Elounelmat elokuussa
avaan uuden kuukauden, mutta kirjoittelen kuulumisia paremmalla ajalla :)
iipukka 38+6
Kommentit (86)
Jaksamisia teille jotka tuskailette yliaikaisuuden kanssa! Ei voi edes itse vielä kuvitella kuinka turhauttavaa se odottaminen voi loppuajasta olla...
Tänään siis oli se synnytystapa-arviointi, pienoisen kooksi arvioitiin tällä hetkellä n.3200g ja meinasivat ettei kovin tuosta enää kasvaisikaan vaikka menisikin yliajalle. Kohdunsuu oli kiinteä (tosin mielestäni sanoi että vähän pehmentynyt) ja auki sormenKÄRJELLE. Pituutta 2,5cm. Eli eikai ole ihan lähiaikoina tämä pienoinen tulossa :( En kyllä ihan tarkoin tuota edes ymmärtänyt joten viisaammat kertokaa miten nuo pehmentymiset ja muut menee :) Kaikki muu oli ok ja pienoinen edelleen pää alaspäin.
Joku kyseli tuosta miehen mukanaolosta, meillä ainakin ollaan yhdessä menty kaikki ultrat (varhais,rakenne,niskaturvotus ja synnytystapa-arviointi) ja synnäriin tutustuminen. Neuvolaan en ole edes ottanut miestä mukaan koska mielestäni se olis ihan turhaa. Neuvolatätin kanssa kun ei yleensä mitään järkevää edes jutella :D
Painon noususta vielä sen verran, että olen saanut aika kiitettävästi sitä kerrytettyä, yhteensä tähän mennessä n.15 kiloa, mutta kylläpä ne sitten ajan kanssa toivottavasti katoavat...
serpentiini, saas tosiaan nähdä kumpi meistä ennemmin on synnärillä :)
37+2
keskiviikkona oli jo toivonkipinä ilmassa, kun housuihin lorahti pari kertaa jotain. Neuvolasta olivat varmoja, että se oli lapsivettä, mutta äitipolin tikkutesti näytti negatiivista :( saattoihan se olla vettäkin, mutta sitten reikä on jossain ylempänä, eli ei enää vuotanut, mutta ei siis tule mitään toimenpiteitä tuon suhteen.
Ottivat äitipolille seurantaan, eli en mene enää neuvolaan. Seuraavaksi äitipolille menen viikon päästä perjantaina, jos ei tulokas ole ymmärtänyt syntyä ennen sitä ( tai ei tulee mitään päänsärkyä tms).
Lääkäri ultrasi ja sain sitten sen kaivatun painoarvion, joka on 3919g!!!! ja sen vielä annetaan sitten kasvaa ainakin viikon ( eli sinne 13.8. asti, jolloin on seuraava äpoli käynti). Nyt oli verenpaineet koholla, joten lääkäri tykkäsi, että jos verenpaineet pysyvät korkealla tai vielä nousevat, niin voisivat harkita käynnistystä, mutta se selviää sitten viikon päästä...
Valkuaiset ovat haalea + / +, joten viikonpäästä pääsen keräämään 24 h pissaa, josta katsotaan nuo valkuaisten määrät. Eipä tarvitse kotoa liikkua mihinkään kun joka tippa on saatava talteen ja säilytttävä jääkaapissa...
No, josko tämä ymmärtäisi tulla ennen sitä, vaikka huomisten polttareiden jälkeen ( kaason ominaisuudessa olen järjestellyt, ja taitaa ainakin itselle tulla rankka päivä kun liikenteessä ollaan aamu kymmenestä varmaan iltakymmeneen).
Esikoista odottaessa mies oli yhdellä neuvolakäynnillä mukana, mutta ei saanut siitä oikein mitään irti, joten ei tullut toiste. Kaikissa ultrissa oli mukana, milloin oli paikkakunnalla ( sairaalaan tutustumisen ja yhden ultran oli reissussa, joten silloin "varahenkilö" oli mun mukana). Nyt tässä odotuksessa on käynyt molemmissa ultrissa mitä on ollut.
