G: Miten kerroit raskaudesta puolisollesi
Miten kerroit raskaudesta puolisollesi? Miten hän reagoi?
Vauva-lehti kerää tarinoita aiheesta tulevaa juttua varten!
Kommentit (53)
Ensimmäisestä raskaudesta tein testin töissä, ja ilmoitin asian miehelleni samana ilta...En muista koska olisi viimeksi jännittänyt kertoa jotain asiaa niin paljon!Ihana,iloinen yllätys tuo esikoinen.
Toisesta raskaudesta (nyt rv 23) ehdin tehdä 3 negatiivista testiä,liian aikaisin kai!? Ja lopulta testissä luki raskaana... Tein testin puolen yön aikoihin kotona ja lähetin sitten viestin miehelleni,joka oli töissä. Hän luki viesti aamulla 1.4 aprillipäivänä, ja luuli tietysti pilaksi. Mutta tottahan se oli :)
Olimme puhuneet mahdollisuudesta olla raskaana. Olimme juuri aloittaneet yrityksen tulla raskaaksi. Sanoin illalla että jos tällä viikolla ei ala kuukautiset niin sitten tehdään testi. Olin seuraavana aamuna menossa labraan ja mies ehdotti että testaisin sen siellä. Kysyin että haluaako tietää tulokset puhelimitse vai odottaako kunnes nähdään. Halusi kuulla heti. Sain sitten positiiviset tulokset soittaa...
Minä oli innostuneempi kuin mies, koska kyseessä minun esikoinen ja miehelle jo kolmas. Hän otti uutisen vastaan "rutiinilla" :)
olemme saaneet, mutta yksi onnistunut raskaus ja sen kerroin siten että jätin tikun pöydälle paperin päälle postikasan päälle odottamaan miehen töistäpaluuta... kotiin tullessaan aina ekana postin katsoo ja siinäpä oli päällimäisenä plussa testi ;) Mies kyseli että mikä tämä on, ja sitten iso hymy kasvoillaan kun tajusi =D Tosin pelonsekaiset tunteet molemmilla... kaikki hyvin kuitenkin ja vauva saatiin =)
Meidät lasketaan nuoriksi vanhemmiksi, itse olen 19 ja mieheni 21-vuotta. Oltiin suunniteltu lasta, mutta niin että lapsi tulee kun on sen aika ja tarkotus. Kesti melkein 2 vuotta ennekun raskaustesti näytti ne 2 maagista viivaa.
Mieheni oli isänsä luona rakentamassa kattoa kun soitin ja kerroin uutisen vuosi sitten syyskuussa. Onneksi hänellä oli turvavaljaat päällä, muuten olisi varmaa käynyt kömpelösti! Hän oli aluksi hyvinkin järkyttyny että "nytkö", mutta nopeasti tuli se suuri ilo ja onnellisuus!
kuukautiset oli viikon jo myöhässä,ja olin vitkutellut testin tekemistä koska pelkäsin että tulee negatiivinen. kuitenki sinä lauantai aamuna,heräsin miestä aikaisemmin ja kuinka ollakaan,testiin piirtyi kaksi viivaa. kävelin hämmentyneenä makuuhuoneeseen jossa mies vielä nukkui,sanoin että " mä oon raskaana" mies siinä availi silmiään ja kysy että mitä? sanoin uudestaan että mä oon raskaana! apua. mies hymyili,otti mut kainaloon ja sanoi että "kyllä mä kulta tiesin sen jo" :)silitti masua,ja pussasi myös =)
Muutaman negatiivisen testin tuottaman pettymyksen jälkeen oli taas testin aika. Samalla oli sekä innoissaan, että vakuutteli itselleen, ettei saisi vielä liikaa innostua. Vauva tulee kun on tullakseen!
