Voiko sossusta tms. saada apua päiväkotimatkoihin?
Olen erittäin vilkkaan 2-vuotiaan lapsen yksinhuoltaja. Odotan toista lastani.
Hain pk-paikkaa esikoiselle, sillä jo nyt olen pulassa hänen kanssaan. Puhti ei vain riitä tarjoamaan hänelle virikkeitä tarpeeksi. Asiat mutkistuisivat entisestään sitten, kun toinen syntyy, jos en saisi hetkeäkään levätä. Tukiverkkoa minulla ei juuri ole, eikä lasten isä enää ole kuvioissa mukana.
Päiväkoti sijaitsee noin kuuden kilometrin päässä kodistamme. Päiväkotiin on mentävä bussilla, sillä autoa meillä ei ole. Tulee olemaan todella hankalaa kaksostenrattaiden ja vauvan kanssa. Minun pitäisi myös herätä todella aikaisin.
Voisinko saada sossusta, neuvolan kautta tms. perhetyöntekijää tai ihmistä, joka voisi viedä/hakea esikoista hoitoon? Onko tällaisiin tilanteisiin olemassa mitään tukijärjestelmää?
Kommentit (79)
Pienen vauvan kanssa jo on vaikeaa yksin, saati sitten kun on esikoinenkin. Hyvä on arvostella, jos on itsellä mies ja isovanhempia ym. apuna. Yritä ap tosiaan osaviikkoista pk:a tai vaikka kerhoja tms. Pakkohan ihmisen on saada joskus nukkua! Mutta ei taida olla kuljetusapua saatavilla, voisiko joku kaveri edes joskus viedä sun taaperonkin?
raja tälläkin hyysäämisellä on oltava! Herranen aika, vai pitäisi taksin vielä hakea ja tuoda lapsi, kun mamma ei viitsi itse bussilla viedä. Sullahan on koko päivä aikaa olla vauvan kanssa ja ainoa hidaste on tuo "heitto" ja "nouto" bussilla. Niinhän monet työssäkäyvätkin joutuu tekemään, vaikka kuinka olisi kiire sinne töihin ja elämä hektistä. Sulla jää tunteja luppoaikaa, vaikka joudutkin bussilla seilaan välissä.
Missä vaiheessa ihmisistä on tullut tälläisiä raasuja? Ensin tehdään väkisin lapsia ja sen jälkeen pitäisi varmaan peputkin käydä pesemässä kotona.
Mä muuten tiedän yhden lapsen, joka tuodaan taksilla hoitoon! Niin, äitinsä on pyörätuolissa ja yh. Ei ole autoa. Kai tuon nyt jokainen ymmärtääkin, kun ko. henkilö on oikeutettu taksimatkoihin muutenkin.
niin on erittäin ikävää että Ap:tä haukutaan, nimitellään ja solvataan tällä tavoin kuin täällä nyt. Me emme tunne Ap:tä tai hänen tilannettaan, jätetään siis ilkeily pois, jookos, ja keskitytään itse asiaan!
Ap, kannattaa ottaa yhteyttä perheneuvolaan ja kertoa jaksamiseesi liittyvästä huolesta. Tai sitten neuvolassa tai sos.toimessa omalle sos.työntekijälle, jos olet asiakas.
Yksin kahden pienen lapsen kanssa voi olla ajoittain rankaa, hyvä että tiedostat oman jaksamisesi rajallisuuden ja haluat löytää voimavaroja tulevaan uuteen arkeenne. Jaksamista sinulle!
Olet mitä ilmeisemmin nuori ja terve (fyysisesti ja psyykkisesti)ihminen jolla mitä ilmeisemmin terve vaikkakin vilkas=normaalia taaperoikäinen?!
Sinulla on kodinkoneet apunasi, katto pään päällä, ruokaan ja laskuihin rahaa jne.
Se ettei sinulla kummoista turvaverkkoa ole, ei ole mitenkään tavattoman harvinaista.
Siltikään en ole ikinä kuullut että kukaan kehtaisi ääneen mankua pienokaiselleen kuljetuspalvelua hoitopaikkaan ja kotiin.
Tajuatko itse lainkaan kuinka pelleltä kuulostaa tuollainen? miten typerän, avuttoman ja pilalle hemmotellun kakaran kuvan annat itsestäsi?
Surullisinta tässä on se ettet todellakaan taida tajuta, olet niitä pullamössösukupolven edustajia jotka vain vaativat ja vaativat ja tahtovat hopealautasella kaiken.
Tasan tarkkaan tiedän että lastensuojelu maksoi erään yh-äidin lapselle taksikyydin eskariin kun äiti muutti eri alueelle.
Taksi toi ja haki lapsen joka päivä päiväkotiin ja sossu maksoi.
Tämä siksi että päiväkodissa oli miestyöntekijöitä ja se teki hyvää isättömälle lapselle ja lapsi sai jatkaa eskaria siinä päiväkodissa, missä oli aloittanut.
Lastensuojelu voi halutessaan sen taksikyydin lapsellesi päiväkotiin järjestää, eri asia on, saako 2-vuotiasta laittaa yksinään taksilla matkustamaan.
Asia on vain järjestelykysymys. Älä ap lannistu, kysy neuvolasta apua.
Jos asialla ei ole hengenhätä niin peruuta tuo pk-paikka ja ala jonottaa alueesi perhepäivähoitajille.