Alkaa ärsyttää kun mies joka aamu sanoo :" tänään olis hyvä päivä synnyttää". Niin kuin se nyt musta olis kiinni...kyllä mä mielellään jo synnyttäisin, ettei tarvis mitään 4,5 kg yrittää pusata ulos...näin jo viime yönä painajaisia siitä, että vauva jäi olkapäistä kiinni, eikä vaan mahtunut ulos... ( esikoinen oli syntyessään 3870g ja miehen sanojen mukaan oli hetken olkapäistä jumissa ennen kuin kätilö sai autettua vauvan ulos...)ja esikoinen syntyi kuitenkin vasta 41 + 1....
Hiukan pelokkain tunnelmin odottava
iipukka 39+4
No niin,pitkästä aikaa taas täällä.
Meille syntyi pieni prinsessa ti 27.7 klo 00.02,rv 39+2.Mitat 3400g ja pituus 49cm.
synnytyskertomus lyhykäisyydeessään:
sunnuntai-maanantai välinen yö tuli jo nukuttua aika huonosti kun mua supisteli aina silloin tällöin,ei mitenkään kipeesti ,mut sillain että kuitenkin tuntui.alavatsa oli sit vähän arka ma ja valuin sellaista verensekasta limaa(sorry).no,koko ma päivä supistelut jatkui,mut eivät edelleenkään olleet kipeitä.ip:stä aloin kiinnittää supistuksiin huomiota kun alkoivat tulemaan tiheemmin,mut kuitenkin ajattelin että ei tästä vielä lähtöä tule.isäntä lähti tossa viiden pintaa vielä pelaamaan puolen tunnin ajomatkan päähän,sanoin vaan että pidä puhelin hollilla,jos nyt kuitenkin joudutaan lähtee.Varmistelin jo pojille hoitajaa,koska seitsemän pintaan supistuksia tuli jo 6-7min välein,mutta edelleenkään eivät olleet mitään kovin napakoita.no sitten yllätykseks kasin jälkeen meni yhtäkkiä lapsivedet,(mitä ei kahdesta aikaisemmasta ole tapahtunut).soitin naikkarille,ja antoivat'luvan'tulla siinä vaiheessa kun en kestä olla kotona.Soitin isännälle että lähtee tulee,koska heti seuraavat supparit olivat jo tosi kipeitä.soitin myös lastenhoitajan paikalle.
1/2h päästä sekä hoitaja että mies tulivat,ja päästiin lähtee.supparit olivat jo tällä hetkellä sitä luokkaa,että meinas taju lähtee ja laatta lentää.ja mä kun luulin että mulla on korkee kipukynnys.
21.30 oltiin naikkarilla ja suppareita tuli ihan koko ajan.olin 4cm auki.sit sain epidraalin joka kyllä vei kivut mutta toi neiti pukkas tulee niin hirveetä vauhtia että se paineen tunne tuolla alapäässä oli ihan hirvee.siihen vetelin lisäksi sitten ilokaasua.
sitten olikin jo 10cm auki mutta neiti oli vielä tosi ylhäällä.neidillä laski myös sydänäänet joka supistuksella,ja ottivat neidin päästä sen takia verinäytteen joka oli sit kuitenkin ihan hyvä.
mua kuitenkin ponnistutti aikalailla ja kätilö sitten totesi että koetaan,lähteekö se vauveli sieltä tulemaan.
5 vaille 12 aloin sitten ponnistaa ja tietysti myös epiduraalin vaikutus alkoi sitten lakata.sit oli vain pakko pukata neiti ulos,jotta kipu helpottaisi.00,02 neiti oli siis ulkona ja napanuora 2 kertaa kaulan ympärillä mutta ei mitenkään ylitiukasti.
2 aikaan yöllä päästiin osastolle,eikä siitä nukkumisesta tullu kyllä yhtään mitään.ke päästiin sitten jo kotiin,ja arki on lähtenyt hyvin pyörimään.
pikkuneiti on hyvin tyytyväinen,kahdella syötöllä menee yö.illalla kyllä tankkaa tota yötä varten,joka mulle kyllä sopii,saa itsekkin nukkua.
