Mitä musiikkia kuuntelit synnytyksessä?
Kuuntelitko musiikkia synnytyksessä? Vauva-lehti kerää kävijöiden kertomuksia! Olitko suunnitellut ennalta, mitä musiikkia otat mukaan ja toimiko se? Vai tuliko tunne, ettei suunniteltu musiikki sovikaan tilanteeseen?
Kommentit (44)
En muista mitä kanavaa. Mieleen jäi se, kun lapsi oli vihdoin kapaloitu, isä tanssi lapsi sylissään Village Peoplen YMCA:aa :).
Toisen lapsen synnytyksessä kuuntelin Type O Negativen October Rustia. Ponnistin Wolf Moonin tahtiin.
vaan olin harjoitellut synnytysräppiä ja yritin hengittämisen ja ponnistamisen välissä heittää riimiä:-)
Ekassa synnytyksessä kaikki oli uutta, joten en kaivannut musiikkia. Radio taisi olla hiljaisella taustamusiikkia, mutta en muista edes kappaleita joita radiossa soitettiin.
Toisessa synnytyksessä kaipasin tuttuja kappaleita, mutta synnytys alkoi niin nopeasti etten tajunnut ottaa levyjä mukaan lähtiessä.
Kolmannessa synnytksessä otin mukaan raskausaikana kuuntelemiani levyjä, joista synnytyksen aikana jostain syystä halusin kuunnella vain yhtä levyä, se rentoutti hyvin. Chris De Burghin love songs -cd soi taukoamatta. Synnytyksen jälkeenkin kuuntelin levyä usein ja valtava onnen tunne joka kerta kun kuulen kappaleita.
on muuten Judas Priestin kappale :)
Sen muistan, että sairaalaan mennessä pysähdyttiin kaupassa hakemassa evästä isukille ja radiosta tuli Dion Breaking the law
Itse olin varannut kassiin mukaan musiikkia, mutta ei siinä synnytyksessä käynyt mielessäkään ruveta musiikkia valitsemaan, muut asiat veivät huomion..Radio Rock soi taustalla miehen toiveesta. Sen muistan, että sairaalaan mennessä pysähdyttiin kaupassa hakemassa evästä isukille ja radiosta tuli Dion Breaking the law ja itse mietin vaan, että onpas pitkä kappale kun kestää ja kestää,mutta taisikin olla, että aika vaan siinä hetkessä tuntui toooosi pitkälle.. :D
Pikkukorjaus edelliseen: Breakin The Law ei oo Dion biisi vaan Judas Priestin.
Mekin kuuntelimme Radio Rockia. Oli meillä omatkin rokit mukana; Whitesnakea ja Totoa, mutta myös klassista. Jos vaikka olisi kaivannut rauhoittumista Vivaldin vuodenaikojen tahdissa. Vaikka synnytys kesti kauan, niin ei siinä ehtinyt kaivella levyjä. Olin piuhoissa ja laitteissa kiinni koko ajan, lisäksi vauvan sydänäänet heikkenivät aina välillä. Synnytyssalissa riitti siis dramatiikkaa, ja leikkaussaliinhan sitä lopulta jouduttiin.
Hardrock-Mama
Summoningia joka rauhoitti ja rentoutti, mutta miehelläni meni siihen hermot ja vaihtoi tahdostani riippumatta jonkin typerän poppikanavan soimaan.
Toisessa synnytyksessä kuuntelin Enyan Shephard Moon cd:tä uudestaan ja uudestaan. Todella kaunista ja rauhallista ja harmonista musiikkia. Kätilö kävi välillä synnytyshuoneessa ja sanoi aina, miten ihanan rauhallinen tunnelma huoneessa. Luomusynnytys ilman kipulääkitystä, ammeessa oleskelin.
