Työpaikallani kauheasti selkävaivaisia
ihmisiä. Ovat saikulla tämän tästä. Onko nuorilla ihmisillä oikeasti selkävaivoja noin paljon vai kieliikö jotain työpaikan muusta ilmapiiristä..?
Kommentit (20)
Minä tiedän naisen, joka ei saanut kesälomaa haluttuna aikana mutta kas kummaa selkä olikin tosi kipeä ja sai sairiksen just siihen kun halusi loman.
On nyt kuulemma syksyllä tekemässä saman ettei mene lomapäiviä.
Säälittävää!!
työstä ja kuinka on apulaiteita, onko ergonomiaa opetettu, tauotus, työnkierto....
Ymmärrän selkävaivat tietyissä työtehtävissä.
tekosyinä käyttävät ovat vastenmielisiä, mutta on myös sitten niitä, joilla oikeasti ongelmia esim selän kanssa.
Vaivat ovat inhottavia, vaikeita, haittaavat elämää ja usein niillä ei ole mitään tekemistä liikunnan tai sen puutteen kanssa!
Sama pätee migreenipotilaisiin. Aika usein kuulee terveiltä, että esim seuraavassa työpaikassa kertoo työkavereille sairastavansa migreeniä, niin voi loisia kotona aina kun ei huvitakaan tulla töihin, kun se migreeni on niin hyvä syy...
Terv. selkävaivainen, joka ihan paljon mieluummin olisi terve ja töissä ja ennenkaikkea eläisi elämäänsä ilman elämää haittaavia ongelmia.
Ymmärrän selkävaivat tietyissä työtehtävissä.
Ja me muut maksamme heidän palkkansa kun loisivat kotona "sairastamassa".
Luin juuri että kunnan työntekijät (siis ainakin meidän kunnassa) ovat SAIRASLOMALLA keskimäärin yli 30 päivää vuodessa! Herranen aika, siis vuosiloman verran. Eli pitävät käytännössä 10 viikkoa lomaa.
Okei, on varmasti oikeastikin sairaita jotkut, mutta 90% tuo johtuu lintsauksesta. Ja eivät edes häpeä tunnustaa sitä kun muutamien juttuja olen kuunnellut.
itselläni selkä on ollut ajoittain piinava seuralainen.
Krooninen kipu kesti 5v, eikä sitä saanut pois, töissä kävin kuitenkin koko ajan.
Kaksi kertaa olen ollut täysin liikuntakyvytön ja myös silloin sairiksella, että en ihan kaikkia niputa luusereiksi lomanmetsästäjiksi.
tekosairaskin, kun työpaikka ei lähde alta helpostikaan kuten yksityisellä lähtee, jos alkaa jatkuvasti olla sairas. Mielenkiintoista on myös, että sairausmäärät riippuu ammatistakin. Muistaakseni kunnalla lääkärit on vähiten sairaita ja opettajatkin siellä kärkipäässä. Eniten sairastaa matalimmin koulutetut. Eiköhän tuo ole pitkälti kiinni siitä, että koulutetut kokevat työstään vastuuta ja matalasti koulutetut taas mielellään jäävät kotiin, jos syy vaan löytyy!
Itse olen ylempi toimihenkilö ja sairastan just en verran kuin pakko. En ole töissä huomannut, että kollegatkaan jäisivät helposti pois töistä. Ei kannata. Ei ne työt katoa sieltä mihinkään vaan samat duunit pitää tehdä silti. Vähän sama kuin tehtaassa linjatyöntekijän pitäisi seuraavan viikon aikana tehdä ne samat suoritteet siinä linjalla eli käytännössä sairaslomansa ylitöinä takaisin.
joka iskee ihan salamana ja menee muutamissa päivissä ohi?
Näyttöpäätetyöskentely on yksi syy, se ei ole ollenkaa ihmiselle sopivaa hommaa. Lisäksi stressi tekee oman vaikutuksensa. Itse kärsin kovista selkäsäryistä yhden syksyn. Öisin heräsin joka kerta kylkeä kääntyessä. Mies joutui kiskomaan aamulla ylös sängystä. Vedet valuivat pitkin lattiaa naamaa pestessä, kun selkä ei taipunut lavuaarin ylle. Syysloman jälkeen työkaveri kysyi, että onko mulla ollut vielä selkä kipeä. Ihmettelin, että mistä se oikein puhuu. Loma auttoi ja pomon vaihtumisen jälkeen ei ole ollut mitään vaivaa.