En vaan voi vieläkään uskoa että saimme pikku prinsessa,kun on noi kaks veikkaa tossa,edelleen puhun pojista:o)).
Että näin meni meikäläisen kohdalla.Synnytys oli siis aika nopea,esikkoa olen synnyttänyt 16h ja keskimmäistä 8h ja tämä tuli alle 4h.
Pakkastyttö ja prinsessa 12vrk
Puhelin käy kuumana, miksi ihmiset soittavat että "mites ny menee?", "onk mitää kummempaa?" ihan kuin en kertoisi jos jotain vihdoin alkaisi tapahtumaan. Voi prkl. Kaksi ihmistä ole jo saanut suuttumaan mut ihan sama...
Mulla on tullut aika ahdistavia ajatuksia. Vaikka tiedän ihan täysin että LA:na ei synny kuin 10% vauvoista odotin että edes jotain merkkejä tulisi. Nyt viikon jo yli ja olo on todella ahdistava. Vielä pari viikkoa sitten olin intoa piukassa ja rohkein mielin menossa kohti synnytystä ja nyt vaan mietin etten halua enää, mitään.
Pelkään kun ajatukset ovat hyvin negatiiviset synnytystä ja jopa vauvaa kohden tulleet niin voimakkaana että lopulta en pysty nauttimaan vauvan näkemisestä, synnytyksestä kokemuksena ja ensimmäisistä päivistä.
Mieheni kanssa olen voinut jutella paljon asiasta ja avautua ja hän on todella kannustava ja kuuntelee ja koittaa antaa rakentavaa kommenttia. Ymmärrän myös että tää on ihan hormonaalista järjellisesti mutta jotenkin vaan mielessä koko ajan pettymys ja ahdistus. Onneksi mitään tunnekuohuja ei ole ollut sen suhteen puoleen tai toiseen, mutta en tiedä onko tämä apatiakaan hyväksi. Ja nyt vielä mietin sitäkin, että jos vauva tuntee mitä mä tunnen ettei hän kokisi itseään ei-halutuksi.
Hurjaa miten minä joka olen leppoisa, raskastava, tasainen ja positiivinen voi kääntyä tällaiseksi negatiivisuuden irvikuvaksi ja haluttomaksi. No, täytyy vain toivoa että järki ja hormonit palautuvat jossain vaiheessa omille paikoilleen.
Kiitos että sain jakaa tunnelmani täällä.
Oikein hyvää odotuksen jatkoa edelleen niille joilla jatkuu ja jatkuu...
Mrsg 41+0
Pakkastytölle ja pienelle prinsessalle! Kiitos synnytysselostuksesta, oli kiva lukea miten meni. Tämä antaa taas toivoa, kyllä ne sieltä kaikki tulee... :)
Msrg
Onnea uusille vauvaperheille!
Meilläkin tapahtui edistystä, sillä vietettiin jo pe-la yö synnärillä kun supistuksiet alkoivat tulla säännöllisesti. (ja ekaa kertaa raskauden aikana huomasin edes ne!) Puolen yön paikkeilla kätilö totesi että kaks senttiä ollaan auki ja että kyllä tästä nyt vauva tulee, eli hän laittaa meille salin valmiiksi. Oltiin miehen kanssa ihan onnessamme ja pikku kävelyn jälkeen päästiin saliin. Supistukset jatkui ja parin tunnin päästä olin 4 senttiä auki. Kivut oli yllättävän pieniä ja pysyin tosi rauhallisella mielellä koko ajan. Ei tarvinnut mitään lääkkeitä ottaa.
Mutta sittenpä supistukset heikkeni ja lopulta oikeestaan katos kokonaan. :( Aamuun asti tarkkailtiin ja odoteltiin uutta alkua, mutta edes kävelylenkin jälkeen niitä ei tullut. Eipä siinä muuta kuin päätettiin että parempi tulla kotiin nukkumaan kun siellä oli valvottu yö takana...