Kätilö kysyi haluanko radion päälle, ja niin sitten kuuntelin paikallisradion tarjontaa. Muistan että kivahdin jossain kohtaa että tää biisi tulee jo toista kertaa. Kyseessä oli Don Huonojen Hyvää yötä ja huomenta (tosin tuolloin Idols finalistien esittämänä). Edelleen joka kerta kun kuulen sen, tulee esikoisen syntymä mieleen. En silloin synnytyksessä tajunnut miten hyvin sanat sopivat tilanteeseen: Hei älä vielä luovuta... vain se mitä teet nyt on tärkeää.... ehdit myöhemmin nukkua jne.
Ponnistusvaiheessa radio oli edelleen päällä mutta en kyllä siinä vaiheessa kiinnittänyt siihen mitän huomiota. Ei mitään hajua edes mitä biisejä on soinut mun ponnistellessa.
Avautumis vaiheessa päällä oli radio ja saliin päästyä mies laittoi sountrackin leffasta viimeinen mohikaani. Sain viime metreillä spinaali puudutuksen ja ehdin hieman rentoutua musiikkia kuunnellen ennen ponnistus vaihetta... Sama mohikaani soi ponnistus vaiheessa ja kun vauva jo pötkötti rinnalla. Todella rauhallinen tunnelma!
En muutenkaan kuuntele ikinä musiikkia, se ei kiinnosta minua. Luin mieluumin kirjaa silloin kun pystyin.
Kuuntelin pitkäks venähtäneen avautumisvaiheen aikana MP3-soittimesta Volbeatia! Se piti mukavasti hereillä kun olin valvonu 29h ja koetin kävellä avautumista nopeuttaakseni. Radio oli myöhemmin auki ja kun ponnistusvaihe alkoi tuli Samulin ja Jipun Jos sä tahdot-biisi :) Se jäi mieleen... 11v sitten esikoisen synnytyksessä oli rauhoittavaa Enigmaa ja 7v sitten en kerenny kuuntelemaan ihmeemmin mitään, mutta nyt oli voimaannuttava Volbeat just oikee valinta! :D
Tässä laulussa oli mielestäni jotakin niin raivokasta, että siitä sai aggressiota tehdä työtä. Bändin jäsenet saivat joskus myöhemmin terveisiä vauvan kummitädin kautta, että heidän musiikkinsa oli otettu mukaan synnytyssaliin. Laulu kuulemma "omistettiin" naurunremakalla sen myötä urhealle pojalleni.
Biisi toimi kyllä, se vei tiukimmalla hetkellä ajatukset jonnekin kalevalaiseen alkuaikojen hämärään ja synnytyksen tuskaa saatteli viilentävä kuurainen tie ja metsässä lymyävät sudet.
"Isä tunsi vitsauksen
Jolta tuskin ketään säästetään
Reikä lyöty ihmiseen
Siitä käärme sisään päästetään
Jos isä päätäni silitti
Iski käärme huulet rikki
Hän vain istui kesän
Päästämättä ääntäkään
Silmistään käärmenpesän
Näin ja käärmeen pesässään
Kun syksyn pyyntisaalis riippui eteisessä
Isä eteisen edessä
Pullosta käärme
Ryypyn mitta, käärmeen mitta
Pullosta käärme
Pullosta käärme
Pesä käärmeen miehen päästä
Pullosta käärme
Jos katsot sisälleni,
näet matelijan mustan
Kutsumaton vieras lauma
talossani asustaa
Ruumiinpesupirtu juotu,
porraspieli kustaan
Pullosta käärme
Pullosta käärme
Pullosta käärme
Pullosta käärme
Käärmeen voima väkevä
Ei mieli siivin lennä
Tiedän tasan tarkkaan
Minne käärmeen järki päättyy
Kun järven selkä jäätyy
Lyön jäähän reiän
Käärmeen mennä
Pullosta käärme
Pullosta käärme
Pullosta käärme
Pullosta käärme
Pullosta käärme
Pullosta käärme
Pullosta käärme
Pullosta käärme"
musiikin mukaan ottaminen oli se kaikista typerin neuvo, mitä synnytysvalmennuksessa sain.
