Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ikänäkö, milloin tarvitsit lukemiseen kaksiteholasit?

Vierailija
15.10.2023 |

Vai mitä sitä seuraakaan, kun ei enää näe kunnolla lähelle? Mulla alkanut olemaan vaikeuksia lukea tätä kännykän tekstiä, samoin kuin pöydällä olevaa lehteä. Erittäin vahvat miinuslasit olleet käytössä vuosikymmeniä.

Olen 48v.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole ollut koskaan laseja. Näkö ollut aina loistava. Olinkin järkyttynyt kun 45 vuotiaana ei vaan enää millään nähnyt lähelle ja laitoin ns. markettilasit. +1 riittää.

Kaukonäkö on edelleen täydellinen. 

Vierailija
2/28 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä viisissäkymmenissä.

En tosin 2-tehoja oppinut käyttämään, hankin erilliset lievän miinuksen lukulasit.

Tämä vahva lilinäköisyys eli voimakkaat miinuslasit suojasi pitkään ikänäöltä, mutta sitten kun se iskee, onkin ikävä tilanne, että joutuu ostamaan monet lasit tai ryöstöhintaiset monitehot.

Ei tahdo mennä kanssaihmisille jakeluun, että en voi käyttää lähikaupan viuden euron  lukulaseja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

En tosin 2-tehoja oppinut käyttämään, hankin erilliset lievän miinuksen lukulasit.

Tämä vahva lilinäköisyys eli voimakkaat miinuslasit suojasi pitkään ikänäöltä, mutta sitten kun se iskee, onkin ikävä tilanne, että joutuu ostamaan monet lasit tai ryöstöhintaiset monitehot.

Ei tahdo mennä kanssaihmisille jakeluun, että en voi käyttää lähikaupan viuden euron  lukulaseja.

Tähänkin jäi typoja kun kaukolaseilla kirjoitin...

Vierailija
4/28 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkös ap näe hyvin lähelle, kun otat ne vahvat miinuslasit pois?

Vierailija
5/28 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mitä tarkoitat, että sitten kun se iskee? Ne lasit jotka on jo käytössä ja sitten ne yhdet uudet lukemiseen?

Pitäisiköhän ottaa mietintään ikänäköleikkaus...

Vierailija
6/28 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Mitä tarkoitat, että sitten kun se iskee? Ne lasit jotka on jo käytössä ja sitten ne yhdet uudet lukemiseen?

Ei ole olemassa mitään ikänäköleikkausta. Ikänäkö ei ole mekaaninen vika silmän linssissä, vaan ongelma on se, että lihakset ei enää pysty tarkentamaan sitä riittävästi.

Vierailija
7/28 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Etkös ap näe hyvin lähelle, kun otat ne vahvat miinuslasit pois?

No esim.tämä kännykän ruutu pitää laittaa tyyliin 10cm päähän silmistä, että näen tekstin.

Ap

Vierailija
8/28 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ei ole olemassa mitään ikänäköleikkausta. Ikänäkö ei ole mekaaninen vika silmän linssissä, vaan ongelma on se, että lihakset ei

https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/toimenpiteet-ja-…

Vierailija
9/28 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole vielä laseja, olen 53. Tiedostan kyllä näköni huonontuneen. Normaalilta lukuetäisyydeltä näen lukea lehteä ja kirjaa, mutta sen lähempää en. Samoin huonossa valaistuksessa lukeminen ei onnistu. Hämäränäkö on muutenkin huonontunut, esim. autolla ajo ei ole kivaa pimeällä.

Vierailija
10/28 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Osta lasit Nisseniltä, siellä on lasit vain 79€ ! Tyhmää maksaa satoja euroja!"

No niin, valitsen Nissenin 79€ lasit, tähän hintaan kuuluu pinnoittamaton peruslinssi.

Mutta tarvitsen kolmitehot, perusvoimakkuus on -5 ja -4,5, lukulaseiksi sopiva on -3,5 ja -2, tarkkaan lähinysväykseen -2 ja -1, lisäksi lievä hajataiton korjaus.

Peruslinssi on -5 viimakkuudella hirveä pullonpohja, tarvitaan 3 x ohennus.

3 x ohennukseen tulee automaattisesti kovapinta ja heijastuksen esto...

Ne 79€ lasit ovatkin muuttuneet 400€ laseiksi.

Mutta hei! Saat toiset lasit kaupan päälle!

Niin, peruslinsseillä, niihin ohennukset ja pitää vähintään 130€ maksaa näistä "ilmaisista" laseista.

Ratkaisin probleemin viimeksi niin, että otin yksitehot 3 x ohennuksella, lukulaseiksi kaupantekijäislasit  1x ohennuksella.

Vierailija
11/28 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut miinuslasit nuoresta asti. Luen kirjaa ja nyt käytän tätä kännykkää ilman laseja eli lähelle näen hyvin. Eikä tarvitse ihan nenään kiinni tuoda kännykkää. Ikää on kohta eläkkeelle jäämisen verran. 

