Koululaisita huomaa perheen rahavarat, toisilla
lapsilla uusia pyöriä, ja laatuvaatteita. Toiset puettu halpahallivaatteisiin ja ruosteisiin pyöriin.En ennen ole kiinnittänyt huomiota...
Onkohan opettajilla suosikkeja enemmän hyvin puetuissa vai toisissa?
Kommentit (46)
olen aivan eri mieltä.
joitakin kiinnostaa ostella vaatteita, toiset laittavat rahansa harrastamiseen, joku matkailuun.
yleensä köyhimmät ostavat eniten uusia vaatteita. toimeentuloasiakkaat, jotka haluavat että tilillä ei eole säästöjä, niin saa taas lisää rahaa ja voi pyytää jopa pukuja lapsillle harkinnanvaraisena.
Eniten merkkejä ja uutta pitää olla duunareilla, sekä akateemisista insinööri/ktm ja hoitaja-perheillä.
Nämä pröystäilevät kaikella ulkoisella.
Akateemise kierrättävät ja kulkevat mielellään tuulipuvussa, ja heidät kierretään kaukaa
Ennemminkin vaattesita näkee koulutustason. Pinnalliset duunarit miettivät vaatteita.
...hienoja uusia merkkivaatteita?!
Ulkosuomalaisena en ymmarra ollenkaan etta joku vaatemerkki voi tehda autuaaksi.
Kaikilla tuntemillani ihmisilla on aina vaatteet paalla mutta en ole koskaan kuullut kenenkaan keskustelevan niiden merkeista.
vaikka ovat aina kulkeneet kirpparilta ostetuissa vaatteissa ja vanhoilla pyörilläkin ovat koulumatkansa kulkeneet. Käytöstavat ja ystävällisyys kaikkia kohtaan lienevät ne "syyt" tuohon, että tulevat kaikkien kanssa toimeen, opettajienkin;)
Ulkosuomalaisena en ymmarra ollenkaan etta joku vaatemerkki voi tehda autuaaksi. Kaikilla tuntemillani ihmisilla on aina vaatteet paalla mutta en ole koskaan kuullut kenenkaan keskustelevan niiden merkeista.
Siksi yleensä typerimmät pukevat lapsensakin kalliisiin merkkeihin ja samalla jätetään laskut maksamatta esim.
hienoimmat uudet merkkivaatteet on köyhimmällä perheellä, joissa ei ole varaa toisinaan edes ruokaan (ja tässä talvella äiti pesi kaikki vaatteet käsin, kun pesukone hajosi eikä ollut varaa ostaa uutta) mutta nämä lasten vaatteet ostetaankin/tilataan aina osamaksulla kuvastoista...
Asuin lapsena ulkomailla ja 10-vuotiaasta eteenpäin Suomessa.
Suomeen muutettuani muistan ikuisesti ensimmäisen välituntini: kaikilla lapsilla oli samanlaiset housut! =))
Väri vain saattoi vaihdella tyttöjen punaisista poikien sinisiin tai tummanruskeisiin, mutta muuten housut olivat täysin samanlaiset mallia ja merkkiä myöten (vakosamettihousut). Olin aivan ihmeissäni, sillä en ollut koskaan ennen törmännyt mihinkään vastaavaan.
Itselläni taisi sinä päivänä olla farkut tai armeijanvihreät vakosamettihousut - en enää muista, mutta muistan kuitenkin välitunnilta vielä sen, kun joku poika tuli jostain eteeni, nauroi ivallisesti, osoitti housujani ja sanoi: "voi vitsi miten rumat housut!".
Se on jäänyt lähtemättömästi mieleeni, sillä se oli hyvin hämmentävää.
Ennen olin pystynyt pukeutumaan minkälaiseen vaatteeseen hyvänsä merkistä riippumatta (onhan jokaisella kaupan vaatteella toki joku merkki), mutta tuosta päivästä lähtien tajusin, että toiset lapset katsoo koulussa, kuinka toiset pukeutuu ja sanovat pahasti päin naamaa, jos vaattet eivät ole kuten "muilla", olivatpa ne kuinka puhtaat, ehjät ja siistit hyvänsä.
