Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

AIKUISKOULUTUSRAHA, ymmärsinkö oikein, voin saada? 5v työkokemusta ja uusi laki

Vierailija
02.08.2010 |

Työhistoria vähintään kahdeksan vuotta

Tuen saaminen edellyttää, että henkilöllä on työssäoloaikaa tukikauden alkamiseen mennessä yhteensä vähintään kahdeksan vuotta. Työhistoriaan lasketaan kaikki Suomessa eläkevakuutettu työaika ja yrittäjätoiminta. Myös alle 23-vuotiaana tehty työ, joka on merkitty Eläketurvakeskuksen rekisteriin, otetaan huomioon. Ulkomailla ulkomaisen työnantajan palveluksessa tehtyä työtä tai ulkomailla yrittäjänä toimimista ei lasketa mukaan työhistoriaan.

Työssäoloaika lasketaan vuoden 2006 loppuun asti työsuhteiden kestoajan mukaan. Työssäoloaika 1.1.2007 jälkeiseltä ajalta lasketaan vuosiansioiden perusteella. Työkuukausien lukumäärä (enintään 12 vuodessa) saadaan jakamalla kalenterivuoden ansiot vuosittain vahvistettavalla luvulla. Kuluvalta vuodelta huomioon otetaan enintään aika, joka on kertynyt tuen alkamisajankohtaan mennessä.

Työssäoloajan voi laskea omasta ansaintarekisteristä, jonka voi tilata Eläketurvakeskuksesta, puh. 010 7511. Rekisteriä voi tarkastella myös osoitteessa www.tyoelake.fi. Rekisterissä ei toistaiseksi näy julkisen sektorin palvelussuhteita.

Koulutusrahasto hankkii kaikista tuen hakijoista Eläketurvakeskuksen ansaintarekisterin, joten hakemuksen liitteeksi ei tarvita työtodistuksia tai työeläkeotetta. Koulutusrahasto saa käyttöönsä tiedot myös kunnan ja valtion palvelussuhteista, joten niistäkään ei tarvita erillistä selvitystä.

Työhistoriaa laskettaessa työntekoon rinnastettavana aikana otetaan huomioon seuraavat ajat:

* äitiys-, isyys- ja vanhempainraha-aika,

* hoitovapaa-aika työ- tai virkasuhteen aikana,

* varusmies- ja siviilipalvelusaika,

* aika, jolta henkilölle on maksettu työkyvyttömyyseläkettä, kuntoutustukea tai tapaturmaeläkettä.

Työssäoloajasta enintään kaksi vuotta voi olla työhön rinnastettavaa aikaa.

Lisätietoa työssäoloajan laskennasta saat tästä.

Työhistoria vähintään viisi vuotta 31.7.2010 mennessä

Aikuiskoulutustukea voidaan myöntää myös alle kahdeksan vuotta työssä olleelle henkilölle, jos työhistoriaa on 31.7.2010 mennessä kertynyt vähintään viisi vuotta. Työssäoloaika lasketaan samalla tavoin kuin edellä olevassa kappaleessa on selvitetty. Työhistoriasta enintään neljäsosa voi olla työntekoon rinnastettavaa aikaa. Esimerkiksi viiden vuoden aikaan voi sisältyä rinnastettavaa aikaa enintään 1 vuosi 3 kuukautta.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen ollut yli 10 vuotta töissä ja aikuiskoulutustukea saisin vain 4kk !

Se menee sen mukaan miten kauan on ollut töissä, eli jos on ollut 5v töissä niin tuskin saisi paljoa mitään!

Vierailija
2/6 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

katsoin sen esitteen, viiden vuoden työkokemuksesta sais peräti 48 päivää tukea...huoh. Onko sitä edes järkeä hakea, kun opinnot kestäisivät 1,5 vuotta...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä sellainen kohta on? Latasin pdf tiedostona tuon oppaan, ja siellä puhutaan muuta..

Vierailija
4/6 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että on huomattavasti parempi kuin opintotuki. Lyhyemmäksi ajaksi tosin luulin sen saavan, esim. vuodeksi. Onko tosiaan noin, että saakin vain pari kk???

Vierailija
5/6 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että on huomattavasti parempi kuin opintotuki. Lyhyemmäksi ajaksi tosin luulin sen saavan, esim. vuodeksi. Onko tosiaan noin, että saakin vain pari kk???

Mä luin sitä opasta just. Suunnilleen niin et jos työssä 5 vuotta on sen hieman yli 2kk, jos 8 vuotta niin noin 4kk...

Vierailija
6/6 |
02.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu oletko ollut täyttä päivää töissä jne. Minä olen 27vuotias ja ollut mukana työelämässä 14vuotta. Opiskelusta ensimmäiset reilut puoli vuotta olin samalla töissä ja nyt saan ensimmäistä kertaa elämässäni keskittyä pelkästään opiskeluun , sillä saan 1,5 vuotta aikuiskoulutustukea :) :) !!

Toki teen myös opintoni nopeammin, että tuo aika riittää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kaksi