Voiko sossusta tms. saada apua päiväkotimatkoihin?
Olen erittäin vilkkaan 2-vuotiaan lapsen yksinhuoltaja. Odotan toista lastani.
Hain pk-paikkaa esikoiselle, sillä jo nyt olen pulassa hänen kanssaan. Puhti ei vain riitä tarjoamaan hänelle virikkeitä tarpeeksi. Asiat mutkistuisivat entisestään sitten, kun toinen syntyy, jos en saisi hetkeäkään levätä. Tukiverkkoa minulla ei juuri ole, eikä lasten isä enää ole kuvioissa mukana.
Päiväkoti sijaitsee noin kuuden kilometrin päässä kodistamme. Päiväkotiin on mentävä bussilla, sillä autoa meillä ei ole. Tulee olemaan todella hankalaa kaksostenrattaiden ja vauvan kanssa. Minun pitäisi myös herätä todella aikaisin.
Voisinko saada sossusta, neuvolan kautta tms. perhetyöntekijää tai ihmistä, joka voisi viedä/hakea esikoista hoitoon? Onko tällaisiin tilanteisiin olemassa mitään tukijärjestelmää?
Kommentit (79)
pärjäävän neljän alle kaksi vuotiaan kanssa, jos sinä et pärjää kahden?
Eikö poikasi pitäisi saada johonkin pakkohoitolaitokseen, jos hän vaati yhden ihmisen jatkuvan hoidon? Mitäpä jos antaisit hänet ihan sijaiskotiin tai adoptioon niin olisi kaikille parempi.
lapsillani ikäroa 1v5kk ja ihan on ongelmitta mennyt.
En halunnut lapsilleni eri isiä. Toivon, että joskus vielä voisimme tulla toimeen ja että lasten isä kiinnostuisi pitämään lapsiinsa yhteyttä.
Lapselle sisarus on niin tärkeä asia, että halusin sen esikoiselle antaa.
ap
Toivottavasti saat järkättyä asiat ja lapsi pääsee päiväkotiin. Lastensuojelu on varmaan se taho joka auttaa. Ota vaan rohkeasti yhteyttä. Itse olin kahden lapsen jälkeen ihan poikki ja lastensuojelun kautta sain heille sitten päiväkotipaikat ja lastensuojelu jopa maksoi pk-maksut ensimmäiseltä vuodelta! Sitä varten täällä Suomessa maksetaan veroja että saadaan apua sitä tarvitseville.
Käyttäisit sanaa EI? Sellaisia ne 2 vuotiaat ovat että kokeilevat kaikkea uutta ja sinun on asetettava rajat!
etten ikinä tule pärjäämään vauvan ja esikoisen kanssa samaan aikaan koko päivää. Sen takia valitsin päiväkodin esikoiselle. Esikoinen on jo nyt jatkuvasti tukkanuottasilla muiden kanssa, häntä pitää koko ajan vahtia. Esikoinen käy heittämässä tavaraa vessanpönttöön tai piirtää seiniin sillä sekunnilla, kun selkäni käännän. En millään pystyisi vauvan kanssa häntä koko ajan vahtimaan. Mitä jos esikoinen satuttaakin vauvaa? Olen pyytänyt tutuilta apua, mutta he eivät auta. Itselläni ei koskaan ole omaa aikaa. En ole ikinä ilman lasta missään. Vauva varmasti herättää useamman kerran yössä, joten en mitenkään jaksa ulkoilla molempien kanssa vauvan nukkuessa. Muuten en saa nukkua itse ollenkaan. ap
esikoista hoitoon ole viemässäkään. Sen unohdinkin mainita.
Täytyy vähän tarkkailla omaa jaksamista ja sitä, millainen tuleva vauva on. Sen mukaan katson, miten tarvitsen apua esikoisen kanssa.
En siis ole esikoista minnekään "hylkäämässä", vaan tarjoan hänelle virikkeitä, joita hän ei kotona saa.
ap
Kahden lapsen kanssa yksin on vielä todella helppoa.