Nyt siis olen reilut 4 cm auki ja kotona odotellaan että milloin alkaa uudestaan supistaa. Hiljasta kuitenkin on... Mutta ei kai tässä nyt kauaa voi enää mennä! Tavallaan harmitti lähteä kotiin, mutta toisaalta nyt tietää että kun kivut seuraavan kerran alkaa niin kyllä se sitten on menoa.
Semmosta tänne!
39+5
40+0 ja tässä sitä ollaan, ei supistuksen supistusta. Kummasti aikaisemmilla viikoilla vaan supisteli ;) Noh, yritän olla ajattelematta koko asiaa, ei tässä mitään hirveän tukala olo edes ole. Ja jos vihdoin noista helteistä olisi päästy!
mut voi kans laittaa tohon pinoon,vaikka oonkin jo jakautunut
nimin.Pakkastyttö
Iät:molemmat 36
Lapset:pojat -03 ja-06
LA:1.8
Paljon onnea pakkastytölle pikku prinsessasta!
Täällä eletään nyt laskettua aikaa, mutta yli menee... Alavatsa on kyllä tänään ollut kipeä ja pari kivutonta supistusta ollut ja yksi kipeä vihlaisu, mutta ne kaikki loppui kuin seinään...
Alusta asti olen kyllä ajatellut, että yli menee kuten esikoinenkin, mutta kuitenkin on hiukkasen toivonut, että jos se sieltä kuitenkin ajallaan tulisi, mutta ei niin ei. Eihän sitä kyllä koskaan tiedä milloin se alkaa, vielähän tälle päivälle ehtisi jos kiirettä pitäisi...
Mulla on kaikki vauvaa varten valmiina ja kovasti odotan milloin vauva syntyy, mutta välillä tulee aina semmoinen olo että : täh, meille vauva, ai mikä vauva? ja ihan lähiaikoina? ei aina usko koko asiaa, että kohta sitä ollaan neljän hengen perhe...
iipukka 40+0
Nyt on sitte virallisesti siinä +-14 päivän sisällä. Jee. Justiinsa kyllä neuvolassa sanoi, että kovin on korkealla, että varmaan ens viikolla nähdään vielä neuvolassa.
Onnea pakkastyttö!
Toivottavasti Mariskass olis myös jo edennyt sinne loppuun asti.
Tänään ekaa kertaa neuvolassa sanoi, että kyllä on aika tavalla painoa tullut lisää, että voivoi (yht. yli 20 kg). Viikossa nyt tuli 1,8 kg. Kait se normaalia on että näin lopussa tulee vielä tuohon tahtiin(?). Ruokavalio on pysynyt yhtä ”epäterveellisenä” kuin ennenkin. Kyllä odotan kuin kuuta nousevaa, että laskeutuisi tuonne alas, eikä tulis ylös enää pullistelemaan. Tekee niin kipeää, että vedet vaan lentää silmistä kun tuossa ylhäällä liikkuu niin kovasti toisinaan. Silloin toivoo että loppuis tämä hirveä kidutus.
Näin myös yhden unen synnytyksestä pari yötä sitten. Synnytin ilman mitään kipuja jossakin ulkona hiekkatiellä ja kun kysyin kätilöltä että mitä siellä tapahtuu, sanoi että pari tikkiä pitää laittaa mikä on aika vähän tuohon verenvuotoon nähden. Vauvaa en ehtinyt nähdä vielä siinä unessa kuin vilaukselta. No, toivottavasti tuo kivuttomuus pitäis paikkansa ja muut ei.
Onnea kaikille vaan synnytyksiin ja odotuksiin. On niitä hyviäkin päiviä vielä sentään tässä loppuodotuksessa.
T: Serpentiini 38+1
onnea pakkastytölle!