Ulkosuomalaisena en ymmarra ollenkaan etta joku vaatemerkki voi tehda autuaaksi. Kaikilla tuntemillani ihmisilla on aina vaatteet paalla mutta en ole koskaan kuullut kenenkaan keskustelevan niiden merkeista.
Siksi yleensä typerimmät pukevat lapsensakin kalliisiin merkkeihin ja samalla jätetään laskut maksamatta esim.
Itselläni vasta vähän vajaa 1v. tyttö ja täytyy myöntää, että tykkään ostaa hänelle kivoja vaatteita-merkillä ei kuitenkaan väliä. Nyt olen pari kk kotihoidontuella, ja nyt en tietenkään ostele turhia. Miksi ei voisi ostaa kivoja vaatteita lapsilleen/lapselleen? Toki ostan kirppareiltakin, mutta vaatteen täytyy olla tosi siisti (lisäksi jotkut pyytää käytetyistä jopa samaa kuin mitä esim. Lindexin lastenvaattet maksaa! Voitte miettiä täten, miksi suosin uutta). :OO) t:sh (joku moitii hoitsuja merkkipröstäilijöiksi-en siis pröstäile, tärkeintä on käyttömukavuus ja siisteys, merkistä viis.
Olemme itse akateeminen, keskituloinen perhe ja meidän lapsellamme, joka tosin on vasta 1v, voi usein olla päällä paljon huonommat vaatteet kuin varattomimmilla tutuillamme. Olen huomannut, että usein juuri he joilla ei ole paljon rahaa haluavat kuitenkin pukea lapsensa paremmin. Meille lapsen vaatteiden merkillä ei ole mitään väliä. OStamme vain edullista tyyliin Lindexiltä tai kierrätettyjä, koska emme näe järkeä käyttää omaisuutta kasvavan lapsen vaatteisiin. Tärkeintä on, että vaatteet ovat aina ehjät, puhtaat ja siistit. Värejäkin katson tietysti, mutta jos mennään hiekkalaatikolle mönkimään niin samapa tuo. Koululaisen kanssa alkaa tietysti vaatteissa olla jo vähän eri juttu kun sotkua ei tule niin paljon ja lapsi osaa itse toivoa, kirppisvaatteet varmaan vähenee, mutta silti meillä ei ole tarvetta näyttää perheemme statusta vaatteilla, autolla, sisustuksella. Pääasia että kaikki toimii ja on mukavannäköistä meidän silmäämme! Uskaltaisin väittää, että akateemiset ja etenkin yhteiskuntatieteilijät/humanistit ajattelevat monet samoin kuin me.
Minä olen yhteiskuntatieteilijä ja mies humanisti. Lastenvaatteissa (kuten muutenkin kulutuksessa) suosimme kierrätystä. Jos ostamme uutena, niin kierrätämme sitten itse eteenpäin.
Ehjät, puhtaat ja siistit vaatteet, joita ei kuitenkaan tarvitse leikeissä varoa ja joissa lapsi itse viihtyy sopivat meille. Isommat lapset valitsevat itse vaatteet kaapista ja hyvä niin, siksikään en halua mitään harkittuja asukokonaisuuksia, joissa sukkia ja vyötä myöten tämä paita menee tuon asusteen kanssa.
Mutta mun lapsen vaatteista ei voi päätellä, että ollaan köyhä yh-perhe. Lapsella on hyvät ulkovaatteet ja hyviä sisävaatteitakin. Teen paljon löytöjä kirpparilta ja huuutiksesta (löytänyt mm. kenzoa, monsoonia, catiminia hinnalla minkä voin maksaa), ostan alesta hyvät ulkovaatteet (on tickettiäkkin :)) + lapsen kummi tuo vaatteita ulkomailta + käy me&i-kutsuilla, joista ostaa lapselle jne.
