Koska täytetään se paperi, johon pitää laittaa "hätäkastenimet"?
Ei ole vielä tässä raskaudessa sellaista annettu täytettäväksi. Mietin vaan, onko neuvolan täti unohtanut vai? Nyt rv37+
Kommentit (36)
Olen raskaana, eikä lasta ole tarkoitus kastaa. Jos lapsi kuolisikin pian synnytyksen jälkeen, olisiko hän sitten nimetön? Vai voiko sen nimen sitten virallistaa vain ilmoittamalla, vai miten sitten tapahtuu?
vuosina 2006 ja 2008, enkä oo kyllä nähny minkäänmoista lappua kummassakaan raskaudessa missä olisi hätäkastenimiä kyselty..
Eikä mitään nimeä mihinkään paperiin. Tosin me emme ole kristittyjäkään..
ja ainoastaan viimeisessä kysyttiin siinä vaiheessa kun lapsi vietiin pian synnytyksen jälkeen teholle.
Ja joskus rv 32 oli tässä äskettäin, TYKSiin
ja esitietolomake on täytetty joka kerta. Tosin en ole siihen mitään nimiä laittanut, koska lastamme ei kasteta. Ne nimet ei ole lomakkeen pointti, vaan tiedot suvun sairauksista, edellisistä synnytyksistä sekä äidin toiveet synnytystä ajatellen.
Kasteessa ei anneta nimeä, mutta nimetöntä ei voi kastaa, joten siksi ennen hätäkastetta tarvitaan nimet.
Kuollutta ei voi jälkikäteen nimetä, joten väestörekisteriin ei menehtyneen vauvan nimeä ilmoiteta. Sen sijaan kuolinilmoitukseen, hautakiveen tms. vanhemmat voivat vapaasti silti laittaa haluamansa nimen.
Mutta minut on aikoinaan hätäkastettu ja kyllä minulla on tiedossa nimi, joka hätäkasteessa annettiin vaikka siis myöhemmin virallisessa kasteessa eri nimen sainkin... :)
Mutta ei ne ole hätäkastetta varten vaan ihan vauvan yksilöinnin vuoksi. Ne laitetaan lappuun vauvan sänkyyn (jossa myös muita tietoja) ja nimi on käytössä jos vauva joutuu eri osastolle kuin äiti. Meillä vauva oli aluksi keskolassa ja etunimellä puhuteltiin alusta asti.
Kyllä mulle annettiin se esitietolomake heti ensimmäisellä neuvola käynnillä ja piti palautella joskus raskauden puolivälissä takaisin neuvolaan, että lähettävät sitten sairaalaan. Siinä kyseltiin mm. äidin sairauksista, suvun perinnöllisistä sairaiuksistä, allergioista ym. Ja oli siinä kohta mihin sai laittaa hätäkasteessa annettavat nimet. Näin ainakin Päijät-Hämeessä
Mitään hätäkastenimiä en molemmillakaan kerroilla täyttänyt.
Ekalla kerralla en muistaakseni täyttänyt mitään enkä älynyt koko juttua.
Mutta toisella kerralla käytiin kätilön kanssa kättärillä n. tunnin keskustelua synnytystoiveistani. (josta niistäkään ei otettu huomioon yhtäkään, eli miksi edes vaivauduin höpistä sen kätilön kanssa tunnin verran jostain synnytystoiveista??)
Painotin siinä sitten että en missään nimessä halua että lastani hätäkastetaan missään vaiheessa!! (en kuulu kirkkoon ja kokisin että tämä loukkaisi omaa elämänkatsomustani)
Tämä toive sentään toteutui, mutta missään vaiheessa ei onneksi ollutkaan mitään tilannetta että olisi lapsi joutunut hätäkasteeseen.
Ärsyttää jotenkin että kaikki olettaa että lapsi TIETENKIN kastetaan!!
Riskiraskaus monessa suhteessaja TAYS synnytyssairaalana, mutta en joutunut mitään täyttelemään, vaikka siellä koko ajan juoksinkin.
enkä mitään tuollaista lappua täyttänyt. Ja minäkin olin riskiseurannassa äitiyspolilla viimeisen kuukauden.
en ole tietoinen moiseta kaavakkeesta. Ei meiltä vaan kysytty... :)
Tampereella asuessa esitietolomake meni sähköisesti ilman hätäkastenimiä jne suoraan neuvolasta. Pirkkalassa asuessa täytin käsin esitietolomakkeen, joka palautettiin neuvolaan ja johon myös kirjoitin nimet hätäkastetta varten. Synnytyspaikka siis sama TAYS. Ilmeisesti ne hätäkastenimet eivät kuitenkaan olleet pakollista tietoa, mitkä piti täyttää.
Kyllä mulle annettiin se esitietolomake heti ensimmäisellä neuvola käynnillä ja piti palautella joskus raskauden puolivälissä takaisin neuvolaan, että lähettävät sitten sairaalaan.
Siinä kyseltiin mm. äidin sairauksista, suvun perinnöllisistä sairaiuksistä, allergioista ym. Ja oli siinä kohta mihin sai laittaa hätäkasteessa annettavat nimet.
Näin ainakin Päijät-Hämeessä