Voiko sossusta tms. saada apua päiväkotimatkoihin?
Olen erittäin vilkkaan 2-vuotiaan lapsen yksinhuoltaja. Odotan toista lastani.
Hain pk-paikkaa esikoiselle, sillä jo nyt olen pulassa hänen kanssaan. Puhti ei vain riitä tarjoamaan hänelle virikkeitä tarpeeksi. Asiat mutkistuisivat entisestään sitten, kun toinen syntyy, jos en saisi hetkeäkään levätä. Tukiverkkoa minulla ei juuri ole, eikä lasten isä enää ole kuvioissa mukana.
Päiväkoti sijaitsee noin kuuden kilometrin päässä kodistamme. Päiväkotiin on mentävä bussilla, sillä autoa meillä ei ole. Tulee olemaan todella hankalaa kaksostenrattaiden ja vauvan kanssa. Minun pitäisi myös herätä todella aikaisin.
Voisinko saada sossusta, neuvolan kautta tms. perhetyöntekijää tai ihmistä, joka voisi viedä/hakea esikoista hoitoon? Onko tällaisiin tilanteisiin olemassa mitään tukijärjestelmää?
Kommentit (79)
esikoiselle", kun ei sitten jaksa hoitaa yhtäkään lasta, kahdesta puhumattakaan. Vahinkojahan sattuu, mutta tässä nyt on kyse aivan harkitusta teosta.
esikoiselle", kun ei sitten jaksa hoitaa yhtäkään lasta, kahdesta puhumattakaan. Vahinkojahan sattuu, mutta tässä nyt on kyse aivan harkitusta teosta.
fiksu ihminen ei lisäänny,jos kerran rahkeet ei riitä huolehtimaan lapsista.
MINÄ en suostu maksamaan veroja, jotta tällaiset hyypiöt lisääntyvät ja täyttävät maan!
ratkaisu, jos lapsi on jo valmiiksi ylivilkas. Päiväkodin ympäristössä levottomuus vain lisääntyy ja pahimmillaan lapsi alkaa oireilla muutenkin hylätyksi tuloaan.
Aika heppoinen on tietosi lapsen kehityksestä - ei 2-vuotias tarvitse mitään päiväkotivirikkeitä - normaali elo kotiympyröissä riittää.
ellei sinua sitten oteta lastensuojelun asiakkaaksi ja siellä katsota perustelluksi. Neuvolasta en osaa sanoa, tuskin, kun lama-aikana kaikki palvelut on karsittu pois.
Ei taida kovin moni pystyä kuvittelemaan itseään tuossa tilanteessa, ei osata asettua toisen tilalle. Suurimmalla osalla lasten vanhemmista on sitä lähipiiriä ja eivät voi ajatella olevansa ihan yksin, ilman apua.
Olisi hyvä, jos jokainen av-palstalainen joutuisi pari vuotta asumaan ilman miestä ja miehen sukua, sekä ilman omia vanhempia, sisaruksia, ystäviä. Joutuisivat olemaan ihan yksin. Mitenkähän saisivat lapset kasvatettua. Ja vielä kun rahasta olisi puutetta...
Mutta ap:lle, ehkä sun kannattaisi kysellä neuvolan kautta tukihenkilöä, joka voisi joskus hoitaa lapsia, niin saisit akun välillä ladattua.
Jos ap laittaa 2v:n hoitoon (aivan liian pieni sinne) niin miksi ihmeessä meidän pitäisi verovaroin tukea taksi että äiti saa vain lepäillä kun elämä on niin raskasta? Koko päivä aikaa ottaa rennosti ja kerätä voimia. Niin muut tekevät, ap ei varmasti ole ainoa Suomen maassa samassa tilanteessa. Eli jos lapsi on pakko viedä hoitoon, oli se sitten joka päivä tai joskus niin ap vieköön itse. Eikö se riitä että hoitomaksua tuskin tulee olemaan?
Vanhin lapsemme oli päiväkodissa lääkärin määräyksestä aspergerin vuoksi. Päiväkotiin oli alle kilometri, mutta matkalla oli mäkiä ja matkat olivat raskaat, koska olin raskaana ja mukana piti kuljettaa myös nuorempaa lasta. Kuopuksen syntymän aikoihin vanhin oli 3½v ja toinen 1v 10kk. Huokailin neuvolassa, että mitenhän kuljetus onnistuu sitten kun vauva syntyy, kun jo kahden kanssa on vaikeaa. Asperger-lapsen kanssa matkanteko oli hidasta, koska hänen piti jäädä tutkimaan milloin näyteikkunoita, milloin lukemaan auton rekkareita.
