Mitä tarkoitetaan PMMP:n Pikkuveli-biisissä undulaateilla?
Siis se kohta " undulaatit tapaa miesten vessassa turpaansa saada"
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
En nyt jaksanut kahlata tätä viestiketjua läpi vaan undulaatti tässä yhteydessä tarkoittaa vähän reppana homppeli pikkuveljeä
Alkuperäistä mieslaulajaa, jota haukuttiin miesten vessassa undulaatiksi.
Vierailija kirjoitti:
Biisi kertoo millaisia tunnelmia siitä seuraa kun lapsena saa elää ongelmaisessa kodissa. Vielä parikymppisenä kolahti todella kovaa Kauko Röyhkän "Mielummin vanha kuin aikuinen" koska vihasin ja halveksin "aikuisia" syvästi.
Minä halveksin aikuisia vieläkin, myös itseäni. Moni meistä ottaa itselleen paljon valtaa, mutta ei osaakaan kohdata toisia empaattisesti.
Vierailija kirjoitti:
Sanoitus on hieno. Undulaatti voidaan ymmärtää monin eri tavoin. Minulle se tarkoittaa herkkää nuorta miestä, jota karskit ja epävarmat "miehiset miehet" kiusaavat. Vaatii vahvuutta olla undulaatti.
Tällainen tyyppi ko. nimityksen saanut laulaja olikin.
Tekee hienoa musiikkia edelleen. Väliin mahtuu lastenkulttuuria, mm. Tri Orff.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Biisi kertoo millaisia tunnelmia siitä seuraa kun lapsena saa elää ongelmaisessa kodissa. Vielä parikymppisenä kolahti todella kovaa Kauko Röyhkän "Mielummin vanha kuin aikuinen" koska vihasin ja halveksin "aikuisia" syvästi.
Minä halveksin aikuisia vieläkin, myös itseäni. Moni meistä ottaa itselleen paljon valtaa, mutta ei osaakaan kohdata toisia empaattisesti.
Minulla on nyt omia lapsia ja olen kaikessa pyrkinyt olemaan heille erilainen kuin oma lapsuuteni. Se on tosin helppoa koska en ole väkivaltainen reuhuava juoppo.
T: Se jolle vastasit
Varmaan samaa kuin fiikuksella eli vasenkätistä tai siltä näyttävää meikkipetteriä.
Huikea biisi kyllä. Täytyy hommata Noitalinnan albumi ja kuunnella. Olen kyllä yrittänyt niitä muitakin kuunnella, mutta ei mikään muu kolahda samalla tavalla kuin "Pikkuveli". Hyviä tekstejä kyllä on, kuten se missä Herra Tossavaisen jäljet ovat Huvikummun katossa ja Peppi on jo kasvanut isoksi, mutta biiseinä ei mikään kosketa samalla tavalla kuin se yksi.
Laulun sanat on tehnyt Sari Peltoniemi.Hän kuoli 2023 60 vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija:
Meille se on ainoa ja oikea. Aina.
Mä en tajua mikä siinä biisissä on (kenen tahansa esittämänä), että mua alkaa itkettää. Eihän mulla edes ole pikkuveljeä
Siinä on varmaan se "brown note" vähän eri lailla viritettynä, ei tule paskat housuun vaan tippa linssiin. Ja tosiaan biisi on Noitalinna Huraa -yhtyeen, originaali livenä:
Moni ei taida tietää, että biisin synnyn aikaan undulaateilla tarkoitettiin homomiehiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on nyt omia lapsia ja olen kaikessa pyrkinyt olemaan heille erilainen kuin oma lapsuuteni. Se on tosin helppoa koska en ole väkivaltainen reuhuava juoppo.
T: Se jolle vastasit
Ja olet mennyt sinne toiseen ääripäähän? Miettinyt miten heille saadaan koko ajan kiva olo ja jossain kohtaan se oikea maailma on märkä rätti naamalle?
Vierailija kirjoitti:
että undulaatit on sellasia ulospäin tosi kovia jätkiä, jotka oikeesti ovat hyvin herkkiä ja pehmeitä sisältä.
Orpo?
Vierailija kirjoitti:
Moni ei taida tietää, että biisin synnyn aikaan undulaateilla tarkoitettiin homomiehiä.
Eli erilaisuuden pelkoa. Suomella on pitkät perinteet harmaasta massasta tavalla tai toisella poikkeavien ihmisten vainoamisessa.
Vierailija kirjoitti:
Alkuperäinenkin oli aikanaan hittibiisi. Siinä laulaa mies ja nainen.
Noitalinna huraa oli alkuperäinen esittäjä.
Undulaatit ovat metafora gay miehille.
Undulating englannissa tarkoittaa aaltoilevaa tai mutkittelevaa. Tällä ei ole sanojen kanssa mitään tekemistä.
Originaalissa on kieltämättä enemmän tunnelmaa, mutta huh miten epäpuhdasta laulua ainakin tuossa videossa! Näin musiikki-ihmisenä kuuntelen mieluummin PMMP:n versiota, ei ota niin pahasti korviin.