Tiedätkö ketään, joka heittäisi roskiin ongelmajätettä, esim. paristoja?
Kommentit (54)
Itse "lajittelen" ainoastaan pitsalaatikot ja muut suuremmat roskat joita tulee esim. pienkodinkoneita yms ostettaessa (styroxit,pahviroskat). Eli kaikki muu menee sekajätteeseen, myös patterit.
ja nuo edellämainitut "lajittelen" siis siksi että ne eivät mahdu roskapönttöön ja ne joutuu kuskaamaan taloyhtiön roskikselle erikseen, siksi siis viitsin heittää pahvilaatikot pahvinkeräykseen. Mutta kaikki joka mahtuu roskapussin sinne myös laitan.
ja niin laiska! Sulkevat silmänsä kaikelta ja silti ovat äitejä ja isiä! Hävetkää!
Meillä Joensuussa alkoi muovien keräily 90-luvun alussa, laajeni metalleihin, biojätteisiin ja nestekartonkipakkauksiin. Kierrätys on niin selkäytimessä, ettei voi enää elää toisin.
Muovien keräys lopetettiin kaikki menee sekajätteisiin, ei ole jätteenpolttolaitosta.
Ihanaa kerätä kompostiin biojätettä ja saada se tulos multana!
Elektroniikkaromua SAA VIEDÄ ILMAISEKSI KAATOPAIKALLE ja silti näitä vajakkeja on, jotka viskaavat pesukoneensa, telkkarinsa ja jääkaappinsa jonnekin pusikkoon! Aivan käsittämätöntä typeryyttä!
Kävimme kesäkuussa lomamatkalla ja erään levähdyspaikan roskapöntölle oli kipattu maahan jonkun perheen kevätsiivouksen tuotos! Kameravalvonta varmaan ainoa keino kitkeä tämä kusipäisyys ja vahva naapurikontorolli.
on pakko kierrättää. Rivitalo- ja kerrostaloyhteisössä naapurikontrolli niin vahva, että nämä elämäntapavinoutuneet pannaan nurin.
Omakotitaloihin pakollinen biojäteastia tai komposti. Jätemaksu tuhatkertaiseksi.
Paperit keräykseen.
Lisäksi työssäni siivoojana laitan aina patterit, joita kerätty nurkkiin muka johonkin keräykseen vietäväksi, aina roskiin. Ei riitä aika kuljetella niitä erikseen.
Myös työpaikkojen lehtikeräyksiin laitetut paperit yms. vien yleensä sekajätteisiin, jos en jaksa viedä paperinkeräykseen saakka.
Ei viitsitä edes omien lasten takia.
hirteen. Mitä liikkuu tuollaisen ihmisen päässä??? Ja vielä lapsia onnistunut hankkimaan?? Ei hyvää päivää. En voisi katsoa omia lapsiani silmiin jos suhtautuisin noin välinpitämättömästi ympäristöasioihin ja kierrätykseen.
biojätteitä en kierrätä, ei taida muutkaan kerrostalossamme kun niin sotkuinen astia. Paperit, pahvit menee kyllä kierrätykseen, mutta tyhmää kun paperikassissa ei voi laittaa sanomalehtiä sinne. Olisiko jossain kauppakeskuksessa keräys lasille ja pattereille, en tiedä.
"Elektroniikkaromua SAA VIEDÄ ILMAISEKSI KAATOPAIKALLE ja silti näitä vajakkeja on, jotka viskaavat pesukoneensa, telkkarinsa ja jääkaappinsa jonnekin pusikkoon!"
Vaatii auton ja kyllä noissa on niitä vastaanotto-maksuja...
Välillä lajittelen erikseen kartongit muista roskista.
Ja kyllä, tuntuu ihan mielettömän pahalta.
Asuinmaassamme ei ole minkäänlaista kierrätyssysteemia ja köyhät lapsiperheet vaeltavat roskiksesta toiseen etsimässä myytäväksi kelpaavaa kartonkia -heitä varten siis lajittelen kartongit, jotta heidän urakkansa olisi edes yhden roskapussin verran helpompi.
