Elounelmat elokuussa
avaan uuden kuukauden, mutta kirjoittelen kuulumisia paremmalla ajalla :)
iipukka 38+6
Kommentit (86)
Ei ole auttaneet perinteiset "toimet" tämän synnytyksen käynnistämiseksi. Eikä ole näkynyt limatulppia tms. Sentään jotain positiivista on se, että nyt parina iltana on ollut EDES harjoitussupistuksia, kivuttomia tosin eikä mitenkään säännöllisiä. Mutta veikkaan, että kun lähtö tulee, niin se tulee juurikin yöaikaan.
Neuvolasta soitettiin eilen, että mulle olisi nyt lähete ä-polille vauvan pienen koon takia (se sf-mitta tosiaan 32cm jo yli 4 viikkoa). Nyt odottelen, että soittaisivat vielä varsinaista aikaa sieltä polilta.
T: Valvoja rv40+2
Ei oo vielä supistuksia näkynyt. Harjoitussuppareita tulee sentään satunnaisesti, aikasemmin niitä tuli vaan kävellessä tai muuten vaan touhutessa. Mitään muitakaan merkkejä ei oo vieläkään ollu.
Vielä ois viimeinen neuvolakäynti maanantaina ja keskiviikkona pääsen yliaikaiskontrolliin (mahdollisesti). Mä niin toivon, että tää vauveli osais tulla ulos ilman käynnistystä ja toiveikkaana sitä edelleen odottelen. Noh, onhan tässä vielä aikaa siihen. Alkaa vaan olemaan turhautunut olo.
Sasbe 41+0
Yhdessä osassa ollaan. Supistuksia tulee ja menee, välillä kipeitä ja välillä kivuttomia. Mitään muuta "oiretta" ei sitten olekaan ollut. Alkaa olo olemaan niin tuskainen tästä tekemisen puutteesta ettei tosi. Kaikki mitä aloitat pitää keskeyttää kun tulee selkä kipeäksi ja muutenkin epämiellyttävä olo. Päivät menee tietokoneella tai telkkarin ääressä. Monesti nukun kun esikoinen on koulussa.
Keskiviikkona oli vimppa neuvola, jossa kaikki hyvin ja lapsi olis valmis syntymään. Ensi viikon perjantaiksi tuli aika yliaikaiskontrolliin. Toivon niin hartaasti, kuten varmaan jokainen meistä, että syntyisi ennen eikä tarvisi käynnistää. Esikoinen meni 10 päivää yli, joten toiveita on:)
Kävin hetki sitten hyppimässä trampoliinilla:) Kaveri oli aikoinaan hyppinyt illalla trampalla ja yöllä lähtenyt synnyttämään. Kävin vielä saunassakin lisätehoksi:D
Kaippa sitä pitäisi osata ajatella positiivisesti, että viimeistään 1,5vkon kuluttua sitä on oma vauva sylissä tuhisemassa... Nyt vaan ei paljon positiivista tästä löydä. Mut tsemppiä kaikille ja vauvauutisia odotellessa:)
maisa02 40+6
Kuulostaa ihan epätodelliselta. Näin moni täälläkin jo ”yliviikoilla”. Mikäs se tämmöinen elokuu on?? Jos ne vielä pelkäävät sitä hellettä, vaikka se on ohi jo.
Eräs tuttava kertoi kahden synnytyksensä lähteneen käyntiin pidemmän kävelylenkin aikana, joten jotka ei oo sitä koittaneet, mars matkaan ;D
Tiedän kyllä mikä on olo näillä viimeisillä viikoilla. Tsemppiä nyt kaikille!
Serpentiini 39+5
tyttö on täällä vihdoinkin. 20.8. Klo.,18.16 4074g ja 53cm. Ei kyllä tullut suosiolla, vaati kaksi käynnistysyritystä ja sittenkin luonto ei tuntunut auttavan yhtään, vaan supistuksia tuli pelkästään oksitosiinin avulla. Mutta siitä myöhemmin lisää.
Iipukka ja tyttö 2pv
onnittelut iipukalle! :) vaikkei suosiolla tullutkaan niin eipä se vauva sinne mahaan jäänyt! :)
Täällä huomenna olis aika täys. Mut eipä näytä pienoinen olevan tulossa vieläkään :( Ei mitään merkkejä limatulpasta mutta niitä supistuksia kyllä tulee ihan kiitettävästi.