Eivät ne ole julkista tietoa työpaikalla.
Monesti voi olla kyse jostain muusta sairaudesta, esimerkiksi mielenterveyden, mutta sanotaan että on selkä kipeä, kun ei haluta kertoa todellista syytä. Enkä sitä ihmettele jos työpaikalla on tuollaisia haaskalintuja ruotimassa toisten asioita.
Eli pitävät käytännössä 10 viikkoa lomaa.
Oksentaa pää vessanpöntössä tai maata liikuntakyvyttömänä sängyssä hirveiden kipujen kanssa. Oikeasti on paljon kivempaa olla töissä terveenä kuin kotona kipeänä tai sairaita lapsia hoitamassa.
Tosi kurjaa, että monet ihmiset ajattelevat sairasloman olevan kivaa aikaa, jolloin puuhailla hauskoja juttuja niikuin lomalla olisi :(
t. eräs joka joutuu olemaan sairaslomilla ainakin 30 päivää vuodessa :´(
Joka johtuu selän jumiutumisesta.
ja kyllä, liikuntaa harrastan ja käyn hierojilla ja fysioterapeuteilla säännöllisesti. Toimistotyö ei vain sovi kaikille ja joskus sitä vain sairastuu.
Eivät ne ole julkista tietoa työpaikalla. Monesti voi olla kyse jostain muusta sairaudesta, esimerkiksi mielenterveyden, mutta sanotaan että on selkä kipeä, kun ei haluta kertoa todellista syytä. Enkä sitä ihmettele jos työpaikalla on tuollaisia haaskalintuja ruotimassa toisten asioita.
Ihmetyttää vain, että koko ajan on joku poissa. Kun taas toisessa työpaikassa poissaoloja oli paljon vähemmän. Kielii ehkä jotain myös työviihtyvyydestä. Mullakin alkoi jäytää niin päätä kuin selkääkin just nyt.
aloituksen selkäkivuista. Toki tiedä, ettei masennuksesta tai vitutuksesta puhuta ääneen. Se verhotaan tuohon selkäkipuun.
on todella PIRULLINEN! Olen siinä onnellisessa asemassa, että voin ja saan tehdä töitä kotoa käsin, joten selkäsärky yleensä vain myöhästyttää työnalkua. Pahimmillaan särky on niin kovaa, ettei edes lääkäriin pääse! Olen yrittänyt hieroa selkää niin seuraavien tuntien aikana se on täynnä mustelmia.
Seuraavana päivänä voi olla, että selkä on täysin kunnossa.
että onko joku nyt oikeasti kipeä vai ei ole. Ainakaan meidän terveyskeskuksesta tai työpaikkalääkäriltä ei selän takia sairaslomaa irtoa, vaikka oikeasti välillä tarvitsisin.
Itsellä on lievä skolioosi ja kulumavikoja selässä, ja krooninen iskias. Sen päälle noidannuolet! Ja ne vaivat alkoi 17-veenä, ja ihmiset oli että "eihän nyt noin nuorella voi olla selkä kipeä.." Nyt olen nelikymppinen. Eilen illalla piti heittää kahta vahvaa särkylääkettä naamariin, että nukkumaan pystyi. Nykyään sattuu kävelykin niin, että 500 metriä pääsen ja sitten pitää kovan kivun takia istua. Olisi ihanaa, kun olisi terve selkä. Ennen nautin lenkkeilystä, mutta vaivojen pahennuttua pystyn enää uimaan ja pyöräilemään.
Minulla ongelma pahentaa istumatyö. Parasta olisi työ, jossa saisi välillä liikkua ja välillä istua. Älä vähättele niitä selkävaivaisia.
En minä vähättelekään. Itsellänikin selkä aika ajoin kipeä. Säteilee reisiluuhun asti. Tähän asti kyennyt käymään töissä. Ja melko kipeä saisin olla että olisin pois. Taidan olla liian tunnollinen. Pitäisi oppia ehkä jäämääm helpommin saikulle. Kun kerran selkävaivat ovat noinkin yleisiä jo nuorehkoilla ihmisillä, niin ei kai minuakaan kieroon katsottaisi.
tai tosiaan vastenmielisestä työstä ja kesähelteistä. Kuka nyt töissä haluaa olla, kun biitsit kutsuvat.