Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pojan kaveri kiusaa ja poika vain vikisee.

Vierailija
01.08.2010 |

Miten opetan pojan pois tuosta vikinästä?

Eli tilanteemme on, että kohta 3,5 vuotiaan poikamme ainut kaveri on naapurin 6 kk vanhempi tyttö. Poikamme ollut aina kotihoidossa ja tyttö meni 1-v. päiväkotiin, nyt tosin ollut kotona reilun vuoden. Aina kun nämä kaverukset leikkivät, kääntyy asetelma siten, että tyttö tahallaan kiusaa ja härnää poikaa, koska tietää, että poikamme alkaa vikisemään ja joskus myös itkemään. Tästähän tyttö vain innostuu. Olen yrittänyt sanoa pojalle tytön poissaollessa, että ei kannata itkeä tai vikistä, koska tyttö ei lopeta sillä härnäämistä, mutta ainakaan vielä poika ei ole ottanut neuvosta opikseen.

Silloin kun ovat olleet meidän pihalla, olen aluksi seurannut tilannetta sivusta ja kun huomannut, että härnääminen vain jatkuu ja jatkuu,olen sanonut tytölle, etten siedä tuollaista käytöstä pihallamme vaan täällä täytyy osata leikkiä kiusaamatta. Tyttö sanoo hanakasti vastaan joka asiasta, mutta lopulta kuitenkin on uskonut useamman vastaväitteen jälkeen. Joskus olen laittanut tytön kotipihallensa, kun ei ole totellut meidän sääntöjä kiusaamisen, hiekan heittämisen, tielle juoksemisen yms. suhteen.

Onkohan tämä vikiseminen jokin vaihe pojalla vai tuleekohan olemaan päiväkotiin mentyä se kiusattu, koska reagoi siihen tuollai? Mitä voin tehdä?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
01.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että pitää sanoa/huutaa että ei saa lyödä/heittää hiekkaa/repiä tukasta jne. Ja jos ei lopu niin tulla kertomaan aikuisille jotka ratkaisevat tilanteen. Mitä tytön äiti/isä reagoi asiaan että tyttö kiusaa?

Se ei ole minusta ratkaisu että poikasi puollustaisi itseään lyömällä tms. jota meidän lapsi on tehnyt.

Vierailija
2/3 |
01.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytön vanhemmat ovat yleensä sisällä eivätkä siis aina tiedä tapahtumista, mutta jos ovat kuuloetäisyydellä (olemme siis naapureita), komentavat kyllä tyttöä. Monesti komentavat kotipihalle ellei lopeta.

Poikamme on todella tulistuva eli pelkäänkin, että joskus vielä lyö, vaikka olen opettanut ettei lyöminen ole sallittua. Tönäissyt on jo, mutta minä onneksi näin sen ja puutuin siihen heti.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
01.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että myöskään töniä ym ei saa. Mutta olen myös sitä mieltä että jos toinen sinua tönäisee, niin tönäise takaisin. Ei taida toinen töniä enää montaa kertaa. Kyllä ne tarhassa ja koulussa helposti juuri tuollaiset vikisijät ottavat silmätikuiksi...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi neljä