Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako 6-vuotias leikkiä naapurin pihalla ilman valvontaa?

Vierailija
29.07.2010 |

Oma lapsi ja naapuruston lapsi, joka asuu muutaman talon päässä, haluaisivat leikkiä yhdessä siellä toisen tytön pihalla, mutta siellä ei ole ketään aikuista paikalla. Onko ok? Mun mielestä ei ole, ja nyt olen ääliöäiti.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
29.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen yksiselitteisesti kieltänyt lapsiani tuomasta meille kavereita leikkimään silloin kun me vanhemmat emme olekotona. Muutama ihan "perusfiksu" 8-9-vuotias kun on joskus tonkinut kaappeja ja etsinyt rahaa, varastanut pikkutavaraa ja rikkonut toista.

Pidä ap vaan kiinni ääliöydestäsi, se on sitä kasvattamista.

siellä kruununjalokivet jemmassa?

Vierailija
22/49 |
29.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tuleva ekaluokkalainen ollut jo vuoden yksin kotona kun käyn lähikaupassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
29.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei useimmat tuon ikäisiä jätä yksin kotiin, niin eikö ole vielä vaarallisempaa antaa niiden olla keskenään valvomatta jossain pihalla? Tuon ikäiset voivat saada päähänsä tehdä mitä tahansa tai lähteä käymään missä tahansa. Eli on mahdollista, että lapset eivät enää hetken kuluttua ole siellä mihin heidät jätti. Ihmeen paljon ihmiset luottavat nykyään pieniinkin lapsiinsa.

Voihan sitä luottamusta antaakin, mutta siten, että tosiasiassa vanhempi pitää heitä silmällä.

Vierailija
24/49 |
29.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mitä vaarallista kenenkään pihassa nyt voi olla?

sellaista aitausta, joka lukitaan ulkopuolelta?

Ja tosiaan, mitähän vaarallista sitä nyt kenenkään pihassa olisi. Korkeintaan jyrkänteitä, myrkkymarjoja, kirveitä ja sirkkeleitä. Tuskin mitään kovin vaarallista.

Vierailija
25/49 |
29.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen yksiselitteisesti kieltänyt lapsiani tuomasta meille kavereita leikkimään silloin kun me vanhemmat emme olekotona. Muutama ihan "perusfiksu" 8-9-vuotias kun on joskus tonkinut kaappeja ja etsinyt rahaa, varastanut pikkutavaraa ja rikkonut toista.

pihallakin on kuitenkin kaikkea sellaista, mihin koskeminen olisi hölmöä, mutta ei ole ihan varma, että edes perusfiksujen lasten joukossa tyhmyys ei tiivistyisi. On muun muassa kasvihuone, jonka katosta yhden lasin kersat saivat potkupallolla kerran hajalle. Eikä sekään vielä mitään, vaikka paljon maksoikin, mutta kun ne menivät sitä sitten sinne sisään ihmettelemään, piti vähältä, että puolikas ruutu pudonnut sieltä terävänä yhden niskaan. On myös autoja, harrastusvälineitä, kukkapenkkejä, jms...

Vierailija
26/49 |
29.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pihallakin on kuitenkin kaikkea sellaista, mihin koskeminen olisi hölmöä, mutta ei ole ihan varma, että edes perusfiksujen lasten joukossa tyhmyys ei tiivistyisi. On muun muassa kasvihuone, jonka katosta yhden lasin kersat saivat potkupallolla kerran hajalle. Eikä sekään vielä mitään, vaikka paljon maksoikin, mutta kun ne menivät sitä sitten sinne sisään ihmettelemään, piti vähältä, että puolikas ruutu pudonnut sieltä terävänä yhden niskaan. On myös autoja, harrastusvälineitä, kukkapenkkejä, jms...

kun kukkapenkit, uima-allas, harrastusvälineet ym saavat olla rauhassa ja osataan kysyä lupa, jos haluavat vaikka uimaan mennä.

Vierailija
27/49 |
29.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kukkapenkit, uima-allas, harrastusvälineet ym saavat olla rauhassa ja osataan kysyä lupa, jos haluavat vaikka uimaan mennä.

ja siksi omat lapset saa olla omassa pihassa ihan rauhassa. Mutta muita kersoja en tänne halua silloin kun en itse ole kotona, koska niistä minulla ei ole mitään tietoa eikä takeita.

Vierailija
28/49 |
29.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siksi omat lapset saa olla omassa pihassa ihan rauhassa. Mutta muita kersoja en tänne halua silloin kun en itse ole kotona, koska niistä minulla ei ole mitään tietoa eikä takeita.

Vai olisko jollakin nuttura turhan kireällä, mitä luulet?

Vierailija
29/49 |
29.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi vaatia ketään vahtimaan 6v. lastasi. Sinun on itse vahdittava lapsesi.

Oma poikani on 6v. ja poika on kaverinsa kanssa ulkona ja kaveri ei asu näissä samoissa taloissa.

En todellakaan vahdi heitä ja jos vahtija tarvitaan, niin ei tarvi lähettää kersaansa meille.

Mulla on tarpeeksi hommaa omissa lapsissa ja en voi ottaa ulkopuolisia kontolleni.

Vierailija
30/49 |
29.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voisi päästää 6 vuotiasta poikaani yksin kaverinsa kanssa pihalle ilman kuuloetäisyyttä.

Meno on sen verran reipasta varsinkin jos joukkoon liittyy pari vieraampaa poikaa, joille täytyy esittää isompaa kuin onkaan.

että jos sielä ei ole ketään aikuista niin sitten pitää välillä käydä kääntymässä sielä.

