Toisen odottajat syksyllä
Odottavat:
26.6.10/ Marsu / minä 24v mies 25v / Helsinki / esikoinen 21.10.07 / Kätilöopisto
1.7.10/ Vimpula/ esikoinen
27.7.10/ Nasuste/ esikoinen 19.7.07
29.7.10/mertza/minä vm-88 ja mies vm-87/Vantaa/ esikoinen 04/08.
9.8.10/ iipukka/ esikoinen 05/08
10.8.10/ Fiiu_77/ esikoinen 07/08
13.8.2010/ Weer@/ minä 32 v, mies 34 v /Kainuu /esikoinen 05/08 / KAKS
19.8.2010/ miia_888/molemmat vm-88/Oulu/esikoinen 03/07 /OYS
6.9.2010/ Saparo/molemmat 27v/Lohja/esikoinen 11.4.2008
9.9.2010/ Reimari/ vuosimallia -82, mies -74/ esikoinen 10/06/ NKL
9.9.2010/ Tunteella79/ esikoinen 08/ Lohja
16.9.2010/ taikakeiju/ esikoinen 06
17.10.2010/ jane88/ minä 21 ja mies 22/Pori/ esikoinen 02.2009/ Satks
18.10.10 / Korka/ molemmat vm. -82/ Espoo/ esikoinen 10/08/ NKL
Synnyttäneet:
11.5.10/ heluna1981/ T/ 3655g/ 50,1cm (esikoinen 11/07)
Kommentit (23)
Ja taitaa olla iipukkakin jo jakautunut, muttei vielä tänne ilmoitellut. Mutta onnea jo valmiiksi heillekin!
Täällä vielä yhtenä kappaleena. Tunteet menee yhtä vuoristorataa, yhtenä hetkenä on onnesta soikeena, toisena taas tuntuu, että kaikki luhistuu. Kaipa tämä on normaalia. Esikoisella ollut yli kuukauden ajan jotain ihme "kipuilua" varpaissa, todennäköisesti levottomat jalat tai muuta kasvukipua, mutta jotenkin en osaa rauhottua diagnoosista. Inhottavaa, kun kipukohtauksia tulee 2-3 kertaa viikossa juuri nukkkumaan mennessä. Mitäköhän sitten, kun vauva huutaa vatsaansa ja isompi varpaitaan? Siinä on hermot koetuksella...
Kysyin muuten tuolla toisellakin palstalla tätä, mutta onko teille puhuttu mitään ambulanssilla menosta sairaalaan, jos lapsivedet menee ja vauva ei ole kiinnittynyt? Mulle ei nimittäin ole sanottu mitään siitä ja edellinen synnytys tosiaan lähti käyntiin vesienmenolla..
No joo, tarkoitus oli siis tulla onnittelemaan, ei jakamaan näitä surkeita tuntoja.
reimari 38+2
Ihanaa kun tulee lisää vauvoja :)
Meillä tyttö täytti jo 2kk ja ristiäiset oli tänään. Hyvin meni juhlat ja pappi puhui kauniisti, meinasi ihan itku tulla. Tai varmasti olisi tullutkin ellei isoveikan jutut olisi alkanut naurattaa, poika höpisi omia juttujaan koko papin puheen ajan kunnes nukahti sohvalle :D
(siis poika nukahti ei pappi :D)
reimari : Mulle sanottiin neuvolassa kun vauva ei ollut kiinnittynyt että jos vedet menee niin pitää mennä makuuasentoon ja sitten soittaa ambulanssi. Sitä sitten stressasin koko loppuraskauden, onneksi alkoi supistuksilla ja vedet meni vasta kun kalvot puhkastiin. Kiva jos vedet menee jossain vaikka kaupan kassalla, pitääkö siinä sitten heittään pitkälleen keskelle jonoa? :D
Meillä flunssa vaivaa koko perhettä. Isäntä ja poika on ihan nuhaisia ja räkäisiä. Iidalla myös vähän nenä tukossa mutta ei ainakaan vielä kovin pahasti, pelkillä nenätipoilla pärjätty. Itselläni oli pari päivää kurkku kipeä ja nuhainen olo mutta ei ainakaan vielä räkä vuoda, kaipa sekin kohta iskee.