Aviomieheni nukkui aamulla, kun tein testin. Testiä tuijotellessani (mietin, että jos oikein paljon haluan punaisen viivan näkyvän, ehkä se näkyisikin ;)), pieni haamuviiva alkoikin näkyä. Sydämeni alkoi tykyttää kovaa, nielaisin pari kertaa, silmät suurina tuijotin viivaa, kömpelösti kävelin makuuhuoneeseen ja tokaisin miehelleni: "O-ouh....!". Mies nousi istumaan, kysyen "O-ouh...?" ja vastaukseni oli innokas "O-ouh!!".
Tuon erittäin toivotun "O-ouh":n laskettu aika on elokuun lopulla. =)
Kun kotona olemme nykyään rauhassa ja katseemme kohtaavat, tulee hymy huulille ja jompikumpi saattaa sanoa "O-ouh".
ja välillä mies ollut kotona ja välillä ei. Esikoisesta plussa tuli, kun mies oli kotona, joten yhdessä sitten iloittiin ja hypittiin. Että oli hyvä fiilis!
Toisen plussan tein myös niin, että mies oli paikalla. Oltiin monen epäonnistumisen jälkeen vähän hämillään. Iloisia tietty myös, mutta ei uskallettu liikaa iloita. Ja keskenhän se meni 6 viikkoa myöhemmin.
Kuopuksesta plussa pärähti, kun olin yksin kotona. Soitin miehelle heti ja onnitteli ja oli ihan varma, että tällä kertaa onnistuu, kun itse en siihen uskonut. :)
Kohta aletaan taas testailla. Ei varmaan ole meille enää sellaista ihanaa jännitystä ja odotusta. Melko arkipäiväistä hommaa, kun tiedossa on taas kymmeniä testejä ennen mahdollista onnistumista - jos edes onnistutaan (lapsettomuushoidoilla kaikki plussat saatu). Mutta kyllä se plussa aina saa mielettömän ilon - joskin myös huolen - pintaan! :)
Tein testin vanhempieni luona,enkä meinannut itsekään uskoa tulosta todeksi. Laitoin isännälle kuvaviestin testituloksesta,jonka jälkeen hän soitti minulle ja kumpikin oltiin ihan pihalla kaikesta. Kertomansa mukaan isäntä oli meinannut ajaa tieltä,kun oli viestin saanut.
1. Poikaystävän kanssa breikki oli tullut pari kuukautta sitten. Yhtäkkiä tajusin, että eihän mulla ole kuukautisia ollut pitkän aikaan. Ostin testin marketista ja + siihen ilmestyi. Soitin tulevalle isälle samointein ja kerroin uutisen. Tosin itsekin epäilin tulosta, koska testihän oli ostettu marketista. Seuraavana päivänä apteekista hankittu testi näytti tietenkin samaa tulosta.
Tästä ne vaan asiat lähti sujumaan ja yhdessä ollaan edelleen :)
2. lapsi oli suunniteltu juttu. Tein testin ja kiikutin tuloksen miehen nähtäväksi. Meni niin ilosta hämilleen, et sanoi mulle : onnex olkoon :D
toiselle paikkakunnalle työharjoittelun vuoksi.
Tein testin, koska olin varaamassa gynelle aikaa todella epäsäännöllisen kiertoni vuoksi. Tällä kertaa menkkoja ei ollut kuulunut kolmeen kuukauteen ja olin jo aiemmin pari negatiivista testiä tehnyt. Tein testin, koska ajattelin gynen kuitenkin kysyvän, että olenko tehnyt ja sitten voin sanoa tehneeni ja että nega oli. En uskonut, että noin pitkastä kierrosta olisin ovuloinut ja että raskaus olisi edes mahdollinen.