Alkanut kai lantio ihan kivasti löystymään. Iltaisin sellaiset pistelyt ja kivut alamahassa, selässä ja jaloissa että huhhuh! Varsinkin jos on tullut vähän enempi käveltyä ja liikuttua. En oo muuta selitystä keksinyt kuin löystyminen. Huomenna viimeinen (?) neuvolakäynti. Pitääpä kysellä onko tuo sitten löystymistä.
Onko muuten teille tehty näin loppuvaiheilla minkäänlaista sisätutkimusta? Muutakuin sitten synnärillä tietenkin. Olis ihan kiva tietää onko paikat yhtään auenneet...
riikka__ 39+6
Onnea Iipukalle! :)
Nyt on viimeinen neuvolakäynti takana. Edelleen kaikki on ennallaan eli hyvin. Paino oli 300g vähemmän kuin viime viikolla. 15,5kg on nyt sit tullut raskauden aikana kiloja.
Tuli tuossa mieleen, että kättärin koneella on eri LA kuin mun neuvolakortissa eli se on päivää aikasemmin. Otin sen puheeksi neuvolassa, niin sain jo tänään soittaa yliaikaiskontrolliaikaa eli sain ajan huomen aamuksi. Yksi päivä vähemmän odottelua siihen! Mies ihmetteli, kun olin niin iloinen asiasta, että onko tosiaan yhdellä päivällä niin suuri vaikutus, mutta kyllä tosiaan on :D Näillä viikoilla odottavan aika on toooodella pitkä. Tämä siis tarkoittanee, että käynnistyskin tapahtuis mahdollisesti jo torstaina :)
Kyllä on toivo menetetty, että tämä itsestään syntyis ja jään odottelemaan käynnistystä. Lauantaina tuntui supistukset selässä noin 1,5 tunnin ajan, mutta siihen ne sitten loppuikin. Tuli semmonen fiilis neuvolassa neuvolatädistäkin, että turha odotella muuta kuin käynnistystä. Täytyy alkaa vähän lueskelemaan käynnistystarinoita.
Riikka, mulle tehtiin sisätutkimus viikolla 38+4, kun kävin kättärillä sydänäänten takia. Kätilö sanoi, ettei sisätutkimus liity asiaan mitenkään, mutta se voidaan tehdä, jos haluan. Uteliaana totta kai halusin tietää mikä on tilanne. Silloin oli kaulaa 2-3cm ja 1cm auki. "Hyvä tilanne ensisynnyttäjälle" kuulemma, mutta eipä tämä ainakaan enteillyt sitä, että vauva olis ajoissa tullut.
Mukavaa loppuodotusta kaikille!
Sasbe 41+3 / 41+4
Viime yönä meinas tulla itku. Eilisen koko päivän supisteli sellaisia puoli kivuttomia suppareita. Jotenkin oli tunne, että vamaankin saa lähteä viimeistään yöllä. No, yhdeltä yöllä alkoi kovat spistukset, jotka kesti ruhtinaalliset puoli tuntia ja loppui kun seinän. Kyllä siinä tais mennä tunti jos toinen valvoes ja odotelles uusia supistuksi. Nyt aamusta taas jatkuu ne puoli kivuttomat, jotka toivon mukaan sitten muuttuis kunnon synnytyssupistuksiksi. Harjoiteltu on mun mielestä jo ihan tarpeeksi, että kuvittelisin olevani jo ihan valmis synnyttämään.
Mulla tosiaan perjantaina olis yliaikaiskontrolli. Täällä on otettu käyttöön joku ikivanha, satojen vuosien takaa, konsti käynnistymisen jouduttamiseksi. Elikkäs tonne kohtuun laitetaan katetri, jossa on pallo ja ja sen pitäis sitten pikku hiljaa painaa kohdunsuuta enemmänn auki. Tätä palloa sanotaan ballongiksi.
Mun veljen tyttöystävälle se laitettiin. Oli se edistänyt käynnistymistä mutta oli kuitenkin joutunut sitten tippankin.