Tähän loppuun vielä pieni kuva meidän päivänsankarista :D
Pikaisesti kun nyt molemmat lapset nukkuu,ainakin hetken yhtäaikaa...
Ihana kuva Marsun pienokaisesta! :) Meilläkin on varattuna kastepäivä eli 2.10. Nimen kanssa on vielä vähän vääntöä tai siis toisen nimen kanssa, onneksi on vielä aikaa neuvotella...
Reimari: Meillä on täällä ohjeistettu tulemaan ambulanssilla sairaalaan kun vedet menee. Mitään kiinnittymisistä tmv. ei ole ollut puhetta. Joissain paikoin kuulemma on että voi kotona odotella supistuksien alkua, kannattaa varmaan siinä tapauksessa soitella synnärille, jos näin käy, että vedet menee. Meillä on pitkät välimatkat sairaalaan (100km), joten osaksi vissiin siitä johtuu tuo ohjeistus. Kuulostaapa ikäviltä nuo teidän esikoisen kipukohtaukset, toivottavasti alkaisi helpottamaan ennen pienen tuloa.
Me jäätiin tänään keskenään kotiin, kun mies lähti töihin. Ihan mukavasti on mennyt päivä. Esikon sain nukkumaan päikkäreille kun pienempi vetelee unia ulkona.
Mukavaa alkavaa viikkoa! :)
Weera
Mihinkäs tää porukka on kadonnut :) ??
Tulkaahan kertomaan kuulumisia..!
Meillä alkaa tytöllä olemaan jo aika kiva rytmi, varsinkin öisin. Iltaisin nukahtaa aina samaan aikaan ja yöllä herää 2 kertaa syömään. Nyt tosin on alkanut heräilemään jo 6-7 aikaan kun on ollut vähän nuhainen ja aina nenä tukossa alkaa tuhisemaan aamulla eikä sitten saa enää unta. Toivottavasti sitten kun nuhasta selvitään niin päästäisiin takaisin siihen että nukutaan 8 asti :)
Tai jos vaikka itse oppisi menemään aikaisemmin nukkumaan eikä aina valvois sinne puoleen yöhön, ehkä sitten tuo herätys 6:lta ei tuntuis niin pahalta :D
Tytöltä pääsi tänään ensimmäinen naurun tapainen :D Oli tosi suloisen kuuloinen, toivotaan että niitä alkaisi tulemaan lisää. On myös oppinut kiljumaan/hihkumaan kun oikein innostuu :)
ajattelin avata uuden pinon, kun eikös elokuu virallisesti ole jo syksyä kun joulutkin alkavat viikon päästä?
Nopeasti on kesä mennyt, etenkin viimeiset 5 vkoa, jotka olen esikoisen kanssa kotona viettänyt.
Nyt alkaa elo käymään jo raskaaksi, ei enää mitenkään jaksaisi juosta esikon perässä, saatikka kävellä pitkiä matkoja tai könytä hiekkalaatikon reunalta ylös... Onneksi poika menee keskiviikkona taas tarhaan, niin saan aina pari päivää viikossa hengähtää. Ja poikakin on jo reilun viikon kysellyt että mennäänkö tarhaan, ja luetellut tarhatätien ja kavereiden nimiä; eli taitaa olla jo ikävä kavereita.
nyt pitää taas poikaa lähteä viihdyttämään.
iipukka 39+0
Tervehdys kaikille pitkästä aikaa! Nettipimento vähän venähti pidemmäksi kuin luulin, nyt taas vihdoin pääsee ajantasalle :)
Ja kiitos Iipukalle uudesta pinosta. Kyllähän se jo syksyn puolelle kääntyy, vaikka kelit on kesäiset. Meinasi nuo viime viikon helteet ottaa ihan kunnon päälle, onneksi nyt on jo vähän viileämpää. Rajansa kaikella, jopa helteelläkin. Onneksi ei kuitenkaan turvotuksia tmv. vaivoja ole siitä tullut.