Heti kun olin tikkuun pissannut, näin, että plussa sieltä taitaa pärähtää! Menin suihkuun pakoon ja koko suihkun ajattelin, ettei se ole totta, minä näin väärin. Sitten kun tulin suihkusta ja varovasti katsoin testiä, näin että kyllä vain, plussa tuli! Mies oli tässä vaiheessa vielä nukkumassa ja minä sitten häntä herättelemään ja en pystynyt muuta kuin tökkimään ja sanomaan että "kato, kato ny tota!" Mies ei heti tajunnut, että mitä ne kaksi viivaa sitten tarkoitti. Itse en saanut sitä ääneen siinä vielä sanottua, olin niin onnesta ja kaikesta muusta sekaisin. Lopulta mies tajusi ja kysyi, että "tarkoittaako toi nyt sitä, että oot raskaana?" Nyökkäsin. Mentiin sitten syömään aamupalaa molemmat vähän hiljaisina ja hämmentyneinä. Kävin oksentamassa (en pahoinvoinnista vaan jännityksestä) ja sitten pitikin jo alkaa kantaa kamoja autoon ja muuttaa mies kahdeksaksi kuukaudeksi parinsadan kilometrin päähän. Siinä sitten voinut oikein asiasta keskustellakaan, kun apujoukot olisi kuulleet kaiken, joten siitä jäi molemmille vähän hölmistynyt olo. Asiasta päästiin keskustelemaan paremmin vasta viikon päästä, kun mies tuli ensimmäisille lomille kotiin.
Toinen kerta menin aamulla taas testin tekemään ja heikko plussa pärähti taas heti näkyviin. Miestä sitten herättelemään ja siinä sitten hetki toisiamme tuijoteltiin hölmö hymy huulillamme. Sillä kertaa sain jo sentään hiljaa sanottua, että "plussa se on!" Sitten esikoinen heräsikin jo ja arki koitti, tosin itselläni sisällä pieni varovainen onnenkupla. Tämä onnenkupla syntyy kohta puoliin, kahden viikon päästä LA.
Ensimmäinen testi tehtiin yhdessä ja tunteet oli hämmennyksen ja ilon sekaiset. Kaksi seuraavaa ovat aiheuttaneet enemmänkin pelkoa...
Olen siis tehnyt testin ja näyttänyt sen sitten miehelleni.
testin kotona yksin, mies oli kaverinsa kanssa reissussa, lähetin testistä kuvan kännykällä ja tekstin arvaa mikä tämä on?, no mies ei ollut tajunnut mikä kuvassa on, mutta kaverin kanssa yhdessä olivat sitten oivaltaneet, tästä kaverista tuli lapsemme sylikummi. En ehkä olisi halunnut että kukaan näin alusta vielä tietää raskaudesta koska oli pari keskenmenoa ollut, mutta onneks kaikki meni hyvin.
Tein raskaustestin ensimmäisestä raskaudesta ja syöksyi onnesta kiljuen ja itkien miehen kaulaan. Raukka säikähti että mitä on tapahtunut kunnes tajusin tikkua näyttää hänellekin.
Toisella kertaa näytin testiä miehelle ja kysyin että "eihän tää ole positiivinen?!" esikoinen kun oli vasta 9kk. Mies sanoi että "no ei varmaan ja haki kaupasta digitestin jossa luki "raskaana". Sen jälkeen han sanoi "no eikai tässä sitten muuta"
Ensimmäisellä kerralla tehtiin yhdessä testi joka näytti positiivista ja sitä sitten siinä ihmeteltiin. Se meni kuitenkin itsestään kesken viikolla 5-6, tuli vaan pois.
Olin silloin 17v ja mieheni 23v. Pidimme lääkärin määräämän yksien kuukautisten tauon raskauden yrityksessä, ja sitten tärppäsikin heti seuraavalla kierrolla kun sai taas yrittää. En kuitenkaan tehnyt testiä, sanoin kyllä miehelleni että minulla ei ole kuukautisia, mutta sen enempää asiasta ei puhuttu. Se oli kesä ja vietimme sen kesän äitini luona synnyinkodissani auttelemassa talonmaalauksessa ja remontissa. Minä olin väsynyt ja pahoinvointinen, mutta taikauskoisena en uskaltanut puhua tai iloita raskaudesta, kun pelkäsin sen taas menevän kesken. Oikeastaan kaikki kyllä tiesivät minun olevan raskaana, mutta kuin yhteisestä sopimuksesta sitä ei koskaan sanottu ääneen. Äitini on myös kokenut keskenmenon, tosin myöhemmillä viikoilla kun minä, joten hänkään ei asiasta kysellyt, kun tiesi toki että ensimmäinen raskauteni oli mennyt kesken.
