Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yliopisto-opiskelijat: onko "kaikilla" nykyään läppäri käytössä luennoilla?

Vierailija
29.07.2010 |

Aloitan syksyllä opinnot, ja olen mietiskellyt koneen hankkimisen tarpeellisuutta. Olisihan se tosi kätevää kirjoittaa koneelle suoraan kaikki muistiinpanot, siinä pystyisi hyvin muokkamaan tekstiä jälkikäteen. Mutta onko läppärin käyttö luennolla muita häiritsevää, ja onko sellaisen käyttö yleistä? Varmaan jossain kauppakorkeassa kaikilla on läppärit, mutta minä en ole kauppakorkeaan menossa :)

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten nyt?

Vierailija
22/40 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan 100 oppilaasta n. 10 on läppäri luennolla mukana. Kotona varmaan kaikilla.

Ite kirjotan muistiinpanot ihan vaa luentolehtiöön, en oo nähny läppäriä tarpeelliseks siihe. Toisaalta kotona läppäriä tulee tarvittuu lähes päivittäin koulujuttuihi

Tuut tarvii viimestää ku

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ei - ainakaan jos haluaa oppia.

Tutkimusten mukaan kynällä ja paperilla tehdyt muistiinpanot jäävät ajatuksiin ja jäsentyvät tiedoksi moninkertaisesti läppäriä tehokkaammin. Eikä tässä tainnut olla edes otettu huomioon tietokoneen aiheuttamaa taipumusta muuhun epäoleelliseen toimintaan.

Vierailija
24/40 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä opiskelen kauppakorkeassa laskentatoimea ja meillä on suurinpiirtein fifty-fifty. Itse koen tosi kömpelöksi kirjoittaa luennolla laskukaavoja nopeasti johonkin exceliin, koska tentissä ne täytyy kuitenkin kirjoittaa manuaalisesti ihan kynällä ja paperilla ja silloin ei fancyt valmiskaavat kauheasti auta. Toisaalta laskuharkoissa kone on yleensä välttämättömyys. Itse en raahaa konetta mukanani ellei ole siis pakko tai kätevämpää :)

Vierailija
25/40 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niitä on jonkin verran vähän alasta ja luennosta riippuen. Tosin mitä itse olen seuraillut, niin ainakin niiden kauppatieteen luentojen pissislissujen macbookien ruuduilla pyörii pääosin instagram, facebook ja jotkut vaatemainokset.

Vierailija
26/40 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Humanisti: Parilla nuorella läppärit, muilla + edustamallani tätiosastolla ruutuvihot.

Vierailija
27/40 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietotekniikan opiskelija

80% läppäri auki luennolla

Vierailija
28/40 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pöllin luentosaleista tenttivastauspaperia tai tulostimista kopiopaperia ja kirjoitan niihin. Koskaan en ole ostanut luentolehtiötä.

Vierailija
29/40 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa harkita ainakin jonkun näppärän ja kevyehkön ostoa. Itse ostin vuonna 2012 aloittaessani yliopistossa. Joillekin luennoille otan läppärin mukaan, mutta monille en. Jos kalvot saa Moodleen, en tosiaankaan jaksa raahata läppäriä, ellen tiedosta opettajan olevan puheliasta sorttia ja tekevän hyvin riisuttuja kalvoja. Muuten kannan aina vihkoja mukana.

Se kovaääninen näppäimistön hakkaaminen on aivan järkyttävää ja oikeasti häiritsee keskittymistä. Minua ei haittaa jos edessä istuva surffaa facebookissa tai tekee nettikauppatilauksia, mutta se rasittava näppiksen raiskaaminen saa veren kiehumaan. Terveisiä vaan HY:n valtiotieteelliseen tiedekuntaan.

Vierailija
30/40 |
01.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läppäri on varmaan kaikilla hankintalistalla, mutta ei luennoilla ainakaan omalla alallani auki. Muistiinpanoja olisi hitaampaa tehdä koneella kuin käsin.

Vierailija
31/40 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostelen vanhaa ketjua.

Sama asia mietinnässä kuin ap:lla. Aloitan opinnot yhteiskuntatieteellisessä ja arvon, päivitänkö kannettavan uuteen vai pidänkö vanhan "romun", joka kyllä toimii kotikäytössä, mutta ei ole miellyttävä kuljettaa mukana.

Miten vuonna 2018? Kiitos vastauksistanne :)

Vierailija
32/40 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä pääaine? Kukaan ei tee matematiikan muistiinpanoja lä

Vierailija
33/40 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan kaikki muistiinpano "slaidit" tulee johonkin nettipalvelimelle josta ne voi tulostaa ja tehdä lisäykset niihin. Aika harvalla läppäri, joillakin tabletti

Vierailija
34/40 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulostaminen kuulostaa niin vanhanaikaiselta. Oikeastiko?

Vierailija
35/40 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läppärillä muistiinpanojen tekeminen tuhoaa koko muistiinpanojen tekemisen idean, sanoisin minä. Ei ole tarkoitus kirjata kaikkea sanasta sanaan (kuten kympin tytöillä usein on tapana), vaan mahdollisimman tiiviisti - siten, että itse ymmärtää. Tähän paperiset muistiinpanot jopa kannustavat, kun on hankalampi kirjoittaa pitkään ja saivarrellen.

Vierailija
36/40 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ite ainakaan käyttänyt koskaan, eikä muutenkaan hirvittävän monella ollut. Kannattaa mielummin vaan keskittyä kuutelemaan.

T. Tuore DI

Vierailija
37/40 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistiinpanoja en ole harrastanut ikinä, mutta muuten läppäri oli kyllä päivittäisessä käytössä. Sillä luettiin luentokalvot, katsottiin ja tehtiin tehtävät, ja hoidettiin ryhmätyöt. Kun kaikki opiskelumateriaali on verkossa, aika vaikea opiskella ilman verkkoyhteyttä.

Viime vuonna valmistunut DI

Vierailija
38/40 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietojenkäsittelytieteissä on kolmasosalla, joten voisin melkein väittää että monella laitoksella ei ole edes saman vertaa :)

Joidenkin mielestä on kätevä ottaa muistiinpanoja tai surffata netissä. Etenkin ensimmäisinä vuosina, sitten syventävien opintojen aikaan kun jengi vähenee ja vanhenee niin alkaa ne läppäritkin jäämään pois. Kynällä ja paperilla nyt on vaan niin paljon parempi tehdä muistiinpanoja.

Miten niin kynällä ja paperilla on niin paljon parempi tehdä muistiinpanoja?

Riippuu varmaan alasta ja siitä minkä itse kokee kätevimpänä. Monet tekevät kotonakin muistiinpanot käsin. Esim.  oppivat parhaiten niin, että voivat käyttää eri värejä muistiinpanoja tehdessä. Tällöin voi olla luonnollista, että luennoillakin jatkaa samaan malliin. 

Itse taas olen sen verran sohelo, että luennoilla nopeasti kirjoittaessa en saa kotona edes omasta käsialasta selvää. Hävitän myös helposti muistiinpanoja. Itselleni parhaiten siis sopii koneella kirjoittaminen. Tekstiä on helppo muokata eikä se häviä minnekään. Myös esim. slideja läpikäydessä niin muistiinpanot on helppo lisätä niiden joukkoon, jolloin jälkeenpäin opiskellessa näkee kaikki samalla kertaa. 

Vierailija
39/40 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
40/40 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes kaikilla paitsi mulla :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi seitsemän