Ostan myös tavismerkkejä, mutta siis ylipäätään meidän lapsen vaatteiden hinnat on eri luokkaa kuin miltä se näyttää.
Lapsi tosin vasta 5 v.
Pyörään satsaaan, kun se on turvallisuuskysymyskin.
on korkeakoulutettu... pätkätyöläinen ja nyt ikävä kyllä työtön. Ehkä mä sitten kuitenkin haluan, että lapsi ei kärsi vaikka on vähän rahaa eiä negatiivisesti erotu joukosta. Eihän se "kärsisi" huonommistakaan vaatteista tietenkään...
Uskon kyllä, että ihan samoin pukisin vaikka mulla olisi kk-palkka 10 000 e/kk ja olisin 2 huoltajan perheessä, koska mulla on kuitenkin estetiikan tajua ja nytkin valitsen ulkonäön perusteella vaatteet. Mulle ei oo sama missä vaatteissa itse olen tai missä lapseni.
Mutta mun lapsen vaatteista ei voi päätellä, että ollaan köyhä yh-perhe. Lapsella on hyvät ulkovaatteet ja hyviä sisävaatteitakin. Teen paljon löytöjä kirpparilta ja huuutiksesta (löytänyt mm. kenzoa, monsoonia, catiminia hinnalla minkä voin maksaa), ostan alesta hyvät ulkovaatteet (on tickettiäkkin :)) + lapsen kummi tuo vaatteita ulkomailta + käy me&i-kutsuilla, joista ostaa lapselle jne.
Ostan myös tavismerkkejä, mutta siis ylipäätään meidän lapsen vaatteiden hinnat on eri luokkaa kuin miltä se näyttää.
Lapsi tosin vasta 5 v.
Pyörään satsaaan, kun se on turvallisuuskysymyskin.
lapsilla uusia pyöriä, ja laatuvaatteita. Toiset puettu halpahallivaatteisiin ja ruosteisiin pyöriin.En ennen ole kiinnittänyt huomiota...
Onkohan opettajilla suosikkeja enemmän hyvin puetuissa vai toisissa?
Lapsellamme on aika paljon "merkki"vaatteita, mutta ostamme lähestulkoon kaikki merkkivaatteet alennusmyynneistä. Koska lapset kasvavat, heille voi katsella vaatteita jo hiukan etukäteenkin.
Näin voi tehdä myös moni vähävaraisempikin, jolloin perheen rahavaroja voi olla hankalaa arvioida lapsen vaatteiden perusteella.
ja vanhin poika pukeutuu bändipaitoihin ja mustaan, nuorempien vaatteet ostan H&M:stä, Lindexiltä, Stockalta, kirpparilta jne. Itsekään en merkkien perässä juoksen, ostan merkistä välittämättä niitä vaatteita mitkä näyttävät kivoilta. Urheiluvälineet ostaa mies ja niitä toki kierrätetään lapselta toiselle.
Silti ostamme lähes kaikki vaatteet kirpparilta (silloin näkee, miten vaatteet ovat kestäneet). Uusia yritämme ostaa vain silloin, kun ne ovat riittävän eettisesti ja ekologisesti valmistettuja (ja sellaisia on todella vähän!).
En usko, että lapsemme pukeutuminen kiinnittää mitenkään erityisesti kenenkään huomiota. Viimeisen muodin mukaiset jutut ehkä puuttuvat, mutta se tuskin vaikuttaa opettajaan :)
Mun mielestä ei ole mitään järkeä ostaa lapselle kalliita merkkivaatteita, joita se pitää vain muutaman kuukauden. Mutta mä en ikinä ole ollut 'törsäriä' ja rahaa kyllä riittää.
