Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun lapsesi muuttaa pois kotoa, miten paljon avustat häntä?

Vierailija
27.07.2010 |

aiotko ostaa jotain hänen uuteen kotiinsa vai annatko viedä jotain vanhoja riepuja ja parittomia kuppeja nurkista vai ajatteletko niin että on paras kun hankkii kaiken itse niin oppii selviämään elämästä paremmin itse?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
27.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon kuin pystyn. Lukiolainen muutti opiskelijasoluun.

Vierailija
22/32 |
27.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

silloin soluasunto oli ihan tavallinen asumismuoto (nykyään ei kai kelpaa kenellekään).

Esim. tätini yksiössö asui keittiön puolella enoni ja enon opiskelukaveri. Ja sitä ennen saattoi asua kokonainen perhe pienessä hellahuoneessa. Meillä on vanha päästävedettävä sänky, joka on n. metrin leveä. Se on entisaikojen parisänky, jossa on nukkunut vanhempien lisäksi usein myös lapsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
27.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

silloin soluasunto oli ihan tavallinen asumismuoto (nykyään ei kai kelpaa kenellekään).

Esim. tätini yksiössö asui keittiön puolella enoni ja enon opiskelukaveri. Ja sitä ennen saattoi asua kokonainen perhe pienessä hellahuoneessa. Meillä on vanha päästävedettävä sänky, joka on n. metrin leveä. Se on entisaikojen parisänky, jossa on nukkunut vanhempien lisäksi usein myös lapsi.

Vierailija
24/32 |
27.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt lapsi vasta 2,5v. mutta oma tili hänellä mihin menee lapsilisät ja lahjarahat laitetaan säästöön myös. Lisäksi isovanhemmat avanneet tilin, sitä en tiä miten paljon sielä on, tai miten paljon laittavat kuukausittain sinne. Sen näkee sit joskus.

Lisäksi tekisi mieli jo alata keräämään astioita.. joo ehkä "hiukan" liian aikaisin.. ;)

Ainokainen on ja ehkä ainokaiseksi myös jää, ikävä kyllä.

Vierailija
25/32 |
27.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli tällä hetkellä Helsingin keskustassa 3 kaksiota, joissa vuokralaiset maksaa käytännössä lainat ja vastikkeet vuokrillaan. Lapset muuttavat sinne, kun menevät opiskelemaan.

kaikille ostettu asunnot, kun ovat syntyneet. Isovanhemmilta on tullut muutama tonni, siihen ristiäislahjat ja ihan lapsilisät vaan laitettu. Lyhennys on tasan tarkkaan vain se 100 euroa + vuokra vähennettynä kulut. Laina-aikakin on 30 v luokkaa, mutta jokaiselle ollaan kerätty rahaa sivuun, esim synttäri ja kaikki muut ja kerran vuodessa tehty 1000 - 2000 euron extralyhennys. Saavat velattomat kämpät itselleen kun ovat n 25 vuotiata. Aika hyvä potti musta.

Vierailija
26/32 |
27.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyytäkää lapselle joulu- ja syntympäivälahjoiksi astioita, petivaatteita, kattiloita, vedenkeitin yms.

Itse aloin saamaan tällaisia lahjoja jotain 12-vuotiaana. En todellakaan arvostanut silloin, mutta nousivat arvoon arvaamattomaan siinä vaiheessa kun muutin pois kotoa. Ihan kaikkea ei tarvinnut itse ostaa eikä vanhempien tarvinnut sellaisiin rahojaan laittaa.

Pikkuhiljaa voivat lapset sitten ostaa itse omanlaisiaan.

mä sain rippilahjaksi kaikkea tälläistä ja voin sanoa että mikään ei ole mieleinen tai tullut käyttöön. Ei sitä nuori osaa ajatella käytänpä tätä n 10 v päästä. Mallit ja maku muuttuu. Ystävä sai lahjaksi Pentikin astioita, mutta kun sai niitä n 2 kuppia per vuosi, ehti sarjakin jo loppua.

Vierailija
27/32 |
27.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertyneet säästöt käyttöön: lapsilisät, kummien & sukulaisten laittamia rahoja. Varmaan sellaiset 20 000e.

Vierailija
28/32 |
27.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin ostimme ekan vasta yli 30-vuotiaina. Muutoin kyllä autamme tarpeen ja mahdollisuuksien mukaan, mitä se sitten tarkoittaakaan. Eli saa mukaansa vanhaa, ostamme myös jotain uutta, lisäksi luultavasti autamme muissa kustannuksissa (ruoka, laskut, opiskelutarvikkeet jne) tarvittaessa.

Vierailija
29/32 |
27.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä nyt on halunnut ja tarvinnut. Vanhimmaille ostin kannettavan tietokoneen ja maton valinnan mukaan. 2. sai omat tavaransa ja "vanhan" divaanisohvamme. Ostin lisäksi kahvinkeittimen ja imurin. Lainasin rahat takuuvuokraan.

Vierailija
30/32 |
27.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyytäkää lapselle joulu- ja syntympäivälahjoiksi astioita, petivaatteita, kattiloita, vedenkeitin yms.

Itse aloin saamaan tällaisia lahjoja jotain 12-vuotiaana. En todellakaan arvostanut silloin, mutta nousivat arvoon arvaamattomaan siinä vaiheessa kun muutin pois kotoa. Ihan kaikkea ei tarvinnut itse ostaa eikä vanhempien tarvinnut sellaisiin rahojaan laittaa.

Pikkuhiljaa voivat lapset sitten ostaa itse omanlaisiaan.

mä sain rippilahjaksi kaikkea tälläistä ja voin sanoa että mikään ei ole mieleinen tai tullut käyttöön. Ei sitä nuori osaa ajatella käytänpä tätä n 10 v päästä. Mallit ja maku muuttuu. Ystävä sai lahjaksi Pentikin astioita, mutta kun sai niitä n 2 kuppia per vuosi, ehti sarjakin jo loppua.

Minäkin sain pentikkiä, ja ihan sain itse valita mitä halusin. Tiesin toki sitten täteiltä ja kummeilta saatavat lahjatkin. Vaan ei nuista peitoista ja tyynyistäkään haittaa ole ollut. Ja ihan Finlaissonin pyyhkeitä ja petivaatteita. Eipä olisi itsellä ollut silloin varaa mokomia ostaa. Nyt niitä on saanut ostettua jo iteleki.

Vierailija
31/32 |
27.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

saamaan mukaansa perussetit liinavaatteita, astioita ja huonekaluja. Ensin tyhennetään meidän vanhempien nurkat ja jos ei tavara riitä, ostetaan uutta tai käytettyä.

Olen alkanut jo hyvissäajoin kerätä jokaiselle lapselle omia "kapioita". Ei tule sitten kerralla ihan törkeän kalliiksi kun muuttavat kotoa pois.

Vierailija
32/32 |
27.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain aikoinani kotoa sänkyni ja koulupöytäni mukaani kun lähdin opiskelemaan. Myös joitain lakanoita ja pyyhkeitä ja joitakin vanhoja astioita. Jotain vanhempani ostivat myös uutena minulle. Muistaakseni sain myös lapsuuskodistani lampun ja joitakin mattoja mukaani. Säästin itse rahaa asp-tilille, jolla ostin oman yksiön itselleni.

Esikoiselleni voisin myös antaa mukaan hänen käyttämiä pussilakanoita, pyyhkeitä, sängyn, koulupöydän ym kun hän muuttaa kotoa pois.