Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

miten paljon etuuksia yms yksinhuoltaja saa?

Vierailija
28.07.2010 |

Odotan siis ensimmäistä lastani ja minusta tulee näillä näkymin yksinhuoltaja.

Minua huolettaa taloudellinen puoli. En ole tällä hetkellä töissä, koko ajan koitan töitä hakea, mutta asun pienellä paikkakunnalla, joten työn saaminen ei ole ihan helpoimmasta päästä.

vauvan olisi siis tarkoitus syntyä maaliskuussa..

mietin että oliko se joku päälle 80% mikä maksetaan liiton rahaojen määrästä.

Sitten saa asumistukea? vuokrani tällä hetkellä päälle 400.. mutta varmasti muutan isompaan jossain vaiheessa.

Sitten lapsilisät ja elatusmaksut ja onko muuta?

hermostuttaa miten ikinä pärjään :(

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
29.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muut tuet kuuluu kaikille köyhille. Ota asioista selvää ennen kun vastaat!

Saat enemmän kuin jos olisit parisuhteessa. Harkitse paikkakunnan vaihtoa.

Vierailija
2/12 |
29.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kuuluu vain eronneille yhteis- ja yksinhuoltajille, joiden luona lapsi/lapset ovat kirjoilla.

Yksinhuoltajan vaimona tiedän, että sillä on käytännössä taloudenpidolle iso merkitys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
29.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen pienituloinen kokopäivätöissä käyvä, mutta asun omistusasunnossa. Asuntolainaa n. puolet ja loput perittyä.

Nettopalkka on n.1400 kk. Asumiseen menee n. 500e kk ja päivähoitomaksu n. 100e.

Asumistukea en saa. Lapsilisään yh korotus, n. 45 e ja minimielarit 130 e.

Siinäpä ne "hurjat" yhteiskunnan tuet..

Enemmän rahaa tietysti sais jos jättäytyis työttömäksi.

Vierailija
4/12 |
28.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisään saat yh-korotuksen, joka on huimat 46euroa.

Kelan sivuilla pystyt laskemaan saatko asumistukea.

Jos isä ei maksa elareita niin saat kelasta n. 140€.

Vierailija
5/12 |
28.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harkitse paikkakunnan vaihtoa.

Vierailija
6/12 |
28.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

SINULLA EI OLE VARAA SIIHEN!!!

vai meinaatko,että muutat isompaan asuntoon ja sossu maksaa...? vai että "etuuksia"..... kuule,tuossa taloudellisessa tilanteessa on parempi tehdä abortti.

ja tehdä uusi lapsi sitten,kun saat elämän perusasiat kuntoon.

pienellä paikkakunnalla sinut todellakin tullaan leimaamaan sosiaalipummiksi noilla tiedoilla ja teoilla.

Vierailija
7/12 |
28.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä asun kahden lapseni kanssa 45m2 kokoisessa kaksiossa Espoossa, vuokra on n.500e. Oon äitiysrahalla ja pian siirryn saamaan kotihoidontukea. Saan asumistukea n.250e/kk ja lapsista lapsilisät on yhteensä n.300e/kk (146e per lapsi). Elatustukea saan kelalta sen 139e/kk (?), minimin siis. Kyllä sitä pärjää jos on pienet menot :)

Vierailija
8/12 |
28.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki muut tuet ovat ihan yleisiä ja tarkoitettu kaikille köyhille, eivät mitään yh-sidonnaisia!

Vierailija
9/12 |
28.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekana vuonna saat äitiyspäivärahaa, summaan saat tietää Kelasta. Sen lisäksi saat lapsilisää 138 (?) euroa, elatusmaksua 120 - 250 € riippuen mitä isä haluaa maksaa. Sossu maksaa asuntotuen ja siinähän se sitten onkin.

Elämäsi tulee olemaan taloudellisesti hyvin rajattua, mutta ekana vuonna lapsi ei tarvitse kuin vähän vaatteita (kirpparit on niitä täynnä), tissiä ja vaippoja. Vaipat on kalliita, joten osakestoilu kannattaa jos on pyykkikone.