Minulla on kivuton avautumisvaihe, joten tulin sairaalaan kaikilla kerroilla vasta, kun olin 7-8 cm auki. Sen jälkeen tuli kivut, enkä muista tuon välin ja vauvaun syntymisen väliltä yhtään mitään kuin sitä, että selviän hengissä. Muistan, että mies laittoi radion auki, mutta minulla ei ole yhtään mielikuvaa, mitä sieltä tuli.
uutisia aika ajoin ja niinpä tuota kuunneltiin. Minulle se oli samantekevää, sillä synnytys oli erittäin rankka oksitosiinilla vauhditettuine supistuksineen enkä jaksanut keskittyä muuhun kuin seuraavan supistuksen sietämiseen.
Salissa vierähti lähes 18 tuntia ennen kuin poika vihdoin saatiin maailmaan. Kun vihdoin sain pojan rinnalleni soi taustalla George Michaelin Careless whisper, joka ei erityisesti ole koskaan kuulunut suosikkeihini. Yllättäen siitä on kuitenkin muodostunut minulle merkityksellinen kappale: aina sen kuullessani palaan noihin ensikosketuksen hetkiin ja pakahduttavaan tunteeseen. Olen kertonut tästä pojalleni ja niinpä hänkin tunnistaa kappaleen sen kuullessaan. Hän jaksaa aina muistuttaa kuinka se on hänen oma syntymäkappaleensa!
uutisia aika ajoin ja niinpä tuota kuunneltiin. Minulle se oli samantekevää, sillä synnytys oli erittäin rankka oksitosiinilla vauhditettuine supistuksineen enkä jaksanut keskittyä muuhun kuin seuraavan supistuksen sietämiseen.
Salissa vierähti lähes 18 tuntia ennen kuin poika vihdoin saatiin maailmaan. Kun vihdoin sain pojan rinnalleni soi taustalla George Michaelin Careless whisper, joka ei erityisesti ole koskaan kuulunut suosikkeihini. Yllättäen siitä on kuitenkin muodostunut minulle merkityksellinen kappale: aina sen kuullessani palaan noihin ensikosketuksen hetkiin ja pakahduttavaan tunteeseen. Olen kertonut tästä pojalleni ja niinpä hänkin tunnistaa kappaleen sen kuullessaan. Hän jaksaa aina muistuttaa kuinka se on hänen oma syntymäkappaleensa!
kuvittelin sitten itseni nummille kiitämään hulmuavaharjaisen heposen selässä hameenhelmat liuhuen, usvan peittäessä meidät alleen... musa vei ajatukset hyvin pois tilanteesta.
Ja joo, ei ollut todellakaan oma levyni, olin lähtötohinoissa unohtanut mukaan tulevat levyni pois kassista, joten tää levy oli ainut joka löytyi kaverini laukusta hänen tullessa tsemppaamaan mua alkavassa synnytyksessä. Mutta hyvin se musiikki toimi, se vei lähelle luontoa ja sitä, että olin sillä hetkellä vain yksi osanen siitä vuosituhantisesta naisten ketjusta, joka joutuu samat synnytystuskansa kestämään. Luotin siis, että luonto hoitaa ja kehoni toimii niinkuin tilanteessa kuuluu, sitten maltoin rentoutua helpommin. Sellaista itsensä psyykkaamista kys. musiikin avulla se oli =)
suosittelen lampimasti. ennalta suunniteltu, ja takuulla toimi!!!
toka synnytys ei musiikkia kaivannut, eika olisi edes mukaan ehtinyt!!
ei ollut mitään musaa kun olin sektiossa. Enkä mitään musiikkia olisi siinä tilanteessa kaivannutkaan.
Kuuntelematta kuitenkin jäivät, h-hetkellä en sitten halunnut kuunnella niistä mitään, tuntui että musiikki vain häiritsi. Kuopusta synnyttäessä taas tuli sellainen ajolähtö että siinä ei olisi edes ehtinyt play-nappulaa painaa...