Alkaisi tässä olla jo ihan synnytysvalmiudessa. Ensi viikollahan se laskettu aika jo oisi, mutta kun tuntuu että ylihän se taas menee. Toivottavasti ei paljoa. Muuten ei olossakaan ole ihmeitä. Rauta-arvot on onneksi nousseet reippaasti, ja sen tuntee olossaan. Jaksoin asuntomessutkin käydä kiertämässä pari viikkoa sitten ja ei tuntunut missään. :) Olihan hienoja taloja kyllä, mutta haaveilla saa. Sokeritkin on pysyneet aloillaan, nyt tarvii vaan mitata aamuisin arvot pari kertaa viikossa. Huomenna olisikin neuvola, niin sieltä sitten saa viimeiset kuulumiset. Reilu viikko sitten kävin äitipolilla kontrollissa, kokoarviona oli silloin 2900g eli ihan hyvin on kasvanut, mutta kuitenkin keskikäyrillä mennään.
Kaikki oisi nyt vauvalle valmiiksi laitettu eli nyt vain odotellaan. Fiiulla ja Iipukalla onkin myös tässä pian ajat käsillä, kukahan meistä seuraavaksi lähtee vauvan hakuun...?
Weera 38+4
Heippa kaikille pitkästä aikaa! Ja kiitokset uudesta pinkasta. Toivottavasti tähän tullaan kirjoitteleen ahkerasti vielä ennen poksahtamisia.
Ihanat on ilmat olleet nyt kun ei ole niin turkaisen kuuma. Jostain syystä mulla on silti nyt 2 päivää mennyt vähän niinku uupumisen rajoilla, ihan hillitön väsymys ollut molempina päivinä enkä tiä mistä vois johtua. Vedän kuitenkin rautamehua joka päivä. Sokerit on mullakin pysyneet ihan ok, mutta edelleen mietin mistä hetkittäiset heitot saattaa johtua...??kyseessä kun ei kuitenkaan ole mitään isoja heittoja. Mulla on kans ens viikolla kontrolli, saa nähdä mitä siellä sit sanotaan. Oletko Weer@ herkutellut vai ootko pysynyt tiukasti dieetillä ennen vauvan syntymää? mä olen laihtunut n.5kg siitä kun dieetin aloitin eikä mulla ole niin kauheasti mistä pudottaa...täytyy soitella äippäpolille jos vielä tuppaa paino putoamaan. Koittakaas nyt hetki vielä pitää niitä vauvoja sisällä niin on sit varmaan laitoksellakin helpompi pungeta kun kelit vaan viilenee eteenpäin kun mennään... ;)
tunteella79
Ihanaa kun on vähän ilmat viilentyneet, tosin viikonlopuksi oli taas luvattu Helsinkiin 30asteen helteitä.. on niin tuskaa imettää kuumalla kun vauva on muutenkin sellainen lämpöpatteri, siinä on mamma ja vauva molemmat hiestä märkinä :/
Meillä kovasti järkkäillään ristiäisiä jotka on 29.8, ihan vain kotona pidetään lähimmille sukulaisille eli ei mitään isoja bileitä nyt tällä kertaa. Nimeksi tytölle tulee Iida Emilia :)
Kotoisammin ipana tai iipukka :D
Neitokainen on alkanut hymyilemään jo kovasti. Aamuisin tulee ne parhaimmat ja leveimmät hymyt. Tänä aamuna heräsin siihen kun tyttö huitoi ja potki jaloillaan (nukkuu siis minun vieressäni) ja kun silmäni sain auki oli naamani edessä niin leveästi ja iloisesti hymyilevä pikku nassu että ei yhtään enää harmittanut se että kello oli vasta 6 :)
Pientä juttelun tapaistakin tulee jo, joka päivä hieman enemmän.
