Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko itsevarman ihmisen sekoittaa narsistiin?

Vierailija
28.07.2010 |

Siis sellaisen, jolla on hyvä itsetunto ja -luottamus?

Tero

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
28.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äskeinen siskoaan kuvannut kirjoittaja kuvasi mielestäni enemmänkin huomionhakuista persoonallisuushäiriötä kuin narsismia.

Vierailija
2/29 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän on niin että kaikki luonnehäiriöt tyypitellään sen mukaan; mikä on ICD-10 luokitus. Näissä ei oteta huomioon ollenkaan sitä ihmisyyttä jota voi piillä ihmisen sisällä. Narsismi on erittäin tuskallinen sairaus. Hänellä on kyllä omatunto; mutta hän on valinnut tunteettomuuden, koska kasvatuksessa on tapahtunut vääristymä. Mutta kuka vanhempi on täydellinen? Mielestäni on myös narsismia se, että tuomitaan kaikkien narsistien vanhempien lapset narsisteiksi oitis vaikkei diagnoosia olisi annettukaan...tätä voi verrata lähinnä "fundamentalismiin". Kaikki missä käytetään liian tiukkaa kategoriaa ns. "väärien ihmisten tuomitsemiseksi" pitäisi häläreiden soida. Jos asian tulkinta on liian mustavalkoinen; oli sitten kyse mistä -ismistä hyvänsä, niin mennään takapajulan perukoille. Kasvatusmetodit ovat muuttuneet viime vuosikymmenten aikana. Oli aika jolloin lapsia sai hakata ihan luvan kanssa. Nykyään se tulkitaan narsismiksi ja on lain nojalla kiellettyä. Kaikki ei vain aina mene lain mukaan... ei edes se narsismi. Itse olen ollut nuorena hajuton, mauton ja näkymätön. Meni vuosikymmeniä ennenkuin opin avautumaan vaikeista asioista. Minua kohdeltiin kaltoin ja olen siitä selviytynyt. Tiedän miltä se tuntuu, enkä kiusaa ketään. Menen heikomman puolelle. Silti minut ovat jotkut valopäät tulkinneet narsitiksi, koska keskustelen avoimesti ihmisten kanssa. He eivät vaan ole käyneet samoja asioita läpi kuin minä...

Väärin ovat arvanneet; olen diagnotisoitu ahdistusneuroosilla josta paranin. Joitakin jämiä on jäänyt vielä kytemään; joten ei kaikki jotka ovat olleet narsismin kynsissä ole eittämättä narsisteja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihminen, jolla on hyvä itsetunto, ei kärsi empatian puutteesta, ei kiusaa toisia, eikä tahallisesti tee pahaa toiselle. Ei kadehdi, valehtele eikä kieroile, kuten narsisti.

Vierailija
4/29 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

[sun käsialasi joka on kortissa tallella viittaa nimeonomaan narsistiin!

i]Näin ainakin kansainvälisesti, suomalaisesta käytännöstä en tiedä. Narsisti nimittäin osaa usein sumuttaa taitavasti myös psykiatria. Todellisuus paljastuu, kun psykiatri keskustelee narsistin läheisten kanssa. Heidän joukostaan löytyy yleensä uhreja, jotka pystyvät kertomaan monipuolisesta ja älykkäästä piinasta ja manipuloinista.

[/quote]

Vierailija
5/29 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

väitteiden alla kuin itse sellainen joka kuvailee itseään.Haloota Terolle ja Minnalle,vituttaako lapsettomuus noin paljon vai onko teillä kulissiliitto??????????????

sanaa narsisti oikein. Arkikielessä sillä voidaan viitata kehen tahansa itseään rakastavaan tai korostavaan ihmiseen, mutta psykiatrissa narsismissa on kyse vakavasta mielenterveyden häiriöstä. Eli ihan kevein perustein ei voi ketään kutsua narsistiksi.

Musta itsevarman ihmisen ja narsistin sekoittaminen on helppoa just siks, että narsismin käsite ymmärretään niin arkisesti, ei sen virallisen sairausluokituksen kautta.

Kuten täällä on sanottukin itseään rakastava ihminen arvostaa itseään, mutta osaa kehua myös toisia eikä manipuloi, yritä hyötyä jne. Ihan oikea narsisti on vakavasti sairas eikä pysty normaaleihin ihmissuhteisiin.

Vierailija
6/29 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun tulee ovesta, sisääntulo on ehdottomasti näyttävä, suu korvissa ja kovaääninen naurunheläytys (usein jopa ihan miellyttävä), mut just siten että 'näkeehän nyt kaikki'. Ja pukeutuminen viimeisen päälle. Tsekkailee vaatteitaan kaiken aikaa että kaikki on ok.

Jos seurueessa ennestään tapaamattomia miehiä, liehakoi heidän ympärillään ja pyrkii tekemään vaikutuksen. Naurunkiherrys paljastaa tyydytyksen kun saa tyyppien huomion itseensä.

Jos mulla jotain uutta ja erilaista juttua, punnitsee asiat otsa rypyssä tarkkaan, kunnes letkauttaa jotain negatiivista tai vähättelevää, oli juttu sitten mikä ikinä tahansa. Esim. 'mä nyt olen tollasta harrastanut joskus 10 vuotta sitten', 'eihän noi värit yhtään natsaa', 'miten ihmeessä sä olet voinut keksiä tuollaista' jne jne. Jos muuhun seurueeseen pitää tehdä vaikutus, kehuu vuolaasti ja kovaäänisesti miten iiihaaanaaa jne.