Täällä ei myöskään olla laskeuduttu, on se kivaa kun välillä ihan tosissaan potkii kylkiluihin :( Tosin välillä myös möykkää niin alhaalla että on pakko pysähtyä ja mennä kasaan, käy niin kipeetä :( Enpä edes tiedä kuinka alas sen pitäis laskeutua, kai sen sitten huomaa? Mulla on kans tullut nyt loppuajasta aika lailla painoa lisää, kai se nyt ihan normaalia tässä vaiheessa...Ja ruokavalio on täälläkin yhtä epäterveellistä. Seuraava neuvola torstaina.
riikka__ 38+0
Huh. Kyllä tosiaan alkaa tuntua, että sais tuo napero jo tulla pihalle. En kohta enää pärjää tämän turvotuksen kanssa - viimeisen 3 viikon aikana on tullut painoa lisää lähemmäs 4kg! Ihan järkky olo. Etoo, väsyttää, pyörryttää, kuumottaa, ahdistaa, pää on kipeä öisin ja aamuisin. Pissa kuitenkin puhdas ja verenpaine ok, joten näillä mennään.
Mulle oli yllätys, että terkka sanoi vauvan laskeutuneen. Edellisissä raskauksissa se on tapahtunut vasta synnyttäessä. Ja ensinnäkin luulin, että tuntuisi erilaiselta. Luulin, että se painaisi suoraan sitä reittiä, mistä se uloskin tulee, mutta peppuahan tuo painaa :D En vain ollut jotenkin tajunnut, vaikka siellähän se paine on tuntunut noita muitakin synnyttäessä. On siis sellainen isomman hädän fiilis, vaikka muksun päähän se siellä :D
Pikkuisen on tullut siis sairaalakassia pakkailtua. Toivossa on hyvä elää.
Valvoja rv39+0
Edelleen odotellaan... Varasin tänään yliaikaiskontrollin perjantaiksi. Siellä kuulemma kiirettä silloin kun neljä muutakin samoilla päivillä. Kyllä ne vauvat nyt antavat odottaa itseään!
Laskiskelin että mulla tullut painoa 12,2 kg tähän mennessä, viime viikolla 1,4 kg, karseeta. Raskauden alussa mulle sanottiin että 8-10 kg olis hyvä tulla maksimissaan kun olen sen verran ylipainoinen.
En ole ihan varma onko suppareita tullut vieläkään, vihlaisuja ja menkkajomotusta kylläkin ollut jo pitkään. Nyt uutena on tullut navasta noin 5 cm alaspäin järkyttävä pistelevä kipu välillä. Oiskohan vauvelin pää menossa asemiin?
Tsemppiä kaikille!
Mrsg 41+3
eli ei ole meidän vauva vieläkään syntynyt. parina päivänä oli kyllä supistuksia reilun tunnin tasaisesti 15 min välein, mutta ei niissä ollut kipua ja loppuivat reilun tunnin jälkeen. Koko ajan odotan merkkejä alkavasta synnytyksestä, mutta ei niitä vain tule.
Nyt on kerätty 24 h pissaa, josta katsotaan ne valkuaiset tarkasti. Ja tänään siis on se äitipolikäynti / lääkäri. Meinasin kovasti alkaa kysyä sitä käynnistystä, kun alkaa hirvittää vauvan koko jos se sillon reilu viikko sitten oli hieman alle 4kg...
Esikoinen aloitti viikko sitten tarhan kesäloman jälkeen ja nyt on sitten kipeänä. Viikon päivät ollut nuhaa ( mulla alkoi myös nuha maanantaina) ja eilen pojalle nousi kova kuume. Kunhan tervehtyisi ennen vauvan syntymää; pääsisi isoveli sitten heti pikkusisarusta katsomaan.
Painoa on täällä tullut yhteensä 16,5kg, viimeiset 2 kg tullut viikossa; eli turvotuksia löytyy... muutenkin paino noussut harppauksittain, aina välillä paino noussut 1,5 - 2kg päivässä tai parissa ja sitten pysynyt paikallaan kunnes seuraava pomppaus on tullut.
iipukka 40 + 4
kaikille vauvansa saaneille! :)
Tänään on mun laskettu aika, mutta vauva ei ole antanut mitään merkkejä tulostaan. Oon tässä jo kohta pari viikkoa ollut aika malttamaton - saas nähdä minkälaista malttamattomuutta seuraavat päivät tuo tullessaan.