Kysyn apua, koska haluan ennakoida ongelmatilanteita ja ratkaista ne mahdollisimman hyvin. Kysyin siksi, että tiedän mistä voin apua pyytää, sillä tukiverkkoa minulla ei ole. Ikinä en hakkaisi lapsiani saati satuttaisi heitä muutenkaan. Yksin kahden lapsen kanssa tulee olemaan todella vaikeaa. Tuskin olen ainoa tässä tilanteessa oleva ihminen maailmassa. ap
kamalia vastauksia :(
Toivottavasti vauvasi on helppo ja nukkuu yönsä hyvin. sitähän ei voi koskaan ennustaa etukäteen, joten voi olla että pärjäättekin ihan hyvin.
Voit kysellä neuvolasta jos saisit jonkilaista hoito apua, jos et yksin jaksa.
Jos todella haluat viedä 2v lapsesi päiväkotiin niin älä ainakaan joka päivä vie.
Yhtä kaikki sama meille koska hän vie 1 kokopäiväisen/kokoviikkoisen paikan silti, mutta lapsellesi se ei ole yksi ja sama.
2v on jo sen ikäinen että hän osaa olla mustasukkainen, hän reagoi voimakkaasti siihen että äiti ja pikkusisar jääkin kotiin.
Siitä seuraa rikkinäisiä öitä, kiukunpuuskia, häiriökäyttäymistä huomion saamiseksi (jota teillä ilm jo muutenkin), tautiepidemioita ja vaikka mitä.
En todellakaan suosittele päiväkoti tilanteessasi, kerhojakin on, ainakin perhekerhoja joihin voit vauvan ruokittuasi pakata kummankin alpsen rattaisiin ja lähteä sinne. Vai haluatko vain toisen lapsen tieltä pois? niin tekstisi antaa ymmärtää.
Tuollaista kuljetuspalvelua ei tässä maassa ole, vanhemman vastuulla on lapsen vieminen ja hakeminen päivähoitoon.
2v taapero ei kaipaa saati tarvitse vielä päiväkoddin virikkeitä.
Lainatakseni lasten kehityspsykologian tohtori Liisa Keltikangas-Järvistä niin alle 3v lapsen ollesa kyseessä päiväkoti on perustarpeiden tyydyttämistä, ei varhaiskasvatusta.
Pk-täti
Ja rohkeasti vaan neuvolaan ja sossuun, älä välitä näistä paskapäistä täällä.
Jaa ettei äitilla, tai isällä, olisi vastuuta lapsen viemisistä ja hekmisista hoidosta??
:DDDDDD
Esikoinen on jo nyt jatkuvasti tukkanuottasilla muiden kanssa, häntä pitää koko ajan vahtia.
Sellasia ne kaksivuotiaat on, niitä pitää vahtia koko ajan, ei sinun kaksivuotiaasi ole poikkeus.
Vauva varmasti herättää useamman kerran yössä, joten en mitenkään jaksa ulkoilla molempien kanssa vauvan nukkuessa. Muuten en saa nukkua itse ollenkaan.
Ja taas: sellaista se on kaikilla. Kaikkien vastasyntyneet herättelevät, kaikilla äideillä on univelkaa.
Kaikki myös tarvitsisivat apua, mutta harva on niin röyhkeä että kehtaa vaatia sinne virikehoitoon vielä kuljetuspalveluakin ettei tarvitsisi itse herätä.
Juuri tuollaisilla naurettavuuteen asti kohtuuttomilla vaatimuksella keräät vain huonoa mainetta niin äideille kuin yksinhuoltajillekin.
Tässä kohtaa on hyvin turhaa ja hedelmätöntä miettiä miten ap on tällaiseen tilanteeseen joutunut, HÄVETKÄÄ SAATANAN OMAHYVÄISET LEHMÄT!!
Soita ap perheneuvolaan ja pyydä sieltä apua jaksamiseen.
Kukaan tuskin kuljettaa esikoista puolestasi pk:iin, mutta minä ehdotan, että kun joudut itse viemään esikoisen sinne, niin älä edes pyri viemään aamuseiskaksi puurolle, vaan heräätte rauhassa, ja viet vasta yhdeksäksi.