Mun lapsi on menossa tokalle, voi hyvin, tämä on ollut mahtavaa, päivääkään en kadu! Ihana pirteä ipana, ja duuniin menin kun lapsi oli 3 vee. Opin hyvin säästäväiseksi, ja nyt kun olen duunissa, matkustamme ja remontoimme jotain joka ikinen vuosi.

Isompaa asuntoa voi kysyä, mutta ei vatia.

Itse asumme hienostokaupunginosassa ja kerroin lähimmille äippäkavereille tilanteen. Kukaan ei katsonut kieroon. Kaikilla on omat ongelmansa joka tapauksessa.

Se mitä sinun pitää VÄLTTÄMÄTTÄ PYRKIÄ TEKEMÄÄN on etsiä jokainen kuntasi yh, ja verkostoitua. Mä pakotin itseni tekemään niin ja mulla on nyt mahtavat tukiverkostot ja lapsella muitakin aikuisia ja lapsia koko ajan ympärillään. Ilman verkostoani olisin uupunut, nyt voin mahtavan hyvin ja olen usein ollut sitä mieltä, että elämäntapani on parempi kuin usealla ydinperheessä.

Vierailija
10/12 |
28.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei niillä pärjää, ne on rippeitä.

Vierailija
11/12 |
28.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuvitellaan, että yh:t saa jotain erityistukia, mutta fakta on, että yh saa tasan tarkkaan lapsilisäänsä yh-korotuksen, joka on 46 euroa. Lisäksi tietysti yh saa lapsen isältä elatustukea, joka normaalisti on jotain 130-250 euroa per lapsi, riippuen MOLEMPIEN VANHEMPIEN SUHTEELLISESTA ELATUSKYVYSTÄ (tähänkin löytyy SUOSITUSlaskureita esim. sosiaalitoimiston sivuilta ja lastenvalvojakin auttaa määrittelemään molemmille kohtuullisen elatustuen) ja yhteisestä sopimuksesta. - Fakta kuitenkin on, ettei tämä 130-200 euron suuruinen elatusmaksu tietenkään kata puolia lapsen realistisista kuukausimenoista, joten pääelatusvastuu jää aina yh:lle, mikäli isä ei omasta halustaan osallistu enempää. Mikäli isä taas ei suostu tai voi maksaa elareita ollenkaan, saat kunnalta elatusturvamaksuna tuon n. 140 euroa kuussa.

Eli n. 300 sataa euroa kuussa saat yh-statuksellasi "tukia" (lapsilisäkorotus ja elatusmaksut). Loput mahdolliset tuet ovat tosiaan yleisiä, ja niitä saavat kaikki vähävaraiset, myös perheelliset. Saat siis KELA:lta asumistukea heidän kohtuullisiksi katsomiinsa asumismenoihin ja lisäksi voit hakea sosiaalitoimistolta toimeentulotukea, jos tulosi jäävät kaikkineen alle toimeentulotukirajan.

Kehottaisin sinua nyt tutustumaan sekä KELA:n että sosiaalitoimen sivuihin HUOLELLISESTI. Sieltä löytyy laskureita ja faktatietoa. Lisäksi kannattaa mahdollisimman pian lapsen synnyttyä varata aika lastenvalvojalle tapaamis- ja elatusasioissa.

Et missään nimessä tule elämään leveästi, mutta kyllä pärjäät. Haaveet kovin isoista asunnoista ym. kannattaa tietysti haudata. Esim. Helsingissä toimeentulotuella elävällä yh:lla on joillain alueilla tuurilla varaa johonkin kaupungin pieneen kolmioon, mutta yleensä elellään kaksiossa lapsen kanssa.

Vierailija
12/12 |
28.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asun 41 neliössä lapsen kanssa. Koska juuri nyt ei ole varaa isompaan.