Päivät on niin pitkiä ja tylsiä, kun on vaan kotosalla. Jotenkin en oo halunnu sopia kauheesti mitään menoja - kai sitä on vaan toivonut, että vauva ois tullut ajallaan.
Kavereiden lohduttavat sanat "ei se sinne sisään jää" tai "kyllä se tässä parin viikon sisällä syntyy" ei tunnu yhtään lohduttavilta. 2 viikkoa tuntuu nyt ikuisuudelta! :D
Toivotaan, että pikkuisemme tulisi nopeesti!
Sasbe 40+0
Tulipa sitten käytyä äitipolilla, meni sitten sillä reissulla pari tuntia; onneksi oli kirja mukana niin sai ajan kulumaan.
Ottivat käyrää, mutta kaveri oli niin vilkkaalla päällä, ettei tasaista käyrää saatu ollenkaan, siksi lääkärin jälkeen ottivat käyrää uudelleen lähes 45min ja sieltä löytyi muutamia rauhallisia hetkiä. Ei taida kaveri tykätä kuuntelusta...
Verenpaineet olivat nyt normaalit ja lääkäri yritti uudelleen painoarviota, mutta vauva oli niin huonossa kulmassa, että sai arvioksi 3,8 - 4,1kg ja sanoi kyllä että pitäisi hyvin mahtua syntymään, kun esikoinen oli kuitenkin 3,9kg...
Joten ne sitten siitä käynnistyksestä, eli yliaikaiskontrolliin ensi torstaina, jos ei ole kaveri vielä naamaansa näyttänyt... Nyt siis vaan jatketaan odottelua... Lääkäri sanoi, että paikat ovat niin valmiita, että muutama supistus, niin synnytys käynnistyisi...no, en nyt ihan allekirjoita tuota kun reilun viikon ollut sama tilanne ja esikoisesta sama tai oikeasti kypsempi tilanne oli jo viikolla 37 ja silti meni yli reilulla viikolla ja ties kuinka pitkälle olisi mennyt jos ei olisi käynnistetty...eli täällä pehmeää kaulaa n. 2cm ja auki reilu sentti.
Nyt täytyy toivoa että lääkärin tekemä sisätutkimus auttaisi synnytyksen käynnistymiseen, niinkin on joskus jollekin käynyt...
iipukka 40+4
Saa minutkin lisätä listaan :)
Nimimerkki: Nauna
Iät: molemmat 26v
Lapset: tytöt 12/03 & 08/10
LA: 9.8.
Eli meille syntyi vauva hieman etuajassa, 4.8.
Käytiin tällä viikolla viimesessä ultrassa, jossa tarkastettiin istukka ja lääkäri teki painoarvion. Tällä hetkellä 2900g ja jos menee samoille viikoille kuin esikoinen, niin 3500g olis siten suunnilleen. Piuhoissa olin parikymmentä minuuttia ja vauvan syke vaihteli 123-168 välillä, ollen melkein kokoajan sitä 144 luokkaa.
Oli muuten aika koomista, kun kerkesin siihen pöydälle hypätä ja mieslääkäri teki sisätutkimuksen, niin sen kännykkä rupes soimaan, niin kuuntelimpa siinä sitten haarat levällään 10min puhelun imetyksen vaikeudesta, jos on henkisiä ongelmia ja siihen liittyvästä lääkityksestä... Oli TOOOSI kiva.
Naurettiin miehen kanssa, kun päästiin ulos tutkimishuoneesta. Olipahan käynti.
Eilen illalla supisteli 2 tunnin ajan 10 min välein sellaisia kipeähköjä suppareita, jotka olia kestoltaan puol minuuttisia. Suunnilleen tuollasilla lähti esikoisen synnytys käyntiin. Puhuttiin miehen kanssa kuitenkin, ettei kumpikaan usko synnytyksen nyt alkavan ja niinhän ne loppui, kun nukkumaan menin. Mutta JEE supistuksia!