Olen asunut täällä jo vuosikausia ja käytettyjen paristojen kasa kasvaa kaapin päällä, kun en vain pysty heittämään niitä muiden roskien sekaan. Kai sitten kuljetan ne joku päivä Suomeen ja siellä ongelmajätteiden sekaan.
yksi roskis sekajätteelle, yksi piharoskalle ja jäteautossa nekin menee sekaisin. Jäteauto hakee meidän roskat pihasta 2 x vko. Olen kuullut että jossainpäin vastaanotetaan lajiteltua jätettä, mutta en ole kuullut että kukaan täällä oikeasti lajittelee roskia.
terveisin, American serkku!
meillä jäteauto hakee roskiksen 8.viikon välein, silloinkin se on joskus tyhjä. En voi uskoa!
vaan niitä kerätään siksi että ne voidaan uudelleen täyttää.
Haaveilen kyllä, että me joskus saisimme uuden asunnon jossa olisi mahdollisuus pitää jossain järkevässä ja turvallisessa paikassa kierrätettyjä roskia kunnes ne saa vietyä eteenpäin, mutta tällä hetkellä se ei ole mahdollista (jos en ala pitää roskia kipassa ikkunalaudalla). Paperit ja biojätteen lajittelemme, muut menevät sekajätteeseen. Roskis tyhjennetään 2 kert./kk
Huvittavan havainnon olen muuten tehnyt, oletteko muut kiinnittäneet samaan huomiota? Eli innokkaimmat kierrättäjät ja jeesustelijat ovat niitä, jotka yleensä asuvat kaupungissa hyvien kierrätyspalveluiden äärellä. Monilla on kierrätyspiste heti oman taloyhtiön pihassa, ja kierrättäminen ei vaadi muuta kuin sen että osaa lukea mitä mihinkin roskikseen kuuluu.
Esim eräs ystäväni oli aikoinaan kauhuissaan, kun me emme eritelleet biojätteitä. Hän jauhoi asiasta vuosia, aina siihen päivään saakka kunnes muutti itse haja-asutusalueelle. Sen jälkeen kun se kompostointi olisikin pitänyt tehdä itse, joten hupsista vaan aatteet painuivat banaaninkuorien kanssa sekajätteeseen... ;D
"Elektroniikkaromua SAA VIEDÄ ILMAISEKSI KAATOPAIKALLE ja silti näitä vajakkeja on, jotka viskaavat pesukoneensa, telkkarinsa ja jääkaappinsa jonnekin pusikkoon!"Vaatii auton ja kyllä noissa on niitä vastaanotto-maksuja...
Kaiken HYÖTYJÄTTEEN saa viedä ilmaiseksi kaatopaikalle. Hyötyjäte on siis sellaista, joka on lajiteltu ja voidaan käsitellä edelleen.
Esim. Oulussa Ruskon kaatopaikalla on alue, johon voi viedä ainakin
- elektroniikkaromun
- ongelmajätteet, esim. maalipurkit ja loisteputket
- autonrenkaat
- metallia, pahvia jne. normaalistikin kierrätettävää.
Olin itsekin tuosta ihan yllättynyt, että autonrenkaatkaan eivät olleet maksullista kaatopaikkajätettä. (Maksaa piti vanhasta sohvasta, hyllystä ja kirjoituspöydästä, jotka eivät kelvanneet edes kierrätyskeskukseen. Sekin oli huimat 10 e - tuskin kenenkään taloutta kaataa...)
En voisi katsoa omia lapsiani silmiin jos suhtautuisin noin välinpitämättömästi ympäristöasioihin ja kierrätykseen.
Minä voin...
Jämähtänyt, urautunut jäärä. En voi edes vaikuttaa asiaan.
vaan niitä kerätään siksi että ne voidaan uudelleen täyttää.
ja ostamme aika paljon käytettynä. Jos kierrättäisin, ei se maailmaa pelastaisi.