Neuvola järkkäsi kodinhoitajan kuljettamaan vanhinta 3kk ajaksi. Kodinhoitaja haki tytön aamulla klo 8 ja palautti klo 16. Kun sitten kyselin, että mitähän tämä lysti maksaa, meidän siirrettiin 0-maksuluokkaan vaikka tulojemme mukaan emme olisi sinne kuuluneet.
Itse en olisi moista palvelua ikinä osannut kysyä.
Tämä Helsingissä keväällä 2000. Kyseessä ns. parempien ihmisten kaupunginosa.
Laita se kaksivuotiaasi kuriin. Hankalaa tulee olemaan vauvan ja kaksivuotiaan kanssa, mutta pärjäät kyllä. Emme me muutkaan saa nukkua, mies on päivät töissä, harrastaa illat ja yöt hänen on nukuttava vaativan työn vuoksi.
Eihän sinun tarvitse valvoa kuin vuosi tai pari enää.
Siis oikeasti. Ymmärrän että olet/tulet olemaan väsynyt, mutta päiväkoti ei ole kaksivuotiaan paikka jos äiti on kotona. Esikoinen tulee inhoamaan vauvaa jos hänet sysätään syrjään.
Toisekseen, on ihan kohtuutonta vaatia kuljetusta! Jätät esikoisenkin kotiin ja elät rauhallista arkea kunnes molemmat ovat riittävän isoja töihinpaluuseesi.
ja ns normaali äidille
eli itse on tuonti ja vienti hoidettava
itse olin vakavasti sairas, ei masennus, ja en jaksanut kuin noin metrin kävellä hyvä kun pissalle vessaan pääsin,
mutta hoidin itse laspeni koko ajan tuolloin lapsi 2- 3v
ei ollut kotiapua, ei hoitopaikkaa, ei mitään. sairaalssa olin ja kukaan ei edes kysnyt miten lapsenhoito sujuu
omat sukulaiset kuka milloinkin hoiti lastani kun sairaaalassa makasin
se siitä avusta
ei yhteiskunnan kuulu terveelle nuorelle naiselle kaikkea antaa ja lapsikin vie turhaan apikan tarhasta työssäkäyvän äidin lapselta
eli miettikää kun lapsia hankitte, et miten jaksatte
Eikö hoitopaikkoja ole lähempänä? Etkö millään voisi sitten muuttaa lähemmäksi, jos kipeästi apua tarvitset. Jos itse olisin yksin ja epäilisin voimieni riittämistä, tekisin kyllä kaikkeni ennaltaehkäistäkseni ongelmia. Vaikka muuttaisin eri paikkaan. Toisaalta, olen sen verran realisti, etten ikimaailmassa laittaisi itseäni tai lapsiani tuohon tilanteeseen. Aina ei saa mitä haluaa, lottovoittoa, isoa talo - tai kahta rauhallista lasta samalle isälle.
Eli saisit esikoisen tukiperheeseen vaikka pari viikonloppua kuukaudessa. Sekin auttaisi jaksamaan.
Tätini on lastenkodissa töissä ja kertoi, että heillä on myös tätä tukihoitoa. Eli heillä käy säännöllisesti viikonloppuna sisaruksia tukihoidossa, että äiti saa hoitaa vauvaa rauhassa ja uutta rakkauttaan. Siis luitte oikein. Perusteena tukihoidolle käy myös se, että lapsi on tehty eri isälle ja näin tuetaan perheen parisuhdetta, että isommat sisarukset ovat lastenkodissa hoidossa viikonloppuisin.
Joten uskoisin, että saisit tukihoitoa myös yksinhuoltajana, vaikka sinulla ei olisi lisäksi uutta parisuhdetta siinä hoidettavana. Jos et tukiperheeseen niin sitten lastenkotiin. Lasta ei siis oteta sijoitettavaksi, eikä viedä sinulta pois vaan yhteiskunta tukee näin äitien jaksamista.
Kallistahan se meille veronmaksajille on, sillä yksi hoitovuorokausi maksaa useamman sata euroa meille, mutta käyttäjäperheelle on ilmainen.
Kannattaa siis kysellä. Kyllä apua saa kunhan sitä vain rohkeasti pyytää.
Mene VÄLITTÖMÄSTI sterilisatioon! Vai onko provo????????????