-kännykkä saattaa olla uusinta huutoa, housunlahkeet liian lyhyet ja paita tahrainen
-vaatteet kuluneita, puhtaita perhe harrastaa purjehtimista
perittyjä vanhoja pyöriä ja vaatteita käytössä enkä ole tullut ajatelleeksi, että siitä voisi koitua lapsille hankaluuksia koulussa... Toisaalta tunnen kaupungin vuokratalossa asuvia maahanmuuttajia, joiden lapsilla on tuliterät pyörät ja uuden uutukaiset vaatteet.
Olemme itse akateeminen, keskituloinen perhe ja meidän lapsellamme, joka tosin on vasta 1v, voi usein olla päällä paljon huonommat vaatteet kuin varattomimmilla tutuillamme. Olen huomannut, että usein juuri he joilla ei ole paljon rahaa haluavat kuitenkin pukea lapsensa paremmin.
Meille lapsen vaatteiden merkillä ei ole mitään väliä. OStamme vain edullista tyyliin Lindexiltä tai kierrätettyjä, koska emme näe järkeä käyttää omaisuutta kasvavan lapsen vaatteisiin. Tärkeintä on, että vaatteet ovat aina ehjät, puhtaat ja siistit. Värejäkin katson tietysti, mutta jos mennään hiekkalaatikolle mönkimään niin samapa tuo.
Koululaisen kanssa alkaa tietysti vaatteissa olla jo vähän eri juttu kun sotkua ei tule niin paljon ja lapsi osaa itse toivoa, kirppisvaatteet varmaan vähenee, mutta silti meillä ei ole tarvetta näyttää perheemme statusta vaatteilla, autolla, sisustuksella. Pääasia että kaikki toimii ja on mukavannäköistä meidän silmäämme!
Uskaltaisin väittää, että akateemiset ja etenkin yhteiskuntatieteilijät/humanistit ajattelevat monet samoin kuin me.
Kyllä! Tämä yhteiskuntatieteilijä pukee lapsensa omiin ja miehensä entisiin vaatteisiin. Unisex-vaatteet ilahduttavat mieltäni, enkä siedä vaaleanpunaista (jota onneksi ei minun lapsuudessani ollut, se oli kirkkaanpunaista silloin).
En ole ostanut lapselle paljon, pari yöpukua ja sopivia sukkia.
lasten ja vanhempien pukeutumisesta tehdään....
Meillä vaatteita ostetaan henkasta ja maukasta, myös äiti pukeutuu pääosin henkka+maukkaan. Merkkivaatteita ostetaan, jos löytyy jostain mieluisia vähintään -40% alennuksella. Urheiluvaatteet, tekniset asut jne edelleen ostetaan laadukkaina, näillä käyttöikä on ikuinen.
Lastenvaatteiden käyttöikä on lyhyt, joten en näe järkeä satsata näihin, hinta ei tosin estä vaatteiden mukavan näköisyyttä.
Töissä havaittuna voin todeta että hoitajat+ lähärit kisaa keskenään syksyisin uusimman reima-tec:n hinnasta, me lääkärit vaan todetaan että, että kersalla on kierrätyshaalari, joka ostettu 5v sitten alesta. ehkä siinä näkyy sitten eniten se näyttämisen halu.
Ja yleensä on mielenkiintoista huomata kuitenkin kohtuullisella älykkyydellä varattujen ihmisten halu luokitella toiset pukeutumisen perusteella... kuljen tarhaan aina tuulipuku päällä, tukka on rumasti leikkuripäivän päätteeksi. Minulle on alettu puhumaan vasta nyt, kun on tajuttu, mitä teen työkseni ja ilmeisesti myös verokalenterin tutkimisen jälkeen.
Toivottavasti osaisin kasvattaa lapseni näkemään ihmisen, eikä luokittelamaan toisia vaatetuksen perusteella.
Verrattuna naapurin kekaroihin, jotka kyselee aina kaiken hintaa, ja kommentoivat vaatteiden merkkejä, meillä menee vielä hyvin..