Ihan kiva, että on otettu käyttöön tuollaisia vanhoja luonnonmukaisia tapoja. En tiedä onko tämä yleisesti käytössä muissakin sairaaloissa?! Oletteko ikinä kuulleet moisesta ballonki-menetelmmästä?
Niin ja onnea iipukalle!!
maisa02 41+3
Eli taidan olla sitte virallisesti kanssa tässä myöhäisten kerhossa. Ei tuo nyt vielä paljoa ole, mutta kun ei ole minkäännäköstä merkkiä siitä, että tuo poitsu tuolta olis mihinkään tulossa.
Mitenkä, miten pian tuo yliaikaiskontrolli sitten aikaisintaan tehdään? Torstaina neuvola, että sieltä voiko pyytää aikaa sellaseen nyt jo?
Pelottaa, että vauvasta tulee niin iso, että paikat ei vaan kestä synnytystä sitte parin viikon päästä. Muilla varmaan samoja ajatuksia. Vai onko kellään tehty uusia painoarvioita "yliajalla"?
Mulla on jatkuva taistelu peräpukamia vastaan menossa, ne kun yrittävät lisääntyä koko ajan ja minä yritän lääkitä niitä pois. Jos tuo nyt syntyisi, sekin vois helpottua. Ovat ikävän kiusallisia ja tuo alapään suihkuttelukin on suhteellisen hankalaa tämän ison mahan takaa. Tai sitte mulla on vaan tavallista lyhyemmät kädet ;)
Serpentiini 40+1
Nonniin, nyt ois yliaikaiskontrollissa käyty. Pääkaupunkiseudulla se tehdään ilmeisesti aina viikolla 41+5 (ennen taisi olla 41+3) ja päivää aikasemmin varataan aika. En tiedä sitten miten muualla.
Kontrollissa otettiin sydänkäyrää, virtsanäyte, verenpaine, ultrattiin ja tehtiin sisätutkimus. Painoarvioksi tuli 3,7kg ultran perusteella. Koska mulla on kaikki arvot hyvät ja lapsivettä on normaalisti eli istukkakin toimii hyvin, niin niillä ei oo mitään kiirettä käynnistää. 42+2 on kuulemma takaraja kättärillä. Se olis mun kohdalla lauantai, niin luulen, että sen takia sain käynnistysajan perjantaille. Kasilta aamulla pitäisi sinne mennä ellei tässä mitään ihmeitä tapahdu.
Mun kohdunkaulan tilanne oli suunnilleen sama kuin 3 viikkoa sitten eli sormelle auki ja kaulaa 2,5cm. Kaula on siis vielä epäkypsä, joten kalvoja ei voida puhkaista vaan saan sitten perjantaina prostaglandiinitabletin kohdunkaulakanavaa kypsyttämään. Tämä toivottavasti aiheuttaa suppareita.
Kättärillä ei mainittu mistään ballonki-menetelmästä vaan heidän käynnistystavat ovat tuo prostaglandiinitabletti, sikiökalvojen puhkaisu ja oksitosiini.
Nyt ainakin tiedän mitä päivää tässä odottelen :)
Sasbe 41+5
eikä tunnu missää, ei siis yhtään missään ! tänään siivosin kodinki, tuli siirreltyy pesukonetta ja järjestystä muuteltua..mutta että ei. olin pitkään kylvyssä ja leikkasin+lakkasin kynnetkin varpaankynsiä myöten. iltasilla ollaan käyty lenkillä, oon ihan HÖLKÄNNY(varmaa todella koomine näky:D), vähän sen jälkeen tuntunut, mutt tuntemukset loppuu aina ku seinään. LUOVUTAN.
La tänään eikä merkkejäkään pienoisen tulosta :( Kävin neuvolassa jossa tekivät sisätutkimuksen (onneksi kun sitä niin toivoinkin)mutta ymmärrykseni mukaan ei ole tämä vauva ihan heti haluamassa ulos. Sain perjantaille uuden ajan ja siellä katsovat (jos sinne asti mennään) että onko tapahtunut muutoksia. Kysyin tuosta yliaikaiskontrollista ja sanoivat että ensiviikon torstaille aika pitäisi sitten varata...
