Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mielipiteitä nimestä PILKE

Vierailija
26.07.2010 |

Luin lehdestä, että Heikki Salon tytär on Pilke. Minun mielestä se oli hurmaava nimi. Harmi, kun oma tytär ehdittiin jo kastaa... Ehkä seuraava sitten. Tykkään myös nimistä Paju, Pihla ja Runo. :)

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuten, mutta mun mielestä nuo e-johtimelliset nominit on hankalia taivuttaa. Pitääkö nimi taivuttaa "Pilkettä" vai "Pilkeä"?

Vierailija
2/15 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

taivuttaisin Pilkeä. Ihan kiva ja raikas nimi minusta. Jostain syystä tulee kuitenkin mieleen myös puuklapit, en edes tiedä, miksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisitko siis myös Sädeä tai Sadea?

Vierailija
4/15 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja myös nimestä Tuike, mutta kieltämättä ne on vaikeat taivuttaa.

Vierailija
5/15 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

taivuttaisin Pilkeä. Ihan kiva ja raikas nimi minusta. Jostain syystä tulee kuitenkin mieleen myös puuklapit, en edes tiedä, miksi.

koska sen niminen klapikone on olemassa.

Vierailija
6/15 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miettiä omaksi nimeksi ajattelemaansa nimeä ja vasta sitten antaa se lapselle.

Haluaisitko itse esiintyä nimellä Pilke?

Hei, nimeni on Pilke Virtanen...

en tykkää

Vierailija
7/15 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistan hämärästi lukion äikän tunnilta, kun oli noita nimien taivutusjuttuja, samoin opiskeluajoilta. Niin on jäänyt mieleen, että erisnimenä joku sana (esim. Meri, Meriä) taivutetaan eri tavalla kuin käytettäessä normaalimerkityksessä (meri, merta). En muista säännön nimeä ja että päteekö se aina. Ja että voiko käyttää molempaa taivutusmuotoa. Minä kuitenkin taivuttaisin Pilke, Pilkeä, Pilken. En Pilke, Pilkettä, Pilkkeen. Säde-nimen kohdalla en olisi ihan varma. Mutta Sade, Saden, Sadea. Niin minä sanoisin. Sade, Sateen, Sadetta, tulisi mieleen oikea vesisade. Oliskos suomenkielen osaajaa paikalla?

Vierailija
8/15 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siksi kysyinkin. Tuo pätee esimerkkisi kaltaisiin, i-kirjaimeen päättyviin nimiin, joissa taivutus on helppo (vrt. Helmi - Helmille).

Sade, Säde ja Pilke kuuluvat kuitenkin siihen joukkoon, jota taivutetaan vastaavan substantiivin mukaisesti.

Vierailija
9/15 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt just tulee mieleen Kilke, partioleiri Evon maisemissa, jossa esikoinen viillettää pilkettä silmäkulmassa...

Vierailija
10/15 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos tiedosta! :) Jostain syystä korvani kuulee Pilke-nimen ilman lopussa olevaa vähän kuin glottaaliklusiilia, joka taas vastaavassa substantiivissa kuuluu aiheuttaen taivutuksen pilkettä, pilkkeen. Samoin Sade-nimeä ajattelin vähän kuin Jadea, ilman sitä lopuketta. Mutta ne siis pitää aina ajatella sen lopukkeen kanssa erisniminäkin? Saitko kiinni, mitä yritin sepustaa? Mutta kiitos selvennyksestä!

Vierailija
11/15 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistan hämärästi lukion äikän tunnilta, kun oli noita nimien taivutusjuttuja, samoin opiskeluajoilta. Niin on jäänyt mieleen, että erisnimenä joku sana (esim. Meri, Meriä) taivutetaan eri tavalla kuin käytettäessä normaalimerkityksessä (meri, merta). En muista säännön nimeä ja että päteekö se aina. Ja että voiko käyttää molempaa taivutusmuotoa. Minä kuitenkin taivuttaisin Pilke, Pilkeä, Pilken. En Pilke, Pilkettä, Pilkkeen. Säde-nimen kohdalla en olisi ihan varma. Mutta Sade, Saden, Sadea. Niin minä sanoisin. Sade, Sateen, Sadetta, tulisi mieleen oikea vesisade. Oliskos suomenkielen osaajaa paikalla?

Sade tarkoittaa sadetta, miksei siitä siis sais tulla mieleen sade?? Jossain päin Suomea jätetään myös tavalliset nimet taivuttamatta, esim. Pekka, Pekkan.

Tykkään Pilkkeestä. :)

Vierailija
12/15 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulostaa ihan suomenhevosen nimeltä!

Vierailija
13/15 |
26.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rovaniemelle on syksyllä valmistumassa upea Metsähallituksen puurakenteinen toimitalo/näyttelytilatalo Arktikumin viereen ja sen nimi on Pilke!

Vierailija
14/15 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pilke nimeä taivutetaan:

Pilke, Pilken Pilkelle, Pilkeltä ja niin edelleen....

Ja mistäkö tiedän, noo nimeni sattuu olemaan Pilke.

Miettikää nyt jos taivuttaisitte Pilke nimeä Pilkkeelle, niin sehän tarkoittaisi että nimeni on Pilkke.

Kyllä minä jos joku tiedän, koska niin monta kertaa olen kuullut että nimeäni taivutetaan väärin. :p

Vierailija
15/15 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

T. Pilke kirjoitti:

Pilke nimeä taivutetaan:

Pilke, Pilken Pilkelle, Pilkeltä ja niin edelleen....

Ja mistäkö tiedän, noo nimeni sattuu olemaan Pilke.

Miettikää nyt jos taivuttaisitte Pilke nimeä Pilkkeelle, niin sehän tarkoittaisi että nimeni on Pilkke.

Kyllä minä jos joku tiedän, koska niin monta kertaa olen kuullut että nimeäni taivutetaan väärin. :p

Ei tarkoittaisi.