Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yliopisto-opiskelijat: onko "kaikilla" nykyään läppäri käytössä luennoilla?

Vierailija
29.07.2010 |

Aloitan syksyllä opinnot, ja olen mietiskellyt koneen hankkimisen tarpeellisuutta. Olisihan se tosi kätevää kirjoittaa koneelle suoraan kaikki muistiinpanot, siinä pystyisi hyvin muokkamaan tekstiä jälkikäteen. Mutta onko läppärin käyttö luennolla muita häiritsevää, ja onko sellaisen käyttö yleistä? Varmaan jossain kauppakorkeassa kaikilla on läppärit, mutta minä en ole kauppakorkeaan menossa :)

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
29.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän humanistisen alan massaluennoilla oli ehkä kahdella sadasta läppäri viisi vuotta sitten kun luennoilla vielä kävin.

Ystäväni opiskeli samaan aikaan kauppatieteitä ja siellä läppäri oli enemmistöllä.

Onhan se kätevä. Nyt ostaisin ehdottomasti läppärin, jos aloittaisin opinnot. Tarvitseehan sitä konetta sitten opinnoissa muutenkin.

Vierailija
2/40 |
29.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeasti, monella on ainakin miniläppäri facebookia varten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
29.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerran tai kaksi olen luennolla koneen nähnyt.

Vierailija
4/40 |
29.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä olen ympärilleni katsonut, noin 34-40 %:lla on miniläppäri mukana. Tosin vaihtelee vähän kurssin sisällöstäkin, itsekin joskus kirjoitan läppärillä, joskus koen helpommaksi käsin kirjoittamisen ihan kynällä ja paperilla.

Vierailija
5/40 |
29.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
6/40 |
29.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

läppäri on mukana ehkä kahdella paristakymmenestä. Sekin arvio yläkanttiin :)

Vierailija
7/40 |
29.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
8/40 |
29.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika harvat viitsii raahata läppäriä mukana luennoilla, saati mihinkään harkkakursselle tai keskusteluryhmiin. OPetan humanistisella alalla ja massaluennoilla läppäri on aina muutamalla, keskusteluryhmissä ei juuri kellään tai ehkä alustajalla. Myös luennoitsijan mukaan se tietty vaihtelee: jos luentomateriaalin saa etukäteen moodlessa niin sitä on kiva seurailla läppäriltä. jos taas luennoitsija esim käyttää paljon kuvia joita ei saa sähkösinä tai piirtää jotain kaavioita niin muistiinpano on hlpompi tehdä käsin kuin koneella.

Vierailija
9/40 |
29.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietojenkäsittelytieteissä on kolmasosalla, joten voisin melkein väittää että monella laitoksella ei ole edes saman vertaa :)

Joidenkin mielestä on kätevä ottaa muistiinpanoja tai surffata netissä. Etenkin ensimmäisinä vuosina, sitten syventävien opintojen aikaan kun jengi vähenee ja vanhenee niin alkaa ne läppäritkin jäämään pois. Kynällä ja paperilla nyt on vaan niin paljon parempi tehdä muistiinpanoja.

Vierailija
10/40 |
29.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja niilläkin tosiaan on melkein aina fese auki, että opiskelukäytössä tosi pienellä osalla. Toki tarvitset konetta kaikkeen muuhunkin, että jos sitä ei kotona ole, niin kannattanee hankkia, ettei joudu roikkumaan yo:lla koko ajan.

Itse suosin kynää ja paperia tai nykyään yhä useammin printtaan opettajan nettiin laittamat PowerPointit joko ennen luentoa tai sen jälkeen. Ennen on parempi, niin niihin voi kirjoitella kommentteja ja tarkennuksia, mutta harva opettaja on niin viitseliäs...

Vierailija
11/40 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
12/40 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää pliiiis tuoko niitä läppäreitä luennoille! Ei ole mitään ärsyttävämpää kuin kovaääninen näppäinten hakkaus, ei pysty keskittymään luentoon! Jos et osaa näpyttää hakkaamatta, älä ota mukaan.

Vierailija
13/40 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teknillisellä riippuu luennosta ja kaavaeditorin käyttötaidoista. Puhtaasti teorialuennoilla (ei laskuteoria) ja talouden (sekä kauppatieteiden että tuotantotalouden) kursseilla läppäreitä on paljon, helpompihan sillä on kirjoittaa. Tablettejakin näkyy paljon.

Vierailija
14/40 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatustieteissä ehkä yhdellä-kahdella parista-kolmestakymmenestä.

Vierailija
15/40 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yleensä suurimmalla osalla. Riippuu toki luennon luonteesta, itse käytän jos luennoista tarvitsee tehdä luentopäiväkirja, sitä tekee siinä samalla. 

Vierailija
16/40 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu aineesta. Opiskelen itse sekä humanistisessa että oikeustieteellisessä: ensiksi mainitussa melkein kenelläkään ei ole läppäriä, koska luennot kuluvat "hitaammassa" tahdissa ja tarve muistiinpanoille ei ole niin suuri. Sen sijaan oikiksessa lähes kaikilla on läppäri, koska ei niitä muistiinpanoja vain ehdi kirjoittaa kattavasti muuten ja lisäksi on kätevää kirjata ko. slidea koskevat muistiinpanot sen sliden alle.

Vierailija
17/40 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikiksessa läppäri/tabletti löytyy aika monelta. Toki siellä on vähän erilaista jengiä kuin jossain ammattisurkean "luennoilla".;)

Vierailija
18/40 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jukka ainakin pitää nettiä aina auki ja sekin taitaa opiskella nyt oikiksessa. Osittain kertonee nettiriippuvuudesta ja ylipainokin siitä kielii. 

Vierailija
19/40 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on silloin tällöin padi mukana jos tunnilla käydään jotain monisteita läpi. En viitsi niitä turhaan tulostella kun niihin ei merkintöjä tule.

Ja tosiaan, mua ainakin häirittee se läppärin käyttö massaluennoilla kun sitten tulee vilkuiltua millä sivustoilla se edessäistuva pyörii ja mitä se hommaa facebookissa.

Vierailija
20/40 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen ketju! Itse olin Helsingin oikeustieteellisessä 1980-luvun lopulta 1990-luvun alkuun ja silloin tietenkin tehtiin kaikki kynällä ja paperilla. Olenkin monesti miettinyt, mitenköhän se nykyään on. Mutta ainakin ketjun perusteella yllättävän harvalla se läppäri mukana on :)!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yksi