Viime ultrassa paino-arvio n.3200g, ja neuvolantäti meinasi tänään ettei pienoinen ole edes vielä niin iso! Sanoi, että mahan päältä osaa tunnustella hyvin tuon painon. Saas sitten nähdä kumpi oli oikeassa, lääkäri vaiko neuvolatäti :)
Tänään kävin ostamassa saunanpesutarvikkeet, jospa se saunan pesu edes jotain auttaisi. Kuulemas tarvisi nyt paljon supistuksia että alkaisi tapahtua. Ulkoilua olen yrittänyt muutamana iltana, mutta eipä tuo ole saanut aikaseksi muuta kuin löystymiskipuja :(
riikka__ 40+0
Täällä sitä nyt sitten kaikki kärvistellään yliajalla. Aika koomista tavallaan, mutta tavallaan ei yhtään.
Ei yhtään kipeää supistusta ole vielä mun raskaudessa eteen tullut, eli sitä ekaa yhä edelleen odotellessa. Nukkuminen on tosi hankalaa kun vauva painaa edelleen keuhkoja kasaan kasvavalla massalla.
Sitte tuo vauveli on saanut muutaman kerran viikossa jonkun ihme kohtauksen, ihan kuin se heijais ees taas pientä liikettä yäkropassa tosi nopeesti tai sitten se hengittää 100 kertaa raskaammin kuin normaalisti. Kädet alavatsalla tuntee sen hyvinkin helposti. Noi on kestänyt jotain 5 minuuttia kerralla ja sitten se taas rauhoittuu ”normaaliksi”. Kellään samaa tuntemusta tullut eteen?
Huomenna neuvola ja kyllä toivoisin jo jotain tutkimusta… tiedän, että varmaan olen ihan turhaan huolissani, mutta tää huolissaan olo on aikast stressaavaa (+ huonot yöunet).
Serpentiini, 40+2 (vasta)
Ekana ONNEA IIPUKKA! Yritähän keretä kirjoittaa miten synnytys meni ja miten esikoisen kanssa menee nyt.
Ei tule kyllä enää yöllä kunnolla nukuttua. Herään 2-3 välillä vessakäynnille ja sen jälkeen tuntuu ihan mahdottomalta saada unen päästä kiinni.
Minulla oli maanantaina neuvola ja kaikki ok. Edelliseen raskauteen verrattuna taitaa edetä aika samalla tavalla. Paino on alkanut tippua loppua kohti ja kohdunpohjankorkeus oli sama kuin edellisellä viikolla. Kohta se vauva on täällä ja ihan minä yönä tahansa voi herätä supistuksiin:)
Oon kasannut itselleni ihan hulluna tekemistä ja tuntuu, että nyt saisi vauva pysyä vielä tovin vatsan puolella, niin saisi rauhassa tehdä haluamansa asiat. Kun se vauva sitten syntyy, niin menee hetki ennen kuin pääsee tekemään taas omia juttuja ihan rauhassa.
Serpentiini: Ainakin tämä meidän vauva hytkyy joskus tosi omituisesti ja jotenkin on semmosella "tärinämoodilla". Ei kyllä ihan noin pitkään kestä tärinät, mutta on kyllä monenlaisia liikemuotoja. Kannattaa tietysti mainita neuvolassa, jos olet yhtään huolissasi.
Uskomattoman hyvä ja rauhallinen olo. Jännittää tietysti milloin ne supistukset kunnolla alkaa. Joka päivä parista kymmeneen napakkaa supistusta tulee, mutta ei mitään sen kummempaa.
Toivon teile yliaikaisille oikein paljon supistuksia!
Seea 39+3
Elikkä täällä myös LA. Eilen olisin vielä kirjoittanut, että ei mitään merkkejä lähestyvästä synnytyksestä, mutta eilen illalla oli sellainen hassu tunne kun kaveri selkeästi meni alaspäin ja painoi jonkun aikaa tuonne alas ihan hirveästi. Illalla nukkumaan mennessä tuli myös yksi pienehkö supistuksenpoikanen, joten eiköhän eilen asia vähän edennyt. Tänään neuvolassa myös huomattiin, että kyllä se on selkeästi laskeutunut, mutta ei vielä kokonaan kiinnittynyt. Verenpaine oli myös vähän noussut, joka kuulemma saattaa indikoida lähestyvää synnytystä. Voi silti kuulemma mennä vielä pitkään ennen kuin syntyy.
