Mitä musiikkia kuuntelit synnytyksessä?
Kuuntelitko musiikkia synnytyksessä? Vauva-lehti kerää kävijöiden kertomuksia! Olitko suunnitellut ennalta, mitä musiikkia otat mukaan ja toimiko se? Vai tuliko tunne, ettei suunniteltu musiikki sovikaan tilanteeseen?
Kommentit (44)
Ekaa kun menin synnyttämään, saatiin radiosta kuulumaan vain RadioDei;-0. Ei ollut tokassakaan musiikkia, kolmannessa sen sijaan hyräilin ja mumisin ihan itse;-D. Matalat äänet auttavat avautumisessa, yksi hyvä biisi on "jouluyö, juhlayö.." - lapsi syntyi kuitenkin venetsialaisyönä;-D.
En pystynyt synnytyksessä kuuntelemaan kuin Herra Ylpön ja ihmisten kappaletta sata vuotta. Mikään muu ei toiminut.. Kaikki melankoliset kyllä olisivat kelvannut jos olisin vain tajunnut ottaa mukaan.. Iloiset tanssi kappaleet olisivat vain hermostuttaneet ainakin minua.
Yötä, Popedaa, Hurriganesia, yms. Olin yksin synnyttämässä ja kätilö yritti aina välillä saada minua sulkemaan radion, mutta kielsin. Vasta kun supistukset todella alkoivat sattumaan, pyysin sulkemaan radion. Vähän ärsytti kun synnytys kesti 10 tuntia ja radioasema pyöritti samoja kappaleita kolmeenkin kertaan.
Sairastuin täysin yllätten vaikeaan pre-eklampsiaan viimeisillä metreillä. Tauti eteni todella nopeasti, olin tajuton jo vajaan tunnin päästä selkeistä ensioireista.
Musiikkia oli korvilleni, kun vihdoin heräsin nukuutuksesta ja huomasin vauvani olevan pois mahastani, lääkäri oli vieressäni ja kertoi; ONNEKSI OLKOON TEILLÄ ON TERVE PIENI VAUVA, pieni hän olikin mutta mahtava paketti.
Voin itse todella huonosti, vauvalla ei ollut hätää. Sulin onnesta, kun vihdoin pääsin vauvani luokse. Hän oli ja on edelleen mahtava paketti.
olin ottanut kyllä monenlaista musiikkia mukaan, mutta ei vaan tehnyt mieli kuunnella mitään.
ekassa synnytyksessä kuuntelin koko avautumisvaiheen samulia..siitä on aikaa 9v enkä ole sen koommin pystynyt kuunteleen sitä cd:tä, erilaisten tunnevyöryjen pelossa :)
tokassa ja kolmannessa synnytyksessä en sitten halunnut mitään musiikkia, juuri tämän takia, etten pilaisi enempää musatottumuksiani :)
neljännessä synnytyksessä kuuntelin radio NRJ:tä avautumisvaiheen ajan! oli ihanaa tanssia ja ottaa supistuksia vastaan (käynnitys, tipalla, koko ajan salissa neliön alueella)! piristi kovasti tanssimusa ja muutenkin letkeä meininki!
Esikoisen kohdalla oli musiikkia mukana, mutta synnytyssalin laite ei toiminut. Seuraavilla kerroilla tiesin, etten siinä mitään musiikkeja edes kuule, kun on työtä tehtävänä.
Itse olin varannut kassiin mukaan musiikkia, mutta ei siinä synnytyksessä käynyt mielessäkään ruveta musiikkia valitsemaan, muut asiat veivät huomion..Radio Rock soi taustalla miehen toiveesta. Sen muistan, että sairaalaan mennessä pysähdyttiin kaupassa hakemassa evästä isukille ja radiosta tuli Dion Breaking the law ja itse mietin vaan, että onpas pitkä kappale kun kestää ja kestää,mutta taisikin olla, että aika vaan siinä hetkessä tuntui toooosi pitkälle.. :D
Esikoisen synnytykseen olin ottanut mukaan enemmänkin levyjä, mutta loppujen lopuksi sama Michael Jacksonin levy soi uudestaan ja uudestaan koko synnytyksen ajan, kun kukaan ei ehtinyt alkaa levyä vaihtamaan.
Toisen lapsen synnytyksessä oli mukana vain samainen Jacksonin levy, mutta päädyimme kuuntelemaan radiota, ja sieltä tuli usein joululauluja joulu kun oli ovella.
Esikoisen synnytyksessä musiikista sai tsemppiä jaksaa, mutta toisessa synnytyksessä musiikki ei niinkään auttanut eikä sitä oikein tullut kuunneltuakaan.
Ei sitten osoittautunutkaan niin rauhalliseksi tytöksi, mitä kappale on ;)
sen verran rankkoja ovat synnytykseni olleet
mukana muutama muukin levy, rem:iä taisi olla. Ensimmäisellä kerralla olisin halunnut pyörittää koko 12 tuntia samaa Stingin levyä mutta jostain syystä annoin miehen vaihtaa levyä, ajattelin kai muiden kyllästyvän. toisella kerralla en olis antanut kenenkään laittaa musiikkia jota en halua kuunnella, mutta en sitten oikein ehtinyt mitään kuuntelemaan kun vauva syntyi niin äkkiä:)
En osannut kuvitella etukäteen mitä tahtoisin kuunnella. Paikan päällä mies laittoi jossain välissä radion päälle, mutta en kestänyt kuunnella sitä. Se häiritsi keskittymistä.
Stingin levyä olin kuunnellut tosi paljon raskausaikana, siksi se varmaan rauhoitti tms synnytyksessäkin.
Levyjä oli mukana vino pino mutta yhtään en halunnu kuunnella. Miehen puhekin ärsytti. Piti vaan keskittyä hommaan.
enkä oikeastaan edes ajatellut sitä ennalta käsin. Mies kyllä ehdotti, mutta jotenkin tunsin ettei ole "minun juttuni". Hiljaisuus olikin loppujen lopuksi kaikkein parasta. Synnytys tapahtui yöllä ja suuren ajan siitä lepäilin ja yritin rentoutua (ja nukkua), musiikki olisi vain häirinnyt.
Ennen synnytystä olin osastolla "synnytystä odottavien" huoneessa. Meitä oli monta kipeää äitiä siellä, ei musiikin kuuntelu olisi sinnekään oikein soveltunut kuin korvakuulokkeiden kanssa.
olikohan Pelle Miljoona sinä iltana keikalla, hyvin kuului. Mutten kyllä varmasti muista, kuka se esiintyjä oli.
Huolella vallittuja cd-levyjä oli mukana noin tusina, kaikkia mahdollisia musiikinlajeja: joutsenlammesta Goldfrappiin. Mutta synnytyksessä en kaivannutkaan mitään taustaääntä joten käyttämättä jäivät.
mies hyppäs stekkaamassa välillä jääkiekko tuloksia mullekkin kun oli suomi pelaamassa mm-menossa itse lilluin altaassa reilu 10tunnin synnytys oli (vai oliko radio sittenkin auki..).
toka oli itsestää niin rankka ja raskas (anenkefalia-vauva viikolla 12) ettei kyennyt muuta kuin töllötintöllöttää..
kolmannessa ei kerennyt kun vauva tuli reilussa 3 tunnissa epiduraalia en kerennyt samaan ja kaikki supistukset tuntui vatsanahassa ihan karseilta, eli kipuun vain keskityin..