Kovaa vauhtia nämä pienet kyllä kasvaa, 1kk neuvolassa pituutta jo 57cm ja painoa 4820g. Pari 60cm bodya jo joutunut ottamaan käyttöön kun 56cm jää jo hihat lyhyiksi.
Kokeilen jos vaikka saisin pienen kuvan tytöstä tähän loppuun liitettyä..
Ihanaa kun on vähän ilmat viilentyneet, tosin viikonlopuksi oli taas luvattu Helsinkiin 30asteen helteitä.. on niin tuskaa imettää kuumalla kun vauva on muutenkin sellainen lämpöpatteri, siinä on mamma ja vauva molemmat hiestä märkinä :/
Meillä kovasti järkkäillään ristiäisiä jotka on 29.8, ihan vain kotona pidetään lähimmille sukulaisille eli ei mitään isoja bileitä nyt tällä kertaa. Nimeksi tytölle tulee Iida Emilia :)
Neitokainen on alkanut hymyilemään jo kovasti. Aamuisin tulee ne parhaimmat ja leveimmät hymyt. Tänä aamuna heräsin siihen kun tyttö huitoi ja potki jaloillaan (nukkuu siis minun vieressäni) ja kun silmäni sain auki oli naamani edessä niin leveästi ja iloisesti hymyilevä pikku nassu että ei yhtään enää harmittanut se että kello oli vasta 6 :)
Kovaa vauhtia nämä pienet kyllä kasvaa, 1kk neuvolassa pituutta jo 57cm ja painoa 4820g. Pari 60cm bodya jo joutunut ottamaan käyttöön kun 56cm jää jo hihat lyhyiksi.
kone sekoaa ja viesti tuli triplana ja kuvakin tuplana!?! Anteeksi tämä sekoiluni :D
Onpa siinä simpsakka tyyppi! Ihana nähdä näitä naperokuvia, tulee ehkä hieman vauvelikuume...onneksi on se oma "tilauksessa" ;)
Vai osaa tämäkin jo pitää päätään noin hienosti pystyssä!! Kaverin muksu oli kans tosi aikaisin kannattelemassa päätään ja siinä sai aina pitelijä olla tarkkana ettei saanut retkautettua sitä väärään suuntaan...Meillä oli esikolla sen verran iso ja vissiin painava pää ettei ihan alusta sitä kannatellut mutta kyllähän ne toki aika pian jo alkaa kuikuilemaan :)
Mulla on ollut muuten ihan hyvä olo, mutta sängyssä kääntyminen alkaa olla vähän vaivalloista vaikka mulla mielestäni on todella pieni maha viikkoihin nähden. Kätilöt/terkkarit sanoo aina että mulla se vauva uppoo kropan sisään kun on niin pitkä varsi mihin upota. Kai se sit silleen on. Kivuliaita potkuja tuolta mahasta on tullut aika usein, ja onhan tuo maha kovettunut tasaiseen tahtiin mutta ei mitään sen isompaa vielä. Ja onhan tässä vielä viikkoja jäljellä.
Onkos Helunalla ja Marsulla ollut ongelmia esikoiden kateuden kanssa? Kaverin muksu on alkanut nyt kakkosen ollessa 3kk oireilemaan selvästi aina imetettäessä ja muuten vauvan kanssa oltaessa. On selkeästi kateellinen ja yrittää viedä kaikki lelut pois ja on hyvin ronski otteissaan.
tunteella79
Ihana kuva Marsun pikkuisesta :) Ja ihanan nimen saa neitokainen. Minuakin kiinnostaisi miten on esikoiset ottaneet nämä uudet perheenjäsenet vastaan, nyt kun on jo mennyt muutama viikko syntymästä.
Tunteella: Pakko myöntää, että on tullut kyllä herkuteltua...varsinkin päivinä, jolloin ei ole tarvinnut mittailla... Varsinaisestihan mulla ei ole painon kanssa ongelmaa, tähän asti on tullut vain 7 kg ja lähtöpainoakaan ei ollut liiaksi. Siksi tuntuikin osin oudolta jättää rasvat yms. pois, kun painoa ei muutenkaan tullut. Olen kyllä käyttänyt kevytmaitoa yms. etten ihan kokonaan rasvaa sitten karsinut.