Jos olet ulkona, niin kuuletko esim. tappelut, itkun?

Ja miten lapsi tottelee annettuja sääntöjä? Innostuuko lähtemään karkuteille vai tuleeko kysymään lupaa?

Vierailija
31/49 |
29.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun lapseni saisi leikkiä naapurin pihalla. Ja on itse asiassa leikkinytkin.

Vierailija
32/49 |
29.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voisi päästää 6 vuotiasta poikaani yksin kaverinsa kanssa pihalle ilman kuuloetäisyyttä.

Meno on sen verran reipasta varsinkin jos joukkoon liittyy pari vieraampaa poikaa, joille täytyy esittää isompaa kuin onkaan.

että jos sielä ei ole ketään aikuista niin sitten pitää välillä käydä kääntymässä sielä.

Jos olet ulkona, niin kuuletko esim. tappelut, itkun?

Ja miten lapsi tottelee annettuja sääntöjä? Innostuuko lähtemään karkuteille vai tuleeko kysymään lupaa?

Siellä kun on vanhempia lapsia pilvin pimein piha täynnä eikä valvojat ehdi jokaista ekaluokkalaista kytätä.

Vierailija
33/49 |
29.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutenkin ilman valvontaa niin miksei sit naapurin pihassakin.

Vierailija
34/49 |
29.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä olin itse 6-vuotias liikuimme aina pihalla ja kaverieni pihalla keskenämme. Sanoimme vaan minne olimme menossa. "Takametsään" tai jonkun kaverin luo. Ei silloin soiteltu joka väliin puhelimella. Äiti sanoi että menkää kaverin luo ja kysykää sen vanhemilta että sopiiko. Jos ei sopinut, tultiin takaisin. Kaupassakin käytiin jo kaksitaan kaverin kanssa eskari-ikäisinä, eikä vanhemmat saattaneet kouluun kuin ekana päivänä ja sovittiin että kuljettiin yhdessä naapurin tokaluokkalaisen kanssa samaa matkaa kouluun. Ei sitä kukaan vielä 20-vuotta sitten outona pitänyt. Nykyään ollaan kamalan ylisuojelevaisia ja arkoja. Kyllä fiksut lapset jo tuon ikäisinä pärjää. Ja jos nyt käsi murtuu, kurja juttu, mutta sellasta elämä on. Ei siihen kuole. Mullakin murtu muksuna käsi eikä siitä mitään traumoja jäänyt. Mun mielestä lapsiin pitää luottaa ja kun jotain tapahtuu niin asiat hoidetaan, sellaista elämä on.

Vierailija
35/49 |
29.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin meidän pihassa kuin naapurinkin pihassa 6v eskariin menevät pojat ilman että aikuinen on ulkona vahtimassa. Meillä kyllä vahditaan ulkoilua ikkunasta, eikä hölmöilyt jää huomaamatta sen enempää kuin jos olisin itse ulkona.

Kotiin (tai kaverille) ei meidän pojalla kyllä ole asiaa jäädä, jos aikuisia ei ole paikalla.

Vierailija
36/49 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännää tuo että sossuun mennyt ilmoitus metsässä leikkimisestä. Enpä ole moisesta kuullutkaan. Asumme maaseudulla, tien toisella puolella on talo, muuten meillä ei ole lähinaapureita 500m säteellä lainkaan. Meidän ekaluokkalainen joka täyttää joulukuussa 7v, sekä pikkuveli 5.5v ja naapurin 5.5v leikkivät jomman kumman talon pihassa, niin että joku on kyllä kotona. Ilmoittavat jos vaihtavat pihaa, mutta vapaasti saavat leikkiä. Ikkunoista tarkkaillaan ja kuulostellaan muutenkin. Mutta metsäretket ovat heillä erittäin pop, käyvät kolmisin pari kertaa viikossa metsässä, siis ihan menevät näköetäisyyden ulkopuolelle puoleksi tunniksi tai tunniksikin jos oikein kivat leikit. Ovat huutoetäisyydellä useimmiten, mutta nyt ollaan annettu reviirin laajeta noin puolen kilsan säteelle. Säännöt on sovittu retkien suhteen tarkasti, ja suunta on kokoajan selvillä missäpäin ovat. Puukkoja eivät saa mukaan ottaa vaikka niitä kärttivätkin että saisivat vuolla. Mutta vuolemiset tapahtuu toistaiseksi ihan kotipihassa valvonnan alla.

Ei meillä kyllä ole tullut mieleenkään etteikö noita voisi päästää metsään. Jopa nuo 5.5 vuotiaat ovat keskenään siellä käyneet.

Vierailija
37/49 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tuonikäisenä saanut olla rivitaloalueen leikkikentällä kavereiden kanssa ja sinne ei meiltä ollut suoraa näköyhteyttä. Kaikki lapset tunsivat toisensa ja tiesivät missä kukakin asuu ja jos jotain sattui niin käytiin soittamassa ovikelloa.

Tietysti lapsesta riippuen, eli jos on kovin karkailuherkkä tai keksinyt aiemmin tyhmiä tempauksia niin sitten ei.

Vierailija
38/49 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 6v saa leikkiä naapurin 6v:n kanssa heidän pihallaan, joka on rauhallinen rivitaloyhtiö, vähän liikennettä ja kaverin äiti on kotona (= helposti tavoitettavissa, jos tarvetta tulee).

Vierailija
39/49 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

saisi

Vierailija
40/49 |
25.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

silloin jos siellä ei ole ketään paikalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kaksi