Iipukka: Minä olen kanssa miettinyt tuota yksi perheenjäsen lisää asiaa. Jotenkin olis mukava nauttii vielä hetki vain yhdestä maailman parhaimmasta lapsesta, mutta toisaalta haluaisi päästä jo testaamaan miten kahden kanssa sujuu ja nähdä miten heidän vuorovaikutus alkaa. Menee kyllä tämä loppuodotus paljon nopeammin kuin esikoista odottaessa. Kauheen äkkiä tää nyt sitten tuleekin:D
Seea 37+6
Syntyi pe 13. päivä klo 1 aikoihin. Painoa 3.5kg. Kohdunsuu aukesi puolessa tunnissa 3 sentistä 10:neen ja sitten se olikin jo menoa, eli melkein syöksyllä sieltä tultiin. Helvetti jäätyi, mutta onneksi se oli nopeasti ohi :)
Onnea kaikille synnyttäneille!
nimimerkki: Mariskass
minä 25 v., mies 27 v.
kotikunta: Vantaa
synnäri: Naistenklinikka
LA: 10.8
Hei!
Nyt on menossa 39+1, mutta ei sitten mitään merkkejä syntymästä. Supistuksia ei ole tullut koko raskausaikana enkä oikein edes tiedä mitä odottaa kun niitä päivät pitkät kuulostelen. Välillä kovaa vihlontaa ja kipua alapäässä, mutta ei muuta. Vauva liikkuu kyllä aktiivisesti, makoilu onkin työlästä kun aina tuntuu jalka tai käsi työntyvän siitä kyljestä ulos jonka päällä makaa.
Päivät on tosi pitkiä kun ei ole oikein mitään tekemistä. Mielummin kärvistelisin tuskissani kuin odottaisin joutilaana edes pientä merkkiä alkavasta synnytyksestä. Arvot on olleet kohdillaan koko raskauden. Viime viikonloppuna tosin oli kutinaa käsissä ja jalkapohjissa, mutta myös kasvoissa ja etenkin silmissä. Kävin sitten neuvolan ohjeesta labrassa ja lupasivat seuraavana päivänä soitella tuloksia. Eipä kuulunut mitään eli varmaan kaikki hyvin, ja eipä se kutinakaan jatkunut enää kauempaa, varmaan vain allergiaa...
Painoa minulle kertyi raskauden puolenvälin paikkeille saakka 6 kg ja siihen se onkin jämähtänyt. Joskus neuvolassa on pari sataa grammaa tullut lisää, mutta seuraavalla kerralla ne taas on lähtenyt pois. Tosi tyytyväinen olen tuohon määrään, mutta silti kohdonpohjan korkeus huitelee jatkuvasti yläkäyrillä. Mutta eipä kai nuo kaksi lukua kulje käsikädessä. Tuntuu vaan hassulta että olis tulossa iso vauva kun maha on semmonen mitä monella jo jossain rv 30 tienoilla.
Tabletteja en ole enää hetkeen muistanut syödä säännöllisesti. Harmittaa aina kun tajuaa ettei ole pariin päivään muistanut ottaa, mutta toisaalta olen kyllä koittanut syödä monipuolisesti, maitoa paljon ja hedelmiä aina välipalana... Kalaakin silloin tällöin. Rautaa en tarvi kun viimeksi oli hb 144. :)
Joku kysyi että onko puoliso ollut neuvolassa mukana. Meillä mies kävi joka kerta jonnekin raskauden puoleen väliin asti, sen jälkeen käynyt pari kertaa jos on vapaapäivä osunut kohdalle. Ultrissa ja synnärin tutustumiskierroksella oli toki mukana. Ihan omasta tahdostaan aina tuli mukaan ja toisinaan höpötti terkkarin kanssa niin paljon että tunsin etten saa suun vuoroa itse ollenkaan! :) Jossain vaiheessa tuntui että kiinnostus raskautta ja odotusta kohtaan vähän laantui, ja ymmärtäähän sen kun ei omassa kropassaan voi konkreettisesti tuntea mitään, mutta nyt loppua kohden taas on alkanut enemmän huomioida ja jutella aiheesta. :)
Nyt taas odottelemaan ja vähän lisää odottelemaan...
Mariskass rv 39+1