Vierailija
12/28 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä korjautin aika pahan likinäköisyyteni viime vuosltuhannen lopussa. Nyt melkein kuusikymppisenä käytän noin -1 diopterin vahvuisia laseja autoa ajaessani, en muuten. Lähinäössä ei ole mitään ongelmia. En tiedä, onko tästä kiittäminen muinaista laseroperaatiota, koska isälläni on samanlainen näkö kuin minulla. Kaikki muut sukulaiset ovat saaneet lukulasit viimeistään nelivitosena. 

Vierailija
13/28 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Minulla ei ole vielä laseja, olen 53. Tiedostan kyllä näköni huonontuneen. Normaalilta lukuetäisyydeltä näen lukea lehteä ja kirjaa, mutta sen lähempää en. Samoin huonossa valaistuksessa lukeminen ei onnistu. Hämäränäkö on muutenkin huonontunut, esim. autolla ajo ei ole kivaa pimeällä.

Hämäränäön huonontumisen olen havainnut myös.

Ja vastavalo tekee minusta ihan sokean, minulla on verstas, jossa on työpöydän yläpuolella ikkuna, ikkunan alapuolella syvä työkaluhylly.

En näe hyllyn sisälle kun ikkunasta tuleva valo häikäisee. Autokatoksessa tutkin moottoripyörän sähkövikaa, yritin tihrustaa lampunkopan sisään, pihalta tulviva päivänvalo sotki homman.

Nyt ymmärrän, kun ennen vanhemmat ihmiset aina tyrkyttivät luku- ja taskulamppuja ihmetellen, miten sinä mitään pimeässä näet...

Pimeässä ajaminen ja vastaantulijan valot...

Mies 52v

Vierailija
14/28 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Minulla on ollut miinuslasit nuoresta asti. Luen kirjaa ja nyt käytän tätä kännykkää ilman laseja eli lähelle näen hyvin. Eikä tarvitse ihan nenään kiinni tuoda kännykkää. Ikää on kohta eläkkeelle jäämisen verran. 

No, minun tarvitsee varsin lähelle tämä ruutu laittaa, että näen hyvin, en ole mittanauhalla mitannut, mutta tuskin tämä luurin ruutu paljoa kauempana on kuin tuon mainitsemani n.10cm päässä silmistä.

Eikä sinusta ole hankalaa tai epäkäytännöllistä lukea/naputella luuria, jos sen tekstin ja näytön on oltava näinkin lähellä naamaa ja silmiä, siis jos ratkaisisi on se, että otat vain ne lasit pois silmiltä?!

Vierailija
15/28 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 51 v ja ikänäkö alkoi osoittaa merkkejään muistaakseni 48-vuotiaana, kun huomasin, että näen lukea paremmin ilman laseja kuin laseilla. Minulla on kaukolasit pienillä voimakkuuksilla. Mutta kyllä se muutos monitehoihin silti tuntui aluksi oudolta. Päätelasit sain hankittua työnantajan avustuksella kohtuuhintaan, maksoin itse pinnoitukset ja kehysten lisämaksun, kun halusin vähän hienommat.

Vierailija
16/28 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle silmälääkäri suositteli kaksia eri laseja, koska mulla on silmien välisissä miinuksissa aika paljon eroa, olin tuolloin viisissäkymmenissä. Nykyisin se on mennyt siihen, että luen laseitta. Johonkin tarkkaan tiiraamiseen käytän markettirillejä, puolentoista diopterin seutuvilla. Optikkohan olisi varmaan väkisin myynyt kalliit monitehot, mutta kaksilla eri laseilla arvot jäävät varastovahvuuksiin. Pystyn siis hyödyntämään nämä tuplatarjoukset toisin kuin monitehoilla. Niissähän aika usein käy niin, että menevät varastovahvuuksien yli eli maksavat lähes yli kipurajan.

T N60+

Vierailija
17/28 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

50v luovutin ja kävin optikolla, pari vuotta aiemmin kävi ekan kerran mielessä että pieni teksti huonolla kontrastilla ei näy. Lukulasit 1 ja 1.25. Otin kaksitehot jotta voi katseen nostaa siitä lehdestä välillä. Kännykkää luen zoomaamalla, tuotepaketteja ja sanomalehteä luen pokat päässä, muuten pärjään ilman.

Vierailija
18/28 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö - laseja käyttävä näe lähell hyvin, kun ottaa lasit pois?

Vierailija
19/28 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieniin vahvuuksiin ei tarvitse ottaa kalliita ohennuksia mitä tyrkytetään, koska linssit itsessään on jo niin ohuet nykyään. Mulla on -1,75 näkö toisessa silmässä ja koskaan en ole ohennuksia ottanut ja linssit ovat olleet kevyet ja istuneet lissiin 100% hyvin. Joskus pyysin opitikkoa näyttämään milten kallis ohnennettu lissi eroaisi minun tapauksessa, niin mitään ei osannut sanoa siihen, koska erot on niin mitättömät. Valitsen aina kevyet kehykset, niin lasit pysyy kevyeänä myös linsseilla.

Vierailija
20/28 |
15.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun on otettava kaikki mahdolliset ohennukset, koska miinusta on toisessa kaksinumeroinen määrä ja toisessakin lähellä sitä.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kaksi