Vaikka tätä on odotettu näinkin kauan, niin silti nyt muutaman päivän ollut synnytyspelkoa ja alkanut arpomaan miten tuo synnytys mahtaa mennä. Ensikertalaisena tietysti jännittää koko systeemi, mutta lähinnä tuo avautumisvaihe ja ponnistus ja lisäksi tietysti se, että onhan lapsi terve. Toisaalta sitä toivoo, että ensi yönä synnytys käynnistyisi ja taas toisaalta oon helpottunut että vielä voi rauhassa kivutta maata sohvalla. Kuukauden kestänyt iskias katosi pari päivää sitten ja ihana kun pystyy paremmin nukkumaan ja kävelemään taas.
Vauva liikkuu edelleen tosi hyvin ja paljon, mutta aion silti nyt alkaa tarkkailemaan sen liikkeitä enemmän kuten neuvolasta suosittelivat kun menee LA ohi.
Kärsivällisyyttä myös kaikille muille LA:n ohittaneille ja voimia synnytykseen!
Lahja80 RV 40
Eli maanantaina 23.8. (rv40+5) syntyi meille poika 3560g/51cm. Prosessi oli pitkä ja tuskallinen.
Lauantain ja sunnuntain välisenä yönä meni vedet, mutta mitään muuta ei sitten tapahtunutkaan. Synnärille menin vasta sunnuntaina aamulla. Ja sieltä keskipäivällä synnyttämättömien osastolle. Maanantaina käynnisteltiin ja tokan lääkemurusen jälkeen oli menoa. Tuli sitten kokeiltua melkein kaikki tropit. Ensin kipupiikki, sitten epiduraali (jota olin kovasti odottanut, mutta joka tuskallisen pitkän laiton jälkeen ei toiminutkaan! ja oksitosiinin takiaolin jo lähellä kipushokkia) ja lopulta viimeiseksi tunniksi spinaali (vihdoinkin toimi). Vesistä laskettuna hommaan meni 43h, supistuksista 6h, ponnistusta 5min.
Mutta ekaa kertaa sain vauvan suoraan mahan päälle ja olin aivan onnesta soikeena :) Vauva on ihana ja rauhallinen, vaikka imetys vähän vielä takkuaa, eikä maito ole noussut. Mutta kyllä tämä tästä. Arjen opettelua suurperheen äitinä :)
Valvoja ja poitsu :)
Paljon onnea valvojalle ja hyvää vauva-arkea poitsun kanssa!
Veit sitten mun la -päivän ;)
serpentiini, 40+2
Paljon onnea valvojalle!!
Niinhän siinä sitten kävi, ettei supistuksia ole kuulunut, niin aamulla käynnistetään. Eiköhän täältäkin suunnalta vauvauutisia siis piakkoin kuulla, jännää! :)
Sasbe 42+0
Hellurei!
Vielä kasassa eikä merkkejä muusta. Ei mitään vatsan sekoamisia, ei paineen tunnetta takamuksessa, ei tulppia tai viiruja tai yhtään mitään. Tuossa se navan yläpuolella yhä pullistelee ahkeraan.
Jokos muilla on tapahtunut jotain? Iipukka? valvoja? maisa02?
Eilen illalla oli sitten ihan järkyttävä turvotus päällä, ei mennyt rannekello käteen eikä voinut liikutella varpaita kun eivät juuri liikkuneet. Kauhistuin todella. Vatsakin oli ihan järkyn tuntuinen, ihan kuin jatkuva kivuton supistus olisi ollut päällä, niin kova se oli. Netistä luin vinkkejä ja olinkin sattunut päivällä ostamaan kesän vikat mansikat (aika surkeita ja lötköjä ovat jo tähän aikaan) jotka sitten huitasin suuhuni ja join 4 isoa mukia vettä. Ja mitä ihmettä, se auttoi muutamassa tunnissa. Yölläkin nestettä poistui normaalia enemmän vessakäyntien yhteydessä. Tänään olikin yli kilo vähemmän painoa. Pitää muistaa tuo veden juonti (+mansikat tai ananas). Ja mietin että oisko nuo ylimääräiset magnesiumtabletit kans osasyy turvotukseen.
Pikaista jakautumista tai onnellista odotusta :)
Serpentiini 39+4