Aikaa saattaa mennä jonkin verran, mutta ainakin voit saada paikan ihan kotisi läheltä.
Voit myös alkaa anomaan siirtoa! Tee se heti niin lapsesi pääsee lähelle ennemmin tai myöhemmin ja stressi kuljetuksista katoaa.
sinne kun "pääset" sisälle ja heidän tietoihinsa niin siellähän olet/te, sinä ja lapsesi.
Voi hyvä luoja sentään tätä maailman menoa://
Lastensuojeluhan se onkin oikein tavoittelemisen arvoinen virasto! sinne kun "pääset" sisälle ja heidän tietoihinsa niin siellähän olet/te, sinä ja lapsesi.
Voi hyvä luoja sentään tätä maailman menoa://
äidistä ei äidiksi ole. Jos edes päivähoitoon ei lasta itse saa vietyä, saatikka hoito onnistu niin eiköhän se ole paras ottaa lastensuojeluun yhteyttä.
en minä sitä tarkoittanutkaan etteikö sillä olisi aikansa ja paikkansa välillä.
Mutta kun täällä vinkataan ihan ratkaisuvinkkinä lastensuojelua, kyllähän viim se instanssi hoitaa lapset hoitoon ja kotiin jos ei kukaan muu yhtkunnassa passaa.
meidän ryhmikseen tuotii 4 saman perheen lasta taksilla vanhemmat oli vl:sia ja heillä taisi olla yhteensä 9 mukulaa äiti oli väsynyt ja masentunut isäntä oli viikot jossain pohjanmaalla rakentamassa heille uutta taloa.. ja emäntä oli vielä raskaana.. että silleen..
Ota yhteyttä kaupungin kotihoitajaan. Ainakin meillä Vaasassa kotihoitajat käyvät maahanmuuttajaperheissä auttamassa vanhempia lasten hoidoissa, vaikka molemmat vanhemmat ovat kotona. (Tai isä lähtee pois, kun hoitaja tulee.)Luulisi meille suomalaisillekin olevan sama mahdollisuus...
Hei ja anteeksi asiaan kuulumaton kysymys.Mikä tää Porvoo läppä on jota täällä palstalla näkee eri keskusteluissa????
paperit,joilla luopuu lapsistaan.?
ihan vaan lasten takia,jotta heillä olisi edes jonkinlainen tulevaisuus. eikä kurja lapsuus.
Ala kasvattaa lastasi niin pärjäät luultavasti paljon paremmin. Nyt pitää kyllä ihmetellä, miksi olet raskaana?
päiväkotiin ja takas, ollut kohta jo n.3 vuotta. Mutta meillä ovatkin erityislapsia joiden kanssa bussilla matkustaminen ei tulisi kyseeseen. Olivat aluksi lähi päiväkodissa ja siirrettiin nykyiseen koska siellä erityisryhmä. Mun ehto siirrolle oli että saavat kyydin, niin kovasti halusivat heistä "eroon" että tämä sopi kaikille. Itse olen nuorimman kanssa kotona.
Mutta ihan "normaalille" lapselle tuskin kyytejä missään järjestetään?
Ihmisen perusoikeus harrastaa seksiä ja olla huolehtimatta ehkäisystä jos niikseen on.
Tai jos ehkäisy pettää niin tottakai vauva pitää pitää koska aborttihan on murha. viis siitä ettei äiti jaksaisi tai että kasvatus sysätään yht.kunnan harteille.
Päiväkoditkin on sitä varten juuri että kotona oleilevat mammat voivat sinne pilttinsä rahdata vaikka jo 8kk iässä jos vaan siltä tuntuu.
Mitä sitä itseään rasittamaan, eihän lapset saa rasittaa, niiden kuuluu olla hajuttomia, mauttomia, äänettömiä ja rasittamatta ketään, kaikkein vähiten äityleitä ja isukeita.
Herää vain kysymys miksi tuollaiset saavat edes lisääntyä ja ne jotka antaisivat aikaa ja huomiota lapselle ja jotka ymmärtävät että pieni lapsi vie aikaa ja hermoja ja kysyy voimia, niin he eivät saa lasta.
rahaa. Se että väsynyt äiti saa vilkkaan lapsensa edes muutamaksi päiväksi hoitoon ja jos sossu maksaa taksinkin ei varmaankaan maksa sen enempää kuin huostaanottaa pahasti masentuneen äidin kaksi vaurioitunutta lasta myöhemmin.
Vetäkää itseänne päähän sillä aviomiehenne lompakolla ja levittäkää illalla jalkanne aviovuoteessa, kotihorot.
Ap on fiksu kun hakee apua ennenkuin ongelma on päässyt pahaksi. Hän ajattelee lastensa parasta, toisin kuin te, pahanilman linnut.
meillä on isäkin kuvioissa ja silti päädyin ratkaisuun, että esikko jäi pois pksta ja kotiin minun ja vauvan kanssa. Miehen työaikojen takia hänestä ei olisi ollut apua viennissä ja hakeminenkin olisi pitänyt tehdä eri reissuja.
Ei kellon kanssa eloa, vaan ihan rauhassa. ei haitannut mitään, oliko ulkona klo 9.00 vai 11.00. :D Ruokaa tein isoissa satseissa (makaroonilaatikkoa kanalla, kalalla, lihalla, erilaisia kiusauksia, keittoja), joten ruoka oli mikrotettavana valmiina.