Alkaa jo tuskastuttaa tämä loppuodotus. En muistanutkaan miten puuduttavia nämä loppuviikot on, kun ei tiedä kuin kauan vielä odottaa... Ja kun porukka alkaa jo kyselemään, että vieläkö sinä täällä olet. Ja tässähän voi vielä mennä vaikka kolme viikkoa!! Neuvolassakäynnitkin on aika läpihuutojuttuja, mittaukset ja kiitos hei! Välillä on alkanut supistelemaan, mutta ovat lähinnä kivuttomia, ettei niistä taida mitään apua olla. Mutta ei kai tässä auta kuin edelleen odottaa...
Weera 39+0
Aika kivasti on mennyt nyt ainakin vielä toistaiseksi, odotin jotain paljon pahempaa mutta ainakaan vielä ei ole mitään suurempaa mustasukkaisuutta ilmennyt. Pientä kiusantekoa on silloin kun vauva on tissillä tai muutenvain sylissä, poika on huomannut että silloin ei äiti pääse niin nopeasti kimppuun ja on oiva tilaisuus pieneen pahantekoon :)
Alussa vähän jopa pelkäsi siskoaan mutta nyt on uskaltautunut jo vähäsen silittelemään päätä ja kerran jopa halusi pitää hetken siskoa sylissä ja antoi pusun otsalle :)
Tässä loput:
Pari kertaa on tullut pieni kiukkukohtaus kun on pyytänyt jotain mutta on joutunutkin odottamaan hetken kun sisko ollut tissillä, mutta aika hyvin alkanut myös nyt oppimaan tuota oman vuoron odottamista.
Silloin kun sisko kunnolla suuttuu ja huutaa naama punaisena niin silloin poikakin yleensä hermostuu ja huutaa että olkaa hiljaa ja juoksee omaan sänkyyn ja piilottaa päänsä tyynyn alle :)
Saa nyt nähdä että tuleeko vielä myöhemmin pahempia mustasukkaisuuksia mutta ainakin nyt näyttäisi siltä että aika helpolla ollaan päästy. Voi olla että sitten kun sisko alkaa liikkumaan ja pääsee käsiksi herran leluihin niin voi olla aika tiukka paikka :D
On isoveikka jopa kerran kehunut että hänellä on söpö sisko
Itse olen yllättynyt siitä miten helposti poika on oppinut kulkemaan ilman rattaita. Me ei siis mitään tuplia hankittu ja se seisomalautakin jäi hommaamatta vaikka piti. Sisko vei vaunut ja poika on kiltisti kävellyt mukana. Ollaan muutaman kerran tehty jo vähän pidempikin reissu kun ollaan mummolaan 2 bussilla matkattu ja tosi hienosti on aina reissut menny. Isoksi pojaksi tullut.