Ja lopulta päästään pääasiaan (hänen mielestään) eli häneen itseensä. Loputtoman kehumisen kohteena on hänen koulutus, palkka, uudet vaatteet, uusi auto, lasten koulutus jne. Ja jos ulkomaanreissua on ollut niin totta kai kaikki samaan. Ja ketä on tavannut ja miten hieno työpaikka hänella onkaan.

Kaikki mitä hän tekee on ylihienoa, upeaa, parasta mitä voi olla.

Siis hänen mielestään.

oikeasti empaattinen ja omaa normaalin moraalintajun. Terve ihminen on kiinnostunut muistakin ihmisistä, pystyy kehumaan muita ilman taka-ajatuksia ja kykenee ylipäänsä kanssakäymiseen, jossa ei ole pelkkä hyötyminen takana.

Normaali ihminen osaa normaalit käyttäytymistavat: ei ole röyhkeä päin toisten naamaa, ei kadehdi toisten saavutuksia, vähättele, antaa muillekin tilaa olla esillä, ei manipuloi syyllistämällä, kiitollisuudenvelalla, rahalla jne.

Itsevarma voi olla, mutta se on sitä, että on tyytyväinen sellaisena kuin on, eikä tarvitse tuekseen muiden lyttäämistä tai hyväksikäyttämistä.

Vääristynyt itserakkaus taas on jotakin sairasta:kehuu itseään ja tekemisiään jatkuvasti muille ja kaipaa pohjattomasti kehuja.

Vierailija
7/29 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juot liikaa, käytät huumeita?

Jos kerta toisensa jälkeen huomaat, että ystäväksi kuvittelemasi ihminen ei kykene keskustelemaan kanssasi sinua askarruttavista asioista, voisi olla syytä höristellä korviaan.

Yleensä narsisti vain tuttavuuden alussa käyttää koko energiansa saadakseen sinut haaviin - tunnet olevasi hänen ainoa kiinnostuksen kohteensa ja jotenkin tavattoman ihmeellisen ihana ihminen.

Myöhemmin ääni muuttuu kellossa - ja on kovin vaikea tajuta, että tuo ihana, empaattinen ihminen on muuttunut omaksi itsekseen eli täysin tunnekylmäksi manipuloijaksi.

äärimmäisen epävarma itsestään ja yrittää peitellä sitä pöyhkeällä käytöksellä ja fiinillä pukeutumisella + muilla ulkoisilla jutuilla. Narsistinen ihminen on äärimmäisen kylmä, ei kykene ollenkaan tuntemaan empatiaa toisia kohtaan, kohtelee kaltoin, valehtelee, vaihtelee kavereitaan sen mukaan, miten he palvelevat hänen tarkoituksiaan. Ei pysty rakentamaan kunnollisia ihmissuhteita.

Vierailija
8/29 |
30.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä on eri yksilöissä eri määriä ja on veteen piirretty viiva missä mennään sairaan puolelle. Kokonaisuus ratkaisee ja itsevarmuus ei ole mikään varma mittari tässä.

Vierailija
9/29 |
28.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

luokitellaan narsisteiksi, omista ongelmistaan puhuvat ihmiset energiasyöpöiksi ja ylivirikkeellistetyt lapset ADHD:iksi.

Vierailija
10/29 |
28.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta usein voi mennä pieleen, kuten tajuat.

Vierailija
11/29 |
28.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 kanssa!

Vierailija
12/29 |
28.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsevarma ei. Itsevarma ihminen ei myöskään yritä päteä koko ajan ja harrasta jatkuvaa itsekorostusta ja huomiohakua kuten narsisti tekee.

Tietenkin joku voi sekottaa, joka ei tiedä millainen narsistinen ph on. Kuten Tero.

Vierailija
13/29 |
28.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa kaikki itsevarmat ihmiset luokitellaan narsisteiksi

Tero

Vierailija
14/29 |
28.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään nämä keittiö psykologit luokittelevat kaikki narsisteiksi. Jotkut ihmiset ovat yksinkertaisesti vain KUSIPÄITÄ.

Vierailija
15/29 |
28.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

äärimmäisen epävarma itsestään ja yrittää peitellä sitä pöyhkeällä käytöksellä ja fiinillä pukeutumisella + muilla ulkoisilla jutuilla.

Narsistinen ihminen on äärimmäisen kylmä, ei kykene ollenkaan tuntemaan empatiaa toisia kohtaan, kohtelee kaltoin, valehtelee, vaihtelee kavereitaan sen mukaan, miten he palvelevat hänen tarkoituksiaan. Ei pysty rakentamaan kunnollisia ihmissuhteita.

Vierailija
16/29 |
28.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tärkein ominaisuus, jonka perusteella narsismin voi diagnosoida on se, onko kyseinen henkilö av-mamman exä tai nyxä. Av-mammahan on kykenemätön katsomaan peiliin.

Vierailija
17/29 |
28.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi hyvin harvoin saavat sitä diagnoosia.

Vierailija
18/29 |
28.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pahoinpiteli minua, petti kavereideni kanssa, valhteli kaikille koko ajan, ei välittänyt ollenkaan lapsista, ei päästänyt minua minnekään, mutta itse meni minne ikinä halusi, valehteli matkoistaan ulkomaillekin, hänellä ei ole koskaan ollut oikeita ystävyyssuhteita, ei luottanut kehenkään, jakoi ihmiset hyviin ja pahoihin sen mukaan, mitä sai heistä,kaverit vaihtuivat aina.

Jos hän ei ole narsisti, niin mikä sitten?

Vierailija
19/29 |
28.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan arkinen paskapää.

Vierailija
20/29 |
28.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan arkinen paskapää.

on olemassa diagnoosikin, ja se on narsisti.

Kaikki paskapäät eivät ole narsisteja, mutta usein ne kaikkein pahimmat ovat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kaksi