Kesän jälkeen kun lähdimme takaisin omaan kotiimme (eri paikkakunta) mieheni varasi viimein neuvola-ajan minulle raskausviikolla 15. Sen jälkeen pikkuhiljaa aloimme uskoa että ehkä sieltä lapsi tällä kertaa tulee.
Ja tuossahan se pian 2,5 vuotias tyttö nyt leikkii. :)
omakotitaloon. Luovin maanantaiaamuna aamuvarhaisella muuttolaatikoiden keskellä vessaan ja tein testin. En odottanut plussatulosta kun vasta toista kuukautta yritimme lasta.
Testiin ilmestyi ns. "haamu" ja menin sitten tikun kanssa vielä nukkuvan miehen luokse kysymään että onko tässä kaksi viivaa kun toinen näkyi niin huonosti. Tulimme siihen tulokseen että kyllä siinä kaksi viivaa on ja aamukahvi nautittiinkin sitten varovaisen hämmentyneissä tunnelmissa.
Aamupäivällä menin työterveysasemalle uuteen testiin varmistamaan tuloksen. Siellä testi oli hoitajan mukaan näyttänyt heti vahvaa plussaa. Ajoin työterveysasemalta asiakkaan luokse palaveriin ja oloin vähällä ajaa ojaan kun nauroin lähes hysteeristä naurua onnesta. Asiakaspalaverissa olin yhtä hymyä vaikka palaverin aiheena oli sentään tiukka tilanne projektissa.
Puolisoni kertoi raskaudestani minulle, kysyi että "mahdatkohan olla raskaana kun oot niin väsynyt ja herkkä?"
Menimme siis yhdessä tekemään raskaustestin ja positiivista näytti. Kyllä siinä loppupäivän kädet tärisi, itketti ja nauratti. Miestäni et nähnyt totisella naamalla viikkoon, oli yhtä hymyä, ja on vieläkin! Esikoinen, rv25
töistä kotiin vähän sen jälkeen kun olin testin tehnyt. Kiljaisin keittiöstä kesken ruuanlaiton, että olen raskaana. Toisella kerralla kävelin yläkerran vessasta ja sanoin, että joo, olen. Tykkään pitää nämä arkisina juttuina, enkä tajua yhtään runomuotoisia viestejä, testitikkuja kirjekuorissa yms.
Tein ensimmäisessä raskaudessani raskaustestin yliopiston vessassa. Minulla oli raskausoireita jo hyvin varhaisessa vaiheessa ja olin tehnyt jo aiemmin pari negatiivista raskaustestiä. Olin hakenut kuitenkin uuden testin apteekista enkä malttanut odottaa kotiin pääsyä vaan tein testin kesken opiskelupäivän yliopiston vessassa.
Tulos oli kuitenkin niin haalea punainen viiva, että kiirehdin ystäväni työpaikalle hakemaan häneltä tulkinta-apua. Ystäväni työpaikan kahvihuoneessa sitten tulimme siihen tulokseen, että olen raskaana :)
Soitin miesystävälleni heti paluumatkalta ja hän oli hyvin iloinen uutisesta vaikka olimmekin tapailleet vasta muutamia viikkoja tuossa vaiheessa.
lomamatkalla hotellin vessassa aamulla. Herätin miehen ja näytin tikkua. Mies oli onnellisempi kuin minä, koska minä en järkyttävien kipujen takia uskonut tuloksen kestävän. Onneksi olin väärässä :)
Kun aloin oottaa esikoista nii testi tehtii yhessä ja tulos katottii yhessä. Nyt toisella kerralla tein itse testin ja soitin miehelle töihin uutisesta:)
Oli pari päivää vähä vaisuna :D mutta onnellinen!