älä huoli. Komenna ja kiellä vaan toistuvasti, mutta älä nyt missään nimessä lakkaa tapaamasta muita lapsia. Ja niille, jotka sanoo, että mun kullanmuru ei KOSKAAN oo töniny ketään sanon vaan että olisikohan kasvuympäsirtössä jokin vika, kun normaalit kehitysvaiheet jää tulematta.

t. kahden äiti

Vierailija
18/26 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odota vaan kun sun kullannupulla on tuo tönimisvaihe! Meilkein kaikille lapsille tulee tuollaista käytöstä jossain vaiheessa, eli ap älä huoli. Komenna ja kiellä vaan toistuvasti, mutta älä nyt missään nimessä lakkaa tapaamasta muita lapsia. Ja niille, jotka sanoo, että mun kullanmuru ei KOSKAAN oo töniny ketään sanon vaan että olisikohan kasvuympäsirtössä jokin vika, kun normaalit kehitysvaiheet jää tulematta. t. kahden äiti

Mulla on neljä lasta eikä niistä yksikään ole järjestelmällisesti töninyt muita tuntemattomia lapsia. Mikä ihmeen normaali tönimisvaihe??? Ja että on oikein kasvuympäristössä vikaa kun eivät kiusaa vieraita lapsia... Anna mun kaikki kestää.

Olen kyllä tuttavapiirissäni törmännyt tälläisiin tönijiin/lyöjiin ja en syytä vanhempia lasten käytöksestä, mutta olen pitänyt ne erossa omistani. Ei mun lapsia tönitä tai lyödä vain koska jollakin on joku vaihe päällä.

Ja joo -omani eivät ole töninneet tai lyönneet vieraita lapsia (nuorin tosin on kohta vasta 1,5 v mutta ei tuo väkivaltaiselta näytä, ennemmin pussailee ja halailee kaikkia -ei tosin ihan vieraita).

Ennen mä kuvittelin että tuo töniminen johtuu siitä että ne on pienistä pistetty tarhaan ja siellä ovat oppineet viidakon lait, mutta sitten törmäsin pariin kotihoidettuun lyöjään ja heitin sen teorian romukoppaan.

Ap:tä kehottaisin joko välttämään leikkipuistoja tai vahtimaan haukan lailla. Kyllä se vaihe ohi menee.

T: se jonka lasta ei tönitä

Vierailija
19/26 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

teki ihan samaa, samanikäisenä. Sitä kesti joitakin kuukausia, kunnes loppui. Itselle stressaavaa, mutta jokaisen tönimisen jälkeen kielsin ja kävimme yhdessä pyytämässä kohteeksi joutuneelta anteeksi. Anteeksipyyntö tapahtui paijaamalla, sillä puhetta ei vielä silloin tullut.

Vierailija
20/26 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

syytä tönimisen aloittamiseen en todellakaan tiedä, sillä ei ollut ikinä itse kokenut tai nähnytkään tönimistä.