Odottakaapas vaan kun tulette sen nyytin kanssa sairaalasta kotiin, siinä on parissa päivässä esikoinen muuttunut hirmu isoksi :) Itselleni oli pieni järkytys :D
kun ei koko tekstiä suostunut näyttämään, no nyt tuli osissa :)
Tänään olin polilla ja sokerit kuulemma pysyneet hienosti aisoissa, sain luvan hieman herkutellakin. Että helpotti rutkasti kun joku sanoo että hienosti olet pysynyt dieetillä ja kaikki on hyvin ;)
Masu on pieni ja arvioivat että reilusti pienempi lapsukainen on tulossa kuin viimeksi. Kaikki on masussa hyvin eikä makrosomiaa havaittavissa. Pää alaspäin siellä ollaan, mutta ei vielä mitään muita oireita tulemisesta. Tuli aivan sairaan hyvä olo koko käynnistä ja nyt ei malttais odottaa et vauveli syntyy :))
Mihis kaikki on hävinneet? joko on synnyttämisen aika tullut iipukalle, fiiulle ja weeralle?? Reimari ainakin kirjoitteli tuolla toisella palstalla ja meillä on sama laskettu aika ja oli hassu lueskella että meillä on suurinpiirtein samat painoarviot lapsille nyt sekä synnytyksen kohdille ;))
Jaksamisia kaikille vielä loppumetreille, ite aion ainakin nauttia joka hetkestä esikon kanssa ja en aio pitää kiirettä laitokselta kotiin vaan tutustua rauhassa tulokkaaseen...ja siellähän tulee valmis ruokakin nassun eteen ;)
tunteella79
eli ei meidän vauva ole vielä päättänyt näyttäytyä. Tänään olen menossa käymään äitipolilla lääkärissä ja yritän siellä saada käynnistystä sovituksi. Alkaa pienen paino pelottaa, kun reilu viikko sitten arvio oli jo melkein 4kg... mutta taitaa tuohon käynnistys päätökseen vaikuttaa verenpaineet ( jos ovat yhtä korkeat/korkeammat kuin viikko sitten niin se nopeuttaa käynnistystä) ja samaten valkuaisten määrä vaikuttaa. Olen viimeiset 24 h keräillyt pissaa, josta määrittävät valkuaisten määrän.
Esikoisella on vaan kuumetta ( eilen lähes 39) niin en kyllä haluaisi turhan panttina maata sairaalassa...viimeksi lääkäri teki päätöksen että jään tarkkailuun ja sitten seuraavana päivänä alkoivat käynnistystä yrittämään...
itselläkin on nuhaa ja nyt lisäksi päänsärkyä, kun viime yö tuli nukuttua huonommin esikoisen takia. no, ehkä ensi yö menee jo paremmin.
iipukka 40 + 4
Tässä on ollut vähän kiireitä, niin nyt viimein koitan jotain saada kirjoitettua ennenkuin taas kutsu käy...
Eli meille siis syntyi poika 11.8. klo 8.00, kokoa jannulla oli 3 400 ja 51 cm. Kaikki kävi yllättävän nopeasti, oltiin puoli viiden aikaan sairaalassa ja poika tosiaan maailmassa heti aamusta. Synnytys meni tosi hyvin, ei tarvinnut minuakaan yhtään parsia tai harsia. Oikeastaan ongelmat alkoi vasta synnytyksen jälkeen, eli pojan sokerit oli liian matalat ja joutui sokeritippaan keskolaan. Oli siellä sunnuntaihin asti. Loppujen lopuksi oltiin viikko sairaalassa ennen kuin päästiin, kun sai vielä antibiottikuurin kun nousi tulehdusarvotkin. Olihan se pitkä viikko olla siellä, sunnuntaina sain vasta pojan viereen sairaalassa ja tiistaina kotiuduttiin. Mutta nyt on kaikki hyvin ja vauva-arkea opetellaan. Vatsan vääntelyjä on ollut lähinnä aamupäivisin, mutta jospa ne noilla maitohappobakteereilla alkaisi helpottamaan. Yöt nukkuu onneki ihan hyvin. Isosisko on ottanut vauvan tosi hyvin vastaan, ei ole ollut vielä mustasukkaisuutta näkyvissä. Tahtoisi kovasti hali koko ajan vauvaa ja hoitoon kyllä osallistuu, tuo harsoa ja vaippaa ja tuttia. :)
Ei siis onneksi mennyt yli la:n odotus, vaan syntyi 39+5. Painoa on tullut nyt jo yli syntymäpainon, eli ke:na kävi terkkari neuvolasta, niin oli jo 3790 eli oma maito riittää kyllä hyvin.
Omanapaista tekstiä tuli nyt, täytyy koittaa toisten kuulumisiin perehtyä myöhemmin. Jokohan muitakin vauvoja syntynyt? Voitaisiin varmaan siirtyä vaikka tuonne vauva-keskusteluun, jahka useampi pienokainen on maailmassa.
Weera ja poika 16 vrk