Perheneuvolasta saat perhetyöntekijän joka kartoittaa tuen tarpeesi, ja vie asiat eteenpäin.
Voimia ja jaksamista.
Tsemppiä tilanteeseesi.
Sen verran voin sanoa kolmen lapsen kokemuksella, että todellisuudessa kahden lapsen kanssa kotona oleminen voi olla paljon helpompaa kuin nyt ajattelet.
Koska tuollaista haikailemaasi kuljetuspalvelua ei sentään ole, niin mietipä talven pimeitä ja kylmiä aamuja kunpuet itsesi ja lapsesi ja taaperrat hangessa sinne päiväkotiin ja iltapäivällä sama toisinpäin. Kotona ollessa voitte mennä omaan tahtiin.
Meidän kahdella vanhimmalla lapsella on ikäeroa hädintuskin 1½ vuotta, keskimmäisemme syntyi keskelle pimeintä talvea marraskuussa ja hyvin selvittiin. Aamut, jolloin oli lähtö jonnekin, esim. neuvolaan olivat kauheimpia, silloin huusi äiti, esikoinen ja vauva :) Mulla olisi ollut paljon isompi stressi viedä esikoista hoitoon (ei kyllä käynyt edes mielessä) kuin pitää hänet kotona.
Lapset muuttuvat todella nopeastikin riiviöistä helpommiksi ja vauvan syntyessä esikoinen voi olla jo paljon rauhallisempi. Odotettavissa on kuitenkin, että vilkas 2-vuotias ei ihan kättelyssä sulata uutta tulokasta. Mutta lapset ovat myös fiksuja ja 2-vuotiaasi tajuaa, että vauva tuli taloon ja hänet dumpattiin hoitoon ja käytös voi olla vielä hankalampaa silloin.
ja sitä, että eikö lähempää todellakaan löydy mitään apua?
milloin sinulla on seuraava nvl? oletko puhunut asiasta jo siellä? eikö sitä kautta voisi saada apua kotiin?
entä omat vanhempasi? lapsen isä? hänen vanhemmat?
Kuinka pitkällä raskaus on? ts. kuinka kauan sinulla on aikaa ratkaista tilanne?
Oikeesti ymmärrän että apua voi tarvita kuka vain joskus matkan varrella, mutta nyt menee yli! Miksi teet lapsia toiden hoidettavaksi. Organisoi hyvänainen! Kynät piiloon, aamusta ulos koko porukalla, keskipäivällä nukkumaan porukalla. Esikoiselle kuria ja jäähylle tarpeen vaatiessa. Ei pikkulasten vanhemmilla ole omaa aikaa monestikaan. Nyt niskasta itseä kiinni ja hommat järjestykseen!
Luulen että helpompaa on kuitenkin pitää se kaksivuotiaskin kotona. Siinä kun yrität viedä kiukuttelevaa tenavaa ja mahdollisesti karjuvaa vauvaa ruuhkabussissa talvipakkasilla hoitoon niin saattaa tulla mieleen että ehkä olisi ollut helpompi jäädä kotiin koko porukka. Vauvankin kanssa voi olla hankalaa ajoittaa niitä vienti- ja hakureissuja hänen rytmiinsä.
En halunnut lapsilleni eri isiä. Toivon, että joskus vielä voisimme tulla toimeen ja että lasten isä kiinnostuisi pitämään lapsiinsa yhteyttä.
Lapselle sisarus on niin tärkeä asia, että halusin sen esikoiselle antaa.
ap
Mieti mihin asemaan asetat sisrukset kun viet vanhemman hoitoon ja tarjoat läheisyyttäsi vauvalle. Mustasukkaisuus ja esikoisen poissulkeminen ei kyllä lupaa hyvää! Kasvata sisarukset yhdessä jos ajattelet että tarvitseevat toisiaan!
ET RAUKKA OSANNUT HUOLEHTIA EDES EHKÄISYSTÄ!